بعد از پر کردن دندان چه بخوریم
1 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
09 مرداد 1397

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم و زمان مصرف مواد غذایی پس از پر کردن دندان چگونه باشد و اصولا چند ساعت بعد از پر كردن دندان بايد غذا خورد؟ بعد از پر کردن دندان توسط دندانپزشک زیبایی برای فیکس شدن و محکم شدن مواد ترمیمی مدت زمانی لازم است که بین مواد مختلف تفاوت هایی وجود دارد در زمان محکم شدن مواد ترمیمی که باید بیمار در مصرف مواد غذایی دقت کند. برای پاسخ به این سوال که بعد از پر كردن دندان چه كنيم ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

فهرست محتوای صفحه :

اگر از آمالگام برای پر کردن دندان شما استفاده شده است، بایستی چند ساعت از مصرف مواد غذایی اجتناب کنید و حتی تا یک شبانه روز از جویدن در اطراف دندان پر شده خودداری شود. ولی اگر از مواد کامپوزیتی استفاده شده است جویدن ایرادی ندارد ولی تا 24 ساعت مصرف مواد رنگی نظیر چای و قهوه را کاهش دهید و سریعا دهان را بشویید. مراقبت بعد از پر كردن دندان با کامپوزیت و آمالگام، می تواند در زیبایی و طول عمر استفاده از دندان پر شده تاثیر فراوان داشته باشد.

جویدن غذای سفت با دندان ایمپلنت شده تا مدت زمانی توصیه نمی شود. اصولا جهت برقراری اتصال قوی بین ایمپلنت و استخوان فک لازم است تا مدت زمانی طی شود تا اتصال کامل برقرار شود.
بعد از پر کردن دندان چه بخوریم

بعد از پر کردن دندان چه بخوریم؟

برای بررسی زمان صحیح مصرف مواد غذایی بعد از پر کردن دندان بایستی بدانید که مواد مختلف برای پر کردن دندان متفاوت است. در دو دسته کلی می توان مواد پر کننده را دسته بندی کرد. یک مورد مربوط به مواد پرکننده های سفید است که از مواد کامپوزیتی است و مورد دیگر در مورد پر کننده سیاه یا خاکستری است که این مواد از جنس آمالگام است. بایستی توجه کرد که آمالگام دارای رنگ تیره است و بهتر است در مورد دندان های پشت که کمتر در معرض دید هستند مورد استفاده قرار گیرد. آمالگام را بهتر است یک شبانه روز به طور کامل مراقبت کرد و از وارد کردن فشار به آن جلوگیری کرد زیرا با گذشت یک شبانه روز به طور کامل محکم می شود و قابلیت استفاده دارد ولی از نظر زیبایی چندان مناسب نیست. برای اینکه بدانیم بعد از پر کردن دندان توسط مواد کامپوزیتی چه بخوریم باید بدانیم که مواد کامپوزیتی بلافاصله بعد از جایگذاری و استفاده از نور آبی سخت می شوند و دندان پر شده محکم و قابل استفاده است.

محدودیتی برای مصرف مواد غذایی بعد از پر کردن دندان نیست، اما باید نکات زیر را رعایت نمایید:

  • مواد غذایی خیلی سرد یا گرم تا چند ساعت پس از پر کردن دندان نخورید.
  • برای جویدن مواد غذایی از طرف دیگر دهانتان تا چند روز استفاده نمایید.
  • یخ یا شکلات سفت با دندان پر شده تا چند روز نجوید.
  • مواد غذایی سخت و چسبنده و سفت تا چند روز با دندان پر شده نخورید.
  • آجیل با دندان پر شده تا چند روز مصرف نکنید.
  • مواد غذایی اسیدی یا شیرین تا چند روز با دندان پر شده مصرف نکنید.

بعد از پر کردن دندان چه کنیم؟

هنگامی که شما دندان های خود را پر می کنید، باید مجموعه ای از اقدامات را برای رسیدن به موفقیت درمانی انجام دهید، این اقدامات بر طول عمر استفاده دندان پر شده شما می افزاید. برخی از این اقدامات به شرح زیر است:

  • اگر احساس درد در ناحیه ترمیم داشتید، می توانید از مسکن های مجاز و تجویزی دندانپزشک استفاده نمایید.
  • مواد آمالگام برای سفت و سخت شدن نیاز به زمان بالاتری نسبت به مواد کامپوزیتی دارند، بنابراین باید در فاصله زمانی بالاتر اقدام به جویدن و خوردن مواد غذایی با دندان آمالگام شده کرد. سعی نمایید پس از پر کردن دندان به ان تا یک شبانه روز فشار بالا وارد نکنید.
  • مواد کامپوزیتی معمولا به رنگ دندان های فرد انتخاب می گردند، برای جلوگیری از تغییر رنگ این دندان ها، باید بلافاصله بعد از کامپوزیت کردن اقدام به مصرف مواد غذایی رنگی نکنید، اگر چنین مواد غذایی را مصرف نمودید، باید بلافاصله مسواک بزنید. با گذر زمان این امر طبیعی تر شده و افراد می تواند با آرامش خاطر این مواد غذایی را مصرف نمایند.
  • برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان محدودیتی وجود ندارد، اما نباید به آمالگام یا کامپوزیت بخصوص در ساعات ابتدایی پس از پر کردن دندان، فشار بالایی وارد گردد.
  • اگر پس از پر کردن دندان در هنگام جویدن غذا به دندان های مجاور فشار آمد و احساس ناراحتی کردید، باید در سریعترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه نموده تا با تراش دندان، شرایط را برای جویدن غذا برای شما آسان سازد.
  • اگر بعد از پر کردن دندان، احساس حساسیت به مواد غذایی سرد یا گرم را داشتید، نگران نشوید. این امر در برخی از موارد اتفاق افتاده و امری طبیعی است و بمرور زمان برطرف می گردد. اگر درد و حساسیت طولانی شد و به چند هفته یا ماه رسید باید به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • نگران بی حسی بعد از پر کردن دندان نباشید، این امر برای یک یا دو ساعت بعد ترمیم برقرار بوده و پس از آن برطرف می گردد.

مراقبت بعد از پر كردن دندان با كامپوزيت و آمالگام

مراقبت های انجام گرفته از دندان های فرد پر شده، می تواند بر طول عمر استفاده این دندان و شرایط زیبایی آن تاثیر فراوان داشته باشد. مواد کامپوزیتی از دسته مواد پر کاربرد برای پر کردن دندان ها به حساب آمده که زیبایی مناسبی دارند، اگر بعد از پر کردن دندان با کامپوزیت، تغییر رنگی رخ دهد، این امر می تواند بر زیبایی آن تاثیر داشته باشد. در مورد آمالگام نیز باید یکنواختی و ظاهر مناسب برای آن فراهم گردد.

رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های داده شده از طرف دندانپزشک می تواند بر سلامت و زیبایی کامپوزیت و آمالگام تاثیر فراوان داشته باشد. اگر بعد از ترمیم مشکلاتی در آن ایجاد شد، حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

پس از پر کردن دندان چه نکاتی را بایستی رعایت کرد

در پاسخ بایستی توجه کرد که بین مواد پر کننده تفاوت هایی وجود دارد لذا بایستی بیمار در هنگامی که از مواد آمالگام استفاده می کند تا چند ساعت از مصرف مواد غذایی جویدنی و آوردن فشار به موضع جلوگیری کند. اما در مورد مواد کامپوزیتی زمان استفاده کمتر بوده ولی بایستی بیمار از مصرف مواد غذایی رنگی نظیر چای و قهوه برای چند ساعت خودداری کند تا تغییر رنگ رخ ندهد و زیبایی با درجه بالا برای بیمار فراهم شود. بیمار بایستی با پر شدن دندانش از دندان مراقبت کند و رعایت بهداشت را رعایت کند ولی در ساعت های ابتدایی از آوردن فشار به دندان جلوگیری کند. دندانپزشک بایستی در پر کردن دندان دقت داشته باشد و هماهنگی بین دندان پر شده با سایر دندان ها رعایت شود. زیرا عدم هماهنگی می تواند باعث اختلال در غذا خوردن و رعایت نشدن جویدن صحیح و فشار به دندان پر شده و حساسیت ها و دردهای بعدی شود. ممکن است بعد از پر کردن دندان، دندانها به گرما و سرما حساسیت پیدا کنند که این امر موقت است و بمرور زمان برطرف می شود. لازم است بیمار در روزهای نخستین از آوردن فشار به دندان پر شده اجتناب کنند و از دندانپزشک خود بخواهید از مواد مناسب و با درجه کیفیت بالا برای پر کردن دندان های شما استفاده کند تا عمر پر کنندگی دندان افزایش یابد.

نظرات کاربران

علیرضا 20 آذر 1402

سلام تا چند ساعت بعد از پر کردن دندان چیزی نخوریم؟

مدیر 20 آذر 1402

توصیه می شود پس از پر کردن دندان ها، 1 الی 2 ساعت از خوردن غذا اجتناب گردد. سعی نمایید در ساعت اولیه از آوردن فشار به دندان پر شده اجتناب گردد

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.