دستورات بعد از کاشت ایمپلنت 1
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
13 فروردین 1397

دستورات بعد از کاشت ایمپلنت 1

در این مقاله دستورات بعد از جراحی ایمپلنت و برخی از نکات را بیان می نماییم. کاشت ایمپلنت دندان مراحل مختلف درمانی دارد که یکی از این مراحل، مرحله ی بعد از کاشت ایمپلنت دندان است. بیمار بایستی مواردی را جهت این امر رعایت کند که برخی را در زیر آورده ایم:

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

بعد دستورات بعد از جراحی ایمپلنت دندان:

دستورات بعد از جراحی ایمپلنت دندان را در موارد مختلف به شرح زیر آورده ایم:

دستورات بعد از جراحی ایمپلنت در مورد تورم و درد چیست؟

تورم: تورم ناحیه جراحی کاشت دندان غیر طبیعی نیست و معمولا تورم 48-24 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت به حداکثر خود می رسد. برای کاهش تورم در روز اول از کمپرس یخ ( 20 دقیقه گذاشته و 20 دقیقه برداشته شود) و در روز سوم از کمپرس گرم استفاده کنید

ایمپلنت دندان ایمپلنت دندان

درد: بعد از رفتن بی حسی ممکن است درد مختصری ایمپلنت دندان داشته باشد که می توانید از مسکن های تجویز شده دندانپزشک استفاده کنید.

تغذیه مناسب و ترک سیگار از دیگر دستورات بعد از جراحی ایمپلنت دندان است.

سیگار: در صورت امکان بیماران باید از مصرف دخانیات و الکل به مدت 2-1 هفته پس از جراحی خودداری کنند. دود و گرمای موجود در سیگار از طریق کاهش قدرت دفاعی بدن اثرات سوء در نتیجه درمان شما دارد.

ایمپلنت دندان

تغذیه:3-2 ساعت بعد از کاشت ایمپلنت دندان از خوردن و شستشوی دهان خودداری کنید و بهتر است در روز اول از نی برای نوشیدن استفاده کنید. در صورت امکان در 48 ساعت اول بعد از جراحی ازا غذاهای نرم و سرد استفاده کنید و سپس بتدریج به رژیم غذایی معمول باز گردید.

فعالیت روزمره: می توانید به فعالیت روزمره با شرایط احتیاط ادامه دهید. 3 روز اول پس از جراحی از ورزش های سنگین، حمام آفتاب و سونا جدا خودداری کنید.

کاشت ایمپلنت مستلزم رعایت بهداشت و نگهداری مناسب توسط بیمار است که معمولا دندانپزشک نکاتی را به بیمار تذکر می دهد که بایستی آن موارد را رعایت کرد، در زیر برخی از این موارد ذکر شده است:

خونریزی: خونریزی و نشت خون بعد از جراحی دهان و کاشت ایمپلنت دندان، به مدت چند ساعت طبیعی است ولی در صورت بروز خونریزی به نحوی که در دهان لخته ایجاد شود یک گاز استریل بر روی ناحیه جراحی شده قرار دهید که ناحیه کاملا با گاز پوشانده شود و سپس به مدت 30 دقیقه تحت فشار یکنواخت قرار دهید و در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نمایید. اگر باز هم خونریزی ادامه داشت با مطب تماس بگیرید و به هیچ عنوان از شستشو برای قطع خونریزی استفاده نکنید.

رعایت بهداشت پس از کاشت ایمپلنت دندان ضروری است.

دهانشویه: روز بعد از جراحی ایمپلنت دندان می توانید از دهانشویه( نظیر کلرهگزیدین) روزی 3 مرتبه تا 10-7 روز استفاده کنید و علاوه بر آن می توانید در طول روز از آب نمک ( سرم شستشوی فیزیولوژیک) نیز مرتب برای شستشوی دهان استفاده نمایید. این کار به تمیز نگه داشتن ناحیه جراحی منجر شده و به ترمیم زخم کمک می کند.

ایمپلنت دندان

بهداشت دهان: در جراحی های کوچک و متوسط مسواک زدن از فردای جراحی بلامانع است، فقط دقت نمایید روی ناحیه جراحی و کاشت ایمپلنت دندان مسواک زده نشود و در جراحی هایی که از پانسمان جراحی به عنوان پوشش استفاده می شود نباید روی پانسمان مسواک شود. همچنین در مواردی که امکان مسواک زدن به خاطر وسیع بودن ناحیه جراحی نمی باشد بیمار باید مرتبا از دهانشویه استفاده کند

ایمپلنت دندان

کشیدن بخیه: بیمارانی که جراحی لثه و ایمپلنت دندان شده اند 10-7 روز بعد و بیمارانی که تحت جراحی پیوند لثه یا پیوند استخوان قرار گرفته اند 14-10 روز بعد باید بخیه ها برداشته شوند.

استفاده از پروتز متحرک پس از جراحی ایمپلنت: در صورتی که از پروتز متحرک استفاده می کنید حداقل برای 10 روز از آن نباید استفاده کرد و پس از آن باید پروتز در نواحی که ایمپلنت دندان شده است، ریلیف شود و زیر پروتز soft liner قرار داده شود و تا حد امکان سعی شود در ساعات غیر ضروری از دهان خارج شود.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.