علت آبسه لثه بعد ایمپلنت
24 آبان 1398

علت آبسه لثه بعد ایمپلنت

اگر بخواهیم از مشکلات بعد از کاشت دندان نام ببریم، می توان به آبسه لثه بعد از ایمپلنت اشاره کرد. اما علت این امر چیست؟ علت آبسه لثه بعد ایمپلنت، عفونت ایمپلنت است. این عفونت در اطراف لثه و دندان های مجاور شیوع یافته و باعث آبسه و دردهای احتمالی می شود. اگر عفونت برطرف نشود، ایمپلنت پس زده می شود. اما باید برای چنین مواردی چه کرد که عفونت بوجود نیاید و راه های تشخیص عفونت چیست؟

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

علت آبسه لثه و عفونت ایمپلنت چیست؟

نحوه کاشت و کیفیت ایمپلنت کاشته شده در ایجاد عفونت ایمپلنت دندان تاثیر فراوان دارد. ایمپلنت های بی کیفیت عمدتا ممکن است بعد از کاشت دچار عفونت شوند، بنابراین از دندانپزشک خود بخواهید از متریال با کیفیت برای شما استفاده نماید. استفاده و کاشت صحیح ایمپلنت توسط دندانپزشک نیز دیگر عاملی است که بر این امر تاثیر فراوان دارد.

آبسه لثه بعد ایمپلنت

در کنار موارد فوق، خود بیمار نیز در بروز عفونت ایمپلنت بسیار تاثیر گذار است. بیمار بایستی در رعایت بهداشت تمام تلاش خود را بکند تا ایمپلنت دچار عفونت نشود. برخی از بیماران اقدام به سیگار کشیدن میکنند، در این گونه افراد بایستی بدانند، سیگار کشیدن می تواند باعث عفونت و شکست درمان کاشت دندان شود، بنابراین بیماران در مدت زمان درمان ایمپلنت بایستی از مصرف سیگار خوددداری کنند. از دیگر عوامل موثر در عفونت های ایمپلنت، وضعیت سلامتی خود بیماران، داشتن بیماران دیگر نظیر دیابت می تواند در این امر تاثیر داشته باشد.

عفونت ایمپلنت دندان یکی از مسایلی است که در کاشت ایمپلنت ممکن است رخ دهد. بطور کل اکثر درمانهای دندانپزشکی می توانند باعث بروز عفونت ایمپلنت در افراد شود. پس جای نگرانی نیست، ایجاد عفونت در کاشت دندان امری طبیعی است و قابل درمان است. بایستی توجه کرد که ایمپلنت به ندرت دچار عفونت شده و نبایستی زیاد نگران آن بود.

عفونت ایمپلنت را چگونه از بین ببریم؟

بایستی توجه کرد عدم درمان عفونت ایمپلنت باعث شکست درمان کاشت دندان می شود. پس بایستی جهت درمان تحت نظر دندانپزشک بیمار قرار گیرد. دندانپزشک جهت درمان عفونت با تجویز داروهای مناسب براحتی عفونت را برطرف می کند.

علل عفونت ایمپلنت چیست؟

یکی از علل ایجاد عفونت ایمپلنت عدم قرارگیری کامل ایمپلنت در استخوان است در واقع بایستی بطور کامل اطراف ایمپلنت دندان را استخوان بگیرد. اگر ایمپلنت لق باشد هم می تواند باعث عفونت شود که این مورد به نحوه ی اتصال و جوش خوردن کاشت دندان با استخوان فک مرتبط است. این که ایمپلنت با استخوان فک جوش نخورد در مواقعی رخ می دهد. در مواردیکه ایمپلنت جوش مناسبی با استخوان فک برقرار نمی کند جای نگرانی نیست زیرا می توان این درمان را مجدد انجام داد.

علایم عفونت ایمپلنت چیست؟

برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان، ایمپلنت همانند سایر دندانهای طبیعی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. استفاده از مسواک زدن و یا دهانشویه ها همه باعث بهبود سطح سلامت دهان و دندان شده و مشکلات این چنینی را کاهش می دهد. فشار نیاوردن بیش از حد به ایمپلنت هم می تواند بر جلوگیری از عفونت ایمپلنت تاثیر داشته باشد. مراقبت های بعد کاشت در بالا بردن درصد موفقیت درمان ایمپلنت تاثیر فراوان دارد.

مراقبت و نگهداری ایمپلنت برای جلوگیری از عفونت

مهارت و سطح تخصص دندانپزشک هم در موفقیت کاشت دندان موثر است. دندانپزشکی که ایمپلنت را بکار می برد بایستی سطح مهارت و تجربه ی بالایی داشته باشد. دندانپزشک بایستی تمامی شرایط را برای جلوگیری از بروز عفونت بکار برد. البته بیماران هم سعی کنند پس از کاشت ایمپلنت از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی صرف نظر کنند.

علایم عفونت دندان چیست؟

عمده علامت عفونت دندان، درد و التهاب در ناحیه کاشت دندان است. برخی از علایم عفونت ایمپلنت شامل موارد زیر است:

• درد و احتمالا تب
  • قرمزی و التهاب لثه
  • لق شدن یا تکان خوردن ایمپلنت
  • چرک خونریزی های دایمی در موضع کاشت دندان
  • ...

اما راه حل درمان عفونت های کاشت دندان چیست؟

اولین نکته که باید به آن توجه داشته باشید آن است که پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین با رعایت بهداشت بیمار می تواند در جلوگیری از عفونت بعد کاشت بسیار موثر باشد. همچنین استفاده از برندهای معتبر و مناسب را به دندانپزشکان توصیه می کنیم.

اما اگر عفونت ایمپلنت برای شما رخ داد بدون استرس و نگرانی ابتدا به دندانپزشک متخصص خود مراجعه نمایید. دندانپزشک در بیشتر موارد با تجویز آنتی بیوتیک عفونت را برای بیمار درمان می نماید. بی توجهی به عفونت می تواند به شکست درمان و اصطلاحا پس زدگی ایمپلنت منجر شود.

با انتخاب یک واحد معتبر در زمینه کاشت دندان می توانید احتمال عفونت های احتمالی را کاهش دهید.

یکی از اساسی ترین گام ها برای موفقیت کاشت ایمپلنت دندان، انتخاب یک واحد معتبر در زمینه کاشت دندان است. داشتن دندانپزشکان متخصص که قادر به استفاده از روش های نوین در زمینه کاشت دندان هستند، و از برندها مطرح و مناسب برای ایمپلنت استفاده می کند، می تواند گامی اساسی در موفقیت درمان باشد.

دندانپزشکی دکتر سعید کریمی یکی از معتبر ترین واحدهای کاشت دندان در تهران محسوب می شود. ایشان متخصص کاشت دندان و دندانپزشک زیبایی بوده که برای درمان های کاشت دندان از آخرین و به روز ترین روش های کاشت دندان بهره می برند. استفاده از برندها و مارک های مطرح و روز برای کاشت دندان از محاسن این مرکز دندانپزشکی است