ایمپلنت دندان یا بریج
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
29 مهر 1398

ایمپلنت دندان یا بریج

بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت دندانی؟ و سوالاتی در مورد تفاوت های بین بریج و ایمپلنت را در این مقاله پاسخ می دهیم. برای پاسخ به این سوالات در قدم اول بایستی بریج دندان یا ایمپلنت را به خوبی شناخت.

بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

دندانپزشک برای پر کردن شکاف های بین دندان ها ناشی از دست رفتن دندانی می تواند از بریج دندان استفاده کرد، بریج همچون پلی بین دندانهای از دست رفته قرار گرفته و نقص کمبود دندان را از بین می برد، این در حالی است که در روش ایمپلنت، درون لثه و استخوان فک بیمار دندانی مصنوعی همانند دندان طبیعی برای فرد جایگذاری می شود.

در پاسخ به این مورد که بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت بایستی این امر را در نظر گرفت که ایمپلنت یا بریج هر دو برای مشکلات بی دندانی استفاده می شود که هر یک مزایا و محاسن خاص مربوط به خود را دارند. ایمپلنت دندان همانند دندان طبیعی خواهد بود. ایمپلنت کارایی دندان طبیعی را بخوبی بازی می نماید. زیبایی دندان با ایمپلنت فراهم می شود. ایمپلنت تکنیک مناسب برای جبران فقدان دندان است.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

بریج دندان با پر کردن فضای خالی بین دندان ها برای مشکلات دندانی مفید است ولی مشکلاتی هم دارند من جمله اینکه بریج ممکن است در اثر فشار شل شود. یا در هنگام فشار آوردن به بریج در هنگام میل غذا به لثه ها فشار وارد شود و سبب درد لثه و بیماری های پریودنتال بعدی برای لثه شود. بنابراین با ایمپلنت می توان تمامی غذاهایی را که دوست دارید میل کنید بدون آنکه به لثه صدمه ای وارد شود. بنابراین با مقایسه ایمپلنت با بریج از این حیث می توان گفت کارای ایمپلنت بالاتر است.

بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟ ایمپلنت!

دندانپزشک در مقایسه ایمپلنت دندان و بریج معمولا ترجیح می دهد از ایمپلنت دندان استفاده کند زیرا اگر کاشت ایمپلنت به خوبی صورت گیرد امکان تشخیص ایمپلنت با دندان های طبیعی وجود نخواهد داشت. بریج اگر دچار شل شدگی شوند ظاهر نامناسبی خواهند داشت. برخی از انواع بریج دندانی هم شامل قسمت های فلزی بوده که ظاهر آن را نامناسب می سازد. بنابراین دندانپزشک اگر قرار باشد جهت زیبایی دندان یکی از دو روش ایمپلنت یا بریج را انتخاب کند به سمت استفاده کاشت دندان می رود.

لازم به ذکر است استفاده ایمپلنت دندان همانند دندان طبیعی است و مراقبت از آن نیز همانند دندان طبیعی است ولی بریج نیازمند دقت و توجه بیشتر در نگهداری از آن است. در صورت استفاده از بریج، موضع بریج شده استخوان فکش بمرور زمان دچار تحلیل می شود که در صورت نیاز به درمان ایمپلنت در زمانهای بعدی نیاز به درمان پیوند استخوان را ضروری می سازد.

در طراحی لبخند و داشتن لبخند زیبا دندانهای جلویی بسیار مهم هستند زیرا این دندانها در وسط ناحیه لبخند وجود دارند و هنگام خندیدن کاملا در معرض دیده شدن قرار میگیرند. کامل بودن این دندانها برجذابیت و لبخند زیبا می افزاید.

ایمپلنت دندان

بریج دندان یا ایمپلنت کدام یک طولانی تر هستند؟

در مقایسه روند درمانی بریج و ایمپلنت مدت زمان درمان بریج دندان کوتاه تر است، زیرا در کاشت دندان نیاز به گذراندن زمان کافی برای ایجاد اتصال قوی بین ایمپلنت و استخوان فک است، این در حالی است که در بریج صرفا با ساخت پرسلن، نصب انجام شده و زمان کوتاه تر است. در ایمپلنت رعایت نکاتی لازم است از جمله این که ایمپلنت باید بر اساس زمانبندی و مراحل برنامه ریزی شده باشد. در دندانها پس از قرارگیری فیکسچر نیاز به ترمیم موقتی بوده چرا که در معرض دید هستند و پس از ساخت روکش دائمی، روکش روی ایمپلنت قرار می گیرد. روکش دندان ساخته شده برای این دندانها بسیار مهم بوده و به زیبایی آن توجه فراوانی میشود.

اگر چند دندان جلویی بیمار از دست رفته باشد نیاز به ایمپلنت برای هر دندان نیست. و با کاشت ایمپلنت کمتر و استفاده از روکش دندان دو واحدی یا چند واحدی کمبود دندان را جبران می کنند. این امر از کاربردهای ایمپلنت و بریج به همراه هم است.

بریج یا ایمپلنت چه زمانی انجام شوند؟

معمولا سوالی که در ذهن بیماران وجود دارد این است که زمان مناسب جهت ایمپلنت دندان یا بریج پس از فقدان یک دندان چه زمانی است

ایمپلنت دندان

با کشیدن دندان به دلایل مختلف دندانهای مجاور به سمت فضای خالی متمایل میشود و بسمت مکان خالی شده حرکت میکنند. این امر پس از یکی دو سال منجر به کاهش فضای دندانی شده که جایگذاری بریج یا کاشت دندان را دشوار تر می کند.

در این موارد دندانپزشک مجبور می شود از بریج یا ایمپلنت با قطر کمتر استفاده کند. ایمپلنت در این مورد فشار بیشتری را تحمل می کند که باعث کاهش عمر و افزایش خستگی fatigue آن می شود. همچنین بدلیل گیر افتادگی مواد غذایی در اطراف ایمپلنت احتمال پوسیدگی افزایش می یابد.

بنابراین بهتر است فاصله بین کشیدن دندان و ایمپلنت یا بریج دندان زیاد نشود تا عمر و کیفیت درمان افزایش یابد.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.