آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟
20 خرداد 1401

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟ پیوند استخوان در درمان ایمپلنت دندان، فرایندی است که برای جبران کمبود استخوان فک بیمار لازم است. همه ی بیماران نیازمند پیوند استخوان برای کاشت دندان نبوده و تنها با نظر دندانپزشک این روش درمانی برای بیماران انتخاب می گردد. درمان پیوند استخوان با رعایت نکات لازم و زیر نظر متخصص حرفه ای، دردی نداشته و افراد براحتی می توانند این روش درمانی را همچون روش های دیگر دندانپزشکی انجام دهند.

برای موفقیت کاشت ایمپلنت دندان باید شرایط دهان و دندان فرد مناسب باشد، وجود حجم مناسب استخوان فک بیمار از شرایطی است که فرد باید برای درمان موفق داشته باشد. در برخی از افراد نظیر افراد سالخورده یا افرادی که از بیماری هایی نظیر پوکی استخوان رنج می برند، این روش درمانی لازم و ضروری است.

درمان پیوند استخوان همانند سایر روش های درمانی دندانپزشکی، درد چندانی نداشته و استفاده از روش های مناسب و جدید برای این امر می تواند میزان درد را کاهش جدید داده و زمان بهبودی را کاهش دهد، یکی از روش های نوین برای پیوند استخوان، استفاده از فناوری لیزر است، این فناوری تنها در مراکز معتبر دندانپزشکی قابل استفاده می باشد.

پس از پیوند استخوان اگر درمان به شکل صحیح انجام شده باشد، احتمال درد و ناراحتی در موضع وجود ندارد، دردهای موضعی احتمالی می تواند چند روزی رخ دهد که بسته به شرایط بیمار و احتمال ایجاد عفونت در موضع می باشد. این دردها موقتی بوده و با تجویز داروهای دندانپزشک معمولا سریعا برطرف می گردد.

جراحی پیوند استخوان با ثبات فک و محافظت از فک باعث پایداری و سلامت دندان می شود. استخوان مورد نیاز جهت پیوند را می توان از بدن خود بیمار یا منابع دیگر تامین کرد.

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان درد دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید در مورد لزوم این درمان، نحوه جراحی های مورد نیاز و روند بهبودی اطلاعاتی داشته باشید که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

برای جبران کمبود استخوان در فک بیمار در روش پیوند استخوان، استخوان به شکل مختلف به فک بیمار تزریق شده تا کمبود استخوان جبران گردد. در واقع در عمل کاشت دندان، ابتدا قسمت تیتانیومی درون لثه و استخوان فک جایگذاری شده تا بمرور زمان اتصال و جوش قوی بین آن دو برقرار گردد.اگر استخوان به میزان کافی در این موضع نباشد، اتصال برقرار نشده یا پیوندی ضعیف برقرار می گردد. از این رو درمان ایمپلنت تحت چنین مواردی شکست می خورد. بنابراین برای چنین افرادی استفاده از پیوند استخوان امری لازم و ضروری است.

ایمپلنت دندان با پیوند استخوان

علاوه بر کسانیکه از بیماری پوکی استخوان رنج می برند، وجود عفونت های لثه و ایجاد فواصل زمانی طولانی بعد از کشیدن دندان می تواند باعث تحلیل استخوان فک گردد، برای موفقیت در کاشت دندان، ایمپلنت باید محکم در موضع ثابت گردد و کوچکترین حرکتی نداشته باشد. این مورد که شما برای کاشت دندان نیاز به پیوند استخوان دارید یا خیر، بسته به نظر متخصص ایمپلنت بوده و دندانپزشک با بررسی های داخل دهانی و تصویر برداری های لازم، درمان پیوند استخوان را برای فرد در نظر می گیرد.

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان تفاوت دارد؟

براساس منبع تامین استخوان برای فک بیمار یا روش درمانی انتخابی می توان درمان پیوند استخوان را دسته بندی نمود، به عنوان مثال براساس منبع تامین استخوان موارد زیر را می توان در نظر گرفت:

• اتوگرافت، در روش اتوگرافت استخوان مورد نیاز از بدن خود فرد تامین می گردد، استخوان در فک بیمار یا استخوان در مفاصل ران می تواند منبعی برای این امر باشد. از معایب این روش، می توان به جراحی های اضافی برای تامین استخوان مورد نیاز اشاره نمود، با این حال این روش از بهترین روش های درمانی بوده و سازگاری بالایی با بدن فرد دارد.
  • آلوگرافت، استخوان مورد نیاز برای پیوند در این روش از بدن افراد دیگر تامین می گردد.
  • زنوگرافت، استخوان مورد نیاز برای پیوند استخوان در این روش از بدن جانداران با بافت استخوانی مشابه نظیر گاو، مرجان و ... تامین می گردد.
  • آلوپلاست، از مواد مصنوعی نظیر فسفات کلسیم برای پیوند استخوان در این روش استفاده می گردد.

براساس روش درمان نیز می توان درمان پیوند استخوان را به روش های زیر دسته بندی نمود:

• پیوند ساکت، در این روش از پوسته استخوان آلوئول برای حفاظت از حفره ایجاد شده ناشی از کشیدن دندان استفاده کرده تا بدن این استخوان را جذب نموده و شرایط برای کاشت دندان فراهم گردد.
  • سینوس لیفت، با کشیدن دندان در فک بالا، سینوس شروع به رشد نموده و برای کاشت دندان، کمبود استخوان رخ می دهد. از این رو باید با تزریق استخوان در موضع و فراهم کردن حجم استخوان کافی به وسیله فراهم نمودن حجم سینوس مناسب، شرایط برای کاشت دندان در فک بالا فراهم می گردد.
  • در روش پیوند استخوان راموس نیز، استخوان مورد نیاز از فک بیمار یا استخوان لگن فرد برداشت می گردد، این روش درمانی نیاز به جراحی های اضافی دارد ولی درصد موفقیت در آن بالا است.

پیوند استخوان برای ایمپلنت چه مراحلی دارد؟

درمان پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان فرایندی تخصصی بوده و بایستی توسط متخصص ایمپلنت به شکل دقیق انجام گردد، این روش درمانی شامل موارد زیر می باشد:

• بی حسی موضعی برای درمان پیوند استخوان
  • جراحی و برش لثه برای رسیدن به استخوان فک بیمار
  • تزریق پودر استخوان به موضع، با استفاده از چسب قابل حل یا پیچ مخصوص، پودر استخوان را در موضع ثابت می کنند.
  • بخیه زدن و فراهم کردن زمان برای جوش با استخوان

لیزر دندان در پیوند استخوان برای ایمپلنت

بهره بردن از لیزر برای ایجاد بی حسی های موضعی و استفاده از آن برای جراحی ها، می تواند باعث کاهش تخریب حجم لثه شده و میزان درد و خونریزی را به شکل مناسبی کاهش دهد. اگر برای پیوند استخوان از فناوری لیزر استفاده گردد، زمان بهبودی و التیام بیمار کاهش یافته و رضایت بیمار را به همراه خواهد داشت. تنها مراکز معتبر در تهران از فناوری لیزر برای درمان پیوند استخوان استفاده می نمایند. در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی کاشت دندان با فناوری لیزر برای بیماران انجام می گیرد.

ایمپلنت دندان با پیوند استخوان

دکتر دندانپزشک خوب برای پیوند استخوان

اگر به دنبال متخصصی با تجربه برای پیوند استخوان و درمان های کاشت ایمپلنت دندان هستید، پیشنهاد ما دکتر سعید کریمی است. ایشان متخصص ایمپلنت با بهره گیری از تجهیزات مدرن اقدام به درمان های دندانپزشکی می نمایند. بهره بردن از لیزر دندان با توان مناسب برای انواع درمان های دندانپزشکی مخصوصا پیوند استخوان می تواند اطمینان مناسبی را برای درمان نزد ایشان برایتان فراهم آورد. درمان های دندانپزشکی بخصوص پیوند استخوان نزد متخصص با تجربه، درصد موفقیت درمان را به شکل مناسبی بالا می برد.