بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
26 خرداد 1401

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم؟

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم و نباید چه چیز هایی را مصرف کرد؟ برای پاسخ به این سوالات، این مقاله را مطالعه نمایید. کامپوزیت دندان یکی از روش های نوین در دندانپزشکی زیبایی است که برای برطرف بسیاری از نقوص دندانی مورد استفاده می شود. این روش درمانی به همراه مراقبت های انجام گرفته توسط افراد می تواند زیبایی دندان ها را در مدت زمان طولانی برای افراد فراهم آورد.

فهرست محتوای صفحه :

مصرف غذاها بعد از کامپوزیت کردن دندان ها می تواند بر آن تاثیر داشته و بر عمر و زیبایی آن ها تاثیر بگزارد. استفاده از کامپوزیت پس از نصب، دوره زمانی طولانی نداشته و افراد معمولا می توانند بلافاصله اقدام به استفاده از دندان کامپوزیت شده نمایند. با این حال خوردن بعضی از مواد غذایی و رعایت نکات تجویزی دندانپزشک برای سلامت دندان کامپوزیت شده لازم است.

کامپوزیت نوعی از مواد رزینی بوده که در ترمیم دندان ها بسیار پر کاربرد می باشد. این ماده دارای استحکام و زیبایی مناسب بوده، به همین دلیل کاندید مناسبی برای ترمیم دندان ها به حساب می آید. کامپوزیت دارای رنگ سفید و همرنگ دندان است، بنابراین در درمان های زیبایی دندان نیز کاربرد فراوان دارد.

برای اینکه بدانید بعد از کامپوزیت دندان چه غذاهایی را باید خود یا از مصرف چه غذاهایی پرهیز نمود، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم و چه نباید خورد؟

مصرف برخی از مواد غذایی رنگی می تواند باعث تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت گردد، از این رو مسواک زدن و اجتناب از مصرف چنین موادی لازم است. همچنین نباید به دندان کامپوزیت شده فشار بالایی وارد گردد، زیرا این امر می تواند به دلیل استحکام کامپوزیت منجر به آسیب دیدن آن گردد. کامپوزیت پس از نصب بر روی دندان بلافاصله سفت شده و قابلیت استفاده دارد، با این حال باید در 24 ساعت ابتدایی استفاده از کامپوزیت، افراد احتیاط بیشتری از خود نشان دهند.

کامپوزیت دندان

در این بین برای اینکه بدانید بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم یا چه چیزی نباید خورد؟ باید بدانید که برخی از مواد غذایی برای استفاده محدودیتی نداشته و افراد براحتی قادر به خوردن این مواد غذایی بدون آسیب رساندن به دندان می باشند. از مواد غذایی که می توان بدون هیچ محدودیتی بخصوص در ساعات ابتدایی بعد از کامپوزیت کردن استفاده کرد، می توان موارد زیر را نام برد:

  • غذاهای نرم که مشکلی در جویدن ایجاد نمی کنند. نظیر نان، برنج و ...
  • غذاهای کاملا پخته شده که نیاز به فشار برای خوردن ندارند.
  • مصرف مایعات و نوشیدنی ها
  • ...

با این حال برخی از مواد غذایی هستند که باید از مصرف آن ها بخصوص پس از ساعات ابتدایی کامپوزیت کردن دندان اجتناب نمود، برخی از این مواد به شرح زیر می باشند:

  • سیگار،مصرف سیگار می تواند دندان کامپوزیت شده را به محلی مناسب برای رشد باکتری ها تبدیل سازد، بنابراین افراد برای جلوگیری از تغییر رنگ و آسیب به کامپوزیت باید از مصرف سیگار پرهیز نمایند.
  • نوشیدنی های رنگی نظیر قهوه، چای سیاه و ... می تواند باعث تغییر رنگ کامپوزیت گردند، بدین منظور باید افراد در ساعات ابتدایی از مصرف این مواد برای جلوگیری از تغییر رنگ اجتناب کنند. در ساعات دیگر نیز باید بلافاصله بعد از مصرف، از مسواک زدن بهره گیرند.
  • غذاهای سخت و سفت، این نوع مواد غذایی بر کامپوزیت فشار بالایی وارد نموده و این امر باعث آسیب دیدن آن می شود. برخی از این مواد نظیر یخ، آب نبات، انواع آجیل نظیر پوست بادام و گردو و .... می تواند باعث آسیب رساندن به کامپوزیت دندان گردد.
  • مواد غذایی چسبنده نظیر شکلات و آدامس
  • مشروبات الکلی، این مواد علاوه بر کامپوزیت می تواند بر سایر دندان ها نیز اثر سوء بگزارد، از این رو باید از مصرف چنین موادی اجتناب نمود.
  • برخی از مواد غذایی حالت اسیدی داشته و به کامپوزیت آسیب می رسانند، گوجه فرنگی و آناناس از این مواد به حساب می آیند. سعی نمایید از مصرف این مواد پی از کامپوزیت کردن اجتناب نمایید.
  • ...

برخی از عادات نیز می تواند باعث ایجاد فشار به کامپوزیت و آسیب دیدن آن گردد، به عنوان مثال دندان قروچه یا خوردن نوک مداد و ... می تواند باعث آسیب زدن به کامپوزیت گردد. با اجتناب از این عادات به سلامتی و طول عمر کامپوزیت کمک نمایید.

بعد از انجام کامپوزیت دندان چه باید خورد؟

پس از کامپوزیت کردن دندان، مدت زمانی که طول می کشد از دندان کامپوزیت شده بتوان استفاده نمود، بسیار کوتاه است، این در حالی است که ماده جایگزینی نظیر آمالگام به مدت زمان طولانی برای سفت شدن و استفاده کردن از آن نیاز داشت. بلافاصله کامپوزیت سفت و سخت شده و براحتی قابل استفاده برای مصرف مواد غذایی می باشد، با این حال رعایت نکات تجویزی دندانپزشک می تواند بر سلامتی و طول عمر استفاده این ماده کمک شایانی نماید. پس از کامپوزیت کردن ممکن تا مدت زمان کوتاهی، دندان کامپوزیت شده نسبت به گرما و سرما دچار حساسیت های موقت گردد، این موارد زودگذر بوده و به مرور زمان برطرف می گردند و جای هیچ گونه نگرانی ندارند.

کامپوزیت دندان

با وجود سهولت استفاده از کامپوزیت، ممکن است دندانپزشک برای 2 ساعت به بیمار توصیه به عدم مصرف مواد غذایی نماید که این امر صرفا جهت اطمینان برای موفقیت درمان کامپوزیت می باشد و بهتر است بیمار این مورد را رعایت نماید.

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

بعد از کامپوزیت کردن دندان ها می توان سریعا از آن بری مصرف غذاها و نوشیدنی ها بهره برد، با این وجود دندانپزشک معمولا توصیه می نماید تا چند ساعت از خوردن غذا اجتناب نمایید. با وجود سهولت استفاده از کامپوزیت، ممکن است دندانپزشک برای 2 ساعت به بیمار توصیه به عدم مصرف مواد غذایی نماید که این امر صرفا جهت اطمینان برای موفقیت درمان کامپوزیت می باشد و بهتر است بیمار این مورد را رعایت نماید. همچنین توصیه می گردد تا 48 ساعت بعد از کامپوزیت کردن دندان ها از مصرف مواد غذایی سفت اجتناب گردد.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان

با رعایت نکات تجویزی دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان بر عمر استفاده از کامپوزیت دندان افزود، برخی از نکاتی که باید برای مراقبت بیشتر از کامپوزیت افراد انجام دهند، به شرح زیر است:

  • بعد از کامپوزیت کردن برای جلوگیری از بروز حساسیت ها از مصرف مواد غذایی خیلی سرد یا گرم اجتناب گردد.
  • مصرف آب نمک و قرقره کردن بعد از کامپوزیت کردن مناسب است.
  • بعد از مصرف مواد غذایی از مسواک و دهانشویه استفاده نمایید.
  • ...

کامپوزیت دندان درمانی ترمیمی و زیبایی است، این روش درمانی برای برطرف نمودن بسیاری از نقوص دندانی کاربرد فراوانی دارد. حتی برای کامپوزیت و هماهنگ بودن رنگ آن با دندان ها، دندانپزشک طیف گسترده ای را پیش رو دارد که با سهولت می تواند کامپوزیت مناسب و متناسب با دندان های شما را انتخاب نماید. بهره بردن از خدمات مرکزی معتبر در زمینه کامپوزیت دندان می تواند به شما در رسیدن به دندان های سالم و زیبا یاری رساند.

در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی از بهترین و بروزترین روش های دندانپزشکی مدرن برای انواع درمان ها بخصوص کامپوزیت کردن دندان ها بهره گرفته می شود. ایشان متخصص دندانپزشکی زیبایی بوده و از برترین مواد و متریال مورد نیاز برای انواع درمان های دندانپزشکی استفاده می نمایند.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.