غذا خوردن بعد از روکش دندان چگونه باشد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
12 فروردین 1400

غذا خوردن بعد از روکش دندان چگونه باشد؟

غذا خوردن بعد از روکش دندان و مراقبت ها چگونه باشد؟ در این مقاله سعی بر آن داریم توصیه های مناسب را برای افرادی که از روکش های دندانی استفاده کرده اند، شرح دهیم.

فهرست محتوای صفحه :

روکش دندان مانند روکش های سرامیکی فلزی یا ترکیبی از این دو و روکش های زیرکونیا می باشد که بر روی دندان قرار گرفته و باعث افزایش عملکرد دندانی و بدست آمدن زیبایی دندان می شود.

بعد از روکش دندان چگونه با غذا خوردن صحیح از آن مراقبت نماییم؟

نکته مهم در مورد روکش دندان آن است که علاوه بر کیفیت روکش ها بایستی از آن ها مراقبت های لازم انجام شود تا طول عمر استفاده از روکش های دندانی افرایش یابد. در زیر به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • سعی نمایید تا بالای نیم ساعت از خوردن هر نوع غذا با دندانی که روکش شده است، اجتناب شود. این امر به این دلیل است که برای الصاق روکش های دندانی به دندان از چسب مخصوص استفاده می شود. هر چه زمان بیشتری از زمان الصاق روکش با پایه دندان بیشتر بگذرد، اتصال قوی تر و محکم تری حاصل می شود.
  • بعد از فرصت نیم ساعته برای عدم جویدن غذا با روکش، بایستی سعی شود تا یک شبانه روز از ایجاد فشار بسیار زیاد خصوصا با جویدن غذاهای سفت که منجر به شل و کنده شدن روکش می شود، اجتناب شود.
  • از مصرف موارد رنگی نظیر شکلات و قهوه و ... تا مدت زمانی اجتناب کرده تا رنگ روکش در ساعات اولیه تغییر نکند.
  • برخی بعد از روکش کردن دندان مدت زمانی لازم دارند تا به آن عادت کنند، جای نگرانی نداشته و با گذشت چند روز از داشتن روکش های دندانی احساس لذت خواهند برد.
  • اگر دندان روکش شده، عصب کشی نشده باشد، ممکن است در روزهای ابتدایی به غذاهای سرد و گرم حساسیت نشان دهد. این امر گذرا بوده و جای هیچ نگرانی را ندارد. با گذر زمان مشکل حل می شود.
  • اگر در هنگام جویدن غذا با روکش های دندانی احساس بلندی آن ها را دارید یا به آن فشار می آید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا با تنظیم کردن آن، مشکل را برای شما حل نماید.
  • اگر از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده می کنید، این کار را به آهستگی و دقت انجام دهید، زیرا ممکن است نخ دندان به روکش دندانی متصل شده و باعث کنده شدن آن شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث افزایش عمر استفاده از روکش های دندانی شود. استفاده از دهانشویه ها و مسواک زدن اصولی می تواند بهداشت دهان و دندان و طول عمر بیشتر را برای روکش های دندانی فراهم آورد.

رعایت نکات تجویزی توسط بیمار باعث زیبایی و طول عمر بیشتر روکش دندان می شود. با رعایت بهداشت امکان عفونت ها و بوی بد دهان و ... از بین رفته و دندان های بسیار زیبا برای فرد فراهم می شود. روکش های دندانی نیز دارای انواع مختلفی بوده که این امر در درجه زیبایی و استحکام آن ها بسیار تاثیر دارد. از جمله روکش های زیبا برای دندان ها می توان به روکش های زیرکونیا و سرامیکی اشاره کرد.

بعد از روکش دندان باید از مصرف چه مواد غذایی اجتناب کرد؟

برای ماندگاری و طول عمر بیشتر روش های دندانی، مصرف برخی از مواد غذایی را باید با احتیاط بیشتری انجام داد، برخی از این مواد غذایی به شرح زیر هستند:

  • مواد غذایی چسبنده، این مواد غذایی می توانند باعث فشار به روکش و ضعیف شدن اتصال روکش شوند. مصرف مواد غذایی نظیر آدامس و ... را کاهش دهید.
  • مواد غذایی سفت نظیر یخ، آجیل و ... نیز می توانند باعث فشار به روکش شوند.
  • غذاها و نوشیدنی های خیلی سرد یا گرم
غذا خوردن با روکش دندان

مراحل درمان و مراقبت از روکش دندان چگونه است؟

برای درمان های دندانپزشکی روکش دندان، ابتدا در صورت نیاز درمان های تکمیلی نظیر عصب کشی، رفع پوسیدگی ها و ... انجام می شود. سپس برای دندان متناسب با ابعاد اقدام به ساخت روکش می شود. ساخت روکش های دندانی در لابراتوار و با قالب های تهیه شده انجام می شود. استفاده از فناوری های نوین در زمینه ساخت روکش های دندانی امکان ساخت روکش های سه بعدی را برای افراد فراهم کرده که این مورد از لحاظ زیبایی و طراحی لبخند بسیار اهمیت دارد. از فناوری های نوین در این زمینه می توان به کد کم CAD/CAM اشاره نمود. با استفاده از کد کم، ساخت انواع ریستوریشن های دندانی من جمله روکش های دندانی با استفاده از کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال انجام می شود.

جنس روکش های دندانی را می توان از انواع مختلف بنا به استحکام و درجه زیبایی مختلف انتخاب کرد. در این بین روکش های سرامیکی و زیرکونیا از درجه زیبایی و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

پس از ساخت روکش های دندانی بایستی الصاق روکش به دندان صورت گیرد، برای این منظور از چسب مخصوص استفاده شده و با نصب روکش با گذر زمان اتصالی قوی بین روکش و دندان برقرار شده و آن را برای استفاده فرد مهیا می کند.

حال ممکن است در برخی از موارد روکش به لثه فشار آورد، یا در برخی از موارد ممکن است برای دندان بدون رفع نقص نظیر پوسیدگی و ... روکش استفاده شود که در این موارد بایستی به دندانپزشک مراجعه نموده تا درمان تکمیلی انجام شود.

پس از نصب روکش دندانی بایستی مراقبت های لازم از آن همانند سایر دندان ها صورت گیرد. غذا خوردن و نحوه فشار آوردن به روکش بخصوص در روزهای ابتدایی می تواند بسیار اهمیت داشته باشد. در این موارد توصیه می شود از دستورات و نکات تجویزی دندانپزشک بیمار تبعیت داشته تا دندانی بسیار زیبا و مستحکم برای فرد فراهم شود. توجه داشته باشید که مراقبت های لازم از دندان روکش شده بر طول عمر استفاده از آن می افزاید.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.