آیا جرمگیری دندان مضر است؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
27 بهمن 1401

آیا جرمگیری دندان مضر است؟

آیا جرمگیری دندان ضرر دارد؟ آیا جرم گیری به دندان های من آسیب می رساند؟ برای پاسخ به این سوال، این مقاله را مطالعه نمایید. جرم گیری دندان روشی مناسب برای سلامت دهان و دندان بوده که جرم گیری بیش از حد و غیر اصولی ممکن است خوب نباشد و اثرات نامطلوبی بر لثه ها و دندان های فرد ایجاد کند.

فهرست محتوای صفحه :

جرم گیری دندان فرآیندی است که در آن پلاک و باکتری ها از روی دندان ها برداشته می شود. دندانپزشک پلاک را در امتداد خط لثه دندان برداشته و دندان را صاف می کند تا دوباره به لثه بچسبد. جرم گیری دندان باعث می شود که دندان برای مدت طولانی تری بدون حفره و سالم تر باشد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. جرم گیری برای افراد عادی و سالم هیچ ضرر و خطری ندارد، بسیاری از دندانپزشکان یا متخصصان بهداشت برای اکثر بیماران در فواصل منظم جرم گیری و پولیش را انجام می دهند، حتی اگر بیماران در خطر کم ابتلا به بیماری لثه در نظر گرفته شوند. مطالعاتی در مورد تاثیر جرم گیری بر روی مینای دندان نشان می دهد که جرم گیری باعث برداشتن بی رویه ساختار دندان نمی شود و در عین حال سطح نسبتا صافی ایجاد می کند.

جرم دندان یکی از دلایل کاهش زیبایی دندان می باشد. جرم علاوه بر کاهش زیبایی منجر به بروز بیماری در فرد می شود. امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی و استفاده از تکنولوژی های مدرنی نظیر لیزر دندان جرم گیری بسیار آسان و هدفمند شده است.

آیا جرمگیری برای دندان مضر است؟

بسیاری از افراد هستند که تصور می کنند جرم گیری باعث از بین رفتن و آسیب دیدن مینای دندان می شود، این در حالی است که چنین تصوری کاملا اشتباه است. جرم گیری صحیح نه تنها به دندان آسیب نمی رساند، بلکه با از بین بردن باکتری ها در اطراف دندان ها و لثه ها به سلامت لثه و دندان کمک می گردد. جرم و باکتری های موجود در دندان ها و لثه ها برای سلامت افراد مضرر است و می تواند در بیماری های قلبی تاثیر داشته باشند، بنابراین جرم گیری با تشخیص دندانپزشک لازم است.

جرم گیری یک روش دندانپزشکی است که توسط دندانپزشکان توصیه می شود که به طور منظم به خصوص دو بار در سال انجام شود. با این حال، برخی از افراد در مورد قرار دادن دندان های خود در معرض این درمان، با وجود شواهد زیادی که خلاف آن را ثابت می کند، تردید دارند. بهره بردن از خدمات مراکز معتبر دندانپزشکی در زمینه جرم گیری می تواند با موفقیت بالا دندان های درخشان و سفید را برای فرد مهیا نماید.

آیا جرم گیری به دندان های من آسیب می رساند؟

ایجاد جرم بر روی دندان ها بسته به شرایط مختلف، متفاوت می باشد، نوع بزاق افراد، تغذیه گوناگون، بهداشت دهان و دندان و ... از جمله مواردی هستند که بر روی نوع و حجم جرم ایجاد شده بر روی دندان ها تاثیر دارد، حتی مکان های ایجاد جرم در دهان افراد شرایط متفاوتی دارند. به عنوان مثال در قسمت داخلی دندان های جلو و پایین میزان بیشتری از جرم دندانی ایجاد می گردد، قطعا رعایت بهداشت و مسواک زدن در جلوگیری و از بین بردن جرم دندان تاثیر دارد.

علاوه بر مشکلاتی که جرم دندان بر روی زیبایی دندان ها دارد، عدم رفع آن می تواند بر روی سلامت لثه تاثیر بگذارد، وقتی جرم دندانی بالای خط لثه تجمع پیدا کند، بافت لثه متورم شده و در صورت ادامه داشتن، ممکن است لثه خونریزی نیز نماید. بنابراین درمان جرم گیری برای رفع چنین مشکلاتی لازم است.

جرم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان متفاوت است؟

جرم گیری دندان در دو نوع زیر صورت می گیرد:

  • جرم گیری معمولی
  • جرم گیری عمیق

در جرم گیری معمولی، باکتری ها و جرم ها از روی سطح تاج دندان و بالای لثه برداشته می شوند، در حالی که در جرم گیری عمیق مناطقی همچون زیر لثه‌ای و در شیار های آن و مناطقی که به سطح ریشه محکم هستند، از باکتری ها و جرم ها تمیز می گردند. انتخاب نوع جرم گیری بر عهده دندانپزشک بوده و او براساس تصاویر و اسکن های داخل دهانی، نوع جرم گیری مناسب را برای بیماران در نظر می گیرد.

آیا جرمگیری دندان را خراب می کند؟

در جرم گیری عمیق و برداشتن رسوبات آهکی از روی دندان ها شاید در ساعات اولیه در دندان های خود بعد از جرم گیری احساس لق شدن پیدا کنید که این امر به سبب برداشتن جرم های محکم شده در اطراف دندان ها است و زمانی که آنها برداشته می شوند، دندان های شما به طور طبیعی احساس لق شدن خواهند داشت. چند هفته بعد، هنگامی که لثه های شما بهبود یافت، متوجه خواهید شد که دندان های شما واقعا سفت تر می شوند.

گاهی اوقات بیمار بین دندان هایش فاصله دارد و جرم ها در آنجا جمع می شوند و ناگهان بعد از برداشتن آن بیمار احساس می کند که شکاف جدیدی به دلیل جرم گیری ایجاد شده است اما اینطور نیست.

آیا جرم گیری دندان باعث حساسیت می شود؟

برخی از افراد ممکن است پس از درمان دچار مشکل حساسیت شوند، اما این مشکل معمولا در عرض 24 تا 48 ساعت بعد از جرم گیری برطرف می گردد. بیشتر حساسیت ها نسبت به سرما و گرما شدید بوده که به مرور زمان این امر برطرف می گردد. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند در صورتی که جرم ها به طور کامل از بین نرفته اند، برای یک نوبت دیگر مراجعه کنید.

در هنگام فرآیند جرم گیری ایجاد درد خفیف به صورت موضعی امکان پذیر می باشد که زودگذر است، البته بیمار ممکن است احساس ناراحتی یا تحریک کند. همچنین لثه ها ممکن است احساس سوزش در آن ها ایجاد شود. برای جلوگیری از این امر، برخی از دندانپزشکان از ژل بی حس کننده نیز استفاده می کنند تا عمل جرم گیری را آسان کند.

جرم گیری دندان

شما باید پس از جرم گیری دندان ها، اقدامات عادی مراقبت از دهان را از سر بگیرید. مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن منظم از جمله مواردی هستند که باید رعایت نمایید. برای از بین بردن هر گونه پلاک یا جرم از مناطقی که مسواک به آنها دسترسی ندارد فرایندهای جرم گیری دندان لازم است، همچنین با انجام جرم گیری می توان از بیماری های لثه جلوگیری کرد.

اما سوالی که مطرح است، مدت زمانی است که باید برای جرم گیری به دندانپزشکان مراجعه نمود، این امر کاملا به وضعیت بهداشت دهان و دندان فرد بستگی دارد. اما در حالت کلی توصیه می شود جرم گیری بعد از هر 6 ماه برای از بین بردن بوی بد دهان، جرم ها و پلاک ها انجام شود. برای بیمارانی که تمایل بیشتری به تشکیل پلاک دارند یا به طور مکرر از لثه‌هایشان خونریزی می‌کنند، توصیه می‌شود هر دو تا چهار ماه یکبار جرم‌گیری کنند. با این وجود، مهم ترین عامل در تعیین تعداد جرم گیری برای افراد مختلف، بستگی به نظر و تشخیص دندانپزشک دارد. بنابراین لازم است همه افراد طبق تجویز دندانپزشک خود به طور مرتب در جلسات جرم گیری و پولیش خود شرکت کنند. با مراجعات منظم و رعایت بهداشت می توان، سلامتی لثه و دندان ها را با جرم گیری فراهم نمود.

باکتری‌های زیان باری که می‌توانند باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه شوند، در پلاک‌ها و جرم‌های دندانی که در اطراف دندان‌ها و زیر لثه‌ها تجمع می‌یابند، زندگی می‌کنند. در حالی که پلاک ها را می توان با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب از بین برد، برخی از پلاک ها ناگزیر باقی می مانند و سفت می شوند و جرم ایجاد می کنند که فقط با تمیز کردن حرفه ای دندان قابل حذف است. جرم گیری و پولیش اولیه پلاک، جرم و لکه را از بین می برد تا لبخند روشن و شاداب شما را بازگرداند. این فرآیند همچنین به ما اجازه می‌دهد تا دندان‌های شما را برای مشکلات ظریف‌تری مانند پرکردگی‌های یا ترک‌هایی که ممکن است به توجه ما نیاز داشته باشد، بهتر بررسی کنیم.

جرم گیری دندان در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی

بهره بردن از فناوری های روز در زمینه جرم گیری نظیر لیزر می تواند دقت کار را بالا برده و شرایط بهتری را برای دندان های فرد ایجاد نماید. دکتر سعید کریمی از فناوری های روز نظیر لیزر دندان برای جرم گیری دندان های افراد مختلف بهره می گیرند. دقت بالای کاری و انجام جرم گیری با هزینه مناسب در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی از مزایای این مرکز دندانپزشکی می باشد.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.