تفاوت لمینت دندان با روکش چیست؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
26 اسفند 1402

تفاوت لمینت دندان با روکش چیست؟

"تفاوت لمینت دندان با روکش چیست؟” این سوال رایجی است که تقریباً هر بیمار قبل از انجام درمان های دندانپزشکی زیبایی با متخصص خود، مطرح می کند. این دو روش درمانی که در اصل مشابه یکدیگر هستند، مزایای خاص خود را دارند. به عنوان مثال، اگر دندان های کج همراه با شکاف زیادی بین آنها دارید، روکش های دندانی گزینه بهتری هستند. در حالی که روکش های لمینت راه حلی مناسب برای کسانی است که دندان های کوچک و گاها آسیب دیده دارند.

فهرست محتوای صفحه :

در ادامه این مقاله به تفاوت های بین روکش دندان و روکش لمینت به طورعمیق تر می پردازیم. بنابراین می توانید تا پایان این مقاله تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است.

روکش های دندانی چیست؟

به طور خلاصه، روکش های دندانی، یک روش دندانپزشکی زیبایی است که ما از آن برای اصلاح شلوغی دهان، تغییر رنگ، حفره ها، بریدگی دندان ها یا دندان های بد شکل استفاده می کنیم. روکش ها یک راه حل بسیار موثر و انعطاف پذیر هستند. آنها به خوبی با دندان های اطراف ترکیب می شوند. بیماران می توانند ونیرهای رزینی یا چینی را متناسب با نیاز و ظاهر خود انتخاب کنند. روکش‌های رزین که به عنوان درمان باندینگ نیز شناخته می‌ شوند، جایگزین ارزان ‌تر هستند. روکش ‌های دندانی گزینه ‌های عالی برای افزایش رنگ و شکل دندان ‌ها، بستن شکاف ‌ها و کمک به ایجاد لبخندی شاداب هستند.

اگر تاج دندان از بین رفته باشد و دندان استحکام کافی نداشته باشد با روکش می توان دندان را ترمیم نمود.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان در مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی، شکل پیشرفته ای از روکش های سرامیکی هستند. بنابراین، آنها از نظر عملکرد و مزایا تقریباً یکسان هستند. با این حال لمینت دندان نازک تر هستند. ضخامت آنها بسیار نازک است.

لمینت دندان چیست؟
لمینت دندان به صورت پوسته و لایه نازکی است که روی سطح بیرونی دندان قرار می گیرد و نقص دندان، رنگ تیره، شکستگی و ... را می پوشاند.

از آنجایی که آنها ساختار نازک تری دارند، مینای کمتری باید هنگام قرار دادن روکش روی دندان تراشیده شود. تراش کمتر سطح دندان برای سلامت دندان بهتر است. از طرف دیگر، اگر اندازه و شکل دندان خیلی تغییر نکند، ممکن است باعث شود لمینت ها ظاهر کمی برجسته تری داشته باشند. همچنین لمینت ها نسبت به روکش های چینی قیمت بیشتری دارند.

چگونه بین روکش و لمینت دندان، بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟

روکش ‌ها و لمینت‌ های دندانی هر دو از درمان ‌های زیبایی دندان هستند که به زیبایی و تغییر ظاهر دندان‌ ها کمک می ‌کنند. در هر یک از این درمان ها، یک لایه نازک از مواد به دندان ها می چسبد (معمولاً حدود 6 تا 10 دندان در هر فک بالا و پایین که در لبخند دیده می شود) و رنگ، اندازه و شکل دندان را تغییر می دهد.

تفاوت بین روکش دندان و لمینت در موادی است که از آن ساخته شده اند. این تفاوت باعث می شود مراحل درمان ها و همچنین ویژگی های هر یک از آنها متفاوت باشد.

برای تعیین امکان ‌پذیری این درمان‌ ها برای بیمار در جلسه معاینه، دندان ‌ها، رابطه بین دندان ‌های قدامی بالا و پایین و روابط بین شکل دندان و صورت به دقت بررسی می ‌شوند.

ممکن است یک یا هر دوی این درمان ها برای بیمار امکان پذیر باشد. گاهی اوقات ممکن است قبل از استفاده از روکش یا لمینت دندان، یک درمان اولیه مانند کانتور کردن لثه برای یک یا چند دندان که در لبخند دیده می شود، مورد نیاز باشد. گاهی اوقات هیچ یک از این درمان ها امکان پذیر نیست و ممکن است بیمار نیاز به ارتودنسی یا حتی جراحی ارتودنسی داشته باشد.

روکش دندان یا لمینت دندان

اکثر روش ها نتایج ماندگاری را برای چندین سال به همراه دارند. با در نظر گرفتن این موضوع، هنگام تصمیم گیری در مورد درمان خود، باید برای انتخاب بهترین گزینه درمان، زمان بگذارید. دندانپزشک پس از ارزیابی دقیق سلامت دهان و دندان، شما را در مورد گزینه های درمانی مختلف، مطلع می کند.

اکثر بیماران در این مرحله بسیار نگران مسئله هزینه هستند. بله، بودجه شما عامل مهمی برای درمان های دندانپزشکی است. اما کیفیت مراقبتی که دریافت می کنید مهمتر از هزینه است. برای انتخاب بهترین گزینه، مشورت با متخصص دندانپزشک بهترین کار است.

کدام درمان طبیعی تر به نظر می رسد؟ روکش یا لمینت دندان؟

لمینت دندان، ظاهری روشن تر و سفیدتری دارند. دلیل این امر این است که ذرات چینی بهتر از روکش ها، نور را عبور می‌ دهند. علاوه بر این، روکش ‌های چینی و به ‌ویژه لمینت ‌ها ظاهری شبیه‌ تر به رنگ و ساختار واقعی دندان پیدا می ‌کنند، زیرا قبل از درمان، متخصص دندانپزشک پولیش سطحی را اعمال می ‌کنند.

روکش های دندانی و ونیرهای لمینت، روش های زیبایی دندان هستند که به زیبایی دندان های شما کمک می کنند. تفاوت بین روکش دندان و لمینت ونیر در نوع موادی است که از آن ساخته شده است.

پزشکان ما دندان ها را با توجه به ارتباط بین دندان های قدامی بالا و پایین به طور دقیق ارزیابی می کنند تا امکان سنجی این درمان ها برای بیمار مشخص شود. با توجه به این معاینه، گاهی ممکن است هر دو روش درمانی برای بیمار مناسب باشند. در این صورت بیماران درمانی را انتخاب می کنند که برایشان مقرون به صرفه تر باشد.

روکش دندان و ونیر لمینت در تهران به یک اندازه محبوب هستند. سالانه هزاران بیمار برای انجام لمینت دندان به مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی می آیند. اگر می خواهید در مورد ونیرهای چینی لمینت و روکش دندان در مرکز دندانپزکشی دکتر سعید کریمی، اطلاعات بیشتری کسب کنید، دریغ نکنید با مشاوران پزشکی ما صحبت کنید.

تفاوت بین روکش دندان و لمینت چیست؟

روکش دندان یک پوسته نازک است که از دو ماده مختلف کامپوزیت و پرسلن ساخته شده است. آنها به طور مستقیم توسط دندانپزشک در طی یک جلسه (تقریباً پنج ساعت برای هر فک) درمان کم تهاجمی که در آن مقدار بسیار کمی از ساختار دندان شامل مینای دندان برای جا افتادن روکش ها تراشیده می شود، روی دندان ها قرار می گیرد.

ونیرهای کامپوزیت به دلیل رنگ پذیر بودن و شکنندگی نسبتاً بالا، مقاومت کمتری دارند. با این حال همچنان طرفداران زیادی دارد زیرا آماده شدن و نصب آن ها بر روی دندان بیمار زمان کمتری می برد و بیمار می تواند در یک جلسه لبخند زیبایی داشته باشد.

روکش های پرسلن نسبت به کامپوزیت ها کمتر مستعد لکه شدن هستند و دوام بیشتری دارند، بنابراین اگر به درستی از آنها مراقبت کنید، تا ده سال عمر می کنند. همچنین ظاهر این نوع روکش دندان بسیار طبیعی و زیبا است و معمولا از این نوع روکش برای طراحی لبخند هالیوودی استفاده می شود.

برای قرار دادن صحیح آنها روی دندان های بیمار، لازم است یک لایه نازک از مینای دندان برداشته شود و تغییرات جزئی در شکل دندان ها ایجاد شود. هدف از این تغییرات این است که روکش ها به درستی روی دندان ها قرار بگیرند و ظاهری حجیم و غیر طبیعی روی دندان ایجاد نکنند. این یک روند غیرقابل برگشت و تا حدودی دردناک است، به همین دلیل است که دندانپزشک معمولا از بی حسی موضعی برای نصب این نوع روکش دندان استفاده می کند.

هزینه ونیرهای پرسلن (لمینت دندان) تقریباً دو برابر ونیرهای کامپوزیت است. اگرچه ممکن است ونیرهای کامپوزیت زودتر آسیب ببینند، اما به راحتی قابل ترمیم هستند. در مقابل، روکش های چینی دوام بیشتری دارند اما قابل تعمیر نیستند. بنابراین در صورت شکستگی یا خرابی باید کاملا تعویض شوند.

روکش های دندان دوام بیشتری دارند یا لمینت دندان؟

دوام هر دو روکش دندان و لمینت ها، بسیار به نحوه نگهداری آنها بستگی دارد. با این حال، اگر دستورالعمل های دندانپزشک را برای مراقبت از آنها دنبال کنید، دوام مورد انتظار لمینت ها و ونیرهای چینی دو برابر کامپوزیت ونیر است. طول عمر کامپوزیت ونیرهای دندانی حدود 5 تا 7 سال است در حالی که دوام لمینت ها و ونیرهای چینی حدود 10 تا 15 سال است.

ونیرهای کامپوزیت به شدت در معرض تغییرات انبساط حرارتی هستند. قطعاً به همین دلیل است که کامپوزیت ها نسبت به لمینت ها رنگ بیشتری به خود می گیرند و حتی پس از مدتی درمان ونیر دندان باعث لکه شدن لبه ها می شود. در مقابل، ویژگی بسیار مثبت لمینت ها این است که انبساط حرارتی آنها شبیه مینای دندان است. این بسیار مهم است و شاید مهمترین دلیل ماندگاری طولانی مدت لمینت ها باشد.

همچنین از آنجایی که روکش ها و لمینت های چینی در کوره آزمایشگاهی در دمای بالای 700 درجه سانتیگراد پخته می شوند، ذرات چینی ساختاری مستحکم و بادوام را تشکیل می دهند. در مقابل، کامپوزیت با استفاده از نور آبی در دهان سخت می شود، بنابراین استحکام ونیرهای کامپوزیت به وضوح کمتر از لمینت ها و ونیرهای چینی است.

نتیجه گیری:

برای اطلاع از این موضوع که کدام یک از روش های درمانی روکش دندان و لمینت دندان برای شما بهتر است، با متخصصین ما در مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی تماس بگیرید و بهترین تماس را بگیرید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.