مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال چیست؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
08 اسفند 1402

مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال چیست؟

یک لبخند بی‌نقص از مهم‌ترین ارکان داشتن چهره‌ای زیبا و دوست‌داشتنی به حساب می‌آید. موارد متعددی هستند که می‌توانند زیبایی یک لبخند را به خطر بیاندازند امامهم‌ترین عامل، بدون یک دندان پوسیده یا از دست رفته است. به لطف پیشرفت‌های روزافزون در زمینه دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی، امروزه پس گرفتن زیبایی لبخند برای افرادی که به هر دلیلی قصد جایگزین کردن دندان پوسیده یا از دست رفته خود را دارند؛ به راحتی چندین جلسه مراجعه به دندانپزشک است. ایمپلنت دندان بهترین و مطمئن‌ترین روش جهت این امر است که نوع دیجیتال آن، مزایایی بسیاری نسبت به سایر روش‌ها دارد. بدون شک ایمپلنت دیجیتال بهترین انتخاب برای افرادیست که می‌خواهند چهره خود را به لبخندی بی نقص مزین کنند. آشنایی با مراحل انجام این روش برای بسیاری از افراد موضوع مبهمی است. در ادامه مطلب در مورد مراحل انجام این روش جایگزینی پرطرفدار صحبت خواهیم کرد.

فهرست محتوای صفحه :

کاشت ایمپلنت دیجیتال در مراکز معتبر

با انتخاب مراکز معتبر در زمینه کاشت ایمپلنت دیجیتال تمامی مراحل کاشت را با دقت بالا طی نمایید. تنها مراکز معتبر دندانپزشکی در تهران خدمات کاشت دیجیتال را با کیفیت بالا ارائه می دهند. در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی خدمات کاشت ایمپلنت دیجیتال ارائه می گردد.

عوارض از دست دادن دندان و راه‌حل معجزه‌آمیز آن

به خطر افتادن زیبایی چهره و لبخند تنها پیامد ناخوشآیند از دست دادن یک دندان نیست. جای خالی دندان‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر روی بدن داشته باشند. این مسئله ممکن است در طول زمان، سبب تحلیل استخوان فک در آن نواحی شود. تغییر موقعیت سایر دندان‌ها از دیگر تاثیراتی است که از دست دادن دندان‌ها می‌تواند داشته باشد. جالب است بدانید که مشکلات گوارشی و به دنبال آن، ناتوانی در درست و کامل جویدن غذا نیز از دیگر مشکلاتی است که می‌توانند به وجود بیایند. فضای خالی دندان‌ها حتی صحبت کردن را نیز برای افراد سخت می‌کنند؛ به خصوص اگر دندان از دست رفته از دندان‌های جلویی فرد باشد. ایمپلنت دندان، به خصوص نوع دیجیتال آن با پر کردن این فضای خالی از وقوع تمامی مشکلات ذکر شده جلوگیری می‌کند.

کاشت دندان موجب زیبایی، راحتی، بازسازی شکل، تکلم و سلامت بیمار می شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

با شنیدن نام ایمپلنت بسیاری از افراد به جراحی و دوره نقاهت طولانی فکر می‌کنند؛ اما جالب است بدانید از بزرگ‌ترین مزایای ایمپلنت دیجیتال نسبت به نوع عادی آن، وارد کردن کم‌ترین آسیب به استخوان فک و لثه، و در نتیجه، عدم نیاز به گذراندن دوره نقاهت طولانی است. در واقع در این روش با استفاده از روش‌ها و دستگاه‌های جدید روز دنیا، احتمال خطا در تشخیص محل مناسب ایمپلنت به حداقل رسیده و تنها از طریق پانچ استخوان فک فرد، می‌توان کاشت را بدون نیاز به جراحی و بخیه انجام داد.

ایمپلنت دیجیتال را می‌توان نوعی پیشرفته‌تر از ایمپلنت عادی دانست که در آن انتقال، نگهداری و استفاده از اطلاعات مورد نیاز به صورت کامپیوتری و با ابزارهای جدید و پیشرفته انجام می‌پذیرد و به همین خاطر، درمان فرد در سریع‌ترین زمان، بیشترین دقت و کم‌ترین درد و خونریزی انجام می‌پذیرد.

مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال چیست؟

مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال

آشنایی با مراحل انجام جدیدترین شیوه کاشت ایمپلنت می‌تواند در نهایی کردن تصمیم انجام آن، به افراد کمک کند. در ادامه با مراحل انجام ایمپلنت دیجیتال به ترتیب آشنا خواهید شد.

سی تی اسکن فک یا اسکن سه بعدی فک

دندانپزشکان برای ارائه خدمات به بیماران خود، نیاز به اطلاعاتی دارند. به عنوان مثال، عکس OPG نوعی عکس‌برداری گوش تا گوش از وضعیت قرارگیری دندان‌ها و فک است که اطلاعاتی پایه و ارزشمند را برای ارزیابی به دندانپزشکان ارائه می‌دهد. اما در کاشت دیجیتال ایمپلنت، این نوع عکس‌برداری پاسخگوی اطلاعات ریز و جزئی مورد نیاز دندانپزشک نیست. برای اطلاع دقیق از وضعیت و موقعیت استخوان فک به نوعی پیشرفته‌تر از عکس‌برداری نیاز است که به عنوان سیتی اسکن فک یا به اصطلاح انگلیسی، CBCT شناخته می‌شود.

گرچه دستگاه سی تی اسکن فک تقریبا مشابه دستگاه OPG در عکس‌برداری عمل می‌کند اما این دستگاه جزئیات دقیق‌تری را هنگام عکس‌برداری ثبت می‌کند. اطلاعاتی که به متخصص ایمپلنت کمک می‌کند مناسب‌ترین محل کاشت فیکسچر را به طور دقیق بیابد. این دستگاه با چرخش دور تا دور سر، عکسی سه بعدی را با تاباندن اشعه ایکس به وجود می‌آورد که حاوی اطلاعاتی ضروری برای کاشت ایمپلنت به شیوه دیجیتال است. سیتی اسکن فک به دندانپزشک کمک می‌کند تا بتواند اندازه استخوان یعنی طول و قطر آن را مشخص نماید.

تهیه قالب از فک بیمار

قالب‌گیری از فک افراد به منظور تهیه سرجیکال گاید، راهنمای جراحی یا به اصطلاح انگلیسی، surgical guide امری بسیار ضروری است. راهنمای جراحی که طبق وضعیت قرارگیری دندان‌های مجاور طراحی می‌شود؛ محل دقیق کاشت را مشخص می‌کند تا متخصص بتواند با کم‌ترین درصد خطا، مناسب‌ترین نواحی را دریل کند. در واقع راهنمای جراحی حکم شابلونی را دارد که محل دقیق کاشت فیکسچر را مشخص می‌کند.

برای اسکن فک بیمار، از دستگاه چاپگر سه‌بعدی استفاده می‌شود. این دستگاه از طریق اسکن بافت‌ها و همچنین دندان‌ها، تفسیر دقیقی از محل و شیوه قرارگیری دندان‌های مجاور و همچنین بافت لثه ارائه می‌دهد.

اگر در کلینیک دستگاه چاپگر سه‌بعدی موجود نباشد، متخصص ایمپلنت دیجیتال از فک فرد بیمار قالبی تهیه می‌کند. قالب تهیه شده به لابراتوار فرستاده می‌شود و در آن‌جا برای اسکن فک بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از راهنمای جراحی و اسکن سه‌بعدی تهیه شده از فک فرد، راه برای انجام یک ایمپلنت بی‌دردسر و فوق‌العاده دقیق برای متخصص ایمپلنت دندان، روشن می‌شود. در واقع راهنمای جراحی و اسکن سه‌بعدی با فراهم کردن دیدی کامل و بی‌نقص از درون و بیرون فک، تمامی احتمالات خطا در خصوص یافتن مناسب‌ترین و دقیق‌ترین محل کاشت ایمپلنت دیجیتال را از بین می‌برند.

کاشت پایه یا فیکسچر ایمپلنت دیجیتال

پس از گذراندن مراحل قبلی و کسب اطلاعات و ابزارهای مورد نیاز، در این مرحله متخصص ایمپلنت می‌تواند به راحتی محل کاشت را مشخص کند. با قرار دادن گاید جراحی و ایجاد شکافی کوچک ، کاشت ایمپلنت از حالت تئوری بیرون آمده و فرآیند عملی آن در این لحظه آغاز می‌شود. لازم به ذکر است که پیش از انجام این مرحله، بی‌حسی انجام می‌شود. در حین انجام این مرحله، به علت تزریق بی حسی، بیمار متحمل هیچ‌گونه دردی نخواهد بود. برای زمان از بین رفتن اثر بی حسی پس کاشت نیز مسکن تجویز خواهد شد.

متخصص ایمپلنت با دریل کردن محل شکاف و همچنین تراشیدن استخوان فک فرد بیمار، محل قرارگیری فیکسچر را آماده کرده و سپس آن را با دقت تمام، جای‌گذاری می‌کند.

مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال چیست؟

مزیت ایمپلنت دیجیتال نسبت به نوع دیگر آن در این مرحله نیز مشخص است. در روش سنتی کاشت ایمپلنت، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات و ابزارهای دیجیتال و پیشرفته، محل کاشت به دقت کاشت به شیوه نیست؛ بنابراین شکاف لثه بزرگ‌تر و عمیق‌تر بوده و لثه فرد نیازمند بخیه است.

در روش دیجیتال، مدت زمان ۸ تا ۱۲ هفته به منظور جوش خوردن پایه به استخوان فک لازم است. این زمان نسبت به روش سنتی که نیازمند بخیه و جراحی است؛ بسیار کم‌تر است. به محض جوش خوردن پایه، کاشت ایمپلنت برای مرحله بعدی آماده خواهد بود.

قراردهی اباتمنت و روکش ایمپلنت دیجیتال

پس از گذشت مدت زمان گفته شده، با جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک، حال آمادگی لازم برای قراردهی اباتمنت و روکش فراهم است. اباتمنت در واقع قسمتی فلزی است که بر روی پایه قرار می‌گیرد و خود نیز به عنوان پایه‌ای برای روکش به حساب می‌آید؛ ترکیب این دو بخش پایه‌ای را می‌سازد که نقش ریشه دندان طبیعی را برای دندان مصنوعی ایفا بازی می‌کند. نصب اباتمنت برای اتصال روکش ضروری است. روکش مصنوعی که حکم تاج دندان را دارد؛ از لحاظ شکل، اندازه و حتی رنگ، متناسب با وضعیت سایر دندان‌ها و فک فرد ساخته می‌شود.

روکش که عموما از جنس تیتانیوم است متناسب با وضعیت دندان‌ها و فک هر فرد به صورت سفارشی ساخته می‌شود. به همین خاطر است که ایمپلنت دیجیتال از طبیعی‌ترین روش‌های زیبایی و ترمیمی دندان به حساب می‌آید. نه تنها اندازه روکش بلکه حتی رنگ آن به توجه به دیگر دندان‌ها طراحی و ساخته می‌شود.

با تکمیل این مرحله، کاشت ایمپلنت دیجیتال به پایان می‌رسد و نتیجه آن، بازگشت زیبایی و سلامت به دندان‌های فرد خواهد بود.

گفتنی است که موفقیت تمامی مراحل کاشت ایمپلنت دیجیتال، به تخصص و مهارت متخصص ایمپلنت بستگی دارد. از بهترین متخصصین دندانپزشکی زیبایی امروز کشور می‌توان به دکتر سعید کریمی اشاره کرد. در کلینیک دکتر کریمی، افراد می‌توانند ایمپلنت دندان خود را به دست فردی متخصص در این زمینه با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا انجام دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی اینترنتی https://drskarimi.com مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.