روکش های زیرکونیا
6 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
06 آبان 1398

روکش های زیرکونیا

روکش های زیرکونیا دسته ای از روکش های دندانی است که در عین استحکام و دوام بالایی که دارند زیبایی دندان را برای بیمار به ارمغان می آورند. جنس روکش های زیرکونیا زیرکونیک بوده که غیر فلزی است و تناسب بالایی با بدن دارد. روکش زیرکونیا ایجاد شیار روی دندان را آسان تر می کند. استفاده از این روکش ها رواج بیشتری نسبت به روکش های فلزی دارد. روکش دندان زیرکونیا موجب افزایش زیبایی دندان نسبت به سایر روکش های دندانی می شود. زیرکونیا بخصوص برای افرادی که نسبت به سرما و گرما دندانهای حساسی دارند، بسیار مناسب است زیرا این نوع روکش عایق بوده و از انتقال حرارت جلوگیری می کند. روکش زیرکونیا خصوصا برای کسانی که به روکش های فلزی آلرژی دارند، بسیار مناسب است. روکش دندان باعث زیبایی، استحکام و مانع شکستگی دندان می شود.

فهرست محتوای صفحه :

برای استعلام هزینه روکش زیرکونیا می توانید با تماس با ما اقدام کنید.

تماس با ما: 88888590-021/88884546

روکش دندان مانند روکش های سرامیکی فلزی یا ترکیبی از این دو و روکش های زیرکونیا می باشد که بر روی دندان قرار گرفته و باعث افزایش عملکرد دندانی و بدست آمدن زیبایی دندان می شود
روکش های زیرکونیا

سهولت استفاده از روکش های زیرکونیا جهت قرارگیری روی دندان از نکات مثبت این روکش ها است و در بیماران با حساسیت دندانی این نوع از بهترین روکش ها است، زیرا این نوع روکش عایق بوده و از انتقال حرارت جلوگیری می کند. از طرف دیگر برخی افراد نسبت به روکش های فلزی آلرژی دارند که نوع زیرکونیا جایگزین مناسبی محسوب می شود.

نحوه ساخت روکش بدین ترتیب است که ابتدا توسط دندانپزشک زیبایی ، دندانهای بیمار معاینه شده و پس از بررسی های کلینیکی ابعاد دندانها گرفته و قالب برای دندان ها تهیه می شود. سپس قالب به لابراتوار فرستاده شده و با اسکن سه بعدی و نهایتا با دستگاه تراش روکش زیرکونیا تهیه می شود و در نهایت نصب روکش صورت می گیرد. تکنولوژی مدرن امروزی ساخت این نوع روکش ها کد کم است.

روکش زیرکونیا و قیمت آن چگونه است؟

روکش های زیرکونیا بسیار شبیه به روکش های سرامیکی است. درخشندگی و زیبایی زیرکونیا فوق العاده است منتها میزان هزینه و قیمت روکش زیرکونیا جهت درمان به این روش بالاتر است. استحکام نوع زیرکونیا از روکشهای سرامیکی بالاتر است و ساخت آن بدون دخالت دست و اتوماتیک صورت می گیرد. با این نوع روکش ها احتمال ایجاد التهاب لثه کمتر است.

برای دریافت هزینه و قیمت روکش های دندانی بخصوص روکش زیرکونیا می توانید با دندانپزشکی دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید.

زیرکونیا ماده ای بی اثر از لحاظ شیمیایی محسوب می شود و واکنش شیمیایی ندارد. بنابراین دچار سایش نشده و استحکام و پایداری بالایی دارد که در صورت ساخت صحیح، استحکام آنها تا بیش از 50 سال است. زیرکونیوم در ساخت انواع ترمیم های دندان من جمله بریج کاربرد دارد.

روکش های زیرکونیا

ویژگی منحصر بفرد دیگر روکش زیرکونیا عدم ایجاد بوی بد در دهان است. این روکش ها ضد اسیدی می باشند. زیرکونیا مقاومت فشاری 1000 تا 1200 مگاپاسگال دارد که این مقاومت بسیار بالاتر از فلزات است. همخوانی رنگ زیرکونیا با دندانها بسیار مناسب است.

روکش های زیرکونیا و مزیت آن نسبت به روکش های دیگر:

روکش های زیرکونیا علاوه بر خاصیت عایق بودن که آن را بسیار منحصر به فرد ساخته است دارای درخشندگی و زیبایی فراوانی می باشند. این روکش ها براقیت بالایی داشته و هماهنگی بسیار مناسبی با سایر دندانها دارند. این پوشش ها از لحاظ ظاهری به روکش های سرامیکی شباهت دارند ولی دارای استحکام به مراتب بالاتری می باشند. همانطور که گفته شد، روکش های زیرکونیا از جنس زیرکونیوم بوده که عایق می باشد. از مزیت های بارز روکش های زیرکونیا عدم آسیب به بافت لثه می باشد، زیرا که فلزی خاص در روکش نبوده و التهاب در لثه ایجاد نمی کند. روکش دارای ابعاد کالیبره بوده که باعث افزایش دقت دندانپزشک شده و روکش زیبایی برای دندان ایجاد می کند. روکش دندان را می توان توسط تکنولوژی کد کم ساخت که فناوری مدرن و دقیقی جهت ساخت ریستوریشن های دندانی است. شفاف بودن روکش های زیرکونیا زیبایی خاصی را برای دندان ها ایجاد می کند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد روکش های زیرکونیا تنوع رنگ بندی این روکش ها است زیرا دندانهای افراد دارای درجه سفیدی یکسانی نبوده که این امر به خاطر دلایل ژنیتیکی است. روکش های زیرکونیا دارای گریدهای مختلف A1,A2,B1 و... می باشند که با استفاده گرید مختلف روکش متناسب با سایر دندانهای بیمار روکشی کاملا طبیعی برای فرد ایجاد می شود.

روکش زیرکونیا نیاز به حداقل تراش دارند. میزان تراش این نوع روکش در حد تراش روی طلا است. این نوع روکش هیچ گونه سایشی در دندانهای مجاور ایجاد نمی کند. زیرکونیا قوی ترین سرامیک مورد استفاده در دندانپزشکی محسوب می شود.

مقایسه روکش زیرکونیا با سایر روکش های دندانی

روکش های دندانی جنس های مختلفی می توانند داشته باشند ولی باید با خصوصیات و شرایط دهان سازگار باشند. براحتی زنگ نزند وهمچنین مواد سمی در بدن بیمار ایجاد نکنند. روکش های زیرکونیا با داشتن شرایط فوق زیبایی را برای دندانهای بیمار فراهم می نماید. در زمانهای گذشته طلا این خصوصیات را داشت ولی همرنگ نبودن آن با سایر دندانها و غیر طبیعی بودن از نقاط ضعف محسوب می شد. زیرکونیم سفید رنگ بوده و دارای استحکام بالایی است. امروزه با روکش های زیرکونیا روکشی غیر فلزی با شرایط مناسب برای بیمار فراهم شده است. روکش های ساخته شده از پرسلاین یا سرامیک شکنندگی بالاتری دارند. روکش زیرکونیا با تجهیزات دیجیتال در طول مدت زمان کوتاه قابل ساخت است.

در قرارگیری روکش دندان روی دندان ابتدا پزشک بایستی عملیات مقدماتی جهت آمادگی دندان جهت روکش انجام گیرد. دندان بایستی قبل از روکش تمیز شود که دندانپزشک این امر را بخوبی انجام می دهد. یک الگو از روی دندان برداشته شده و به مرکز ساخت روکش فرستاده می شود. سپس روکش ساخته شده روی دندان قرار می گیرد. جهت قرارگیری روکش روی دندان، سطح دندان تراشیده شده تا میزان چسبندگی روکش را افزایش دهد. سپس با چسب مخصوص اتصال روکش انجام می گیرد.

به جرات می توان گفت روکش های زیرکونیا بهترین روکش دندان امروزی محسوب می شود که هیچ گونه فلزی در ساختار خود ندارد. دقت به کارگیری روکش زیرکونیا بسیار بالاست. روکش های زیرکونیا به سادگی سرامیک شکسته نخواهد شد.

انواع مختلف روکش پس از قرارگیری روی دندان نیازمند مراقبت و نگهداری هستند که روکش های زیرکونیا نیز از این قاعده مستثنی نمی شوند. رعایت موارد تجویزی دندانپزشک توسط بیمار برای افزایش ماندگاری و پایداری روکش امری لازم است. بیمار بایستی پس از جایگذاری روکش، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت نماید. مسواک زدن و نخ دندان از ملزومات داشتن دندانهای سالم محسوب می شود. مسواک زدن و نخ دندان مانع چسبیدن پلاک های میکروبی به دندانها می شود که این پلاک ها در موضع اتصال روکش با لثه اثراتی بدی داشته و منجر به بیماری های لثه می شود. پلاک های دندانی موجب پوسیدگی لثه نیز می شوند. سعی شود به دندانهای با روکش فشار کمتری وارد شود. رعایت نکات بهداشتی باعث افزایش عمر روکش ها شده و دوام و عمر آنها را افزایش می دهد.

روکش های زیرکونیا بر روی بدن شخص تاثیر نامطلوب ندارد و سبب ایجاد حساسیت های دندانی و آلرژی نمی شود. استحکام بالا باعث افزایش مقاومت به شکست شده است. اگر روکش مقاومت مناسب نداشته باشد در اثر اعمال تنش های فشاری دچار ترک های ریز میکروسکوپی شده و فرسایش روکش دندان صورت می گیرد. روکش های زیرکونیا با مقاومت بالایی که از خود نشان می دهند طول عمر بالایی داشته و زیبایی بدست آمده با آن منحصر به فرد است.

زیرکونیا مقاومت سایشی بالایی دارد و به مرور زمان دچار سایش نمی شود. روکش های زیرکونیا دارای مقاومت بالای هزار مگاپاسکال می باشند. روکش های زیرکونیا هیچ گونه تغییر رنگ در اطراف لثه ایجاد نمی کند و زیبایی لثه با این نوع روکش دندان بدست می آید. با روکش های زیرکونیا به شخص اهدا می شود. این روکشها دارای درخشندگی خاصی است که بخاطر عبور نور آسان از آن است. این روکشها در افراد با حساسیت دندانی از بهترین روکش ها محسوب می شود زیرا رسانایی حرارتی پایینی داشته و عایق محسوب می شوند.

دقت بالای روش ساخت روکش دندان باعث طبیعی تر شدن دندانها می شود. فیت شدن و قرارگیری مناسب روکش بر روی دندان باعث کاهش خطر پوسیدگی های احتمالی بعدی میشود.

با روکش دندان من جمله روکش های زیرکونیا سلامتی و پایداری دندانها بدست می آید. روکش دندان برای دندانهایی که دچار فرسایش شده اند و دیواره های آنها دچار پریدگی شده باشند لازم است. این نوع روکش از بهترین نوع روکش های دندان محسوب می شوند که خصوصا در دندانهایی که با مواد پر کننده، پر شده اند لازم و ضروری می باشند. در بریج دندان نیز اگر دندانهایی که بعنوان پایه استفاده می شوند از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار نیستند استفاده روکش دندان لازم و ضروری است. روکش های دندان در بهبود ظاهر بخصوص زیبایی دندان بسیار موثر هستند حال آنکه روکش های سرامیکی و زیرکونیا جز بهترین نوع روکش دندان جهت این امر محسوب می شوند. نوع روکش مورد استفاده اثرات متفاوتی دارد، به عنوان مثال برخی روکش های فلزی را برای خود استفاده می کنند یا روکش طلایی رنگ یا نقره ای رنگ در گذشته متداول بود ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت روکش های دندانی با روکش های سرامیکی و زیرکونیا بسیاری از محدودیت های روکش های قدیمی برطرف شده است. روکش های سرامیکی و زیرکونیا هر دو در عین فراهم نمودن زیبایی، عمر و دوام بالایی دارند که نوع زیرکونیا جزء بهترین نوع هستند زیرا که هم زیبایی بالایی دارند وهم مقاومت واستحکام بالایی دارند.

متفاوت بودن روکش دندان از لحاظ کیفیت و جنس انتخابی باعث تفاوت قیمت انواع روکش دندان شده است. متقاضی روکش دندان بهتر است قبل ازاقدام به درمان هزینه های انواع مختلف روکش دندان را بسنجد. البته بایستی توجه کرد قیمت بالاتر روکش دندان ناشی از جنس بهتر که در نهایت باعث پایداری و دوام بیشتر روکش می شود است. نوع زیرکونیا جزء بهترین نوع روکش های دندانی محسوب می شود

مزیت های روکش زیرکونیا

  • استحکام بالا
  • تناسب بالای روکش های زیرکونیا با دندانها
  • زیبایی و تناسب رنگ بالا
  • عدم آسیب رساندن به لثه ها
  • قابلیت استفاده روکش زیرکونیا در اکثر افراد بخصوص در افراد با حساسیت ها و آلرژی

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

زهرا احمدی 21 آبان 1402

سلام دکتر خسته نباشید. میخاستم بدونم روکش زیرکونیا بهتره یا سرامیکی یا pfm?

مدیر 21 آبان 1402

سلام دوست عزیز. مطمئنا روکش های زیرکونیا و سرامیکی در مقایسه با روکش های فلزی دارای زیبایی و استحکام مناسب تری هستند. اما در بین روکش های سرامیکی و زیرکونیا، ما نوع زیرکونیا را به شما پیشنهاد می دهیم.

کریم 13 آذر 1402

سلام. ببخشید در مورد افرادی که فلزات آلرژی دارند هم میتوانند از روکش زیرکونیا استفاده کنند؟

مدیر 13 آذر 1402

سلام. زیرکونیا با بدن سازگاری بالایی دارد و حساسیت های آلرژیک ایجاد نمی کند. با این وجود در صورت داشتن حساسیت، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

اسد کبیری 20 آذر 1402

سلام جناب دکتر من 5 سال پیش یکی از دندونای فک بالام رو عصب کشی کردم، سپس از یک روکش بر روی آن استفاده شد. الان از رنگ اون راضی نیستم. میخاستم ببینم قابل تعویض هست؟ در ضمن بهترین روکش از لحاظ زیبایی کدومه؟

مدیر 20 آذر 1402

سلام. بله روکش ها قابل تعویض هستند، البته بهترین نوع روکش از لحاظ زیبایی و استحکام، نوع زیرکونیا است.

کرامت 9 دی 1402

سلام. هزینه روکش های زیرکونیا چگونه است؟

مدیر 9 دی 1402

روکش های زیرکونیا یکی از بهترین روکش های دندانی است که هم زیبایی و استحکام بالایی دارند. نوع مواد مورد استفاده، تخصص و مهارت دندانپزشک و نوع دستگاه مورد استفاده از جمله مواردی هستند که بر قیمت نهایی روکش های زیرکونیا تاثیر دارند. برای استعلام قیمت با دندانپزشکی دکتر سعید کریمی تماس بگیرید.

کوکب صولتی 12 بهمن 1402

سلام. من چند سال پیش روکش انجام دادمه. الان حس میکنم روکشم لق شده. باید چیکار کنم؟

مدیر 12 بهمن 1402

شما باید به دندانپزشکی برای معاینه و درمان مراجعه نمایید تا روکش شما در صورت داشتن شرایط مناسب نصب یا تعویض گردد. لازم به ذکر است که روکش های دندانی با استفاده از چسب مخصوص روی دندان نصب می گردند که بسیار محکم بوده و براحتی جدا نمی شوند.

دانیال شریفی 20 اسفند 1402

سلام من قصد دارم از روکش های زیرکونیا استفاده کنم. سوالم اینه آیا ظاهر این روکش ها طبیعی است؟

مدیر 20 اسفند 1402

زیرکونیا همرنگ دندان بوده و خاصیت عبور نور از خود را دارد، بنابراین بهره گیری از روکش های زیرکونیا می تواند ظاهری طبیعی را برای استفاده کننده فراهم آورد.

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.