شل شدن ایمپلنت دندان به چه علتی است؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
20 آذر 1402

شل شدن ایمپلنت دندان به چه علتی است؟

شل شدن ایمپلنت یا لق شدن آن، یکی از نتایج کاشت دندان بدون رعایت اصول کافی است، شل شدن روکش ایمپلنت یا اباتمنت از مشکلاتی است که استفاده کنندگان ایمپلنت دندانی ممکن است برایشان پیش آید. در این مقاله به این مشکلات و علت پیش آمدن آن ها خواهیم پرداخت.

فهرست محتوای صفحه :

برخی فرض می کنند که با کاشت دندان، همه چیز پایان یافته و دیگر نیازی به مراقبت از ایمپلنت کاشته شده نیست، این در حالی است که ایمپلنت نیازمند مراقبت های لازم برای رسیدن به نتیجه موفقیت آمیز است. به عنوان مثال ممکن است پس از کاشت دندان ایمپلنت شل شود. اما علت این امر چیست؟ اگر شما کاشت دندان نموده اید و ایمپلنت شل شده است، ما توضیح می دهیم که چرا ممکن است این اتفاق می افتد و برای رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید.

کاشت دندان موجب زیبایی، راحتی، بازسازی شکل، تکلم و سلامت بیمار می شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

برای پی بردن به علت شل شدن ایمپلنت، باید شناخت کافی از این روش درمانی را داشته باشید، در روش های کاشت دندان، ابتدا قسمت فیکسچر که پایه ایمپلنت است، درون استخوان فک بیمار جایگذاری شده، سپس با گذر زمان جوش خوردن بین ایمپلنت و استخوان فک بیمار صورت می گیرد. توجه داشته باشید که این امر زمان بر بوده و حتی تا چند ماه نیز طول می کشد. پس از جوش خوردن آن، نصب روکش دندانی ساخته شده برای پایه صورت می گیرد. با گذر زمان و پیشرفت های حاصل شده در زمینه کاشت دندان، در روش های درمانی و نحوه کاشت تحولی شگرف رخ داده است.

شل شدن ایمپلنت دندان چه علایمی دارد؟

شل شدن ایمپلنت دندان، نشانه شکست درمان بوده و مشکلاتی را برای بیمار به همراه دارد، برخی از مهم ترین علایمی که ایمپلنت شل شده در پی دارد، به شرح زیر می باشند:

  • درد، این درد می تواند به صورت دائمی باشد یا در اثر ایجاد فشار به ایمپلنت در حین تکلم یا غذا خوردن تشدید گردد.
  • خونریزی از موضع کاشت دندان، خونریزی های متناوب می تواند ناشی از لق شدگی و شل شدن ایمپلنت باشد.
  • تغییر رنگ اطراف ایمپلنت شما، ایجاد تورم و کبودی ها در موضع کاشت می تواند علامتی از شل شدگی باشد.
  • از دست دادن استخوان و لثه فرورفته، شکل لثه سالم باید متناسب با سایر قسمت های لثه باشد.
  • حرکت روکش ایمپلنت کاشته شده به اطراف
  • عفونت های دندانی، خصوصا در موضع کاشت دندان
  • بوی بد دهان، عفونت های دندانی ایجاد شده ناشی از ایمپلنت شل شده، می تواند باعث بوی بد دهان گردد.

اگر هر یک از علائم بالا را احساس کرده اید، به احتمال زیاد به این معنی است که ایمپلنت یا روکش دندان شل شده است. یک ایمپلنت شل درمان نشده می تواند باعث عفونت شدید شود که می تواند از دهان و فک شما به صورت و گردن شما و سایر قسمت های بدن شما سرایت کند.

شل شدن ایمپلنت دندان

کاشت دندان در مراکز معتبر با استفاده از فناوری های نوین تا حدود زیادی مشکلات شل شدگی و لق شدم های بعدی را کاهش می دهد و امکان کاشت دندان با درصد موفقیت بالا در چنین مراکزی بسیار بالاتر است.

علت شل شدن ایمپلنت دندان چیست؟

سوالی که بسیاری از افراد دارند، علت این مشکل است. افراد می خواهند بدانند که علت شل شدن ایمپلنت چیست؟ از مهم ترین عواملی که باعث شل شدن ایمپلنت های دندانی می گردد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شل شدن روکش ایمپلنت، همانطور که می دانید، برای کاشت دندان، نیازمند بکار بردن روکش دندانی است، این روکش جداگانه ساخته شده و بر روی پایه ایمپلنت نصب می گردد. از آنجایی که روکش بر روی فیسکچر نصب می گردد، این قسمت ممکن است شل شده و مشکلات این چنینی را در پی داشته باشد.
  • نداشتن استخوان فک کافی در بیمار، همانطور که می دانید، پس از کاشت فیکسچر دندان، درون استخوان فک با گذشت زمان، جوش خوردن و اتصال فیکسچر به استخوان فک صورت می گیرد. حال برخی از بیماران از حجم استخوان کافی در این قسمت برخوردار نیستند، در چنین افرادی ممکن است جوش خوردن رخ نداده و پدیده شل شدن ایمپلنت رخ نماید.
  • ابتلا به بیماری لثه خصوصا در اطراف ایمپلنت، بیماری های لثه و عفونت ناشی از بیماری لثه استخوان فک را که ایمپلنت دندان را در جای خود نگه می دارد می خورد. استخوان فک به قدری خراب می شود که موضع برای کاشت مناسب نمی باشد. برای جلوگیری از پری ایمپلنت، بیماری لثه و از دست دادن استخوان، باید یک برنامه منظم مراقبت در منزل داشته باشید و به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • اباتمنت شل، قسمت بالایی ایمپلنت شما دارای یک ناحیه توخالی است که یک ضمیمه (که به عنوان اباتمنت شناخته می شود) به آن پیچ می شود. این اباتمنت از لثه بیرون می‌آید و روکش شما روی آن نصب می‌شود. گاهی اوقات، اباتمنت ممکن است شل شده و مشکلات بعدی را در پی داشته باشد.
  • مشکلات سینوسی در فک بالا، برای کاشت دندان در فک بالا باید از حجم استخوان ها در این قسمت یا مشکلات سینوسی بوجود آمده به مرور زمان پی برد. به عنوان مثال اگر دندانی از فک بالا کشیده شود، به مرور زمان سینوس ها رشد کرده و فضای مناسب برای کاشت دندان را اشغال می نماید، در این گونه از بیمارارن نیز اگر درمان مناسب در نظر گرفته نشود، مشکلات شل شدگی و لق شدن ایمپلنت نیز امکان پذیر است، برای درمان این نوع افراد باید از درمان های تکمیلی نظیر سینوس لیفت بهره برد.
  • ایمپلنت بی کیفیت، متاسفانه در بازار، ایمپلنت های بی کیفیتی وجود دارند که برخی از دندانپزشکان برای صرف هزینه کمتر به سراغ این گونه ایمپلنت ها می روند. دقت داشته باشید که استفاده از برندهای مطرح ایمپلنت می تواند درصد موفقیت کاشت دندان را به شکل مناسبی افزایش دهد. تنها دندانپزشکی های معتبر در زمینه کاشت دندان، از برندهای مطرح برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می نمایند. برندهای مطرح شاید کمی از لحاظ قیمت، هزینه بیشتری داشته باشند، اما درصد موفقیت کاشت دندان را افزایش می دهند. در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی از برندهای مطرح برای کاشت دندان بهره گرفته می شود.
  • پوکی استخوان، یکی از عللی که می تواند باعث شکست درمان کاشت دندان شود، پوکی استخوان است. بیماران با پوکی استخوان از حجم استخوان فک کافی برخوردار نیستند، بنابراین این دسته از افراد نیازمند درمان های تکمیلی نظیر پیوند استخوان هستند. درمان پیوند استخوان با استفاده از استخوان خود فرد یا روش های دیگر تامین می گردد. این که دندانپزشکی دارای توانایی لازم برای تشخیص و درمان های تکمیلی باشد از نقاط قوت یک مرکز معتبر برای کاشت دندان به حساب می آید.

دقت نمایید برای کاشت دندان باید بدن شما سیستم درمانی ضعیفی نداشته باشد، همچنین اگر جراحی تحت فشار نامناسب انجام شود یا اگر ایمپلنت به دلیل نداشتن استخوان سالم کافی برای حمایت از آن پیوند ناکافی ایجاد کند، درصد موفقیت درمانی به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند.

اگر ایمپلنت دندان شل شد، چه کنیم؟

اگر متوجه شدید که ایمپلنت شما به درستی بهبود نمی یابد، علایم شل شدگی ایمپلنت دندان را مشاهده نمودید، در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر متوجه شدید که ایمپلنت، اباتمنت، روکش و ...شل شده است، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا درمان مناسب برای شما در نظر گرفته شود.

بسیاری از مشکلاتی که باعث لق شدگی ایمپلنت می شوند، قابل درمان هستند. اینکه از خدمات مراکز معتبر بهره گیرید، باعث جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است.

فناوری های نوین برای کاشت موفق دندان

با پیشرفت های حاصل شده در زمینه کاشت دندان، امکان درمان موفق بدون عوارض افزایش یافته است. به عنوان مثال فناوری های دیجیتال، کمک فراوانی به کاشت دندان نموده است، بطوریکه کاشت ایمپلنت دیجیتال بسیار کاربردی شده است. در کاشت دیجیتال با استفاده از تصویر برداری های سه بعدی وضعیت بیمار از لحاظ کاشت مورد سنجش دقیق قرار می گیرد. همچنین محل کاشت دقیق دندان با ابزار مناسب، اماده سازی و کاشت ایمپلنت صورت می گیرد.

تنها دندانپزشکی های معتبر در تهران از فناوری های نوینی نظیر ایمپلنت دیجیتال و ... بهره می برند. در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی، کاشت دیجیتال ایمپلنت فراهم است. برای مشاوره و گرفتن نوبت از این واحد درمانی با این مرکز تماس بگیرید.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.