ارتودنسی نامرئی برای چه دندان هایی مناسب است؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
05 اسفند 1402

ارتودنسی نامرئی برای چه دندان هایی مناسب است؟

در دنیای امروزی، برای داشتن دندان های صاف و طراحی لبخند زیبا دیگر نیازی نیست که حتما از سیم های ارتودنسی و براکت های غیرجذاب استفاده کنید. ارتودنسی های نامرئی که اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهند، جایگزینی زیبا هستند که به سختی قابل مشاهده برای سایر افراد می باشند. اما شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که ارتودنسی نامرئی برای چه دندان هایی مناسب است؟

فهرست محتوای صفحه :

در این مقاله به بررسی کامل نکات لازم در رابطه با ارتودنسی نامرئی می پردازیم تا بهترین تصمیم را برای خود و فرزندانتان بگیرید.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

جهت مطالعه این مقاله کلیک کنید
ارتودنسی نامریی روشی جدید در بیمارانی است که دوست ندارند در مدت زمان درمان دستگاه های ارتودنسی را کسی ببیند. ارتودنسی نامریی نتیجه پیشرفت دندانپزشکی بوده و برای کسانی که بر روی زیبایی خود حساس هستند بسیار مناسب است.

ارتودنسی نامرئی برای چه کسانی مناسب است؟

در سال‌های گذشته، درمان ارتودنسی فقط برای کودکان و افراد در اوایل نوجوانی انجام می‌ شد، با پیشرفت ‌های فناوری و تحقیقات به دندانپزشکان این امکان داده شده است که درمان ارتودنسی را برای محدوده سنی بزرگسالان نیز پیش ببرند.

به طور کلی، بریس های نامرئی را می توان برای درمان های زیر استفاده کرد:

  • اگر دندان های شلوغ یا با فاصله زیاد دارید
  • اگر دندان های کج دارید
  • اگر دندان های شیری ندارید
  • اگر دندان های خاصی را کشیده اید
  • اگر دندان های از دست رفته دارید، ممکن است نتوان آن ها را جایگزین کرد
  • اگر دندان مصنوعی یا پروتز مصنوعی دارید
  • اگر بریج دندان دارید، یعنی دندان های فعلی شما به هم متصل شده اند
  • اگر بیماری لثه یا بیماری پریودنتال دارید
ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی ممکن است برای موارد خاصی مانند ناهماهنگی یا عدم تراز بودن دندان ها که با ارتودنسی سنتی بهتر برطرف می شوند، مناسب نباشند، اما به طور کلی نظر و تصمیم ارتودنتیست می تواند متفاوت باشد. درواقع ارتودنسی نامرئی برای بزرگسالان و نوجوانان طراحی شده است و در صورت وجود داشتن دندان های شیری توصیه نمی شوند. کودکان و نوجوانان جوان ‌تر که با مشکلات ارتودنسی مواجه م ی‌شوند به براکت‌ های فلزی سنتی با براکت/سیم در جلوی دندان ‌ها نیاز دارند.

با این حال، فقط دندانپزشک یا ارتودنتیست شما می تواند تعیین کند که آیا شما می توانید از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید یا خیر. درمان جایگزین در درجه اول برای بزرگسالان به دلیل نیاز به همکاری مطلق طراحی شده است. براکت ها به مدت 22 ساعت در روز باید روی دندان های قرار گیرند که این مدت برای کودکان کمی طولانی است.

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع محبوب ارتودنسی نامرئی شامل براکت های سرامیکی، بریس های داخلی و ترازهای شفاف هستند. بریس‌ های سرامیکی دقیقاً مانند بریس ‌های فلزی هستند، با این تفاوت که برای صاف کردن دندان‌ ها به جای فلز، از براکت ‌های همرنگ دندان (و گاهی سیم‌ های همرنگ دندان) استفاده می ‌کنند.

به طور کلی، براکت همرنگ دندان با دندان ‌های شما ترکیب نمی‌ شود و نسبت به فلز کمتر دیده می‌ شود، اما به اندازه بریس ‌های داخلی یا ترازهای شفاف، نامرئی نیست. بریس های داخلی - که به آن بریس های نامرئی داخلی، بریس های زبانی نیز گفته می شود، عملاً درمان را نامرئی می کنند. اما به یاد داشته باشید که هرکدام از انواع براکت ها مزایا و معایب خود را دارد.

مزایا و معایب ارتودنسی های نامرئی (بریس های سرامیکی)

بریس ‌های سرامیکی یا شفاف از مواد کامپوزیتی ساخته می‌ شوند که ضعیف‌ تر و شکننده ‌تر از مدل فلزی هستند. براکت ‌های سرامیکی بزرگ‌ تر از براکت ‌های فلزی هستند و به نوارهای لاستیکی کوچک یا لیگاتورها ( گیره‌ های فنری روی براکت ها) نیاز دارند تا آنها را روی سیم قوس مانند نگه دارند.

از آنجا که لیگاتورها سفید یا شفاف هستند، ممکن است لکه دار شوند. با این حال، تغییر رنگ آن ها مشکل بزرگی نیست زیرا هر بار که آن ها را تنظیم می ‌کنید (به طور ماهانه) لیگاتورها تغییر می ‌کنند. گیره های نگهدارنده، نیازی به بستن مجدد با سیم یا کش ندارند.

همچنین، مانند براکت ‌های فلزی، براکت‌ های سرامیکی نیز تا زمانی که درمان کامل نشود، قابل جابجایی نیستند و می ‌توانند باعث تحریک و ناراحتی شوند و ممکن است مراقبت منظم از دندان، خوردن و صحبت کردن را سخت کنند.

از آنجایی که براکت ‌های شفاف به اندازه براکت‌ های فلزی قوی نیستند، نیاز به زمان درمان طولانی ‌تری دارند، زیرا ممکن است ارتودنتیست شما نیاز به اعمال نیروی کمتر و تدریجی ‌تر داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که فشار براکت‌ های شفاف بیش از حد زیاد نمی شود.

ارتودنسی نامرئی

براکت ‌های سرامیکی معمولاً گران ‌تر از براکت‌ های فلزی سنتی هستند. برای صرفه جویی در هزینه، برخی از بیماران ممکن است ترجیح دهند بریس های سرامیکی را فقط روی دندان های قابل رویت (معمولاً دندان های بالایی یا فقط دندان های مرکزی بالا) قرار دهند در حالی که از براکت های فلزی سنتی روی دندان های باقی مانده که نیاز به صاف کردن دارند استفاده می کنند. همچنین در صورتی که لبه های دندان های جلویی بالایی با براکت های سرامیکی پایینی تماس داشته باشد، احتمال سایش دندان وجود دارد.

از معایب ارتودنسی نامرئی، می توان به هزینه بالاتر نسبت به بریس های سنتی که در جلوی دندان ها استفاده می شود به دلیل سفارشی سازی دیجیتالی مورد نیاز برای ساخت براکت ها اشاره کرد.

از آنجایی که ارتودنسی نامرئی کامپیوتری نشان دهنده یک تکنیک جدیدتر است، بسیاری از ارتودنتیست ها در انجام درمان بریس های نامرئی راحت یا با تجربه نیستند و بنابراین از ارائه آنها به عنوان یک طرح درمانی اجتناب می کنند. گفتار، راحتی، حفظ بهداشت دندان و از بین بردن پلاک های دندانی ممکن است برای افرادی که از این نوع ارتودنسی استفاده می کنند، چالش هایی ایجاد کند.

زمان طول درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی نامرئی به وضعیت شما و نوع بریس های نامرئی که استفاده می کنید بستگی دارد. به طور معمول، بریس‌ ها از 18 تا 24 ماه استفاده می ‌شوند، اگرچه گاهی اوقات آنها برای مدت طولانی ‌تری استفاده می ‌شوند؛ برای این که از مدت زمان دقیق ارتودنسی نامرئی برای خود مطمئن شوید، از ارتودنتیست خود سوال کنید و اطلاعات کامل را بدست آوردید.

بریس های فلزی بهترین عملکرد را دارند زیرا از قوی ترین مواد ساخته شده اند. بریس های سرامیکی، در حالی که محکم و زیباتر به نظر می رسند، اغلب زمان بیشتری را می طلبند زیرا به اندازه بریس های فلزی قوی نیستند. بریس ‌های داخلی نیز ممکن است زمان بیشتری را برای عملکرد مؤثر نیاز داشته باشند. زمان درمان با ترازهای شفاف متفاوت است و معمولاً به طور متوسط 9 تا 15 ماه طول می کشد.

هزینه بریس های نامرئی

هزینه بریس های نامرئی تقریباً مشابه یا بیشتر از درمان ارتودنسی سنتی است که معمولا به دلیل عوامل متعددی، متغیر است. هزینه بریس های خاص شما بر اساس عواملی تعیین می شود که شامل نوع و مدت درمان، متخصص بودن دندانپزشک، محل، بیمه دندانپزشکی شما و هر کار ترمیمی دیگری که قبل یا در طول درمان مورد نیاز است، می باشد. تامین مالی ممکن است از طریق طرح بیمه دندانپزشکی یا مطب دندانپزشک شما در دسترس باشد. با کلینیک دندانپزشکی خود برای تعیین هزینه ارتودنسی که می توانید واجد شرایط بیمه هم باشید، مشورت کنید.

نتیجه گیری:

مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی، واقع در شهر تهران؛ دارای متخصصین متعددی از جمله ارتودنسی بوده که می توانند در زمینه ارتودنسی نامرئی شما را بیشتر راهنمایی کنند. در این کلینیک، طیف وسیعی از درمان ‌های دندانپزشکی و مراقبت‌ های بهداشتی با کیفیت بالا را برای کلیه مردم، ارائه می‌ دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی دندان لطفا با ما تماس بگیرید و یا در پیام رسان های ذکر شده، پیام بدهید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.