ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دو مرحله ای، کدام بهتر است؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
17 بهمن 1402

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دو مرحله ای، کدام بهتر است؟

ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دو مرحله ای، این دو روش قابل استفاده برای بیماران است. اما کدام یک بهتر است؟ ایمپلنت های دندانی، درمان انتخابی و مناسبی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند و بسیاری از اوقات بیماران تمایل دارند تا در اسرع وقت مراحل کاشت ایمپلنت های جدیدشان انجام شود. به طور معمول دندانپزشکان چهار تا شش ماه پس از گذاشتن پایه ایمپلنت منتظر می مانند و روکش مناسب را روی آن بچسبانند. اما یه نوع دیگری از ایمپلنت وجود دارد که روکش را بلافاصله بعد از کاشت پایه قرار می دهند. اما سوال اصلی این است که ایمپلنت فوری یا ایمپلنت دو مرحله ای، کدام بهتر است؟

فهرست محتوای صفحه :

با این حال، مزایا و محدودیت ‌هایی برای هر دو فرایند کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد. ایمپلنت های دندانی می توانند تا آخر عمر دوام بیاورند. پیروی از بهترین تکنیک ها، شیوه ها و مراقبت ها، این ایمپلنت ها می توانند ماندگاری طولانی داشته باشند. در این مقاله، به بررسی ایمپلنت فوری و ایمپلنت دو مرحله ای می پردازیم.

کاشت ایمپلنت دو مرحله ای

روش دو مرحله ای یکی از قابل اعتمادترین روش ها در ایمپلنتولوژی دندان محسوب می شود. پزشک پیچ ایمپلنت دندان را در لثه قرار داده و لثه بریده شده را بخیه می زند. پس از 4 تا 6 ماه بهبودی و پیوند ایمپلنت با استخوان، لثه دوباره بریده می شود. محل جراحی مجددا مورد بررسی قرار می ‌گیرد و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی، قالب گیری انجام می شود و اباتمنت ایمپلنت دندانی و تاج ایمپلنت دندان بعد از آن نصب می شود. دندان جدید پس از جراحی دو مرحله ای برای سال ها بادوام و محکم می ماند.

کاشت دندان موجب زیبایی، راحتی، بازسازی شکل، تکلم و سلامت بیمار می شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

ایمپلنت فوری چیست؟

کاشت فوری ایمپلنت نیاز به طی کردن فرانید قرارگیری اباتمنت ایمپلنت در 48 ساعت پس از قرار دادن پایه ایمپلنت، دارد. برخلاف کاشت معمولی، ایمپلنت فوری به طور قابل توجهی دوره انتظار بین کاشت ایمپلنت و قرارگیری اباتمنت و تاج و همچنین تعداد مراجعه به دندانپزشک را کاهش می دهد. کاشت ایمپلنت فوری از طریق یک برش کوچک در لثه انجام می شود. فرض بر این است که یک ثبات اولیه پایه ایمپلنت را می توان در استخوان فک به دست آورد و در طول زمان به ثبات ثانویه در استخوان فک و ترکیب شدن آن با لثه برسد و در نهایت اباتمنت و تاج ایمپلنت بر روی پایه جسبانده می شود.

ایمپلنت دو مرحله ای یا ایمپلنت فوری

کدام یک از انواع ایمپلنت فوری و دو مرحله ای بهتر است؟

جراحی ایمپلنت دندان بهترین روش جایگزینی برای دندان های لق و به طور کلی دندان های از دست رفته است. جراحی ایمپلنت شامل تعویض ریشه دندان با پیچ تیتانیومی است که بعد از چند وقت اباتمنت و تاج دندان بر روی پایه قرار می گیرند. دندان نهایی در ایمپلنت، همانند دندان طبیعی به نظر می رسد و عمل می کند.

برای فهمیدن این موضوع که کدام یک از انواع روش های کاشت ایمپلنت فوری یا دو مرحله ای برای شما مناسب تر است، باید بدانید که کیفیت استخوان فک نقش مهمی در تعیین اینکه کدام نوع جراحی ایمپلنت دندانی برای شما مناسب تر است.

هر دو نوع جراحی ایمپلنت دندان شامل فرآیندی است که به بریدن لثه و قرار دادن ایمپلنت دندان در لثه نیاز دارد. پس از چند ماه، ایمپلنت با استخوان فک شما ترکیب می شود و آن را در جای خود بسیار محکم می کند. اباتمنت ایمپلنت دندان و تاج ایمپلنت دندان اجزایی هستند که پس از ترمیم کامل استخوان بر روی پایه ایمپلنت نصب می شوند.

چرا جراحی ایمپلنت دندان انجام می شود؟

  • اگر یک یا چند دندان از دست رفته دارید.
  • اگر نمی خواهید از دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • اگر می خواهید گفتار خود را بهبود ببخشید.
  • ایمپلنت های دندانی راهی ثابت برای بازگرداندن ظاهر طبیعی دندان ها هستند.
ایمپلنت فوری یا دومرحله ای

مراقبت های لازم بعد از کاشت ایمپلنت فوری

پس از کاشت ایمپلنت فوری، ایمپلنت ها نباید در معرض فشار شدید و نیروی جویدن قرار گیرند. دندانپزشک به شما می گوید که برای حدود 3 تا 6 ماه رژیم مخصوصی بگیرید. اگر نمی توانید به رژیم غذایی متعهد شوید، نمی توانید این روش را انتخاب کنید. در صورت عدم رعایت رژیم غذایی و یا اعمال فشار بیش از حد بر روی دندان های کاشته شده، خطر آسیب به سلامتی شما بسیار زیاد است.

اگر غذاهای سفت را زیاد بجوید، ایمپلنت‌ های شما شل شده و در نهایت خراب می‌ شوند. بهداشت، استعمال دخانیات، مصرف نکردن داروهای تجویز شده و کاشت چندین دندان مواردی هستند که کنترل آنها سخت است. این عوامل و موارد دیگر می توانند در هنگام کار با ایمپلنت های فوری دندانی باعث عدم موفقیت شوند.

نتیجه گیری:

هنگامی که افراد دندان های خود را به دلایل مختلفی از دست می دهند، به سراغ یکی از دو روش کاشت ایمپلنت فوری و کاشت ایمپلنت دو مرحله ای می روند که هرکدام مزایا و معایب و روند خاص خود را دارد. برای کسب اطلاعات جامع و کامل در رابطه با بهترین نوع کاشت ایمپلنت با متخصصین ما در کلینیک رایا دنتال تماس بگیرید و وقت خود را رزرو کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.