علت شکستن یا افتادن لمینت دندان چیست؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
15 بهمن 1402

علت شکستن یا افتادن لمینت دندان چیست؟

علل شکستن یا افتادن لمینت دندان می تواند متفاوت باشد، اما لمینت کردن با اصول حرفه ای می تواند دوام این روش را بالاتر ببرد. لمینت دندان یکی از روش های زیبایی دندان در دندانپزشکی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در لمینت دندان از لایه ای نازک از جنس کامپوزیت و یا لمینت سرامیکی را بر روی سطح دندان قرار می دهند تا شکل، ظاهر، رنگ و دوام دندان ها افزایش یابد. اما متاسفانه امکان دارد لمینت دندان نیز بعد از مدتی بشکند و یا از جای خود دربیاید. در ادامه این مقاله به بررسی این که علت شکستن یا افتادن لمینت دندان چیست؟ و بررسی مشکلات رایج مانند ترک خوردن، شکستن یا افتادن لمینت دندان می پردازیم و برای هر یک از آنها راه حل هایی ارائه می دهیم.

فهرست محتوای صفحه :

علل شکستن و یا افتادن لمینت دندان

ضربه شدید: یکی از علل افتادن و یا شکستن لمینت دندان می تواند ناشی از ضربه شدید مستقیم به لمینت دندان باشد که منجر به شکستن یا افتادن لمینت می شود.

ضعیف بودن لمینت: همیشه توصیه می شود که برای انجام لمینت دندان، به متخصصین خبره و باتجربه در این زمینه مراجعه کنید زیرا ممکن است لمینت دندان به دلیل ضعف ساختاری، یا خطا در فرایند نصب آن و استفاده از متریال نامرغوب، منجر به شکستن یا افتادن از جای خود شود.

لمینت دندان روشی جهت بدست آوردن لبخند زیبا برای بیمار محسوب می شود. لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود. انتخاب جنس لمینت بسته به شرایط دندان و نظر دندانپزشک انجام می شود.

عوامل محیطی: یکی دیگر از علل شکستن یا افتادن لمینت دندان می تواند وابسته به عوامل محیطی، سرما و گرمای شدید، مصرف غذاهای خیلی سرد و خیلی داغ و ... باشد که منجر به آسیب دیدن لمینت دندان می شود.

علت شل شدن و افتادن لمینت دندان

عدم مراقبت اصولی: یکی از مهم ترین نکاتی که باید بعد از نصب لمینت دندان به آن توجه کنید، مراقبت و نگهداری اصولی از لمینت دندان است. اجتناب از فعالیت های خیلی سنگین که منجر به افتادن لمینت ها می شود و یا رعایت بهداشت لمینت دندان از نکات مهمی است که متخصص بعد از فرایند نصب به شما توضیح می دهد.

مراحل لمینت دندان چیست؟

مراحل ساخت و اعمال لمینت مراحل مختلفی دارد که با توجه به تعداد دندان ها، تشخیص دندانپزشک، نوع لمینت درخواستی می تواند طولانی باشد، مراحل لمینت دندان به شرح زیر است:

بخش اول: قالب گیری

پس از مشاوره، عکاسی و رفع سایر مشکلات دندانی مانند پوسیدگی، اولین مرحله از فرآیند لمینت دندان قالب گیری است. در این جلسه، دندانپزشک سطح دندان را با توجه به ضخامت لمینت برش می دهد تا سطح دندان صاف شود.

دندان ها طوری بریده می شوند که سطح دندان ها صاف باشد و مینای دندان آسیب نبیند. قبل از کشیدن دندان از بی حسی استفاده می شود تا بیمار دردی احساس نکند. پس از برش دندان، دندانپزشک دندان را قالب می زند و سپس قالب مورد نظر را به آزمایشگاه می فرستد.

معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد تا لمینت ها آماده شوند و دندان ها حساس تر شوند، بنابراین در این مدت دندانپزشک از روکش های موقتی برای محافظت از دندان ها استفاده می کند. در این مدت باید از دندان ها به خوبی مراقبت کرد تا به آنها آسیب نرسد.

بخش دوم: اتصال لمینت به دندان

قبل از دائمی کردن لمینت ها، دندانپزشک لمینت های آماده شده را به طور موقت روی دندان های فرد قرار می دهد تا شکل و اندازه آنها را بررسی کند. سپس دندان به مقدار کمی بریده می شود تا سطح دندان زبر شود و چسبندگی دندان برای اعمال لمینت ها افزایش یابد.

به کمک رزین مخصوص و حساس به نور، لمینت را روی دندان قرار می دهد و با تابش اشعه لیزر، لمینت را روی دندان محکم می کند. چند هفته پس از نصب لمینت ها باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علت شل شدن و افتادن لمینت دندان

مزایای لمینت دندان چیست؟

  • اصلاح طرح لبخند: همانطور که می دانید داشتن لبخند زیبا یکی از معیارهای زیبایی است. لمینت دندان با پوششی که روی دندان های زرد شده ایجاد می کند لبخند شما را زیباتر نشان می دهد و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.
  • کم تهاجمی بودن: معمولا برای نصب لمینت های دندان باید برخی از تاج های دندان برش داده شود اما میزان این برش نسبت به روش های مشابه کمتر است و دندان ها آسیب زیادی نمی بینند.
  • مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ: یکی از مزایای لمینت دندان مقاومت بالا در برابر زرد شدن و تغییر رنگ است. اگر نکات بهداشتی را رعایت کنید و به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید، می توانید برای مدت طولانی از درخشندگی لمینت ها لذت ببرید.
  • جذابیت طبیعی: از آنجایی که لمینت دندان ها در رنگ های مختلف موجود است، می توانید نزدیک ترین رنگ را که به رنگ دندان های طبیعی نزدیک است، انتخاب کنید.

معایب لمینت دندان چیست؟

پس از لمینت، عوارض جانبی لمینت دندان ممکن است شامل حساسیت و درد پس از لمینت، جدا شدن لمینت از دندان و سایر شرایطی که به مهارت دندانپزشک شما بستگی دارد.

معایب لمینت دندان به طور کلی عبارتند از:

  • امکان تعمیر لمینت وجود ندارد و باید تعویض شود.
  • پس از نصب لمینت امکان تغییر رنگ آن وجود ندارد.
  • لمینت دندان یکی از گران ترین درمان های دندانی است.
  • انجام مراحل لمینت دندان به دلیل تراش دندان غیر قابل برگشت است.
  • اگر به درستی نصب نشود، دندان های زیر لمینت پوسیده می شوند.

نکات مهم هنگام آسیب دیدن لمینت دندان

زمانی که لمینت دندان آسیب می بیند، احتمالا این موارد را تجربه خواهید کرد

از آنجایی که روکش های دندانی خود را از دست داده اید، احتمالاً مشکلاتی مانند موارد زیر را تجربه خواهید کرد:

  • دندان های شما حساس می شوند و به غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم و بسیار سرد واکنش نشان می دهند.
  • دندان های شما به تغییرات دمای محیط حساس می شوند. این را به خصوص زمانی که هوای سرد را تنفس می کنید، احساس خواهید کرد.
  • ممکن است زبری یا احساس آزار دهنده ای در دهان خود تجربه کنید که ناشی از تکه های لمینت باقی مانده روی دندان است.

پس از افتادن یا شکستن لمینت دندان چه نکاتی باید رعایت کنید؟

پس از افتادن یا شکستن لمینت دندان، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • از هر چیزی که دندان های شما را تحریک می کند، اجتناب کنید. به عنوان مثال، دندان های خود را در معرض مواد غذایی بسیار سرد یا بسیار داغ قرار ندهید.
  • از هر گونه فعالیتی که به دندان های شما فشار زیادی وارد می کند خودداری کنید. مثلا جویدن غذای سفت یا ورزش های سنگین.

به طور کلی بعد از ترک خوردن، شکستن و یا افتادن لمینت دندان، مراقب سایر لمینت ها باشید و در اسرع وقت به دندانپزشک و متخصص مربوطه مراجعه کنید و وضعیت و مشکلات خود را با دندانپزشک در میان بگذارید. به این ترتیب دندانپزشک می تواند بهترین راه حل درمانی را انتخاب کرده و از آن برای ترمیم روکش استفاده کند.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.