تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
01 اسفند 1402

تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟

بلیچینگ و لمینت دندان دو نوع مختلف از روش های زیبایی دندان هستند که شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟ لازم به ذکر است که بلیچینگ دندان و لمینت تفاوت های اساسی در هدف و روش انجام کار دارند. در واقع بلیچینگ دندان در از بین بردن لکه های دندان و تغییر رنگ دندان ها موثر است که در نتیجه دندان ها روشن تر و سفید تر می شوند.

فهرست محتوای صفحه :

فرایند روش بلیچینگ دندان، شامل استفاده از ماده سفید کننده با غلظت بالا است که یا در مطب توسط نور و لیزر مخصوصی انجام می شود و یا با استفاده از قالب های سفارشی حاوی ژل یا ماده سفید کننده با غلظت پایین است که به صورت خانگی باید استفاده شود تا به مرور زمان تغییر رنگ دندان ها مشاهده شود.

لمینت دندان روشی جهت بدست آوردن لبخند زیبا برای بیمار محسوب می شود. لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود. انتخاب جنس لمینت بسته به شرایط دندان و نظر دندانپزشک انجام می شود.

بلیچینگ دندان در مقابل لمینت

دندان ها به دلایل زیادی ممکن است کدر شده یا تغییر رنگ دهند. غذاها و نوشیدنی هایی که از آن لذت می بریم، سیگار کشیدن، داروهای تجویزی و حتی افزایش سن همگی می توانند دندان های ما را کدر، زرد یا خاکستری کنند. دو راه برای داشتن لبخندی روشن تر و سفیدتر، بلیچینگ دندان و لمینت دندان است. دانستن تفاوت ‌های بین سفید کردن دندان و لمینت دندان می ‌تواند به تعیین بهترین گزینه برای هر مورد کمک کند.

لمینت های دندان، پوسته یا لایه های بسیار نازکی هستند که به صورت سفارشی برای مراجعه کنندگان ساخته می شوند و به سطح جلوی دندان ها می چسبند. لمینت ها برای حل مشکلات زیبایی دندان مانند شکاف ها، لکه ها و ناهماهنگی های دندان ها توصیه می شوند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟

در واقع هدف از لمینت دندان، بهبود ظاهر آن ها از نظر اندازه، شکل، رنگ و هماهنگی است. ویزیت اول دندانپزشک برای بررسی مشکلات ساختار دندان است که ممکن است یکی از روش های بلیچینگ دندان یا لمینت را برای شما توصیه کنند.

دندانپزشک با برداشتن بخشی از مینای دندا، قالب گیری از سطح دندان و استفاده از اسکن دیجیتال و در نهایت چسباندن لمینت دندان به سطح دندان از طریق چسب دندان است.لمینت دندان، نتایج طولانی مدت و ماندگاری را به همراه دارد و مشکلات زیبایی دندان را به راحتی برطرف می کند.

از مزایای مهم بلیچینگ دندان می توان، به داشتن دندان های روشن تر، سفید و درخشان و از بین بردن لکه های سطحی اشاره کرد. بلیپینگ دندان نسبت به سایر روش های درمانی، روشی مقرون به صرفه و درمانی نسبتا سریع محسوب می شود که در نهایت زیبایی دندان ها از نظر شکل، رنگ و درخشانی را به همراه دارد.

سفید کردن یا بلیچینگ دندان چیست؟

سفید کردن دندان ها را می توان در خانه با خرید محصولات بلیچینگ یا مواد سفید کننده دندان بدون نسخه از داروخانه یا در مطب دندانپزشک انجام داد. گزینه های بدون نسخه شامل خمیردندان مخصوص، محلول های شستشو، و نوارها یا قالب های سفید کننده هستند. بلیچینگ دندان را اگر خودتان در خانه انجام دهید برایتان ارزان تر است و نتیجه یکسانی را نیز به همراه دارد.

سفید کردن دندان چگونه است؟

جهت مطالعه این مقاله کلیک کنید
روش های مختلفی جهت سفید کردن دندان ها وجود دارد که با پیشرفت علم دندانپزشکی و استفاده از فنون جدید بلیچینگ دندان آسان تر و دقیق تر شده و میزان آسیب به دندان در طی فرایند کاهش یافته است.

برای تغییرات محسوس تر، بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه می کنند. دندانپزشک از یک ماده سفید کننده قوی پراکسید هیدروژن برای از بین بردن لکه ها و درخشان کردن دندان ها استفاده می کند. درمان بلیچینگ دندان سریع است و معمولا هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌ کنند.

درمان های سفید کننده دندان برای سفید کردن دندان ها و از بین بردن زردی و لکه های ناشی از غذا و نوشیدنی بهترین عملکرد را دارند. حذف برخی از تغییر رنگ های دندان با استفاده از محلول های سفید کننده معمولی سخت تر است. برای تغییر رنگ دائمی و رفع مشکلات ساختاری دندان ها، لمینت ها ممکن است گزینه بهتری باشند. و با لمینت دندان ، بیمار حتی می ‌تواند دقیقاً رنگ سفیدی را که دوست دارد دندان ‌هایش داشته باشد انتخاب کند.

اما روشن کردن دندان تنها یکی از کاربردهای لمینت دندان است. آنها همچنین می توانند مشکلاتی مانند شکستگی دندان ها یا ترک خوردگی آن ها، فاصله و شکاف ناهموار و دندان های کج را برطرف کنند. آنها قالب های سفارشی هستند که برای اصلاح یا پوشاندن هرگونه بی نظمی ساخته شده اند.

تفاوت بلیچینگ و لمینت دندان چیست؟

فرایند بلیچینگ دندان در کلینیک دندانپزشکی

روش سفید کردن دندان در کلینیک دندانپزشکی نسبتاً ساده است. دندانپزشک ابتدا دندان ها را تمیز و معاینه می کند. آنها قبل از انجام فرآیند سفید کردن، مشکلات پوسیدگی یا حفره دندان را برطرف می کنند. هنگامی که دندان ها تمیز شدند، یک ماده سفید کننده روی دندان ها زده می شود، برای مدتی باقی می ماند، برداشته می شود و سپس دوباره اعمال می شود. کل فرآیند حدود یک ساعت طول می کشد، اما معمولاً برای دستیابی به نتایج مورد نظر، نیاز به بازدیدهای متعدد است.

برای سفید کردن دائمی تر دندان ها، با انجام بلیچینگ در کلینیک های دندانپزشکی، نتایج بهتری نسبت به محصولات بلیچینگ خانگی دریافت می کنید. این به دلیل تکنیک ها و محصولاتی است که در دسترس متخصصان دندانپزشکی است. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ژل سفید کننده با قدرت حرفه ای
  • اشعه های مخصوص برای سفت شدن ژل ها
  • سفید کننده های شیمیایی فعال شده که می توانند در مواردی که فرد نسبت به اشعه نور حساسیت دارد
  • سفید کردن دندان با لیزر

استفاده نادرست از این محصولات به طور بالقوه می تواند خطرناک باشد، به همین دلیل است که آنها به استفاده حرفه ای توسط متخصصین محدود و توصیه می شوند. دندانپزشکان دارای مجوز، برای انجام بلیچینگ برای محافظت از دهان، لثه و چشم ها در طول این روش ها اقدامات احتیاطی خاصی انجام می دهند. مزیت این روش این است که آنها اغلب سریعتر انجام می شوند و نتایج ثابت تری نسبت به روش های خانگی ارائه می دهند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک پوشش سخت است که به طور کامل سطح جلویی دندان را می پوشاند. از آنجایی که لمینت ها صرفاً برای زیبایی دندان ها هستند، اغلب برای دندان ‌های جلویی که قابل رویت هستند باستفاده می‌ شوند.

ونیرها از پرسلن یا مواد پرکننده کامپوزیت ساخته می ‌شوند که مستقیماً به سطح دندان چسبانده شده ‌اند. لمینت ها به صورت سفارشی برای هر دندان ساخته می شوند و سپس اعمال می‌ شوند و سپس توسط دندانپزشک بر روی دندان قرار می‌ گیرند. ممکن است بخش کمی از مینای دندان برای قرارگیری لمینت دندان تراشیده شود.

فرایند نصب لمینت دندان

قرار دادن لمینت دندان، روشی تهاجمی تر از درمان های سفید کننده است. برای آماده سازی دندان ها برای لمینت ها، دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان را بتراشد. از آنجایی که مینای دندان دوباره رشد نمی کند، این فرآیند برای همیشه دندان ها را تغییر می دهد. روکش به طور مستقیم به دندان چسبانده می شود و جای بخشی از مینای دندان را می گیرد.

قبل از استفاده از لمینت، داشتن دندان ها و مینای دندان سالم ضروری است. برداشتن مقداری از مینای دندان از قبل آسیب دیده می تواند مشکل ساز باشد زیرا امکان ایجاد حفره بین و زیر لمینت وجود دارد، بنابراین دندانی که از قبل ضعیف است می تواند در خطر باشد.

برای روکش های چینی، قالب گیری پس از برداشتن مینای دندان ایجاد می شود. نمونه ها به آزمایشگاهی می روند که در آن روکش ها ساخته می شوند. از آنجایی که این کار مدتی طول می کشد، ممکن است بیمار تا نوبت بعدی خود روکش موقت بگیرد. در آن ویزیت، دندانپزشک روکش ‌ها را به دندان‌ ها می ‌چسباند و شکل آن‌ ها را صیقل می‌ دهد تا ظاهر و حسی طبیعی داشته باشند.

با ونیرهای کامپوزیت مقداری از مینای دندان برداشته می شود، اما به طور کلی کمتر از ونیرهای چینی است. پس از انجام این کار، دندانپزشک مواد کامپوزیت را روی دندان ها اعمال می کند. سپس آن را به گونه ای شکل می دهد که با ظاهر و احساس مورد نظر مطابقت داشته باشد.

کل فرآیند روکش‌ها - چه پرسلن و چه کامپوزیت - می‌تواند چندین ساعت طول بکشد و به چندین قرار ملاقات نیاز داشته باشد.

مقایسه دوام و ماندگاری بلیچینگ در مقابل لمینت دندان

ممکن است ظاهر دندان های بیمار بلافاصله با سفید کردن دندان ها، بهبود پیدا کند. با این حال، این سفیدی برای همیشه دوام نمی آورد. دندانپزشک ممکن است استفاده از قالب های سفید کننده در خانه را برای تکمیل روش درمانی خود تجویز کند. حتی در این صورت، این سفیدی تا ابد دوام نمی آورد. دندان هایی که به طور حرفه ای سفید شده اند هنوز هم می توانند با گذشت زمان دوباره تغییر رنگ بدهند. پس از چند سال، ممکن است بیمار نیاز به تکرار روند درمان داشته باشد.

از طرف دیگر لمینت ها می توانند تا 15 سال عمر کنند. اگرچه قوی هستند، اما به دلیل نازک بودنشان، ممکن است آسیب ببینند. اگر بیمار دندان‌ هایش را به هم ساییده یا اقلام سختی مانند یخ یا حتی ناخن ‌هایش را بجود، لمینت ها ممکن است خرد شوند یا شل شوند. دندانپزشک اغلب می تواند آسیب وارده به لمینت را ترمیم کند، با این حال، بیماران بالقوه باید بدانند که از آنجایی که بخشی از مینای دندان برداشته می شود، گرفتن روکش چیزی نیست که بتوان آن را بازگرداند. اگر جدا شدند یا آسیب دیدند، باید تعویض شوند.

سفید کردن دندان در مقابل ونیر: کدام یک برای شما مناسب است؟

لمینت ها گران تر هستند اما ماندگاری طولانی مدتی دارند. آنها همچنین می توانند تعدادی از مشکلات دندانی را به طور همزمان حل کنند - دندان های تراشیده، فاصله ناهموار و تغییر رنگ دندان برخی از این مشکلات هستند. اما استفاده از آنها مینای دندان را برای همیشه تغییر می دهد و راه برگشتی وجود ندارد.

سفید کردن دندان های حرفه ای روندی معمول، ایمن و موثر است. حداقل خطرات و هزینه رلا دارا هستند. با این حال، کارایی دیگری بجز تغییر رنگ دندان ها ندارند. این روش به مشکلاتی مانند برطرف کردن مشکل دندان های کج یا شکاف بین دندان ها رسیدگی نمی کند و ممکن است مجبور شوید هر چند سال یکبار آن را انجام دهید.

هر تصمیم زیبایی بهتر است با سنجیدن عواملی که برای بیمار مهم هستند، گرفته شود. تصمیم گیری در مورد سفید کردن دندان در مقابل روکش ها تفاوتی ندارد. مشورت با دندانپزشک زیبایی در مورد گزینه های مختلف به شما کمک می کند تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما منطقی تر است.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.