علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
27 آذر 1402

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟

علت تغییر رنگ لمینت دندان چیست؟ لمینت های دندانی همانند دندان های طبیعی نیازمند مراقبت های لازم هستند، تغییر رنگ لمینت دندان در صورت عدم مراقبت و بهداشت می تواند رخ دهد. اما برخی از عوامل هستند که تاثیر بیشتری بر رنگ پذیری لمینت دارند که در این مقاله شرح خواهیم دارد.

فهرست محتوای صفحه :

لمینت به صورت یک لایه نازک بر روی مینای دندان ها قرار گرفته و بسیاری از مشکلات دندانی را می پوشاند. سیگار کشیدن، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی که جذب رنگ بالایی روی لمینت دارند نظیر چای و قهوه و ... از جمله مواردی هستند که باعث تغییر رنگ لمینت می شوند، با این وجود با رعایت برخی از نکات می توان مانع بر تغییر رنگ لمینت شد.

لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود. انتخاب جنس لمینت بسته به شرایط دندان و نظر دندانپزشک انجام می شود.

دلیل تغییر رنگ لمینت های دندانی چیست؟

لبخند زیبا ابزار قدرتمندی است که می تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند و تاثیری ماندگار بر جای بگذارد. لمینت دندان گزینه ای عالی برای بهبود ظاهر دندان های شما است، اما مانند هر درمان دندانی دیگری، با رعایت نکات تجویزی دندانپزشک طول عمر بالایی دارند و شما براحتی می توانید از آن ها برای سالیان زیادی استفاده نمایید. به همین دلیل بایستی استفاده کنندگان از لمینت های دندانی، نکات تجویزی دندانپزشک را رعایت نمایند.

تغییر رنگ لمینت دندان

اگر لمینت های دندانی تغییر رنگ دادند یا لکه دار شدند، ممکن است برخی به فکر جایگزینی و تعویض لمینت باشند، زیرا لمینت ها با ساختاری که دارند تاثیر فراوانی بر زیبایی دندان و چهره افراد دارند، البته در برخی از موارد راه حل دیگری جز تعویض لمینت وجود ندارد. اما مهم ترین عواملی که باعث تغییر رنگ لمینت می شوند به شرح زیر هستند:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، نفوذ باکتری ها و پلاک ها بر روی لمینت های دندانی باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن لمینت های دندانی می گردند. مسواک زدن در طول شبانه روز به صورت مرتب و استفاده نخ دندان و دهانشویه ها می تواند راه حلی مناسب برای از بین بردن این عوامل باشد.
  • مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های رنگ دار، برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها رنگ پذیری بالایی بر لمینت های دندانی دارند. مواد غذایی و نوشیدنی هایی نظیر قهوه، چای و میوه های تیره رنگ می توانند باعث تاثیر بر رنگ لمینت شده و لکه هایی بر روی آن ایجاد کنند. برای حل این مشکل تنها راه حل مسواک زدن بعد از مصرف این مواد غذایی است و براحتی با مسواک زدن می توانید از این مواد غذایی نیز استفاده نمایید.
  • مصرف سیگار، یکی از دلایل مهم برای تغییر رنگ لمینت، مصرف سیگار است. این نکته را در نظر بگیرید که دندان های طبیعی نیز با مصرف سیگار دچار لکه و تغییر رنگ می شوند.
  • افزایش سن، با افزایش سن، دندان های شما به طور طبیعی زرد و لکه دار می شوند. این به دلیل افزایش سن رخ می دهد و در مورد دندان ها و لمینت ها هر دو رخ می دهد.
  • مصرف مواد دارویی خاص، برخی از مواد دارویی می توانند باعث تغییر رنگ لمینت و دندان ها گردند نظیر آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین، فرم مایع داروی آهن و ...

با رعایت بهداشت دهان و دندان خود می توانید برای دوره های زمانی طولانی مدت لمینت های دندانی را درخشنده و سفید داشته باشید و از لبخند زدن با آن ها لذت ببرید.

چرا لمینت های دندانی تغییر رنگ می دهند؟

لمینت دندان یک ابزار ایده آل برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات دندانی است که سبب زیبایی دندان ها می گردند. این ابزارها تا حدود زیادی بسیار مقاوم در برابر لکه است، با این وجود عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث تغییر رنگ آن ها گردد.

برخی از غذاها، نوشیدنی‌ها که بر رنگ دندان‌های طبیعی شما تأثیر می‌گذارند، می‌توانند رسوبات سطحی روی لمینت های شما بر جای بگذارند. از جمله این مواد غذایی می توان قهوه، چای و سس‌های پر رنگ و ... اشاره نمود. یا در مورد مصرف سیگار، تغییر رنگ لمینت امری طبیعی است و رنگ مینای دندان و لمینت دندان را تغییر می‌دهند و می‌توانند منجر به ایجاد لکه‌های سطحی روی آن ها گردند، بهترین راه حل برای جلوگیری از این مشکل مسواک زدن است.

تغییر رنگ لمینت دندان

نکته دیگر آن است که باید عملیات تهیه و نصب لمینت بخوبی انجام گردد، وجود فاصله بین لمینت و مینای دندان و خط لثه می تواند منجر به تجمع باکتری ها و پلاک های دندانی گردد و باعث ایجاد خطوط رنگی روی مینای دندان و لمینت های دندانی گردد. بنابراین در نصب لمینت های دندانی دقت گردد.

نکته دیگر در مورد تغییر رنگ لمینت، سن استفاده از لمینت است. بسته به سن لمینت های شما، ممکن است به آرامی رنگ آنها تغییر کند. به ویژه، اگر لمینت را 20 سال پیش یا بیشتر دریافت کرده اید، ممکن است تغییر رنگ دهد. همچنین لمینت های ساخته شده در سال های پیش شاید کیفیت لمینت های امروزی را نداشته باشند و در این صورت، رنگ آن‌ها ممکن است تغییر کرده باشد، زیرا نسبت به لمینت های امروزی مقاومت کمتری در برابر لکه دارند.

آیا میشود دوباره لمینت را سفید کرد؟

برخی اعتقاد دارند روش های سفید کردن دندان می تواند بر روی لمینت های دندانی تاثیر دارند، اما این روش ها تاثیر چندانی بر روی لمینت ندارند و تنها راه حل برای سفیدی لمینت های دندانی، انجام مراقبت های لازم توسط خود فرد است.

بلیچینگ می تواند تمام لکه های سطحی و منابع تغییر رنگ روی مینای دندان را از بین ببرد. اما در مورد لمینت های دندانی نمی‌توان آن ها را با روش هایی نظیر سفید کردن دندان، سفید نمود، در این موارد دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند لمینت هایتان را تعویض کنید تا زیبایی و درخشندگی دندان‌ها و لبخند شما دوباره تجدید شود.

اگر نمی خواهید لمینت دندان شما تغییر رنگ دهد، بهداشت را رعایت نمایید!

بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند باعث تغییر رنگ و لکه شدن لمینت های دندانی شما گردد. اگر به طور منظم مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، پلاک و باکتری های دندانی بر روی لمینت و مینای دندان شما تجمع نموده و این امر منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه و در مورد لمینت های دندانی تغییر رنگ لمینت شود. بیماری لثه می‌تواند باعث عقب‌رفتگی لثه‌ها شود و ریشه‌های دندان‌های شما نمایان شود. این می تواند دندان های شما را بلندتر از آنچه هستند نشان دهد.

اگر بهداشت دهان و دندان شما ضعیف است، مهم است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند وضعیت دندان ها و لثه های شما را کنترل کند. در برخی از موارد دندانپزشک در صورت عدم رعایت بهداشت توسط بیمار، تنها گزینه پیش روی بیمار را تعویض لمینت اعلام می کند.

لمینت ها با جنس با کیفیت تر، تغییر رنگ کمتری دارند!

دو نوع مرسوم لمینت های دندانی، کامپوزیتی و سرامیکی هستند. لمینت های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به تغییر رنگ دارند. زیرا این نوع لمینت ها سطح صاف و صیقلی داشته و مواد رنگی قدرت نفوذ کمتری در این نوع لمینت ها را دارند. از این رو لمینت های دندانی در دوره های زمانی بالاتری، سفید و درخشندگی خود را حفظ می کنند.

نکته دیگر در مورد کیفیت لمینت بکار رفته برای بیمار است، لمینت های با کیفیت تر، ماندگاری و طول عمر بالاتری برای استفاده کننده فراهم می آورد. اگر قصد لمینت دندان را دارید از دندانپزشک خود بخواهید که از لمینت های با کیفیت تر برای شما استفاده نماید. دندانپزشکی های معتبر تنها اقدام به ارائه لمینت با کیفیت برای بیماران خود می نمایند.

لمینت های سفید و درخشان در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی

دندانپزشکی دکتر سعید کریمی به صورت تخصصی درمان های لمینت دندان را انجام داده و از بهترین و با کیفیت ترین لمینت ها برای دندان های بیماران استفاده می کند. در این دندانپزشکی از فناوری های نوین نظیر کد کم برای ساخت قالب لمینت برای بیمار استفاده می گردد که به صورت سه بعدی لمینت برای بیمار تهیه شده و زیبایی منحصر به فردی را برای دندان های بیمار فراهم می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان لمینت دندانی در واحد دندانپزشکی دکتر سعید کریمی با این مرکز دندانپزشکی تماس بگیرید.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.