ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده اند؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
17 اردیبهشت 1403

ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

ایمپلنت های دندانی دهه هاست که به عنوان جایگزین دائمی و طبیعی برای پروتزها و بریج ها استفاده می شود. با این حال، برای درک واقعی اینکه چرا ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه های جایگزین دندان هستند، باید نگاه دقیق تری به هر قسمت از ایمپلنت دندان بیندازیم. ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده اند؟ سه مولفه اصلی در ایمپلنت های دندانی وجود دارد که به طور گسترده برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته اند و توسط اکثر دندانپزشکان مورد اعتماد هستند و یک نتیجه درمانی قابل اعتماد ارائه می دهند.

فهرست محتوای صفحه :

اجزای ایمپلنت دندان کدام هستند؟

سه قسمت اصلی بیشتر ایمپلنت های دندانی عبارتند از: پایه ایمپلنت فیکسچر، اباتمنت و تاج.

فیکسچر ایمپلنت دندان

فیکسچر پیچی است که در طی یک عمل جراحی کوتاه با استفاده از جراحی پیشرفته با هدایت سیستم کامپیوتر به استخوان فک وارد می شود. فیکسچر واقعی کمی شبیه ریشه دندان شما است، که دقیقاً به همان شکل طراحی شده است، بنابراین اگر یک پایه ایمپلنت را ببینید، ممکن است متوجه شوید که انتهای آن درست مانند یک ریشه دندان واقعی است.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

فیکسچرهای دندانی در طیف وسیعی از قطرهای مختلف در دسترس هستند، این اطمینان را می دهد که دندانپزشکان می توانند مناسب ترین قطر را برای دندانی که نیاز به ترمیم دارد انتخاب کنند.

به عنوان مثال، ایمپلنت با قطر باریک برای دندان‌ های کوچک ‌تر مناسب ‌تر است، در حالی که قطر بزرگ ‌تر برای دندان ‌های بزرگ ‌تر مانند مولر مناسب ‌تر است. پست های ایمپلنت دندان نیز با توجه به اندازه و محل دندانی که قرار است جایگزین شود متفاوت است.

یکی از پرکاربردترین فیکسچرها 18 میلی‌ متر طول دارد و برای مثال، مینی ایمپلنت‌ های دندانی برای استحکام و پایداری بیشتر پست ‌های بلندتری دارند. یک فیکسچر معمولی دندان توخالی است تا بتوان اباتمنت را روی فیکسچر پیچ کرد.

ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

طراحی ایمپلنت سه تکه اجازه می‌ دهد تا پست ‌های ایمپلنت برای ادغام استخوانی پوشانده شوند، بنابراین لزوماً بلافاصله با پروتز ترمیم نمی‌ شود. در عوض، اباتمنت زمانی که دندانپزشک ایمپلنت آماده ساخت و قرار دادن پروتز ایمپلنت است، متصل می شود.

پس از جراحی کاشت ایمپلنت، تقریباً 4 تا 6 ماه طول می کشد تا بهبود یابد تا مرحله بعدی در فرآیند کاشت دندان شروع شود.

اباتمنت ایمپلنت دندان

اباتمنت یک قطعه اتصال کوچک است که بین پست ایمپلنت و پروتز قرار می گیرد. یک طرف به گونه ای طراحی شده است که در داخل پست ایمپلنت پیچ شود، در حالی که طرف دیگر برای چسباندن پروتز دندان استفاده می شود. انواع مختلفی از اباتمنت ها وجود دارد که ممکن است بسته به نوع پروتزی که نیاز به حمایت دارد استفاده شود.

به عنوان مثال، یک تاج دندان ممکن است به سادگی مانند یک پیچ به نظر برسد، در حالی که اباتمنت مورد استفاده برای یک پروتز با ایمپلنت ممکن است دارای ضمائم خاصی باشد که می تواند روی پروتز قرار گیرد. برخی از اباتمنت ها را نیز می توان در زوایای مختلف قرار داد تا پس از اتصال پروتز ظاهری طبیعی داشته باشند.

بسته به تکنیکی که دندانپزشک ایمپلنت شما استفاده می کند، اباتمنت ممکن است همزمان با پست ایمپلنت قرار داده شود یا ممکن است پس از انجام استئواینتگراسیون روی پست پیچ شود.

اباتمنت ‌های سفارشی را می ‌توان در لابراتوار دندانپزشکی پس از ایجاد قالبی از بالای ایمپلنت با دندان‌ ها و لثه مجاور ساخت. اندازه، شکل و جنس به نیاز بیمار و محل دندان ها بستگی دارد.

پروتز ایمپلنت دندان

وقتی صحبت از ایمپلنت های دندانی می شود، پروتز به یک دندان مصنوعی اشاره دارد. طبق تعریف، پروتز بخشی مصنوعی از بدن است و زمانی که شما در مورد پروتز ایمپلنت دندان صحبت می کنید، به دو قسمت مختلف اشاره می کنید، درج فلزی که به استخوان فک متصل می شود و خود دندان واقعی.

پروتز را می توان از مواد مختلفی مانند چینی یا سرامیک ساخت و می توان آن را در جای خود پیچ کرد یا روی اباتمنت سیمان کرد.

ایمپلنت دندان از چه اجزایی تشکیل شده اند؟

بسته به تعداد دندان هایی که جایگزین می شوند می توانید پروتز داشته باشید:

  • تاج دندان: در صورت تعویض یک دندان، تاج دندان به اباتمنت متصل می شود. روکش های دندان معمولاً سرامیکی یا مخلوطی از فلز و چینی هستند. برای ایجاد جایگزینی طبیعی دندان، روکش روی اباتمنت پیچ یا از طریق چسب مخصوص متصل می شود.
  • پل: اگر تعدادی دندان را پشت سرهم از دست داده باشید، ممکن است از بریج دندان استفاده شود. پل ها معمولاً از چینی ساخته می شوند و فقط به دو ایمپلنت متصل می شوند که آن را محکم در جای خود نگه می دارند. دندان های مصنوعی در یک بریج دندانی با رنگ مطابقت دارند تا با دندان های طبیعی ترکیب شوند.
  • دندان مصنوعی: برای بیمارانی که یک فک کامل از دندان ها را جایگزین می کنند، می توان از پروتز دندانی با ایمپلنت استفاده کرد. پروتزهای معمولی روی لثه قرار می گیرند و با ساکشن در جای خود ثابت می شوند. پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت با کمک ایمپلنت های دندانی به طور ایمن در جای خود نگه داشته می شوند. پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت می توانند لبخندی طبیعی به بیماران بدهند. این ترمیم‌ های دندان معمولاً با دندان ‌های پلاستیکی یا چینی متصل به پایه اکریلیک ساخته می ‌شوند که رنگی شبیه خط لثه طبیعی دارد.

نتیجه گیری:

با کاشت ایمپلنت های دندانی، می توانید هر جزء ایمپلنت دندان خود را مطابق نیازهای خود شخصی سازی کنید و عملکرد و دوام آن را تضمین کنید. چه یک دندان خود را از دست داده باشید، چه چند دندان، باید بدانید که ایمپلنت های دندانی راه حلی مطمئن و تضمینی برای از فضای خالی دندان هایتان هستند.

اگر آماده کاشت ایمپلنت های دندانی و بازیابی لبخند خود هستید، از شما دعوت می کنیم تا با تیم مجرب ما در مرکز دکتر سعید کریمی تماس بگیرید تا اولین گام را به سوی آینده ای روشن تر و سالم تر با ایمپلنت های دندان بردارید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.