30 مهر 1398

درمان ریشه

درمان ریشه دندان را به صورت تخصصی و با هزینه درمان ریشه دندان مناسب را در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی تجربه نمایید. دندان از سه قسمت عمده مینا، عاج و پالپ تشکیل شده است. پالپ دندان حاوی اعصاب و رگهای خونی است و پالپ درون عاج قرار دارد. در عصب کشی مواد عفونی و عصب موجود در مغز دندان خارج می شود. پالپ دندان منجر به تغذیه و دفاع ضد میکروبی را بر عهده دارد. اگر پالپ دچار عفونت شود، دندانپزشک آن را بر می دارد. به این اعمال درمان ریشه دندان گفته می شود.

برای هزینه خدمات درمان ریشه و عصب کشی می توانید با تماس با ما اقدام کنید.

تماس با ما: 88888590-021/88884546

درمان خانگی درد دندان عصب کشی شده چگونه است؟

جهت مطالعه این مقاله کلیک کنید
آب نمک، مصرف سیر، روغن درخت چای، گل میخک، زنجبیل، پیاز و... در کاهش درد و از بین بردن التهاب های بعد از عصب کشی موثر هستند.

به طور معمول بین یک تا سه ریشه هر دندان دارد که در برخی از موارد تعدادی ریشه اضافی نیز وجود دارد. در کل عصب کشی و درمان ریشه شامل مراحل خارج کردن ریشه دندان، تمیز کردن و پر کردن دندان می باشد.

آیا عصب کشی دندان و درمان ریشه دردناک است؟ اغلب بیماران نیازمند به درمان ریشه از این عمل می ترسند. این در حالی است که عصب کشی دندان و درمان ریشه تحت بی حسی کامل انجام می شود و بیمار دردی را طی این مرحله احساس نمی کند. همچنین درد بعد از درمان ریشه با یک مسکن قابل کنترل است.

زمانی که دندان در زمان مصرف غذا و نوشیدنی ها دچار درد می شود یکی از نشانه های عفونت دندان است. از دیگر علایم عفونت پالپ ورم لثه، ترشح عفونت، ورم صورت و تیره شدن دندان و درد حتی موقع دراز کشیدن را می توان نام برد. در مواقع خاصی هم با پوسیدگی مزمن ممکن است بیمار دردی نداشته باشد ولی لزوما عدم وجود درد نشانه بیماری پالپ نیست.

در صورت عدم درمان ریشه دندان در نهایت کشیده شدن دندان تنها راه حل حذف درد می باشد که در این گونه جهت جبران دندان از دست رفته از روشهای و بریج و... استفاده می شود. در صورت عدم درمان دندان عفونی شده عفونت از طریق ریشه وارد بافتهای اطراف شده و منجر به آبسه یا عفونتهای استخوانی شده که تنها راه درمان کشیده شدن دندان است.

پالپ دندان وظایف متعددی را بر عهده دارد از جمله نقش ساختن عاج توسط سلولهای ادنتوبلاست را می توان نام برد از دیگر وظایف پالپ نقش تغذیه ای آن می باشد. پالپ نقش القای حس را نیز بر عهده دارد که در مواردی که دچار آسیب دیدگی می شود درد دندان ایجاد می شود.

درمان ریشه

با پیشرفت پوسیدگی دندان و رسیدن پوسیدگی دندان به مینا و عاج و نهایتا به پالپ التهاب پالپ را منجر می شود. بنابراین پوسیدگی ها یکی از عوامل تخریب وآسیب پالپ است. علاوه بر پوسیدگی ضربه دندان، حرکات و نیروهای بیش از حد ارتودنسی و بیماری های لثه، ترومای اکلوزال، کورتاژ عمیق ناحیه پری رادیکولار نیز باعث صدمه به پالپ شوند.

مراحل درمان ریشه دندان:

• انجام معاینه و بررسی وضعیت و میزان آسیب دندان
  • بی حسی موضعی دندان مورد نظر( در بیماران با حساسیت به داروی بی حسی از تزریق مواد ضد حساسیت استفاده می شود.)
  • دسترسی به کانال دندان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی
  • محاسبه و تخمین طول کانال
  • تمیز کردن و حذف پالپ دندان
  • پر کردن کانال از مدخل تاجی تا انتهای اپیکال
  • ترمیم موقت
  • ترمیم دایم

در درمان پالپ گاهی اوقات در کانال ریشه داروهایی جهت حذف هر گونه عفونت احتمالی تزریق می شود. در موارد عفونت در سطح وسیع تر با تجویز دندانپزشک آنتی بیوتیک مصرف می شود. معمولا درمان ریشه نیاز به حداقل دو جلسه دارد ولی در دندانهای مزمن نیاز به جلسات بیشتری است. لذا توصیه می شود تا ترمیم کامل دندان از جویدن یا گاز گرفتن دندان مورد نظر خودداری شود. در پر کردن دندان از مواد مخصوص دندانپزشکی استفاده می شود. معمولا پس از عصب کشی دندان نیاز به روکش جدید دارد که زیبایی دندان نیز میسر می شود. در درمان ریشه خونریزی فقط در زمان درمان گزارش شده است .

چرا عصب کشی و درمان ریشه طی دو مرحله انجام می شود؟ در مرحله اول درمان ریشه، عفونت دندان تخلیه و درناژ می شود. به طور معمول عفونت دندان در حدی است که باید چند روز از پاکسازی و درمان عفونت دندان بگذرد. بدین ترتیب می توان مواد ترمیم کننده دندان را به درستی و بدون بازگشت عفونت بر روی دندان جایگذاری کرد. طی این مدت یک پانسمان موقت بر روی دندان گذاشته می شود تا دندان عفونت نکند.

درمان ریشه دندان عفونی

وجود درد بعد از درمان ریشه غیر طبیعی نبوده و بخاطر تحریک عصب دندانی در انتهای ریشه می باشد که با تجویز مسکن و گذر زمان قابل ترمیم است همچنین میزان التهاب پس از درمان ریشه طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

به هر دلیلی درمان ریشه با شکست مواجه شود نیاز به درمان مجدد ریشه می باشد که در موارد عدم موفقیت درمان مجدد ریشه بایستی به سراغ جراحی اندودنتیک رفت. در صورتی که جراحی نیز با شکست مواجه شود نیاز به کشیدن دندان و استفاده از درمانهای دیگر نظیر ایمپلنت و... می باشد.

با درمان ریشه دندان و مراقبت صحیح ماندگاری دندان بالا بوده و می توان تا پایان عمر از دندان عصب کشی شده استفاده کرد. عصب کشی دندان حتی برای دندانهای شیری کودکان نیز استفاده می شود چرا که برای جویدن مناسب غذا و رشد صحیح و مناسب دندانهای قدامی نیاز به دندان شیری برای کودکان ضروری است.

آیا می توان با گرفتن عکس از دندان لزوم درمان ریشه را تشخیص داد؟ در برخی موارد دندان درد در حدی نیست که بیمار لزوم درمان ریشه را احساس کند. اما دندانپزشک با مشاهده علائم و شواهد مربوطه ممکن است مشکوک به نیاز درمان ریشه دندان شود. در این مواقع تهیه عکس رادیولوژی از دندان تشخیص لزوم درمان ریشه را امکانپذیر می کند.