درمانهای دندانپزشکی زیبایی در طول بارداری
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
23 فروردین 1397

درمانهای دندانپزشکی زیبایی در طول بارداری

استفاده از بی حسی موضعی نظیر آمپول های بی حسی و اسپری لیدوکائین در دندانپزشکی برای زنان باردار به طور کلی بی خطر است، با این وجود دندانپزشک بایستی شرایط بیمار را در نظر بگیرد و بر مبنای این شرایط، نحوه درمان را مشخص نماید.

فهرست محتوای صفحه :

آیا بی حسی دندان و استفاده از اسپری لیدوکائین عوارض دارد؟

برای درمان زنان باردار، در اکثر موارد نیاز به بی حسی دندان به روش های متفاوت می باشد، از این رو دانستن شرایط در نظر گرفته برای درمان های دندانپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است. در انجام درمان های دندانپزشکی برای زنان باردار به شرایط زیر باید توجه کرد:

درمان دندانپزشکی در زنان باردار در سه ماهه اول:

در سه ماهه اول توصیه می گردد از درمان های غیر ضروری اجتناب گردد، زیرا در این دوره اندام های حیاتی جنین در حال شکل گیری است و در صورتی که حتما درمان دندانپزشکی برای زنان باردار لازم است، باید این درمان انجام گردد.

دندانپزشک در این موارد از بی حسی کننده های بی خطر نظیر لیدوکائین یا بوپیواکائین می تواند استفاده کند. انتخاب داروی بی حسی مناسب برای زنان باردار بر عهده دندانپزشک است. برخی از بی حس کننده ها نظیر پریلوکایین (سیتانست) و آرتی کائین (یا آرتی‌نیبسا) می تواند برای زنان باردار مشکلاتی را به همراه داشته و حتی خطر زایمان زودرس را افزایش دهد، بنابراین استفاده از این بی حس کننده ها در زنان باردار باید اجتناب کرد.

درمان دندانپزشکی در زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم:

در این دوره زمانی معمولا استفاده از بی حس کننده های موضعی بی خطر است، اما باید به دندانپزشک وضعیت بارداری خود و شرایط خاصی که دارید را در میان بگذارید تا احتیاطات لازم در نظر گرفته شود. به عنوان مثال بر میزان استفاده از بی حسی یا استفاده از اپی نفرین خودداری نماید.

نکاتی که باید زنان باردار رعایت کنند:

زنان باردار باید برای درمان های دندانپزشکی به نکات زیر توجه نمایند:

  • اگر باردار هستید حتما به دندانپزشک این مسئله را بگویید.
  • معمولا سه ماهه دوم برای انجام درمان های دندانپزشکی مناسب تر است.
  • قبل از مصرف هر گونه دارویی با دندانپزشک خود مشورت بگیرید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را انجام دهید.

اسپری لیدوکائین برای زنان باردار

مصرف لیدوکائین تنها با تجویز دندانپزشک امکان پذیر است. معمولا این اسپری خطر چندانی برای زنان باردار ندارند، البته مصرف آن باید زیر نظر دندانپزشک و در صورت تجویز او انجام گیرد. دقت داشته باشید که این اسپری باید به صورت موضعی مصرف گردد و از خوردن و قورت دادن آن باید اجتناب کرد. همچنین دهان باید بعد از مصرف شست و شو گردد.

درمانهای دندانپزشکی زیبایی در طول بارداری لمینت سرامیکی دندان

دندانپزشکی بارداری

در ابتدا باید برخی از نکات را مد نظر داشت مثلا در دوران بارداری هورمون های ویژه ای در بدن مادر افزایش می یابد که باعث التهاب لثه در مادر می شود. در این دوران میزان خونریزی لثه بیشتر است. لذا بایستی مادر در رعایت بهداشت تلاش بیشتری را رعایت نماید و افزایش دفعات مسواک زدن امری ضروری است. در برخی مادران در طی دوران بارداری افزایش بافت لثه ممکن است رخ دهد که در این موارد نیاز به برداشتن لثه اضافی توسط دندانپزشک است.

بیماری های لثه می تواند باعث مسمومیت ها در زنان باردار شود. داشتن رژیم غذایی مناسب هم باعث بهبود سلامت دندانهای مادر و دندانهای کودک می شود. استفاده از رژیم حاوی کلسیم و حاوی انواع ویتامین ها در زنان باردار توصیه می شود. مصرف شیر در زنان باردار توصیه می شود.

انجام و گرفتن تصاویر رادیوگرافی یکی از موارد مضر برای زنان باردار محسوب می شود. پرتوی ایکس می تواند روی سلامت کودک مضر باشد. جهت درمانهای دندانپزشکی برای زنان باردار استفاده لیزر دندان توصیه می شود.

در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی خدمات درمانی دندانپزشکی برای زنان باردار ارائه می گردد.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.