25 تیر 1403

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به علت زیبایی و استحکام بالا در میان افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است. حتی عرصه پزشکی در سال‌های اخیر شاهد افزایش تقاضای برای ایمپلنت دندان بود. از آنجایی که ایمپلنت دندان به وسیله جراحی انجام می‌شود مدت زمان بهبود و جوش خوردن آن بسیار اهمیت دارد.

در برخی افراد ممکن است ایمپلنت جوش نخورد. علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان پس از جراحی ممکن است نمایان شود. پس از جراحی امکان لق شدن ایمپلنت، پس زدن و عفونت وجود دارد. در صورتی که علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان بروز پیدا کند، باید به متخصص معالج خود مراجعه کنید. برای کاشت ایمپلنت بافت لثه شکافته می‌شود و دندان آسیب دیده را از دهان خارج می‌کنند.

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان شامل درد و تورم در اطراف آن، خونریزی و قرمزی در همان ناحیه و لق شدن ایمپلنت است. البته بوی بد دهان نیز از دیگر علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان است. البته جوش نخوردن ایمپلنت دندان برای همه افراد اتفاق نمی‌افتد و درمان می‌شود. در ادامه به بررسی عوامل جوش نخوردن آن اشاره می‌کنیم.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

دلایل جوش نخوردن ایمپلنت دندان

زمانی که علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان نمایان می‌شود، متخصص به شما علت آن را پس از بررسی می‌گوید. پس از تشخیص علت عدم جوش خوردگی، دندانپزشک نسبت به درمان آن اقدام می‌کند. یکی از شایع‌ترین دلایل آن عفونت لثه است که ممکن است در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی رخ دهد. دیگر دلایل جوش نخوردن ایملپنت دندانی در افراد مختلف به شرح زیر است.

• سیگار کشیدن: مضرات سیگار بی‌شمار است و پس ازایمپلنت نیز متخصصان توصیه می‌کنند از گشیدن سیگار خودداری کنید. در غیر این صورت علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان بروز پیدا می‌کند.
  • بیماری‌های لثه‌ای: بیماری‌های لثه‌ای موارد متعددی را شامل می‌شود که در برخی موارد باعث عدم اتصال ایملپانت به استخوان فک می‌شود.
  • تراکم ضعیف استخوان‌ها: جنس استخوان برخی افراد از تراکم کمتری برخوردار است که از دیگر دلایل اصلی جوش نخوردن ایمپلنت است.
  • قرارگیری در معرض پرتو درمانی: پرتو‌های درمانی عوارضی را به همراه دارد. زمانی که پرتو درمانی با کاشت ایمپلنت همراه شود ممکن است سبب عدم جوش خوردن ایمپلنت شود.
  • جراحی ناموفق: در رابطه با جراحی ممکن است، دندانپزشک کم تجربه باشد و شما یک جراحی ناموفق را تجربه کنید.
علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان

چگونه بفهمیم ایمپلنت جوش خورده است؟

پس از جراحی و ایجاد سوراخ در استخوان فک، پایه تیتانیومی اینپلنت درون استخوان قرار می‌گیرد. اطراف این پایه را نیز با غشای مصنوعی ترمیم می‌کنند. تا به اینجا مراحل کاشت کامل انجام شده است، اما پس از آن بسیار اهمیت دارد که ایمپلنت با استخوان جوش بخورد. در واقع یکی از دلایل لق شدن و یا شکستن ایمپلنت به علت عدم جوش خوردن است. علائم جوش نخوردن دندان پس از جراحی در سریع‌ترین زمان خود را نشان می‌دهد.

برای برخی افراد ممکن است علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان سریع‌تر بروز پیدا کند. اما در برخی افراد این علائم کمی دیرتر مشخص می‌شود. حال سوال پیش می‌آید که چگونه بفهمیم ایمپلنت دندان جوش خورده است؟ تشخیص این موضوع امری ساده است. زمانی که زخم لثه بهبود پیدا کند و تورم آن کاهش یابد می‌توانیم جوش خوردن ایمپلنت دندان را پیش بینی کنیم.

عدم وجود درد در ناحیه جراحی شده پس از گذشت مدت زمان مشخص و ثبات پایه ایمپلنت در دهان، از جمله علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان است. همانطور که تشخیص جوش خوردن ایمپلنت آسان است و سریع مشخص می‌شود، علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان نیز به راحتی قابل تشخیص است.

عوامل موثر بر جوش خوردن سریع ایمپلنت دندان

در رابطه با عوامل موثر بر جوش خوردن ایمپلنت دندان، فاکتور‌های بسیاری موثر است. در صورتی که فرد از سلامت جسمانی کامل برخوردار باشد و همچنین وضعیت لثه، دهان و استخوان او در وضعیت مطلوب قرار داشته باشد، دوره نقاهت به طور طبیعی طی می‌شود. به گونه‌ای که پس از گذشت مدت زمان 3 الی 5 ماه شاهد جوش خوردن ایمپلنت دندان خواهید بود. در غیر این صورت علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان خود را نشان می‌دهد. اما برای کاهش مدت زمان ذکر شده باید یک سری نکات و دستور العمل‌ها را رعایت کرد. در این راستا برخی از این عوامل و نکان به شرح زیر است.

• انتخاب دندانپزشک و متخصص مجرب برای جراحی و کاشت ایمپلنت
  • عدم دست کاری ناحیه جراحی شده و ایمپلنت
  • استفاده از مواد غذایی نرم و مایعات خنک
  • ترک و یا کاهش در مصرف دخانیات و مواد الکلی
  • مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مطابق با دستور و تجویز دندانپزشک تا پایان دوره نقاهت
  • عدم اعمال فشار بر روی ایمپلنت دندان
  • رعایت بهداشت دهان، دندان و همچنین لثه

جوش خوردن ایمپلنت دندان چه مدت طول می‌کشد؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم جوش خوردن ایمپلنت دندان 3 تا 5 ماه به طول می‌انجامد و در غیر این صورت علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان رخ می‌دهد. البته مدت زمان بهبود در فک بالا و پایین متفاوت است. همچنین وضعیت جسمانی و بدنی افراد نیز می‌تواند این مدت زمان را کاهش یا افزایش دهد. همچنین تعداد دندان‌های از دست رفته، تراکم استخوان و روش کاشت ایمپلنت نیز بر مدت زمان اتصال ایمپلنت موثر است و باعث کاهش یا افزایش آن می‌شود.

در هر صورت طبق تحقیقات انجام شده و بررسی‌هایی که از ایمپلنت دندان به عمل آمده، مشخص شده است که فک بالای افراد نیاز به بازه زمانی 3 ماهه برای بهبود دارد. در عین حال فک پایین به مدت 5 ماه طول می‌کشد تا جوش بخورد. با توجه به مدت زمان تقریبا طولانی دوره نقاهت، توصیه می‌کنیم دستور العمل‌های پزشک خود را جدی بگیرید.

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان

در غیر ابن صورت ممکن است با مشکلاتی از جمله بروز علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان، لقی و شکستگی ایمپلنت مواجه شوید. در نهایت اگر با هر گونه مشکلی مواجه شدید سریعا به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا از بروز مشکلات جدی خودداری کنید. همچنین خاطر نشان می‌شویم که تبحر یک متخصص دندانپزشک می‌تواند بر روی کیفیت و نتیجه نهایی کار موثر باشد.

اهمیت جوش خوردن ایمپلنت دندان

برخی از افراد پس از انجام هرگونه کاشت از نتیجه نهایی رضایت ندارند. در واقع قرارگیری ایمپلنت دندان در جای مناسب بر روی لثه واستخوان فک از جمله عوامل استحکام و ماندگاری آن است. در صورتی که ایمپلنت در محل مناسب قرار نگیرد به احتمال زیاد علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان ظاهر می‌شود.

از آنجایی که کاشت ایمپلنت طرفداران بسیاری دارد، اهمیت جوش خوردن ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهد. زمانی که جراحی موفقیت آمیز باشد ایمپلنت به صورت کامل جوش می‌خورد. حتی از میزان استحکام ایمپلنت نیز می‌توان متوجه موفقیت آمیز بودن آن شد. در بازه زمانی جوش خوردن ایمپلنت به هیچ وجه نباید عجله کرد.

از خوردن مواد غذای سفت نیز باید خودداری کنید تا ایمپلنت به خوبی جوش بخورد. در صورتی که دستور العمل‌های دندانپزشک معالج خود را رعایت نکنید مجبور به پرداخت هزینه اضافی می‌شوید و نیاز به ترمیم یا غیره پیدا می‌کنید. البته در زمان مراجعه به متخصص حتما علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان را بپرسید.

کلام پایانی

استفاده از روش کاشت ایمپلنت امروزه بسیار شایع شده است. برخی افراد نیز به علت عوارض پس از جراحی از آن خودداری می‌کنند. در واقع می‌توان گفت جوش خوردن ایمپلنت یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت است. زمانی که علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان نمایان می‌شود، نشانگر اشکال در طی جراحی است. در این راستا باید بیفزاییم مراجعه به دندانپزشک متخصص و مجرب اهمیت بسیار زیادی دارد. درصورتی که با مشکلات سطحی یا عمیق مواجه شدید، سدیعا به متخصص ایمپلوژیست مراجعه کنید.