02 اسفند 1402

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

خیلی از ما پس از آنکه دندان خراب خود را می‌کشیم، برای حفظ زیبایی و جویدن راحت‌تر غذا به فکر ایمپلنت می‌افتیم. گاهی ممکن است فرد پس از اینکه ایمپلنت را در دهانش گذاشت، با علائم ایمپلنت روبرو شود و به مرور این مسئله به یک مشکل جدی تبدیل شود که سلامت فک و دهان را تهدید کند. برای اینکه بدانید علائم پس زدن ایمپلنت چیست می‌توانید قبل از مراجعه به پزشک مقاله ما را بخوانید. مقاله پیش روی شما با کمک بهترین پزشکان و متخصصین در حوزه دندان و فک نوشته شده است و شما را با ایمپلنت و علائم پس زدن آن آشنا می‌کند. اگر قصد کاشت دندان را دارید یا جدیدا یک دندان کاشته‌اید، برای آشنایی با علائم پس زدن ایمپلنت مطلب ما را از دست ندهید.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یک جایگزین خوب برای ریشه‌های دندان است که یک پایه قوی برای دندان دائمی یا موقت ایجاد می‌کند. سازگاری ایمپلنت با دندان‌ها باعث شده است که این محصول یک جایگزین عالی برای دندان شود. ایمپلنت‌ها یک پایه فلزی هستند که درون استخوان فک قرار می‌گیرند و جنس آن از تیتانیوم یا زیرکونیوم است. تیتانیوم یک ماده فلزی خوب است که با زیست سازگار است و امکان ندارد که فردی به آن حساسیت کند ولی به دلایلی ممکن است این پایه فلزی در جای خود تثبیت نشود.

کاشت دندان موجب زیبایی، راحتی، بازسازی شکل، تکلم و سلامت بیمار می شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

به گفته دندانپزشکان در بسیاری از موارد ایمپلنت یک درمان موفق بوده است ولی از آنجایی که در علم پزشکی هر چیزی ممکن است، حدود 3% مردم دچار عوارض ایمپلنت می‌شوند و به مرور علائم پس زدن ایمپلنت در ناحیه فک و دهان این افراد خودنمایی می‌کند.

سوال خیلی از افراد است که ایمپلنت چگونه در استخوان فک تثبیت می‌شود؟ هنگام تثبیت ایمپلنت در استخوان فک دو نوع ثبات اتفاق می‌افتد. در ابتدا یک ثبات مکانیکی ایجاد می‌شود و پس از سه ماه ثبات ثانویه به اسم استئو اینتراگسیون ایجاد می‌شود. از طریق تماس مستقیم ثبات یا عملکردی بین استخوان فک و پایه فلزی ایمپلنت این مدل ثبات به وجود می‌آید و در برخی مواقع ممکن است انسجام استخوان با ایمپلنت دندان با مشکل مواجه شود.

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

مهمترین علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

زمانی که شما بدانید علائم پس زدن ایمپلنت چیست، می‌توانید به محض اینکه این علائم را در خودتان مشاهده کردید به سراغ یک پزشک معالج بروید تا مشکل را برطرف کند ولی در صورتی که به این موارد بی‌توجه باشید، می‌تواند مشکلات جدی به بار بیاورد. علائم پس زدن ایمپلنت عبارت است از:

• درد طولانی مدت، زمانی که شما ایمپلنت را در دهان قرار می‌دهید، ممکن است حدود یک هفته احساس درد کنید ولی زمانی که این درد طولانی می‌شود و پس از یک هفته بین نمی‌رود احتمال اینکه دچار علائم پس زدن ایمپلنت شده باشید، زیاد است.
  • التهاب و تورم لثه، زمانی که دندان را جراحی می‌کنید التهاب و تورم لثه در روزهای ابتدایی طبیعی است ولی زمانی که این مقدار شدید شود و تداوم داشته باشد شما ممکن است دچار علائم ایمپلنت شده باشید و باید به پزشک مراجعه کنید تا برای شما داروی آنتی بیوتیک و دهان شویه تجویز کند.
  • واکنش‌های آلرژیک ناگهانی، در برخی مواقع بدن اشیا خارجی را پس می‌زند و چون ایمپلنت از جنس فلزات است ممکن است بدن شما به این فلزات حساس شود و اتفاقاتی مثل درد، التهاب، لزر یا تب را تجربه کنید. جنس این ایمپلنت از آلیاژ تیتانیوم است و ممکن است که بدن شما آلیاژ تیتانیوم را رد کند. علائم ایمپلنت ممکن است خود را با از دست دادن حس چشایی، تورم اطراف لثه و عفونت ایمپلنت دندان و احساس سوزن سوزن شدن نشان بدهد.
  • فرورفتگی لثه، تحلیل بافت لثه می‌تواند به خاطر بیماری لثه، کمبود استخوان یا ایمپلنت نامناسب باشد. یکی علائم ایمپلنت این است که فرد در ناحیه ایمپلنت شده التهاب مشاهده می‌کند و روکش ایمپلنت به طور غیر طبیعی بلند می‌شود. زمانی که شما این علائم را در خود مشاهده کردید، بدانید که باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا این مشکل را برطرف کند.
  • تکان خوردن ایمپلنت و حس کردن آن در دهان، شل شدن ایمپلنت یکی از بارزترین علائم ایمپلنت است. ایمپلنت شل به دهان و دندان‌های مجاور آسیب وارد می‌کند، در صورت مشاهده علائم ایمپلنت باید به دندانپزشک مراجعه کنید چون عارضه شل شدن به هیچ عنوان طبیعی نیست. شما نباید ایمپلنت را در دهان خود حس کنید، بلکه باید ایمپلنت به صورت کامل در استخوان فک قرار بگیرد و مشابه دندان طبیعی کنار دیگر دندان‌های دیگر بایستد. زمانی که ایمپلنت را در دهان خود حس کردید یا متوجه تکان خوردن آن شدید باید برای بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید.
  • احساس درد و ناراحتی هنگام غذا خوردن، ایمپلنت باید مثل دندان طبیعی باشد و در دهان حس نشود. زمانی که فرد هنگام غذا خوردن دچار ناراحتی و درد می‌شود دچار علائم پس زدن ایمپلنت شده است. وقتی هنگام غذا خوردن احساس درد و ناراحتی کنید باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه افرادی ایمپلنت را پس می‌زنند؟

علائم ایمپلنت خود به خود به وجود نمی‌آید، علت‌های بسیاری دارد که ما در موارد زیر شایع‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم که این موارد عبارت است از:

• عفونت بافت لثه و استخوان فک، زمانی که باکتری درون یا اطراف لثه تجمع کند، عفونت لثه اتفاق می‌افتد. یکی از علائم ایمپلنت زمانی به وجود می‎‌آید که فرد بخاطر مواردی مثل مصرف دخانیات و رعایت بهداشت دندان دچار عفونت لثه شده باشد.
  • سیگار کشیدن، عفونت لثه یکی از بارزترین علت‌های ابتلا به علائم ایمپلنت است. زمانی که فرد سیگار می‌کشد، توانایی دهان برای مقابله با عفونت محدود می‌شود و فرد در مقابل باکتری‌هایی که از طریق سیگار کشیدن تکثیر می‌شود، بی‌دفاع می‌شود. هنگامی که دهان قادر به مبارزه نباشد، پلاک و باکتری‌ها افزایش پیدا می‌کند و فرد دچار عفونت لثه می‌شود.
  • کمبود حجم و تراکم استخوان، کمبود حجم و تراکم استخوان و پوکی استخوان یکی از بارزترین علت‌های ابتلا به علائم به علائم پس زدن ایمپلنت است. کاهش تراکم استخوان تاثیر زیادی روی استخوان فک نگه‌دارند دندان می‌گذارد و منجر به شل شدن ایمپلنت یا عفونت در آن ناحیه می‌شود. علت‌های اصلی پوکی استخوان پیری، یائسگی و کمبود ویتامین دی در بدن است.
  • بیماری‌های زمینه‌ای مثل آرتریت روماتوئید و دیابت، بیماری‌های زمینه‌ای مثل آرتریت روماتوئید و دیابت یکی از علت‌های ابتلا به علائم ایمپلنت است. این بیماری‌ها در صورت پیشرفت بر روی استخوان فک و لثه‌ها تاثیر می‌گذارد و فرد را دچار علائم پس زدن ایمپلنت می‌کنند.
  • مصرف برخی داروها، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدآلرژی و آنتی بیوتیک‌ها برای سلامت دندان ضرر دارد و مصرف زیاد آن‌ها باعث می‌شود که فرد از ناحیه دهان و دندان آسیب ببیند. پوسیدگی دندان و عفونت لثه عوارض داروهایی است که برای دندان ضرر دارد و به مرور زمان فرد را دچار علائم ایمپلنت می‌کند.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باعث بروز عفونت در ناحیه لثه و اطراف ایپملنت می‌شود. افرادی که کمتر مسواک می‌زنند بیشتر عارضه‌هایی مثل دندان درد و علائم ایمپلنت را مشاهده می‌کنند.
  • کم تجربگی دندانپزشک، جایگذاری ایمپلنت در دهان یک کار دقیق و ظریف است که باید توسط یک دندانپزشک حاذق انجام شود. زمانی که دندانپزشک در این مسئله کاردان نباشد، فرد دچار عارضه علائم ایمپلنت می‌شود و دوباره ناچار به جراحی است. ایمپلنت باید به صورت دقیق داخل دهان جایگذاری شود و مثل ریشه‌ دندان به دندان‌های کنار فشار نیاورد.
مهم ترین علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

هنگام مشاهده علائم پس زدن ایمپلنت به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

زمانی که شما علائم پس زدن ایمپلنت را مشاهده کردید، برای برطرف کردن این علائم باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشکی که به آن مراجعه می‌کنید باید حاذق باشد تا بتواند مشکل را سریعا برطرف کند. پزشک حاذق دارای ویژگی‌های زیر است:

• مدرک معتبر و تحصیلات مرتبط، یکی از مهمترین ویژگی‌های پزشک حاذق داشتن مدرک معتبر است که باعث می‌شود فرد به آن پزشک اعتماد کند.
  • سابقه زیاد، سابقه زیاد فرد نشان‌دهنده مهارت آن است. زمانی که پزشک توانسته است طی سال‌های متوالی بیماران زیادی را ویزیت کند نشان‌دهنده این است که تجربه دارد. البته هنگام مراجعه به پزشک از بیماران قبلی در خصوص حاذق بودن آن پرس‌وجو کنید.
  • رعایت بهداشت و کار کردن در محیط استاندارد و سالم، پزشک حاذق به سلامت دهان و دندان بیمار توجه می‌کند. رعایت کردن بهداشت و کار کردن در یک محیط سالم و استاندارد تاثیر زیادی بر سلامت دهان و دندان می‌گذارد.
  • توجه یه نیازهای بیمار و صبر و حوصله در مرحله درمان، زمانی که پزشک به نیازهای بیمار توجه کند و صبر و حوصله کافی در مرحله درمان داشته باشد، مراحل جاگذاری ایمپلنت و رفع کردن علائم ایمپلنت با دقت انجام می‌شود و بیمار را متوجه مشکلات احتمالی نمی‌کند.

یکی از بهترین پزشکانی که همه موارد بالا را دارد و به شما در روند بهبود مشکلاتان کمک خواهد کرد، دکتر سعید کریمی است که در حوزه ایمپلنت 20 سال تجربه دارد.

نتیجه‌گیری

زمانی که شما قصد کاشت دندان را دارید باید به سراغ پزشکی بروید که ایمپلنت را به درستی در دهان شما جاگذاری کند. دکتر سعید کریمی سابقه بالایی در حوزه کاشت دندان دارد و زمانی که یک پزشک سابقه دارد می‌تواند این کار را به درستی انجام بدهد. برای اینکه دچار علائم ایمپلنت نشوید حتما به سراغ دکتری بروید که جراحی شما را به درستی انجام بدهد و قبل از مرحله کاشت دندان با پزشک مشورت کنید تا از علائم پیشگیری کنید.