15 مرداد 1403

سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک روش مدرن و به روز برای جایگزین کردن دندان‌های مصنوعی و بریج است. این متریال شامل یک پایه تیتانیومی است که از طریق جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرد. این امر باعث اتصال سفت و سخت ایمپلنت به دیگر دندان‌های موجود در دهان می‌شود. تاج آن نیز باید به گونه‌ای ساخته شود که از لحاظ رنگ و شکل با دیگر دندان‌ها همسان باشد.

برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر مرحله، از تزریق بی حسی تا جایگذاری ایمپلنت سختی مختص به خود را دارد. زمانی که سخن از جایگزینی دندان می‌شود، رایج‌ترین گزینه پیشنهادی ایمپلنت دندان است. زیرا بسیار طبیعی و نزدیک به دندان شما ساخته می‌شود.

برای بسیاری از افراد ممکن است مرحله بی حسی سخت‌ترین مرحله ایمپلنت دندان باشد. در این مرحله دندانپزشک به وسیله ماده بی حس کننده لثه شما را بی حس می‌کند. در ادامه نیز یک بی حس کننده موضعی با اثر طولانی اعمال می‌شود، حتی ممکن است شما نیاز به بیهوشی داشته باشید. برخی از دندان‌ها دارای ریشه‌های بسیار محکم و قوی هستند، کشیدن این نوع دندان‌هاکمی دشوار است. افراد که ریشه دندان قوی دارند ممکن است پس از کشیدن دندان کمی بیشتر دچار خونریزی شوند. در این دسته از بیماران سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان، کشیدن دندان خراب است.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

جراحی کاشت فیکسچر، سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان

در یک نگاه کلی می‌توان گفت تمام مراحل ایمپلنت بسیار مهم و سخت هستند. اما کاشت فیکسچر، سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان است که بسیار اهمیت دارد. این مرحله، بیشترین مقدار از حالت تهاجمی بودن را دارا است. البته منظور از تهاجمی بودن درد و خون‌ریزی است که به همراه دارد. همچنین، به کارگیری دقت بالا در این مرحله تأثیر زیادی بر روی موفقیت‌آمیز بودن کاشت ایمپلنت دارد.

البته باید نکته دیگری را نیز در نظر بگیرید، که اگر دندانپزشک شما یک شخص با تجربه و متخصص باشد، درد در این مرحله از کشیدن دندان هم کم‌تر خواهد بود. در صورتی که دندانپزشک و جراح از تبحر کافی برخوردار باشند، با حداقل مقدار آسیب به بافت لثه و استخوان فک، این مرحله انجام می‌شود. هرچه برش‌های روی لثه دقیق‌تر و به اندازه باشند، دوره نقاهت نیز کم‌تر خواهد شد. در عین حال دقت در کاشت پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر نیز اگر بیشتر باشد، باعث می‌شود زمان بهبود بعد از جراحی کمتر شود.

چرا کاشت فیکسچر، سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان است؟

همانطور که اشاره شد، قطعا پی برده‌اید که سخت‌ترین مرحله ایمپلنت دندان، کاشت فیکسچر است، اما چرا؟ در واقع برای پاسخ به این سوال عوامل بسیاری وجود دارد. فاکتور‌های متعددی وجود دارد که باعث می‌شود این مرحله به عنوان سخت‌ ترین مرحله ایمپلنت دندان شناخته شود. ما در ادامه بیشتر به بررسی این فاکتور‌ها می‌پردازیم.

• وضعیت عمومی سلامت بدن
  • وضعیت لثه
  • وضعیت دندان‌های مجاور
  • وضعیت استخوان فک

وضعیت عمومی سلامت بدن

مهم‌ترین عامل در بخش کاشت فیکسچر وضعیت عمومی سلامت بدن است که متخصص قبل از هر کاری آن را بررسی می‌کند. زیرا ضرورت دارد بدن بتواند محل زخم را ترمیم کند. بنابراین، در افرادی که دچار دیابت، سیستم ضعیف ایمنی و بیماری‌های خونی هستند، این مرحله سخت‌تر انجام می‌شود.

وضعیت لثه

برای قرار دادن فیکسچر که سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان است، بررسی وضعیت لثه ضرورت دارد. در صورتی که لثه سالم باشد می‌تواند فیکسچر را داخل استخوان فک قرار داد. اگر لثه دچار التهاب یا عفونت باشد قبل از هر کاری نیاز است که این موارد رفع شوند.

وضعیت دندان‌های مجاور

دندان‌های مجاور، باید وضعیت مطلوبی داشته باشند. در صورتی که دندان مجاور دچار شکستگی یا پوسیدگی شده باشد، ممکن است نیاز به کشیدن آنها باشد. این کار باعث می‌شود روند سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان، طولانی‌تر شود.

وضعیت استخوان فک

در مبحث استخوان فک، تراکم بسیار اهمیت دارد و به همین علت باید به خوبی بررسی شود. بیمار در صورت عدم تراکم و یا کم تراکمی، ممکن است نیاز به پیوند استخوان پیدا کند. این امر زمان و سختی کاشت ایمپلنت را افزایش می‌دهد.

چگونه سختی کاشت فیکسچر را کاهش دهیم؟

یکی از پرسش‌های متداول مراجعین در رابطه با کاشت ایمپلنت دندان این است که چگونه می‌توان سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان را آسان‌تر کرد؟ و چه نکاتی می‌تواند احتمال موفقیت این جراحی را افزایش می‌دهد؟ برای پاسخ به این قبیل سوالات در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

شاید تا حدودی متوجه شده باشید که جراحی ایمپلنت دندان، یک روش درمانی پیچیده و تهاجمی است. با توجه به این موضوع نیاز است که به یک جراح متخصص در این زمینه مراجعه کنید. در حقیقت هر چه تبحر و تجربه دندانپزشک بیشتر باشد احتمال موفقیت در ایمپلنت بالا می‌رود. حتی سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان نیز به وسیله یک متخصص خبره می‌تواند آسان باشد و شما سختی کمتری را در طی پروسه درمان متحمل شوید.

در کنار انتخاب یک متخصص خبره، باید به دستورالعمل‌های ارائه شده نیز توجه کافی داشته باشید. مراقبت و توجه به توصیه‌های دندانپزشک، خونریزی و درد را کاهش می‌دهد. از جمله دستورالعمل‌های مورد توجه، عدم مصرف الکل و دخانیات، رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف منظم داروها و اجتناب از خوردن غذاهای سفت است.

عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

از سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان تا آسان‌ترین مرحله آن، عوارضی ممکن است ظاهر شوند. اگرچه احتمال بروز عوارض در این پروسه بسیار کم و حدود 5 در صد است، اما در صورت بروز ممکن است مشکل ساز شود. عفونت از شایع‌ترین نوع عوارض است که با پشت سر گذاشتن سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان ممکن است، رخ دهد. عوارض شایع دیگر به شرح زیر است.

• التهاب: پس از کاشت ایمپلنت ممکن است بیمار دچار التهاب در محل جراحی شود که دارو‌های ضد التهاب برای او تجویز می‌شود.
  • ترشح زیاد مواد در ناحیه جراحی شده: در صورت بروز ترشحات در ناحیه جراحی شده، نیاز است حتما به پزشک مراجعه کنید و مراقبت کنید.
  • خونریزی: مدتی پس از جراحی ممکن است خونریزی اتفاق بیفتد که باید سریع‌تر متوقف شود. در صورت خونریزی پی در پی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • واکنش‌های نامطلوب بدن: ممکن است بدن نسبت به مواد ایمپلنت واکنش منفی نشان دهد و دچار عفونت و التهاب شود.
  • آسیب رسانی به عصب ساختار‌های کناری: در برخی موارد جراحی ممکن است باعث ایجاد آسیب در عصب ساختار‌های مجاور شود. این موضوع نیز می‌تواند بخشی از سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان باشد.
  • عدم موفقیت ایمپلنت: در صورتی که ایمپلنت نتواند با استخوان فک به خوبی جوش بخورد، به معنای عدم موفقیت است. که دو حالت رخ می‌دهد یا نیاز به جراحی است یا ایمپلنت حذف خواهد شد.
سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان چیست؟

البته در این بین عوارضی نیز وجود دارد که کم‌تر شایع هستند. یکی از آنها شکستن یا لق شدن ایمپلنت دندان است که به ندرت رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این موضوع، توصیه می‌شود برای یک مدت پس از کاشت ایمپلنت، مواد غذایی سفت مصرف نکنید. بروز حساسیت (تحریک بافت‌های اطراف)، مشکلات سینوسی و عدم سازگاری ایمپلنت از دیگر مشکلاتی است که کم‌تر شایع‌اند.

کلام پایانی

کاشت ایمپلنت یک پروسه زمان‌بر خواهد بود بنابراین نیاز است شما حوصله به خرج دهید. همچنین سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان، کاشت فیکسچر درون استخوان فک است. می‌توان با مراجعه به یک متخصص حرفه‌ای عوارض ناشی از کاشت را به حداقل رساند. مدت زمان بهبودی نیز کاملا به شرایط جسمانی فرد و تبحر دندانپزشک بستگی دارد، بنابراین صبر کلید اصلی موفقیت در این مسیر است. در نهایت با انجام ایمپلنت دندان می‌توانید با داشتن لبخندی زیبا، اعتماد به نفس بالایی داشته باشید.