انواع لمینت های سرامیکی دندان کدام هستند؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
20 مرداد 1403

انواع لمینت های سرامیکی دندان کدام هستند؟

لمینت دندان که توسط برخی از دندانپزشکان به دلیل جنسی دارد به عنوان روکش نیز شناخته می شود، روکشی به رنگ دندان است که نازک و بادوام است و سطح خارجی دندان های بالا و پایین را می پوشاند. ظاهر دندان های شما را از نظر رنگ، اندازه و شکل تغییر می دهد. اما انواع لمینت های سرامیکی دندان کدام هستند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی لمینت سرامیکی و تفاوت آن با کامپوزیت دندان بپردازیم.

فهرست محتوای صفحه :

لمینت ها علاوه بر تغییرات ظاهری که برای دندان دارند، فواید دیگری از جمله افزایش طول عمر دندان و افزایش استحکام مینای دندان دارند، بنابراین نصب و اجرای صحیح فرآیند لمینت دندان بسیار مهم است.

لمینت دندان چیست؟

ونیرهای پرسلن (که به لمینت های دندان نیز گفته می شود) پوسته های نازکی هستند که از سرامیک دندان ساخته شده اند و روی قسمت جلویی دندان ها چسبانده می شوند. ضخامت آنها معمولاً بین 5.5 تا 6.0 میلی متر است. برخی از انواع لمینت ها، ممکن است حتی نازک تر باشند.

لمینت دندان سرامیکی استحکام و زیبایی را در کنار هم برای دندان های شما فراهم می نماید. لمینت های سرامیکی از لحاظ زیبایی منحصر به فرد هستند.

لمینت ها برای چه مواردی مناسبند؟

هدف اولیه از گذاشتن لمینت های چینی بهبود ظاهر دندان ها است. می توانید قرار دادن روکش را به عنوان راهی برای تغییر ظاهر بخش جلوی دندان در نظر بگیرید.

ونیرهای چینی به طور معمول برای تنظیم رنگ، شکل و موقعیت ظاهری دندان ها استفاده می شوند.

بنابراین، آنهایی که تغییر رنگ داده، ترک خورده، بدشکل شده، فاصله بین آنها وجود دارد یا کمی نامرتب هستند و همچنین آنهایی که ترکیبی از این مشکلات را دارند، همگی قابل بهبود هستند.

لمینت ها معمولاً به صلاحدید بیمار صرفاً برای بهبود ظاهر دندان هایشان قرار می گیرند. این در مقایسه با سایر انواع ترمیم های دندانی است که ممکن است به عنوان راهی برای تقویت دندان یا جلوگیری از خراب شدن بیشتر آن استفاده شود.

انواع لمینت دندان چیست؟

انواع لمینت های دندان به طور کلی از نظر نوع جنس به دو دسته لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت تقسیم می شوند که تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال لمینت سرامیکی از سرامیک یا به اصطلاح چینی ساخته می شود و نیاز به نصب حرفه ای روی دندان های طبیعی دارد.

این دو نوع لمینت دندان از نظر قیمت نیز متفاوت هستند به طوری که می توانید با مشورت دندانپزشک خود، وضعیت دندان ها و بودجه مورد نظر خود روش لمینت مناسب را انتخاب کنید و در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

لمینت دندان سرامیکی

لمینت های سرامیکی که ونیرهای چینی نیز نامیده می شوند، یک پوشش سرامیکی نازک با قطر کم (تقریباً 5 تا 6 میلی متر) هستند. لمینت سرامیکی با توجه به قالب دندان های بیمار در لابراتوار ساخته می شود و پس از برش دندان توسط دندانپزشک، به کمک مواد مخصوص روی دندان ثابت می شود.

انواع لمینت های سرامیکی دندان کدام هستند؟

لمینت دندان کامپوزیت

لمینت کامپوزیتی که مستقیماً روی دندان قرار می گیرد از پلیمر (نوعی پلاستیک) همرنگ دندان ساخته شده است و معمولاً در مطب دندانپزشکی این ماده ابتدا به صورت خمیر در آمده و سپس روی دندان قرار داده می شود. توسط اشعه لیزر روی دندان ثابت می شود.

در این نوع لمینت دندان در بیشتر مواقع نیازی به تراشیدن دندان نیست و کامپوزیت ها مستقیماً روی دندان قرار می گیرند و یک لایه محافظ روی مینای دندان وجود دارد.

انواع لمینت سرامیکی دندان چیست؟

در ادامه به معرفی برخی از انواع لمینت های سرامیکی دندان می پردازیم که عبارتند از:

لمینت سرامیکی لمینت برلیانس

لمینت سرامیکی برلیانس همانند لمینت های نسل جدید لومينيرز متعلق به یک شرکت آمریکایی بوده و به همین دلیل هزینه آن بسیار بالا می باشد. مراحل تهیه و آماده سازی دندان معمولا حدود 20 روز طول می کشد. چون نازک است نیازی به تراشیدن دندان ندارد. همچنین این نوع لمینت سرامیکی شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارد و درخشندگی و زیبایی خاصی دارد.

لمینت سرامیکی سیستم روکش APS

لمینت سرامیکی ونیر APS لمینت های پیش ساخته ای هستند که قبل از قرار دادن روی دندان بیمار، باید کمی دندان ها تراشیده و تنظیم شوند. از آنجایی که این لمینت سرامیکی از قبل آماده شده است، دندانپزشک می تواند روکش را در یک جلسه روی دندان بیمار اعمال کند. کیفیت و شفافیت این لمینت سرامیکی نسبت به سایر لمینت ها پایین تر است. برش و تطبیق آن با دندان اصلی نیز به مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی دارد.

لمینت سرامیکی سیستمیک Max

لمینت سرامیکی Max Systems از لیتیوم دی سیلیکات ساخته شده است. ابتدا دندانپزشک یک قالب مومی از دندان بیمار می گیرد. سپس در آزمایشگاه دی سیلیکات لیتیوم مذاب را داخل قالب ریخته و به تدریج سرد می شود. زیبایی و شفافیت و انعکاس نور در لمینت مکس بسیار بهتر از لمینت زیرکونیا یا کادکام است اما در عین حال مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد.

سیستم لمینت سرامیکی Cadcom

برای ساخت لمینت سرامیکی کدکام، دندانپزشک یک اسکن کامل از دندان بیمار تهیه کرده و به کامپیوتر ارسال می کند. در مرحله بعد لمینت به صورت مجازی طراحی شده و این طرح به دستگاه مخصوصی منتقل می شود.

این طرح بر روی یک بلوک سرامیکی تک رنگ کوچک اجرا شده و به تدریج برش داده می شود. یکی از مهمترین مزایای این لمینت این است که در زمان کوتاهی آماده می شود. البته لازم به ذکر است که به دلیل تک رنگ بودن بلوک سرامیکی، روکش ارائه شده با این سیستم مانند سایر روکش ها ظاهر طبیعی دندان را ندارد.

لمینت سرامیکی لومينيرز

لمینت سرامیکی لومينيرز یکی از لمینت هایی است که شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارد و توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شده است. این لمینت سرامیکی به دلیل نازکی و استحکام بسیار مورد استقبال بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفته است. به دلیل ظریف بودن دیگر نیازی به تیز کردن مینای دندان نیست و به همین صورت می توان آن را به دندان چسباند.

لمینت سرامیکی از سیستم زیرکونیا

دندانپزشک از دندان بیمار نمونه ای گرفته و به آزمایشگاه می فرستد. در آزمایشگاه در داخل کوره اکسید زیرکونیوم به همراه خمیر سرامیک به صورت لایه لایه در قالب گچی ریخته می شود. یکی از بزرگترین مزایای لمینت سرامیکی زیرکونیا مقاومت بالای آن در برابر ضربه و تغییرات دما می باشد. از معایب این لمینت می توان به شفافیت کم آن اشاره کرد.

لمینت های سرامیکی چه مزایایی دارند؟

همانطور که در زیر به جزئیات می پردازیم، سه ویژگی وجود دارد که لمینت های چینی را به ویژه منحصر به فرد می کند. آن ها عبارتند از:

قرار دادن روکش ها یک فرآیند نسبتا محافظه کارانه است. در مقایسه با سایر روکش های دندانی، تراش دندان بسیار کمتر مورد نیاز است.

انواع لمینت های سرامیکی دندان کدام هستند؟

نحوه دیده شدن لمینت ها در برابر نور مشابه دندان های طبیعی است. به دلیل این ویژگی، می توان لمینیت هایی را به وجود آورد که ظاهری بسیار شبیه به دندان های طبیعی می بخشد. با توجه به جنس سرامیکی لمینت ها، مقاومت بالایی در برابر لکه دار شدن دارند.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

طول عمر لمینت دندان به کیفیت لمینت، نوع لمینت، تخصص دندانپزشک و میزان مراقبت شما بستگی دارد، اما به طور معمول طول عمر لمینت دندان بین 5 تا 10 سال است. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید به حداکثر خود می رسد.

لازم به ذکر است که مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی حرفه ای، مانند مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی، به دلیل استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت، می تواند طول عمر و دوام لمینت های دندان را تضمین کند. لذا توصیه می شود برای انجام امور دندانپزشکی خود به یک مرکز دندانپزشکی معتبر مانند دکتر سعید کریمی مراجعه نمایید.

تفاوت بین کامپوزیت و لمینت سرامیکی چیست؟

اولین تفاوت لمینت کامپوزیت و لمینت سرامیکی در جنس آنهاست، همانطور که گفته شد لمینت سرامیکی از چینی و کامپوزیت از پلیمر ساخته شده است که در ادامه به برخی از تفاوت های لمینت و کامپوزیت می پردازیم:

  • لمینت در آزمایشگاه و کامپوزیت در مطب ساخته می شود.
  • قیمت لمینت دندان بیشتر از کامپوزیت است.
  • لمینت نسبت به کامپوزیت ثبات رنگ بیشتری دارد.
  • لمینت دندان های سرامیکی طولانی تر از کامپوزیت است.
  • در کامپوزیت نیاز به تراشیدن کمتر دندان نسبت به لمینت است.
  • مدت زمان درمان لمینت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت است.

و در آخر لازم به ذکر است که ونیر کامپوزیت ها فقط قسمت جلویی دندان آن ها را می پوشانند. در صورتی که لمینت دندان به طور کامل روی تمام جهت های دندان قرار می گیرد.

در محافظه‌ کارانه ‌ترین شکل خود، روکش دندان معمولاً ضخامتی بین ۵/۰ تا ۶/۰ میلی ‌متر دارند. بنابراین هنگامی که در آزمایشگاه ساخته می شود، سمت دندانی که قرار است روکش دندان روی آن قرار گیرد (سمت جلویی) فقط باید تا این اندازه تراشیده شود.

ضخامت مورد نیاز برای لمینت های چینی معمولاً حدود 2 میلی متر است که تقریباً 4 برابر ضخیم تر از روکش است.

و زمانی که یکی ساخته می شود، دندانش باید تا این حد کوتاه شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که این به معنای تراشیدن همه جهت های یک دندان است، نه فقط در قسمت جلوی دندان. این به این دلیل است که روکش دندانی را که روی آن قرار می ‌گیرد کاملاً می ‌پوشاند.

معایب لمینت دندان:

پس از نصب لمینت دندان، عوارض جانبی لمینت دندان مسائلی است که باید به آن توجه کنید مانند حساسیت و درد پس از لمینت، جدا شدن لمینت از دندان از سطح دندان و سایر شرایطی که به مهارت دندانپزشک شما بستگی دارد.

  • امکان تعمیر لمینت وجود ندارد و باید تعویض شود.
  • پس از نصب لمینت امکان تغییر رنگ آن وجود ندارد.
  • لمینت دندان یکی از گران ترین درمان های دندانی است.
  • انجام مراحل لمینت دندان به دلیل تراش دندان غیر قابل برگشت است.
  • اگر به درستی نصب نشود، دندان های زیر لمینت پوسیده می شوند.

سخن آخر:

در نهایت اگر قصد انجام لمینت سرامیکی را دارید و به دنبال یک مرکز دندانپزشکی معتبر با کادر درمان حرفه ای و خبره هستید، پیشنهاد ما مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی است. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با ما تماس حاصل نمایید و نوبت خود را برای ملاقات دندانپزشکان ما تعیین نمایید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.