قالب گیری ایمپلنت چیست و طی چند مرحله انجام می شود؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
03 مرداد 1403

قالب گیری ایمپلنت چیست و طی چند مرحله انجام می شود؟

ایمپلنت دندان از جمله رایج‌ترین شیوه‌های زیبایی و ترمیم دندان است. بسیاری از افراد به دلیل مزایا و ویژگی‌های به خصوص ایمپلنت دندان این شیوه را ترجیح می‌دهند. قالب گیری ایمپلنت دندان یکی از مهم‌ترین مراحل ایمپلنت است. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و به بررسی آن می‌پردازیم.

فهرست محتوای صفحه :

به طور کلی فرایند قالب گیری یک پروسه اساسی و مهم است که برای شناسایی دقیق وضعیت ظاهری و همچنین نحوه قرار گیری لثه و فک فرد به کار می‌رود. در طی این پروسه، دندانپزشکان با قالب برداری، از دندان‌های اطراف نیز کپی به دست می‌آورکد و سپس ابعاد فضای خالی بین دندان‌ها را به دست می‌آورند. این قالب‌ گیری جهت قرار دادن ایمپلنت با اندازه درست در فک بیمار انجام می‌شود.

در طول این پروسه یک دید کلی از وضعیت سلامت لثه، فک، دندان‌ها و نحوه قرارگیری آنها در اختیار متخصص دندانپزشک قرار می‌گیرد. بر اساس همین اطلاعات دندانپزشک شما شروع به ساخت ایمپلنت می‌کند. معمولا مدت زمان مورد نیاز برای قالب گیری ایمپلنت 2 الی 10 دقیقه است که می‌توان گفت از حیا‌تی‌ترین مراحل کاشت دندان است. ممکن است برای شما نیز سوال پیش بیاید علت اهمیت این مرحله چیست؟ در واقع این مرحله می‌تواند تعیین کند که نتیجه نهایی کار به چه صورت باشد.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

به عبارت دگر ایمپلنت ساخته شده باید با قوس دندانی مطابقت داشته باشد و از هرگونه تحریک پذیری آزاردهنده در دهان بیمار جلوگیری کند. در غیر این صورت پس از کاشت، بیمار با مشکلات متعددی رو به رو می‌شود. همچنین در حین صحبت کردن و غذا خوردن احساس آزاردهنده‌ای به او دست می‌دهد.

اهمیت و ضرورت قالب گیری ایمپلنت دندان چیست؟

از آن جایی که هدف اصلی قالب گیری ایمپلنت، شناسایی دقیق موقعیت ایمپلنت و انتقال آن به آزمایشگاه جهت ساخت است، اهمیت بالایی دارد. در طی پروسه قالب گیری محل اصلی کل

اشت و به ویژه روکش دندانی بر اساس مقادیر به دست آمده در آزمایشگاه، ساخته می‌شود. سپس متریال ساخته شده در جای خالی درون فک بیمار توسط دکتر دندانپزشک قرار می‌گیرد. از آن جایی که وجود هرگونه خطایی در روند قالب گیری باعث بروز مشکل در حین کاشت می‌شود، دندانپزشک حساسیت بسیاری برای این مرحله قائل است.

دیگر اهمیت قالب گیری ایمپلنت مربوط به دوام و ماندگاری آن است. ایمپلنتی که در مرحله قالب گیری به درستی انجام شده باشد از عمر مفید بالایی برخوردار است. همچنین کیفیت نهایی کار نشانگر قالب گیری ایمپلنت مناسب است. اگر به این مرحله در درمان توجه نشود ممکن است پروسه کاشت طولانی‌تر شده و بهبودی بیمار نیز دیرتر حاصل شود. البته در این بین ممکن است عدم ترمیم استخوان فک نیز رخ دهد.

قالب گیری ایمپلنت چیست و طی چند مرحله انجام می‌شود؟

به علت میزان اهمیت این مرحله توصیه می‌شود به یک دندانپزشک متخصص و باتجربه در این زمینه مراجع کنید. با این کار از بروز هرگونه مشکلی در طی کاشت ایمپلنت تا حدود زیادی جلوگیری می‌کنید. همچنین نتیجه نهایی کار در حالت بسیار مطلوب به شما ارائه می‌شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دچار بیماری‌های لثه‌ای نمی‌شوید.

روش‌های قالب گیری ایمپلنت دندان

قالب گیری ایمپلنت خود دارای انواعی دارد. به عبارت دیگر شرایط دهان بیمار، فک، لثه و همچنین تشخیص دندانپزشک تعیین کننده نحوه قالب گیری است. هر یک از روش‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایایی است. در حقیقت قالب گیری دو روش اصلی دارد که در ادامه آنها را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

  • قالب گیری تری باز یا همان Open Tray
  • قالب گیری تری بسته یا همان Close Tray

قالب گیری تری باز یا همان Open Tray

قالب گیری تری باز در سطح فیکسچر انجام می‌شود و دقت بسیاری در آن به کار می‌رود. علاوه بر این در این روش برای حفظ قوس دندان‌ها از اباتمنت‌های زاویه دار استفاده می‌شود. این امر باعث سازگاری بیشتر ایمپلنت با سایر دندان‌ها می‌شود. قابل ذکر است که در تری باز از ایمپرشن کوپینگ‌‌های باز استفاده می‌شود که جا به جایی اجزا در حین برداشتن قالب را به حداقل می‌رسانند. در این روش ابتدا ایمپرشن کوپینگ متصل می‌شود و در اطراف آن متریال قالب گیری تزریق می‌شود. پس از سفت شدن ماده قالب گیری پیچ ایمپرشن را باز کرده و همراه قالب از روی دندان برمی‌دارند. در نهایت کار، قالب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

قالب گیری تری بسته یا همان Close Tray

در حالت دیگر که انتخاب اباتمنت امکان پذیر نیست، متخصص برای قالب گیری ایمپلنت از روش تری بسته استفاده می‌کند. به صورتی که ایمپرشن کوپینگ بر روی فیکسچر قرار می‌گیرد و سپس با بازسازی محل دقیق اباتمنت، ابعاد و اندازه آن مشخص می‌شود. البته ابعاد اباتمنت در لابراتوار توسط دندانپزشک مشخص شده و سپس ساخت روکش ایمپلنت (تاج دندان) انجام می‌شود. در نهایت در این نوع قالب گیری برای مشخص شدن نمای داخلی دندان‌ها در اطراف ایمپرشن کوپینگ ماده قالب گیری تزریق می‌شود.

کدام روش قالب گیری دندان مناسب‌تر است؟

در ابتدا باید اشاره کنیم که هریک از روش‌های قالب گیری ایمپلنت مزایا و کاربرد خاص خود را دارند. اما در این بین برای برخی افراد سوال پیش می‌آید که کدام روش بهتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم به طور قطع نمی‌توان گفت کدام یک بهتر از دیگری است. تصمیم گیری در این باره کار آسانی نیست. این موضوع که کدام روش برای هر فردی مناسب است، توسط دندانپزشک انجام می‌شود. البته این تشخیص با توجه به معاینات به عمل آمده از دندان‌ها، لثه و استخوان فک اظهار می‌شود. لازم به ذکر است فرایند قالب گیری اگر توسط یک متخصص حرفه‌ای انجام شود، نه تنها دشوار نیست بلکه در مدت زمان کمتر از 5 دقیقه انجام می‌شود.

قالب گیری ایمپلنت چیست و طی چند مرحله انجام می‌شود؟

مراحل اصلی قالب گیری ایمپلنت دندان

در فرایند قالب گیری ایمپلنت دقت و آرامش حین کار بسیار اهمیت دارد. همانطور که مطرح کردیم این مرحله می‌تواند بر روی نتیجه نهایی کاد موثر واقع شود. از طرفی ماندگاری بالای یک ایمپلنت در گروی قالب گیری درست و دقیق است. این مرحله خود پروسه‌ای را شامل می‌شود که در ادامه هر مرحله از آن را بررسی می‌کنیم.

  • انتخاب سینی قالب گیری مناسب: این سینی‌ها اغلب فلزی و پلاستیکی هستند و برای قرار گیری ماده مورد نظر به کار می‌روند.
  • انتخاب ماده قالب گیری: پس از انتخاب سینی قالب گیری نوبت به نوع ماده می‌رسد. در این خصوص برای قالب گیری نسخه‌های مختلفی از آلژینات به کار می‌رود. همچنین این کار به طور قابل توجهی مدت زمان اندازه گیری ابعاد ایمپلنت را کاهش می‌دهد.
  • تهیه خمیر قالب گیری: در سومین مرحله دندانپزشک پودر قالب گیری را با مقداری آب مخلوط می‌کند. در نهایت یک ماده خمیری شکل به قوام خامه به دست می‌آورد.
  • قرار دادن خمیر در دهان جهت قالب گیری: در آخرین مرحله متریال خمیری شکل را درون سینی ریخته و به آرام‌ترین روش درون دهان بیمار قرار می‌دهد. در طی بازه زمانی کوتاه (چند دقیقه) مواد قالب گیری ایمپلنت خشک شده و شکل دندان،لثه و فک را به خود می‌گیرد. پس از آن سینی توسط دندانپزشک به آرامی از دهان بیمار خارج شده و برای ساخت ایمپلنت به لابراتوار منتقل می گردد.

کلام پایانی

با مطالعه مطالب گفته شده حتما به اهمیت و ضرورت قالب گیری ایمپلنت دندان پی برده‌اید. برای داشتن یک قالب گیری درست و در مجموعه یک کاشت ایمپلنت حرفه‌ای حتما نیاز است به پزشکی حاذق در این زمینه مراجعه کنید. عدم قالب گیری مناسب می‌تواند باعث عمر کوتاه ایمپلنت و هزینه اضافی شود. در این صورت ممکن است استخوان فک نیز دچار آسیب شود. اغلب افرادی که از کاشت ایمپلنت خود ناراضی بوده‌اند اغلب مرحله قالب‌ گیری را به خوبی طی نکرده‌اند. با قالب گیری مناسب می‌تواند در نهایت کار یک لبخند زیبا داشته باشید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.