ترمیم دندان شکسته چگونه انجام می شود و هزینه روش ها چقدر است؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
06 مرداد 1403

ترمیم دندان شکسته چگونه انجام می شود و هزینه روش ها چقدر است؟

هنگامی که سعی می کنیم غذای سفت بخوریم، گاهی اوقات تحت فشار تلاش برای شکستن ماده سفت، در نهایت دندانمان را می شکنیم یا بخشی از آن از بین می رود. اگرچه مینای دندان ها بسیار سخت است، اما نمی تواند از شکستن دندان ها تحت فشار شدید جلوگیری کند اما جای نگرانی نیست. در پاسخ به این سوال که ترمیم دندان شکسته چگونه انجام می شود و هزینه روش ها چقدر است؟ علم مدرن روش های درمانی متعددی را برای ترمیم دندان شکسته ایجاد کرده است.

فهرست محتوای صفحه :

اولین راه پر کردن یا باندینگ دندان است که در صورتی انجام می شود که بخش کوچکی از دندان شکسته شده باشد. اگر آسیب در دندان جلویی باشد که هر بار دهان خود را باز می کنید قابل مشاهده باشد، می توان باندینگ را انجام داد. اگر قسمت بزرگی از دندان شکسته باشد، قسمت باقی مانده از دندان برداشته می شود و تاج یا کلاهک در جای آن قرار می گیرد. اگر تمام قسمت بالای دندان شکسته باشد، کانال ریشه تنها راه خروج است. اگر جلوی دندان شکسته باشد، روکش دندان می تواند کار ترمیم را انجام دهد.

چه زمانی دندان شکسته اورژانسی محسوب می شود؟

دندان شکسته که به عنوان شکستگی دندان نیز شناخته می شود، زمانی است که پوسته سخت دندان (مینای دندان) می شکند یا ترک می خورد یک درمان اورژانسی محسوب می شود.

دندانپزشک یا اندودنتیست می تواند شکستگی دندان را از طریق معاینه بالینی و رادیوگرافی (اشعه ایکس) تشخیص دهد.

شکستگی دندان توسط دندانپزشکان عمومی نیز بررسی می شود و بیشتر در دندان های آسیاب فک پایین (دندان های عقب) اتفاق می افتد. آنها بیشتر در بیماران بالای 40 سال رخ می دهند و زنان بیشتر از مردان دچار آن می شوند.

در حالی که ممکن است دندان شکسته همیشه نیاز به توجه فوری نداشته باشد، بهتر است در اسرع وقت آن را درمان کنید. اگر دندان آسیب دیده به مدت طولانی بدون درمان رها شود، ترک می تواند عمیق تر شود و ممکن است دندان بیفتد.

5 راه برای ترمیم دندان شکسته و مقایسه هزینه روش های مختلف

درمان دندان شکسته به اندازه و محل ترک یا شکستگی بستگی دارد. در اینجا 5 روش رایج دندانپزشکی مورد استفاده برای ترمیم دندان شکسته آورده شده است:

ترمیم دندان شکسته چگونه انجام می شود و هزینه روش ها چقدر است؟

روش اول: کشیدن دندان شکسته و ایمپلنت دندان

اگر ترک دندان به زیر خط لثه کشیده شود، دندان را نمی توان نجات داد و نیاز به کشیدن (درآوردن) دارد. استخراج معمولا تنها زمانی انجام می شود که ترک عمودی است، زیر خط لثه، ریشه ها را درگیر می کند، و زمانی که قطعات متحرک هستند.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

پس از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد. پس از بهبودی محل، یک تاج، پل یا پروتز متصل می شود.

روش دوم: باندینگ یا پر کردن دندان

اگر فقط یک تکه کوچک از مینای دندان آسیب دیده باشد، دندانپزشک می تواند دندان آسیب را با پر کردن دندان ترمیم کند.

پرکردن دندان را می توان از رزین کامپوزیت سفید یا آمالگام نقره ای (جیوه مخلوط با نقره، قلع، روی و مس) تهیه کرد. دندانپزشک از طریق مواد کامپوزیت، سوراخ را می بندند و عملکرد دندان را بازیابی می کنند.

اگر تراشه روی دندان جلویی باشد یا هنگام لبخند زدن قابل مشاهده باشد، دندانپزشک احتمالاً از تکنیک باندینگ استفاده خواهد کرد. هنگام باندینگ دندان، دندانپزشک از نور ماوراء بنفش برای چسباندن رزین کامپوزیت همرنگ دندان به سطح دندان استفاده می کند.

روش سوم: تغییر شکل

اگر آسیب دندان فقط یک تراشه کوچک باشد، دندانپزشک می تواند با تغییر شکل دندان یا صاف کردن و صیقل دادن ناحیه آسیب دیده، مشکل را برطرف کند.

تغییر شکل دندان مقدار کمی از مینای دندان را از سطح دندان می تراشد. هنگامی که این روش به درستی انجام شود، می تواند ظاهر دندان را بهبود بخشد و آن را متقارن تر کند.

ترمیم دندان شکسته چگونه انجام می شود و هزینه روش ها چقدر است؟

روش چهارم: روکش دندان

اگر تراشه کوچک باشد و فقط باعث مشکلات زیبایی دندان شود، ممکن است روکش دندان توصیه شود.

روکش دندان مانند روکش های سرامیکی فلزی یا ترکیبی از این دو و روکش های زیرکونیا می باشد که بر روی دندان قرار گرفته و باعث افزایش عملکرد دندانی و بدست آمدن زیبایی دندان می شود.

روکش دندان لایه ای از پرسلن یا رزین کامپوزیت است که یک دندان طبیعی را می پوشاند. اگر روی دندان فرونتال شکسته قرار گیرد، می تواند باعث شود دندان شکسته پیشانی کامل و سالم به نظر برسد. برای استفاده از روکش، دندانپزشک ابتدا مینای دندان را از سطح دندان جدا می کند. سپس آنها قالب گیری می کنند و آنها را به آزمایشگاه دندانپزشکی می فرستند. پس از ساخته شدن روکش دندان، دندانپزشک در قرار بعدی آن را روی دندان قرار می دهد.

روش پنجم: کانال ریشه و تاج دندان

یک شکستگی بزرگ دندان ممکن است نیاز به روکش داشته باشد. روکش یک پوشش یا "کلاه" است که روی باقی مانده دندان آسیب دیده قرار می گیرد. اگر تراشه عاج یا پالپ را در معرض دید قرار دهد، باکتری های موجود در دهان می توانند پالپ را آلوده کنند. اگر پالپ به طور جبران ناپذیر آسیب دیده و در حال مرگ باشد، ممکن است کانال ریشه ضروری باشد.

کانال ریشه شامل برداشتن پالپ و جایگزینی آن با یک پرکننده است. پس از عمل ریشه دندان، دندانپزشک یک روکش برای محافظت از دندان قرار می دهد. در حالی که روکش در حال آماده شدن است، دندانپزشک می تواند یک روکش موقت برای محافظت از دندان قرار دهد تا زمانی که روکش دائمی آماده شود.

درمان های موقتی برای دندان شکسته در خانه

پس از شکستگی دندان، در اینجا مراحلی وجود دارد که می توانید برای کاهش آسیب بیشتر قبل از مراجعه به دندانپزشک انجام دهید:

  • دهان را با آب گرم یا آب نمک بشویید
  • برای توقف خونریزی از طریق پارچه آن را فشار دهید
  • از کیسه یخ برای کمک به کاهش هر گونه تورم استفاده کنید
  • برای تسکین درد از استامینوفن استفاده کنید (آسپرین مصرف نکنید که باعث افزایش خونریزی می شود)
  • از جویدن مواد غذایی توسط سمت آسیب دیده دهان خودداری کنید
  • از مواد غذایی سفت مانند آب نبات های سفت خودداری کنید
  • این راه حل ها موقتی هستند، آنها به مسائل جدی تری که می تواند منجر به عفونت، از دست دادن دندان یا سایر شرایط سلامت دهان و دندان شود، رسیدگی نمی کنند.

مقایسه هزینه روش های مختلف ترمیم دندان شکسته

به طور کلی در بین موارد ذکر شده، کاشت ایمپلنت دندان یکی از گران ترین روش های جایگزینی دندان شکسته است که از نظر دوام و ماندگاری نیز نسبت به سایر روش ها برتری دارد. عمل کانال ریشه دندان نیز نوعی جراحی محسوب می شود و بسته به موقعیت کلینیک و تخصص دندانپزشک می تواند هزینه متفاوتی داشته باشد.

ونیر کامپوزیت ها، گزینه به صرفه تری هستند که می توانند در کوتاه مدت آسیب های دندانی مانند ترک، شکستگی و ... را ترمیم کنند و طول عمر کمتری نسبت به ایمپلنت دندان دارند.

خلاصه

دندان شکسته می تواند یک مسئله جدی باشد که نیاز به توجه حرفه ای دارد. اگر دندان شکسته شما باعث درد شما شده است باید فوراً به دندانپزشک متخصص شهر خود مراجعه کنید.

عدم مراجعه به درمان حرفه ای برای دندان شکسته می تواند منجر به مسائل مختلف سلامت دهان شود که رایج ترین اینها شامل پوسیدگی دندان و عفونت است. مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی دارای متخصصین خبره و حرفه ای در زمینه کاشت دندان و ترمیم دندان آسیب دیده است، شما می توانید از طریق راه های ارتباطی برای مشاوره با دندانپزشک نوبت خود را تعیین کنید

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.