آیا ایمپلنت های دندانی پوسیده و خراب می شوند؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
30 آبان 1402

آیا ایمپلنت های دندانی پوسیده و خراب می شوند؟

آیا ایمپلنت دندان پوسیده می شود یا به مرور زمان خراب می گردد؟ بسیاری از افرادی که از ایمپلنت های دندانی استفاده می کنند، این سوال را دارند. در پاسخ باید گفت، ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم به عنوان پایه اصلی فیکسچر و روکش های دندانی سرامیکی یا زیرکونیا می باشند. این مواد دارای استحکام بالایی بوده و با مراقبت افراد طول عمر بالای استفاده را فراهم می نمایند.

فهرست محتوای صفحه :

در حالت کلیمی توان گفت بله، ایمپلنت دندان در برابر پوسیدگی و خراب شدن مقاوم است، اما رعایت نرکردن نکات بهداشتی و تجویزی دندانپزشک، منجر بع کاهش عمر استفاده این ابزار مناسب دندانپزشکی می شود. تیتانیوم به سبب شرایطی که می تواند با سیستم دهان و دندان افراد هماهنگی داشته باشد، بهترین گزینه برای ساخت فیکچسر ایمپلنت است. با این حال، حفظ سلامت لثه ها قبل و بعد از کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. بنابراین باید بیمار به دستورات دندانپزشک توجه داشته و آن ها را رعایت نماید. یکی از شایع ترین علل شکست ایمپلنت، بیماری لثه است، بنابراین اگر ایمپلنت دارید، داشتن لثه های سالم ضروری است.

کاشت دندان موجب زیبایی، راحتی، بازسازی شکل، تکلم و سلامت بیمار می شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

آیا ایمپلنت دندان پوسیده می شود؟ بیماری های لثه چه تاثیری دارند؟

ایمپلنت های دندانی بر خلاف دندان های طبیعی شما مستعد پوسیدگی نیستند، این امر به دلیل جنس خاص آن ها است. ایمپلنت ها از فلز و روکش های سرامیکی یا زیرکونیا ساخته شده اند، بنابراین باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند نمی توانند روی آنها تأثیر بگذارند. با این وجود ایمپلنت ها شرایط خاص خود را دارند و باید ملاحظات خاصی در مورد ایمپلنت و تاثیر آن بر روی لثه در نظر گرفته شود.

آیا ایمپلنت دندان پوسیده می شود؟

بیماری لثه یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در مورد دندان های طبیعی است. کسانیکه قصد کاشت دندان دارند، باید لثه سالمی داشته باشند. در کاشت دندان، بیماری لثه یکی از علل اصلی شکست ایمپلنت است. بنابراین باید معاینات لثه قبل از کاشت انجام شود و در صورت نیاز درمان های سلامتی لثه انجام گردد. هنگامی که شما به بیماری لثه مبتلا می شوید، لثه ها از ریشه دندان عقب می نشینند و دندان ها با حمایت ناکافی باقی می مانند و در نهایت ممکن است دندان ها لق شده و بیفتند. همین اتفاق می تواند در مورد ایمپلنت نیز بیفتد. اگر لثه ها به شدت عفونی شوند، دیگر نمی توانند از ایمپلنت ها حمایت کنند و ایمپلنت ها شل می شوند.

دندان قروچه موجب آسیب به ایمپلنت می شود؟

دندان قروچه که به براکسیسم موسوم است، فعالیتی مربوط به دهان و دندان است که با فشردن، ساییدن غیرارادی دندان ها در لحظات مختلف، اعم از خواب و بیداری رخ می دهد، گفته می شود که معمولا در هنگام خواب بیشتر اتفاق می افتد. دندان قروچه عادتی نامناسب بوده که علل می تواند شامل استرس، تمرکز و استفاده از داروهای غیر مجاز باشد.

طبیعی است که در اثر دندان قروچه فشار بیش از حدی به دندان ها و ایمپلنت کاشته شده آورده می شود. این فشارهای بیش از حد می تواند باعث شل شدن و لق ایمپلنت شود. برای حل این مشکل باید درمان های خاص ترک این عادت نامناسب برای فرد در نظر گرفته شود. بنابراین دندان قروچه عادتی است که باعث تخریب و آسیب دیدن ایمپلنت کاشته شده می شود.

پوکی استخوان باعث کاهش درصد موفقیت کاشت دندان می شود

یکی از فاکتورهایی که در جهت کاشت دندان باید فرد داشته باشد، میزان استخوان کافی در فک بیمار است، اگر این میزان از حد معینی کمتر باشد، دندانپزشک باید شرایط مناسب را در نظر بگیرد. نکته مهم در مورد بیماران با پوکی استخوان است که نیازمند درمان های تکمیلی نظیر پیوند استخوان می باشند. با درمان پیوند استخوان حجم استخوان موجود در فک به حد مناسبی رسیده و این امر باعث افزایش درصد موفقیت درمان می شود.

حتما بیماران با پوکی استخوان نیازمند درمان تکمیلی پیوند استخوان هستند، دندانپزشک قبل از درمان باید بررسی های دهانی را انجام داده و با توجه به شرایط فرد اقدام به درمان نماید. استفاده از تجهیزات نوین، نظیر تجهیزات دیجیتال می تواند در این امر کمک فراوانی به او نماید. تنها دندانپزشکی های معتبر از تجهیزات نوینی نظیر تجهیزات دیجیتال بهره می برند.

آیا ایمپلنت دندان پوسیده می شود؟

برای کاشت ایمپلنت، دهان خود را سالم نگه دارید

به دلیل مشکلاتی که ممکن است در هنگام ابتلا به بیماری لثه رخ دهد، بسیاری از دندانپزشکان از بیماران ایمپلنت می خواهند در دوره های زمانی مشخص به دندانپزشک مراجعه نمایند، مراجعات بعد از کاشت دندان در زمان های ابتدایی از اهمیت بالاتری برخوردار است. به ویژه در یکی دو سال اول پس از عمل ایمپلنت. اگر علائم بیماری لثه رخ دهد، دندانپزشک شما می تواند آنها را به سرعت درمان کند و از شکست نهایی ایمپلنت جلوگیری کند.

ایمپلنت ها می توانند باکتری ها و پلاک ها را مانند دندان های معمولی جمع آوری کنند، بنابراین مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن اطراف اباتمنت ها بسیار مهم است. اگر پروتز متحرکی دارید که با ایمپلنت متصل شده است، دندان مصنوعی را به طور مرتب تمیز کنید تا پلاک یا باکتری تجمع یافته از بین برود. مراقبت خوب از ایمپلنت ها به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که آنها مادام العمر برای شما ماندگار هستند.

برندهای با کیفیت تر ایمپلنت، طول عمر و درصد موفقیت بالاتری دارند

یکی از عوامل مهمی که بر کیفیت کاشت دندان تاثیر فراوان دارد، برند ایمپلنت است. برندهای با کیفیت تر درصد موفقیت بالاتری را برای کاشت دندان فراهم می نمایند. برخی از برندهای بی کیفیت چینی در بازار وجود دارد که قیمت کمتری دارند، اما از لحاظ کیفیت پایین هستند. تنها واحدهای معتبر دندانپزشکی در زمینه کاشت دندان، اقدام به استفاده از برندهای مطرح می نمایند.

برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت دندان چه کنیم؟

مراجعه حضوری در دوره های مشخص زمانی، رعایت نکات و دستورالعمل های دندانپزشک از جمله مواردی است که باید برای حفظ سلامتی ایمپلنت کاشته شده رعایت گردد. برخی از مهم ترین نکاتی که باید افراد برای سلامت ایمپلنت کاشته شده به آن توجه داشته باشند، به شرح زیر می باشند:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن بعد از صرف غذا مانع از تجمع باکتری ها و مواد غذایی در اطراف ایمپلنت و دندان های مجاور شده که عدم رعایت بهداشت باعث آسیب به دندان های افراد می گردد. استفاده از نخ دندان برای جلوگیری از بیماری های دهان و دندان نیز بسیار مهم است.
  • مصرف سیگار را کاهش دهید، یکی از عواملی که باعث افزایش احتمال شکست در کاشت دندان می شود، سیگار است. سعی نمایید حتی الامکان از مصرف سیگار در دو سه هفته ابتدایی بعد از کاشت دندان اجتناب نمایید.
  • کنترل بیماری قند، برای افرادی که کنترل قند مناسبی ندارند، احتمال موفقیت کاشت دندان کمتر است. بنابراین در این دسته افراد باید با کنترل قند و تحت نظر دندانپزشک و متخصص در این زمینه کاشت دندان صورت گیرد. با رعایت تمامی نکات فوق امکان کاشت دندان موفق در این دسته از افراد فراهم شده است.
  • از ایجاد فشار بیش از حد به ایمپلنت کاشته شده اجتناب گردد، مصرف غذاهای سفت نظیر یخ می تواند باعث فشار بیش از حد به دندان کاشته شده گردد. همچنین عادات نامناسب همچون دندان قروچه باید ترک گردد و درمان مناسب برای حل این مشکل برای افراد در نظر گرفته شود.

آسیب دیدگی ایمپلنت شامل چه مواردی است؟

به طور کلی از مواردی که شکست ایمپلنت می باشد، لق شدگی ایمپلنت، عفونت های لثه، شکستن روکش ایمپلنت و ... را می توان نام برد. در مورد هر یک از این موارد باید هر چه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا درمانی مناسب را برای دندان های ایمپلنت شده شما در نظر گیرد.

دقت نمایید روکش های ایمپلنت کاشته شده را می توان تعویض نمود و براحتی این مورد قابل حل است. اما در مورد پس زدن ایمپلنت و جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک یا لق شدگی های احتمالی باید دندانپزشک روش درمانی مناسب را برای بیمار در نظر گیرد.

با بهره گیری از خدمات دندانپزشکی مرکزی معتبر در زمینه کاشت دندان، می توانید بخوبی با درصد موفقیت بالا، اقدام به کاشت دندان برای خود نمایید.

درمان کاشت دندان چگونه است؟

روش های مختلفی برای کاشت دندان بکار می رود که به مرور زمان دقت و درصد موفقیت کاشت دندان را افزایش می دهد. به عنوان مثال در روش های قدیمی که چندین ماه نیز طول می کشید، ابتدا جراحی های وسیع لثه و رسیدن به استخوان فک بیمار انجام می شد. سپس با جایگذاری فیکسچر و بخیه زدن، به مرور زمان اتصال قوی و محکم بین ایمپلنت و استخوان فک بیمار برقرار می شد.

نکته مهم در روش های قدیمی تر امکان شکسست درمانی نیز بالاتر بود، اما در روش های نوین که می توان از ایمپلنت بدون جراحی نام برد. بدون بخیه زدن و نیاز به جراحی های وسیع دندانی، می توان کاشت ایمپلنت را انجام داد. دو روش ایمپلنت پانچی و روش کاشت ایمپلنت دیجیتال، دو روش مرسوم برای ایمپلنت بدون جراحی بوده که میزان خونریزی و درد را به شکل مناسبی کاهش می دهد. البته برای انجام این دو روش درمانی حتما بایستی شرایط لازم برای این روش درمانی در فرد مهیا باشد.

شما می توانید با مراجعه به دندانپزشکی دکتر سعید کریمی از آخرین تکنولوژی های دندانپزشکی برای کاشت دندان بهره گرفته و دندان های با دوام را برای مدت زمان طولانی برای خود فراهم آورید.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.