اگر ایمپلنت نکنیم چه میشود؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
28 خرداد 1403

اگر ایمپلنت نکنیم چه میشود؟

از دست دادن دندان و عدم استفاده از ایمپلنت می‌تواند عواقب جدی و گسترده‌ای داشته باشد که بر کیفیت زندگی شما تأثیری قابل توجه می‌گذارد. ایمپلنت‌های دندانی به طور خاص برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته طراحی شده‌اند و از آخرین فناوری‌ها برای کاشت دندان استفاده می‌کنند. دندان‌ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند تصادف، پوسیدگی، کمبود مواد غذایی یا بیماری‌های لثه بیفتند.

بر اساس آمار مرکز آمار آمریکا، حدود 70 درصد از بزرگسالان دچار از دست دادن حداقل یک دندان عقبی هستند که نیاز به ایمپلنت دندان دارند. بسیاری از دندان‌هایی که عصب آن‌ها خارج شده، پس از یک ضربه کوچک در دهان، از دست می‌روند. همچنین، پوسیدگی دندان زیر روکش دندان پس از عصب‌کشی بسیار شایع است و به دلیل عدم احساس درد به علت از دست رفتن عصب، خطر شکستن آن در دهان بیمار بسیار بالاست که ممکن است به نیاز به ایمپلنت منجر شود.

پیامدهای ایمپلنت نکردن دندان چیست؟

در این بخش قصد داریم شما را با پیامدهای ایمپلنت نکردن دندان آشنا کنیم.

ظاهر ناخوشایند، چروکیدگی و پیری زودرس

دندان‌ها به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر زیبایی چهره و ظاهر، نقش بسزایی داشته و برای افزایش اعتماد به نفس و انجام فعالیت‌های روزمره اهمیت زیادی دارند. فردی که دندان‌های سالمی دارد، لبخندی جذابتر نیز دارد. وجود جای خالی دندان‌ها، می‌تواند تأثیر منفی بر لبخند افراد داشته باشد و اگر فرد چندین دندان را از دست داده باشد، پوست حاشیه دهان به خوبی پشتیبانی نمی‌شود و ممکن است چروک‌های بیشتری بوجود آید.

چروکیدگی، که یکی از نتایج از دست دادن دندان و عدم جایگزینی آن با ایمپلنت است، زیبایی ظاهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است باعث پیری زودرس چهره شود. به همین دلیل، اکثر افراد پس از از دست دادن یک یا چند دندان، به سرعت به فکر جایگزینی آن با کاشت ایمپلنت می‌افتند.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

تحلیل استخوان فک

یکی از مشکلات و عواقب مهمی که ناشی از از دست دادن دندان و عدم کاشت ایمپلنت بوده، تحلیل استخوان فک است. این تأثیر ممکن است در مراحل ابتدایی ظاهر خود را نشان ندهد و شاید حتی شما آگاه نباشید، اما واقعیت این است که تحلیل استخوان فک و عدم کاشت ایمپلنت در طولانی‌مدت، تأثیر قابل توجهی بر تمام جنبه‌های زندگی شما از جمله ظاهر و سلامتی دارد.

اگر ایمپلنت نکنیم چه میشود؟

با تحلیل ارتفاع استخوان فک، پهنای آن نیز کاهش می‌یابد و این فرایند کاهش ارتفاع و پهنا تا زمانی که جای خالی با ایمپلنت دندان پر نشود، ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه، توانایی خوردن، جویدن و صحبت کردن مختل می‌شود و این وضعیت می‌تواند مشکلات روانی زیادی به همراه داشته باشد.

با تحلیل استخوان فک، چانه به سمت جلو و بالا حرکت می‌کند و فاصله بین بینی و چانه کاهش می‌یابد. این تغییرات نه تنها به سلامتی شما آسیب می‌رسانند، بلکه بر چهره شما تاثیر می‌گذارد. در صورت از دست دادن دندان و عدم جایگزینی آنها با ایمپلنت، احتمال ترک خوردگی و شکستگی استخوان فک پس از سال‌ها خالی ماندن جای دندان‌ها وجود خواهد داشت.

تحلیل استخوان فک در ناحیه عقبی آرواره و عدم کاشت ایمپلنت دندان در این قسمت، می‌تواند تأثیرات منفی بر دندان‌های جلویی داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود که دندان‌های جلویی به سمت بیرون کج شده و زاویه‌دار شوند. از آنجا که لب‌ها دیگر توسط استخوان و دندان‌ها حمایت نمی‌شوند، به سمت داخل فرو می‌روند و زبان پهن‌تر به نظر می‌رسد که این موارد موجب پیری زودرس چهره می‌شوند. در نتیجه، این تغییرات ممکن است اعتماد به نفس فرد را کاهش داده و او را از فعالیت‌های اجتماعی دور کند.

احساس درد هنگام خوردن و جویدن

یکی از مشکلات و پیامدهای از دست دادن دندان و عدم جایگزینی آن با ایمپلنت، ایجاد دشواری در خوردن و جویدن غذاها است. گاز زدن و جویدن مواد غذایی، به‌ویژه غذاهای سختی مانند سیب، آجیل و گوشت، می‌تواند واقعاً مشکل‌ساز شود.

خالی بودن جای دندان و نبود ایمپلنت ممکن است لذت یک وعده غذایی را از شما بگیرد و بر رژیم غذایی کلی شما تأثیر بگذارد. در مواردی که تعداد زیادی از دندان‌هایتان را از دست داده‌اید و ایمپلنت نیز جایگزین نشده، ممکن است با سوء تغذیه مواجه شوید.

از دست دادن اعتماد به نفس

از دست دادن دندان‌های جلویی معمولاً باعث ایجاد احساس خجالت در افراد می‌شود. کسانی که یک یا چند دندان پیشین خود را از دست داده‌اند و آنها را با ایمپلنت جایگزین نکرده‌اند، اغلب از صحبت کردن با دیگران نیز خجالت می‌کشند. این افراد معمولاً دچار افسردگی می‌شوند و به دلیل کاهش اعتماد به نفس، در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنند.

یکی از پیامدهای مهم از دست دادن دندان و عدم کاشت ایمپلنت همین کاهش مشارکت اجتماعی است. با این حال، کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند تغییر قابل توجهی در زندگی این افراد ایجاد کند. پس از انجام ایمپلنت، بسیاری از اطرافیان از بهبود روحیه و رفتار آنها شگفت‌زده می‌شوند.

به هم خوردن نظم سایر دندانها

قرار گرفتن دندان‌ها در کنار یکدیگر باعث حفظ نظم و قرارگیری صحیح آن‌ها در فک می‌شود. وقتی یکی از دندان‌ها را از دست می‌دهید و یک فضای خالی بین دندان‌ها ایجاد می‌شود، دندان‌های کناری به سمت این فضای خالی حرکت کرده و کج می‌شوند تا جای خالی را پر کنند. به همین دلیل، اگر بعد از مدتی بخواهید در استخوان فک خود ایمپلنت بکارید، بین ریشه دندان‌های کناری که کج شده‌اند و پایه ایمپلنت که در فک قرار می‌گیرد، یک فضای خالی به وجود می‌آید که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

سردرد

یکی از عوارض ناشی از از دست دادن دندان و عدم جایگزینی آن با ایمپلنت، بروز سردردهای شدید است. در صورتی که دندان‌ها به درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند، رشته‌های عصبی موجود در فک تحت فشار و استرس قرار می‌گیرند. تحریک این رشته‌های عصبی می‌تواند منجر به سردردهای شدید و طولانی مدت شود که تأثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد خواهد داشت.

بیماری لثه

از دست دادن دندان و جای خالی آن می‌تواند به مکانی مناسب برای تجمع و رشد انواع باکتری‌ها تبدیل شود. همچنین، عدم کاشت ایمپلنت دندان و کج شدن دندان‌های مجاور می‌تواند تمیز کردن دندان‌ها و فاصله‌های بین آن‌ها را دشوارتر کند. این شرایط منجر به رشد بیشتر باکتری‌ها شده و بیماری‌های مختلف لثه را به وجود می‌آورد. تحقیقات علمی نشان داده‌اند که بیماری‌های شدید لثه حتی می‌توانند به تشدید بیماری‌های قلبی منجر شوند.

اگر ایمپلنت نکنیم چه میشود؟

عفونت لثه و آسیب دیدن سایر دندانها

مدتی پس از از دست دادن یک دندان و عدم استفاده از ایمپلنت به جای آن، ممکن است بیماری‌های متعدد لثه باعث تحلیل لثه در آن منطقه شوند. این وضعیت باعث ایجاد فضایی بین دندانها و لثه می‌شود که مناسب برای رشد باکتری‌هاست. اگر این مشکل به درستی درمان نشود، ممکن است به صورت نامطلوبی بر روی بافت‌های اطراف و استخوان اثر بگذارد و حتی در برخی موارد منجر به از دست دادن دندان‌های دیگر هم شود.

بسیاری از افراد به دلیل آهستگی پیشرفت، تحلیل لثه خود را نمی‌فهمند. اغلب تا زمانی که به مشکلات جدی مانند عفونت لثه و تخریب بافت‌های اطراف دندان مبتلا شوند، به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کنند. آنها پس از آن که برای درمان کاشت ایمپلنت به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند، اغوا می‌شوند که زودتر به دندان‌پزشک مراجعه نکرده‌اند. اما درمان در این مرحله بسیار پیچیده و هزینه‌بر است.

چه می شود اگر جای خالی دندان را با ایمپلنت پر نکنیم؟

اهمیت جدی ایمپلنت دندان بعد از جراحی استخوان دندانی یا کشیدن دندان شکسته، برای حفظ سلامت دهان و جلوگیری از عوارض جدی مانند عفونت لثه، تحلیل استخوان فک و کج شدن دندانهای کناری، بسیار بالاست. این عواقب نه تنها به ظاهر شما آسیب می‌زنند، بلکه ممکن است به مشکلاتی مانند سردرد شدید و بیماریهای قلبی منجر شوند. بنابراین، پزشکان توصیه می‌کنند که بلافاصله پس از جراحی اقدام به کاشت ایمپلنت دندانی کنید تا از مشکلات بلندمدت جلوگیری شود

آیا پس از کشیدن دندان، سایر دندانها جای خالی آن را پر می کنند؟

پس از خروج یکی از دندان‌ها، فشاری که به استخوان زیر آن وارد می‌شد، قطع شده و به همین دلیل استخوان کم‌کم جمع و تحلیل می‌شود؛ این فرایند موجب نزدیک شدن دندان‌های کناری به یکدیگر می‌شود. از سوی دیگر، دندان‌های کناری ممکن است به دلیل فراهم نبودن دندان میانی برای تکیه‌گاه، به سمت داخل کج شوند یا جابجا شوند تا جای خالی را پر کنند. ناهماهنگی دندان‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند ایمپلنت‌نشدن دندان، فاصله‌های خالی بین دندان‌ها، عفونت لثه یا حتی سردرد شود.

سخن پایانی

به رغم توصیه‌هایی که برای شروع کردن مراحل کاشت ایمپلنت دندان در کمتر از 3 ماه پس از افتادن یک دندان شده است، اگر حتی 10 سال از افتادن یا شکستن دندان گذشته و هنوز جای آن خالی است، همچنان می‌توانید با مشاوره دندانپزشک خود اقدام به کاشت ایمپلنت کنید.

برای انجام این روند، حتماً باید اطمینان حاصل کنید که استخوان فک شما به حد کافی سالم است؛ در غیر این صورت، پیوند استخوان ممکن است لازم باشد. اگر یک یا چند دندان را از دست داده‌اید، بهتر است به سرعت به دندانپزشک مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی از او دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.