ایمپلنت تک دندان چیست؟ بررسی 0 تا 100 مراحل
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
18 تیر 1403

ایمپلنت تک دندان چیست؟ بررسی 0 تا 100 مراحل

یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها در عرصه پزشکی برای ترمیم و زیبایی دندان‌ها، انجام ایمپلنت است. در بسیاری مواقع ممکن است یکی از دندان‌ها دچار پوسیدگی یا آسیب شدیدی شود. بدین ترتیب برای جلوگیری از آسیب به سایر دندان‌ها، دندانپزشک آن را می کشد، سپس یک ایمپلنت دندانی جایگزین دندان از دست رفته می‌کند.

فهرست محتوای صفحه :

روش ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته یک راهکار کاربردی و موثر برای حفظ کیفیت لثه‌ها، استخوان فک و زیبایی دندان‌ها است. به این روش ترمیم، ایمپلنت تک دندان گفته می‌شود. همانطور که می‌دانید فاصله به وجود آمده ناشی از کشیدن دندان‌ها، موجب تحلیل لثه، کاهش تراکم استخوان فک و جابجایی دندان ها می گردد.

از این رو می‌توان با کاشت ایمپلنت تک دندان از بروز یافتن مشکلات شایع و تهدید کننده سلامت دهان و دندان جلوگیری به عمل آورد. البته مهم‌ترین موضوع در این اقدام، پر کردن جای خالی دندان کشیده شده یا از دست رفته است. جالب است بدانید که مراحل ایمپلنت تک دندان نسبت به کاشت چند دندان سریع‌تر است و بدین جهت دوره نقاهت و بهبودی افراد نیز تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. ایمپلنت تک دندان شامل مراحل متعددی می‌شود که در ادامه هر یک را کاملا توضیح می‌دهیم.

مراحل ایمپلنت تک دندان از صفر تا صد چگونه است؟

معرفی و توضیح مراحل ایمپلنت تک دندان می‌تواند بر روی آشنایی شما با این روش بسیار موثر باشد. در واقع برای انجام این روش، نیاز است که شما با نحوه کاشت ایمپلنت تک دندان آشنا شوید. در این راستا برای کاشت ایمپلنت‌های تک دندان، فرد ایمپلنتولوژیست مراحلی که در ادامه ذکر می‌شود را به ترتیب انجام می‌دهد.

  • انجام معاینات اولیه توسط شخص دندانپزشک و عکس برداری رادیوگرافی از وضعیت دهان و دندان. در واقع این کار دندانپزشک با هدف شناسایی دندان پوسیده و خراب انجام می‌شود.
  • کشیدن دندان پوسیده شده و خارج کردن ریشه آن از لثه و استخوان فک بیمار. البته این کشیدن دندان می‌تواند هم به صورت معمولی و هم جراحی باشد.
  • جراحی لثه توسط دندانپزشک پس از گذشت چند هفته و بهبود بافت لثه و قرار دادن پایه ایمپلنت درون استخوان فک. (البته در صورتی که بیمار به دنبال یک ایمپلنت فوری باشد، این مرحله از کار در همان جلسه اول و پس از کشیدن دندان پوسیده شده انجام می‌شود.)
  • قرارگیری یک تاج موقت بعد از کاشت پایه ایمپلنت، به واسطه اباتمنت ایمپلنت بر روی آن. این کار نیز برای حفظ زیبایی ردیف مرتب دندان‌ها و همچنین اطمینان یافتن از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک انجام می‌شود.
ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

در پایان کار نیز پس از گذشت چند ماه و جوش خوردن کامل پایه ایمپلنت با بافت لثه بیمار و استخوان فک او، تاج دندان دائمی روی پایه وصل می‌شود. البته قابل ذکر است که بررسی وضعیت ایمپلنت تک دندان، هر چند ماه یک بار به منظور چکاپ دوره ای بیمار مورد نیاز است و شخص باید به دندانپزشک معالج خود مراجعه کند. با انجام این چکاپ‌ها، در صورت مشاهده هرگونه مشکل و اختلال، اقدامات لازم جهت درمان آن توسط دندانپزشک انجام می‌شود.

ایمپلنت تک دندان چیست؟ بررسی 0 تا 100 مراحل

فواید و مزایای ایمپلنت تک دندان

استفاده از ایمپلنت تک دندان به عنوان یک روش نوین و رایج در دندانپزشکی فواید متعددی را برای افراد به ارمغان می‌آورد. استفاده از این روش به روز، نسبت به سایر روش‌های پر کردن جای خالی دندان مانند بریج دندان در طولانی مدت مزایای‌ بسیاری را به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌ای داشته باشیم.

  • حفظ زیبایی دندان‌ها
  • اصلاح طرح لبخند در کوتاه‌ترین زمان
  • جلوگیری از تحلیل یافتن استخوان فک
  • نگهداری آسان از ایمپلنت کاشته شده
  • کوتاهی دوره درمان و نقاهت در مقایسه با روش کاشت چند ایمپلنت به صورت همزمان
  • افزایش استحکام و طول عمر بالا
  • عدم نیاز به تراش دادن سایر دندان‌ها
  • داشتن یک ظاهر طبیعی و مشابه با دندان‌های اصل

نحوه قرارگیری ایمپلنت تک دندان در استخوان فک

جهت بررسی ایمپلنت تک دندان و نحوه قرارگیری آن در استخوان فک، ابتدا پس از معاینه لثه بیمار توسط دندانپزشک متخصص لثه، ایمپلنت که مثل یک پیچ و یا سیلندر به نظر می‌رسد در فک جای می‌گیرد. در بازه زمانی دو تا شش ماه، ایمپلنت و استخوان مجاز هستند که به یکدیگر برای تشکیل لنگر دندان مصنوعی متصل شوند.

در طی این مدت، به کارگیری روکش موقت دندان می‌تواند روی محل مورد نظر برای ایمپلنت را پوشش دهد. با این کار بیمار از بی دندانی در ناحیه جراحی ایمپلنت احساس خوشایندی خواهد داشت و نبود دندان را کمتر احساس می کند. لثه‌ها در طی چند هفته پس از به کارگیری این روش، بهبود خواهند یافت و آماده دریافت یک روکش دائمی می‌شوند.

ایمپلنت تک دندان چیست؟ بررسی 0 تا 100 مراحل

گزینه‌های موجود برای جایگزینی تک دندان

گزینه‌های موجود برای جایگزینی یک دندان ازدست‌ رفته موارد مختلفی را شامل می‌شود. در واقع بریج دندانی، پروتز جزئی یا کاشت دندان از جمله این روش‌ها است. از آنجا که هر سه روش سال‌های متمادی مورد استفاده قرار گرفته است، می‌توانیم به مقایسه، مزایا و مضرات هر یک را از آنها بپردازیم.

  • بریج دندانی برای یک دندان: در صورت به کارگیری پل دندانی، دندان مصنوعی با چیزی به اسم روکش، به دندان‌های مجاور خود فیکس می‌شود. در این روش نیاز است که دندانپزشک شما کمی از دندان‌های مجاور در دو طرف دندان مورد نظر را شکافته و سوراخ کند. در حقیقت قراردادن بریج در ردیف دندان‌ها باعث می‌شود که دو یا سه دندان به‌ یکدیگر چسبیده باشند که این موضوع در ایمپلنت تک دندان وجود ندارد.
  • دندان مصنوعی جزئی: این دندان وسیله‌ای متحرک است که از اکریلیک ساخته می‌شود. دندان مصنوعی به صورت کامل، یک‌ باره جایگزین تمام دندان‌های شما می‌شود. البته این نوع دندان مصنوعی با توجه به تعداد مورد نیاز بیمار، جایگزین تعداد محدودی از دندان‌های او می‌شود. اما عیب دندان مصنوعی این است که ممکن است استفاده از آن برای افراد ناراحت‌ کننده باشد. حتی می‌تواند هنگام صحبت‌‌ کردن و یا غذا خوردن به حرکت درآید و باعث اذیت فرد شود.

چه زمانی از ایمپلنت تک دندان استفاده می‌شود؟

از انواع ایمپلنت‌های دندانی می‌توان برای جایگزین کردن دائمی دندان ازدست‌رفته استفاده کرد. ابتدا دندانپزشک شما با انجام جراحی، ایمپلنت را در درون استخوان فک شما قرار می‌دهد. زمانی که ایمپلنت به استخوان متصل شود، به‌عنوان ریشه جدید کار می‌کند. تاجی (کلاهک) به ایمپلنت متصل شده و جایگزین دندان ازدست‌ رفته فرد می‌شود.

برای اینکه به‌ عنوان یک کاندید ایمپلنت دندان در نظر گرفته شوید، باید استخوان فک شما به‌ اندازه کافی قوی باشد تا از ایمپلنت انجام شده، پشتیبانی کند. همچنین بافت اطراف آن و دندان‌های مجاور، باید کاملا سالم باشند. در واقع اگر استخوان کافی برای نگهداری ایمپلنت موجود نباشد، می‌توان استخوان را به وسیله پیوند، اضافه کرد. ضرورت دارد که دندانپزشک، تاریخچه پزشکی بیمار را بررسی کند. برخی از مشکلات پزشکی می‌تواند سبب از بین رفتن شرایط کاندیدای ایمپلنت‌های دندانی بودن، شود. از جمله این مشکلات دیابت و بیماری کبد است.

هزینه کاشت ایمپلنت های تک دندان چقدر است؟

هزینه ایمپلنت تک دندان نیز مانند سایر روش‌های ایمپلنت دندانی با توجه به نحوه و کیفیت کاشت ایمپلنت، میزان تخصص دندانپزشک و تعداد جلسات درمان تعیین می‌شود. به همین علت نمی‌توان یک قیمت واحد را برای آن در نظر گرفت. البته این روش در مقایسه با کاشت ایمپلنت چند دندان به صورت همزمان، هزینه کمتری دارد. توصیه می‌کنیم زمان پوسیدگی یا خرابی یکی از دندان‌ها، فورا به دندانپزشک متخصص در زمینه کاشت ایمپلنت مراجعه کنید. با این کار در کوتاه‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه می‌توانید ایمپلنت تک دندان را انجام دهید.

سخن آخر

همانطور که گفته شد ایمپلنت تک دندان یک روش نوین در عرصه پزشکی است. این روش مزایا و فوایدی را برای افراد به همراه دارد. البته زمانی استفاده از این روش موثر است که مراجعه به متخصص زود هنگام باشد. در صورت خرابی چند دندان متعدد در کنار هم، هزینه ایمپلنت افزایش می‌یابد. برای انجام ایمپلنت تک دندان با کمترین عوارض، باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا از داشتن یک لبخند زیبا لذت ببرید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.