ایمپلنت ساب پریوستئال چیست و چقدر عمر می کند؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
19 خرداد 1403

ایمپلنت ساب پریوستئال چیست و چقدر عمر می کند؟

در عصر حاضر، یکی از رویا‌های افراد، داشتن لبخندی زیبا فارغ از ترس و نگرانی از نامرتبی و یا مسائلی این چنینی است. یکی از متداول‌ترین روش‌ها جهت ایجاد طرح لبخندی طبیعی در افراد، استفاده از ایمپلنت است. در این روش که به صورت‌های گوناگونی انجام می‌شود، افراد با هزینه‌ای مناسب، به رویای خود، تحقق می‌بخشند. انجام ایمپلنت، باتوجه به نوع فک و لثه افراد می‌تواند در دوسته ایمپلنت ساب پریوستئال و یا اندوستئال تقسیم‌بندی شود. در این مقاله، قصد داریم تا با معرفی روش‌های ایمپلنت متناسب هر فرد، شما را برای داشتنی دندان‌هایی سالم و زیبا راهنمایی کنیم.

فهرست محتوای صفحه :

انواع ایمپلنت(ساب پریوستئال / اندوستئال)

همانطور که کمی پیش اشاره شد، ایمپلنت‌ها با توجه به میزان ضخامت لثه و استخوان فک افراد در دو‌دسته اصلی قرار می‌گیرند:

  • ایمپلنت ساب پریوستئال و یا به اصطلاح روی استخوان که بوسیله چارچوبی فلزی در قسمت بالایی فک و روی استخوان آن قرار می‌گیرد‌. همچنین در این نوع ایمپلنت امکان ساخت سفارشی پایه که متناسب با شکل استخوان فرد باشد، نیز وجود دارد.
  • ایمپلنت اندوستئال و یا به اصطلاح درون استخوان که متداول‌ترین روش جهت کاشت دندان بشمار می‌رود. در این روش با استفاده از جراحی نوعی پیچ را که به صورت استوانه‌ای و یا تیغه‌ای است، درون استخوان فک افراد قرار می‌دهند.
ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

ایمپلنت ساب پریوستئال چیست؟

این نوع از ایمپلنت‌ها بوسیله پایه‌ای از جنس فلز، برروی سطح استخوان فک و در نزدیکی لثه افراد قرار می‌گیرند. ایمپلنت ساب پریوستئال، برای افرادی که استخوان فکشان قابلیت پشتیبانی از پیچ‌های مخصوص و یا ریشه مصنوعی را ندارد و یا کسانی که ضخامت لازم در استخوان فک را ندارند، استفاده می‌شود. همچنین این نوع از ایمپلنت برای بیمارانی که امکان استفاده از دندان مصنوعی را ندارد، بسیار کاربردی محسوب می‌شود.

ایمپلنت ساب پریوستئال چیست و چقدر عمر می‌کند؟

در این روش، پایه فلزی توسط لثه پوشیده می‌شود. به همین دلیل استحکام آن به نسبت روش دیگر ایمپلنت‌ها، کمتر است. با این وجود، پایه فلزی کمی از لثه بیرون می‌زند و امکان قرار دادن قالب‌های مخصوص مثل پروتز و یا بریچ را فراهم می‌آورد.

نحوه کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال

ایمپلنت ساب پریوستئال، به عنوان روشی متفاوت از سایر ایمپلنت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش پس از بررسی سلامت دندان‌ها و لثه بیمار، ابتدا دندان‌پزشک متخصص درخواست انجام سی‌تی اسکن را می‌دهد تا بوسیله آن بتواند فرم و شکل لثه و فک فرد را مورد ارزیابی قرار دهد.

از طریق این ارزیابی، دندان‌پزشک محل قرارگیری ایمپلنت را مشخص می‌کند و اقدامات لازم جهت ساخت قاب فلزی را انجام می‌دهد. در اولین اقدامات جراحی، پزشک با ایجاد برشی کوچک در لثه فرد، از استخوانی که در ناحیه زیرین لثه قرار دارد، قالب‌گیری می‌کند. پس از آن، محل برش خورده را بخیه می‌زند و چارچوب فلزی مخصوص قرارگیری ایمپلنت را آماده می‌کند.

در مرحله‌ی بعد، به منظور نصب چهارچوب فلزی برای جایگذاری پروتز دندان، جراحی دیگری انجام می‌شود. در این جراحی نیز بخش کوچکی از لثه برش داده می‌شود و چهارچوب آماده شده برروی استخوان قرار می‌گیرد و لثه را بخیه می‌زنند.

در این مرحله پایه‌ای فلزی، به منظور نصب پروتز دندانی از لثه بیرون می‌ماند. پس از بهبود لثه و بعد از گذشت مدتی، روکش‌هایی که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند برروی این پایه‌ها قرار می‌گیرند و لبخندی زیبا را برای افراد به ارمغان می‌آورند.

مزایا و معایب ایمپلنت ساب پریوستئال

انجام ایمپلنت نوع ساب پریوستئال، علاوه بر مزایای فراوانی که به همراه دارد، مشکلاتی نیز در برخی افراد ایجاد می‌کند. در ادامه به بررسی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

مزایا

  • در این ایمپلنت، مدت زمان لازم برای بهبودی، نسبت به سایر ایمپلنت‌ها کمتر است.
  • این روش، عملکرد تهاجمی پایینی برای افراد دارد.
  • سرعت انجام فرایند و همچنین آسان بودن کار در این روش بیشتر است.
  • زمان لازم برای درمان در روش ایمپلنت ساب پریوستئال نسبت به اندوستال، کمتر است.
  • قابلیت سازگاری بالا با بدن، در این روش وجود دارد.
  • ایجاد طرح لبخند طبیعی در این روش مشهود است.

معایب

  • برای انجام ایمپلنت ساب پریوستئال به صورت تخصصی، نیاز است تا به دندان‌پزشکان و متخصصان مراجعه نمایید. از این رو در این روش هزینه لازم برای انجام کامل فرایند، کمی سنگین است.
  • این روش نیاز به انجام عمل جراحی و طی شدن دوره نقاهت دارد.
  • این نوع ایمپلنت برای همه افراد به یک نوع، پاسخ نمی‌دهد. زیرا در این روش، ابزار لازم توسط بافت نرم نگه‌داری می‌شود که در افراد میزان آن متفاوت است.
  • درصورتی که افراد به پزشکانی که تخصص لازم را در این زمینه ندارند، مراجعه کنند، امکان قبول نکردن ایمپلنت توسط بدن و عدم موفقیت فرایند وجود دارد.
  • امکان ایجاد عفونت و یا خونریزی وجود دارد.

ایمپلنت ساب پروستئال برای چه افرادی مناسب است؟

این نوع از ایمپلنت، در درجه اول برای افرادی مناسب است که استخوان فک آن‌ها ضخامت و یا ارتفاع لازم را برای انجام سایر ایمپلنت‌ها ندارد و یا دچار فرسایش وضعف شده‌است.

ایمپلنت ساب پریوستئال چیست و چقدر عمر می‌کند؟

علاوه براین، استخوان فک برخی افراد به دلیل بیماری‌های مختلف همچون تیروئید و کمبود کلسیم و یا بالا رفتن سن، دچار آسیب شده‌است. به همین دلیل این نوع ایمپلنت برای چنین افرادی نیز توصیه می‌شود.

همچنین می‌توان از این روش، برای بیمارانی که یک یا تعدادی از دندان‌های عقبی خود را از دست داده‌اند، استفاده کرد.

چه کسانی نباید از ایمپلنت ساب پروستئال استفاده کنند؟

ایمپلنت ساب پریوستئال برای کودکان و یا کسانی که رشد دندان آن‌ها به صورت کامل انجام نشده، مناسب نیست. زیرا در این روش، چهارچوب فلزی برای کاشت ایمپلنت ضروری است، ولی استخوان فک این افراد به دلیل رشد، نمی‌تواند با این چهارچوب هماهنگ شود و فرایند ایمپلنت را دچار اختلال می‌کند.

مراقبت‌های لازم پس از ایمپلنت

اگر قصد دارید تا دوام و ماندگاری ایمپلنت‌هایتان افزایش یابد، نیاز است نکاتی را پس از انجام این فرایند مدنظر بگیرید و آن‌ها را رعایت نمایید:

  • برای جلوگیری از شکست ایمپلنت‌ها، نیاز است تا از خوردن بیش از حد غذا‌های سخت و اسیدی خودداری کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان پس از انجام ایمپلنت، بسیار ضروری است. به این منظور لازم است تا به صورت مکرر از مسواک و نخ دندان به همراه دهانشویه استفاده شود.
  • به منظور اطمینان از سالم بودن ایمپلنت‌ها، لازم است تا معاینات پزشکی به صورت منظم انجام شود.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل، لازم است تا در اسرع وقت به دندان‌پزشک متخصص خود مراجعه نمایید.

عمر ایمپلنت ساب پریوستئال

میزان دوام ایمپلنت نوع ساب پریوستئال به عوامل متنوعی وابسته است. به عنوان مثال میزان سلامتی دندان و لثه افراد، مهارت و تبحر دندان‌پزشک متخصص، کیفیت ابزار مورد استفاده در ایمپلنت و... از جمله عوامل تأثیرگذار در عمر این روش است. اما به طور کلی این نوع از ایمپلنت‌ها، تقریباً ۱۰ تا ۱۵ سال برای افراد ماندگاری خواهد داشت.

قیمت کاشت ایمپلنت ساب پریوستئال

در مورد هزینه کاشت این نوع ایمپلنت باید گفت که باتوجه به شرایط مختلفی همچون مهارت دندان‌پرشک، میزان سختی کار، تعداد و نوع ایمپلنت می‌توان متغیر باشد.

سخن پایانی

بسیاری از افراد برای انجام فرایند‌های ایمپلنت دچار نگرانی بوده و به دنبال افرادی متخصص در این زمینه هستند. دکتر سعید کریمی با داشتن مدارک معتبر بین‌المللی از فناوری‌های روز برای انجام ایمپلنت‌های متنوع به خصوص ایمپلنت ساب پریوستئال استفاده می‌کند. رضایت مشتریان، گویای این است که دکتر کریمی تخصص و تبحری فوق‌العاده در زمینه انجام ایمپلنت داراست. برای مشاهده نمونه کار‌های مربوطه، می‌توانید به سایت https://drskarimi.com/ مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.