برای کاهش درد ایمپلنت چه باید کرد؟
02 تیر 1401

برای کاهش درد ایمپلنت چه باید کرد؟

برای کاهش درد ایمپلنت چه باید کرد؟ دردهای احتمالی بعد از کاشت دندان، معمولا پس از گذر زمان برطرف می گردند، با این حال رعایت برخی از مسایل و نکات تجویزی دندانپزشک می تواند در کاهش درد ناشی از جراحی کاشت ایمپلنت دندان بسیار تاثیر داشته باشد. برای پی بردن به دلایل و روش های کاهش درد ایمپلنت ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

کاشت ایمپلنت دندان، بهترین و بروز ترین روش برای جبران دندان های از دست رفته می باشد، این روش درمانی برای موفقیت در فراهم کردن دندان های زیبا و مناسب برای افراد باید توسط متخصصین زبده و با تجربه در این حوزه انجام گیرد. به دلیل آن که فرایند کاشت دندان طی مدت زمان خاصی صورت گرفته و برای کاشت نیاز به جراحی ها و فرایندی چند مرحله ای است، ایجاد درد در ناحیه کاشت دندان بخصوص در زمان بعد از کاشت امری طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. با این وجود بهره بردن از روش های نوین در کاشت دندان می تواند میزان این درد و ناراحتی های بعدی را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

کاشت دندان موجب زیبایی، راحتی، بازسازی شکل، تکلم و سلامت بیمار می شود. ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

معمولا دردهای ایجاد شده برای کاشت دندان موقتی است، اما در صورتی که مدت درد طولانی شود باید به دندانپزشک مراجعه نمود. دردهای طولانی مودت و بیش از چند هفته و ماه نگران کننده بوده و برای درمان بایستی به متخصص حتما مراجعه نمود. در ادامه به بیام روش هایی برای کاهش درد ایمپلنت خواهیم پرداخت.

درد ایمپلنت دندان

برای کاهش درد ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

برای کاهش دردهای ناشی از کاشت دندان، می توان از برخی موارد کاربردی استفاده کرد که به شرح زیر می باشند:

• برای اولین گام برای کاهش درد، از موارد تجویزی دندانپزشک خود بهره گیرید، شما با بهره بردن از دستورات یک تخصص ایمپلنت دندان با تجربه می توانید به راحتی درمان ایمپلنت را بدون درد تجربه نمایید. بنابراین در گام نخست برای کاهش درد ایمپلنت به متخصص آن مراجعه نمایید.
  • داروهای تجویزی دندانپزشک را برای کاهش درد ایمپلنت مصرف نمایید، معمولا مصرف مسکن ها باعث کاهش و التیام درد می شوند.
  • کمپرس یخ جهت بی حس کردن موضع، کاهش درد و تورم محل کاشت ایمپلنت بسیار تاثیر دارد، در چند روز ابتدایی کاشت دندان می توانید با کمپرس کردن موضع کاشت، دردها و ناراحتی ها را به شکل محسوسی کاهش دهید.
  • فشار زیادی به ایمپلنت در روزهای ابتدایی وارد نکنید، جوین مواد غذایی سفت و سخت می تواند باعث ایجاد فشار به ایمپلنت و مشکلات بعدی گردد، با مصرف مواد غذایی نرم می توانید از این امر جلوگیری نمایید. لازم به ذکر است که برای ایجاد اتصال قوی بین ایمپلنت و استخوان فک بیمار باید زمان بگذرد، بنابراین با محافظت و نیاوردن فسار به ایمپلنت درصد موفقیت کاشت دندان را بالا ببرید.
  • مصرف و غرغره کردن آب نمک، برای جلوگیری از عفونت های احتمالی مصرف آب نمک بسیار سودمند است، یکی از دلایل دردهای احتمالی در موضع کاشت دندان، عفونت است، با مصرف آب نمک به شکل مناسبی می توان از این امر جلوگیری نمود. لازم به ذکر است که در مورد عفونت های دندانی باید به متخصص ایمپلنت مراجعه نمود تا با تجویز داروهای مناسب این مشکل را برطرف نماید.
  • مصرف مواد غذایی سرد و خنک برای افراد مناسب است.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن و مصرف دهانشویه ها می تواند در از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از عفونت ها و تورم ناحیه ایمپلنت جلوگیری به عمل آورد. در هنگام مسواک زدن توجه داشتته باشید فشار زیادی به ایمپلنت وارد نشود که این امر در روزهای ابتدایی بعد از کاشت از اهمیت بالاتری برخوردار است.
درد ایمپلنت دندان

چه عواملی باعث درد ایمپلنت می شوند؟

علل مختلفی می تواند باعث درد ایمپلنت شوند که در ادامه شرح می دهیم:

• عفونت ایمپلنت، درمان به روش های ناصحیح و فراهم نشدن شرایط مناسب برای کاشت دندان می تواند باعث عفونت های بعدی گردد. این عفونت ها منشا بسیاری از دردهای ایمپلنت دندانی به حساب می آید. درمان زودهنگام عفونت می تواند درمان سریعتری را برای شما فراهم کند.
  • شل شدن ایمپلنت، برای بدست آوردن دندانی مناسب با استفاده از ایمپلنت دندان باید اتصالی قوی و محکم بین ایمپلنت و استخوان فک برقرار گردد، در صورت نداشتن استخوان فک کافی یا فراهم نشدن زمان مناسب برای جوش خوردن قوی بین استخوان و ایمپلنت، شل شدن ایمپلنت رخ می دهد و این امر باعث دردها ی موضعی می گردد. برخی از بیماران که کمبود استخوان فک دارند، نیازمند درمان هایی نظیر پیوند استخوان برای جبران این حجم از استخوان هستند.
  • پس زدن ایمپلنت، اگر بین استخوان فک بیمار و ایمپلنت پیوند و جوش رخ ندهد، شکست درمان و پس زدن ایمپلنت رخ می دهد، در این گونه موارد دردهای موضعی بسیار شایع است.
  • شل شدن اجزاء ایمپلنت نظیر هیلینک کپ نیز می تواند باعث دردهای موضعی گردد.
  • آسیب دیدن عصب ها در هنگام کاشت دندان

بدون شک بهره بردن از خدمات دندانپزشکی مجرب و بهره بردن از روش های نوین برای کاشت دندان می تواند دردها و ناراحتی های احتمالی بعد از کاشت را به شکل محسوسی کاهش دهد. با رجوع به یک دندانپزشک مجرب با خیال آسوده اقدام به درمان و کاشت دندان نمایید.

ایمپلنت بدون درد و جراحی

یکی از روش های نوینی که میزان درد و خونریزی های احتمالی را کاهش چشمگیر می دهد، روش ایمپلنت بدون جراحی بوده که به ایمپلنت پانچی موسوم است، در روش های قدیمی جراحی حجم وسیعی از لثه صورت می گرفت و پس از درمان بخیه زدن موضع انجام می گرفت. اما در روش نوینی نظیر ایمپلنت پانچی، در لثه پانچ و سوراخ شدن اتفاق می افتد و ایمپلنت درون استخوان فک جایگذاری می شود. بدلیل آن که میزان تخریب لثه در این روش کمتر است، خونریزی ها و دردهای بعدی کمتر است. این روش رضایت بیشتر بیمار را در پی دارد، با این وجود باید فرد شرایط چنین درمانی را داشته باشد که به نظر دندانپزشک بستگی دارد.

در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی از آخرین و بروزترین روش های درمانی برای کاشت دندان استفاده می شود، همچنین برندهای مطرح ایمپلنت برای کاشت دندان استفاده می گردد که درصد موفقیت کاشت دندان را به شکل محسوسی افزایش می دهد.