آیا ارتودنسی نامرئی درد دارد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
16 خرداد 1403

آیا ارتودنسی نامرئی درد دارد؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین (invisalign) روش پرطرفدار از ارتودنسی است و کسانی که از مشکلات ناهنجاری دهان و دندان خود رنج می‌برند از این روش از ارتودنسی استفاده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی انواع روش ارتودنسی اینویزیلاین، مزایا و معایب آن و اینکه این ارتودنسی همراه با درد است یا خیر بپردازیم.

فهرست محتوای صفحه :

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی دندان، روشی است که هم به زیبایی و هم به درمان دندان‌ها کمک می‌کند و باعث مرتب شدن چینش دندان‌ها می‌شود. افرادی که دندان‌های نامنظم یا فاصله‌دار دارند، برای بهبود ظاهر دندان‌های خود از ارتودنسی استفاده می‌کنند.

این روش فقط یک تکنیک زیبایی نیست؛ بلکه خواص درمانی نیز دارد. یکی از تکنیک‌های پرطرفدار امروز، ارتودنسی نامرئی است که بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان از آن بهره می‌برند.

ارتودنسی نامرئی چیست؟

جهت مطالعه این مقاله کلیک کنید
ارتودنسی نامریی روشی جدید در بیمارانی است که دوست ندارند در مدت زمان درمان دستگاه های ارتودنسی را کسی ببیند.

بسیاری از افرادی که به دلیل ظاهر نامناسب و جذاب نبودن براکت‌ها از ارتودنسی منصرف شده‌اند، اکنون با معرفی روش‌های ارتودنسی دندان نامرئی (invisible orthodontics) مجدداً علاقه‌مند به درمان شده و از نتایج آن رضایت دارند.

آیا ارتودنسی نامرئی درد دارد؟

در این روش، همچون سایر روش‌های ارتودنسی، پس از هر جلسه، احساس مقداری درد و سفتی در سیم‌ها رخ می‌دهد. در ارتودنسی با الاینرهای شفاف، در ابتدای روزهای اول، ممکن است مقداری درد احساس شود که با پیشرفت و جابه‌جایی دندان‌ها به سمت عقب، این درد تا حدودی کاهش می‌یابد. در ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی، به دلیل شکننده بودن براکت‌ها، فشار کمتری وجود دارد و در نتیجه، درد نسبت به روش سنتی کمتر است.

انواع ارتودنسی اینویزیلاین کدام است؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از بهترین خدمات دندانپزشکی است که انواع مختلفی دارد. بعضی از آنها کاملاً غیرقابل مشاهده هستند، در حالی که برخی دیگر تا حدودی قابل تشخیص هستند. هرکدام از این انواع ارتودنسی مزایا و معایبی دارند که پزشک با توجه به نوع و شدت مشکل دندان، بهترین روش را پیشنهاد می‌دهد. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم:

آیا ارتودنسی نامرئی درد دارد؟

ارتودنسی نامرئی ثابت

بعضی از انواع درمان ارتودنسی نامرئی، به صورت ثابت است و تا زمانی که تغییرات به میزان مطلوب نرسد، نمی‌توان آنها را از دهان خارج کرد و براکت‌ها در دهان باقی می‌مانند. انواع ارتودنسی ثابت نامرئی شامل موارد زیر می‌شوند:

ارتودنسی نامرئی لینگوال

افرادی که به دلیل شغل خود باید مدام در دید عمومی باشند، معمولاً به روش ارتودنسی لینگوال یا داخلی علاقه دارند. در این روش، بریس‌ها به پشت دندان‌ها بسته می‌شوند و تا زمانی که درمان تکمیل نشده است، پشت دندان‌ها باقی می‌مانند.

ارتودنسی متحرک شفاف

این روش از براکت‌های ساخته شده از جنس کامپوزیت یا سرامیک استفاده می‌کند. این براکت‌ها از براکت‌های فلزی ضعیف‌تر و شکننده‌تر هستند و اندازه آن‌ها نسبت به براکت‌های فلزی بزرگ‌تر است.

براکت‌های سرامیکی ثابت بوده و تا پایان درمان روی دندان‌ها باقی می‌مانند، به طوری که نیاز به تعویض مداوم ندارند. به دلیل شکننده بودن آن‌ها، پزشک در هر بار معاینه با دقت فشار وارد می‌کند. بر همین اساس، طول دوره درمان این روش بیشتر از ارتودنسی سنتی است.

ارتودنسی نامرئی متحرک

در روش ارتودنسی متحرک، می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز قالب را از دهان خارج کنید، اما نباید بیش از ۴ ساعت در روز آن را بیرون بگذارید؛ زیرا این کار می‌تواند به کاهش تاثیر ارتودنسی منجر شود. برای انجام ارتودنسی پرطرفدار متحرک از تکنیک زیر استفاده می‌شود:

ارتودنسی نامرئی با پلاک شفاف

الاینرهای شفاف، متحرک و قابل جابه‌جایی که به عنوان روش ارتودنسی نامرئی بدون سیم شناخته می‌شوند، با قالب‌گیری از دندان‌ها تهیه می‌شوند. این الاینرها کم تهاجم بوده و درد کمی ایجاد می‌کنند، همچنین در برابر سایش مقاوم بوده و کدر نمی‌شوند.

علاوه بر این، می‌توان آنها را در زمان خوردن، آشامیدن و حتی مسواک زدن از دهان خارج کرد. برای استفاده موثر از الاینرهای شفاف، نیاز به رعایت نظم دارید. عدم استفاده منظم ممکن است باعث تاخیر در درمان شود و هزینه‌های جایگزینی اضافی برای شما ایجاد شود.

آیا ارتودنسی نامرئی درد دارد؟

ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟

این روش ارتودنسی برای افرادی که نمی‌خواهند براکت‌ها روی دندان‌هایشان دیده شود و فعالیت‌های اجتماعی دارند، بسیار مناسب است. دانشجویان، فروشندگان، مدیران، سخنرانان و هر کسی که روزانه با افراد مختلفی در ارتباط است، می‌تواند با استفاده از این گزینه به‌راحتی ارتودنسی را انجام دهد.

استفاده از بریس‌های نامرئی به دلیل ظاهر زیبا و افزایش اعتماد به نفس، جایگزین مناسبی برای بریس‌های سیمی معمولی است. با این حال، این روش ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. این روش مناسب بزرگسالان و نوجوانان در سنین بالا است، در حالی که کودکان برای رفع مشکلات ارتودنسی نیاز به براکت‌های فلزی سنتی دارند. تصمیم در مورد استفاده از این روش بعد از معاینه دندان‌ها توسط پزشک گرفته می‌شود.

معمولا، افراد با شرایط زیر، می‌توانند با استفاده از ارتودنسی اینویزیلاین بهبود دندان‌ها را تجربه کنند:

  • داشتن دندان‌هایی با فاصله زیاد.
  • داشتن دندان های کج و نامنظم.
  • هنگامی که دندان های فک بالا نسبت به دندان های فک پایین جلوتر باشد.

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب نیست؟

ارتودنسی نامرئی برای افراد با مشکلات ارتودنسی شدید، عدم رعایت انطباق در استفاده از الاینرها، کودکانی که نمی‌توانند بهداشت دهان خود را رعایت کنند، شرایط خاص دندانی و افرادی که فک آنها همچنان در حال رشد است، مناسب نیست.

آیا استفاده از ارتودنسی نامرئی می‌تواند به پوسیدگی دندان منجر شود؟

اگر بهداشت دندان‌ها در زمان استفاده از هر نوع ارتودنسی رعایت نشود، می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود. حضور جسم خارجی بر روی دندان‌ها احتمال آلودگی دهان را افزایش می‌دهد، بنابراین پس از هر وعده غذایی، براکت‌ها و دندان‌ها را با دقت و به کمک مسواک و نخ دندان تمیز کنید.

چقدر زمان درمان ارتودنسی نامرئی طول می‌کشد؟

مدت زمان درمان ارتودنسی اینویزیلاین بسته به شدت مشکلات دندان و نوع ارتودنسی به طور معمول، بین ۶ تا ۳۶ ماه به‌طول می‌انجامد. البته اغلب بین ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان می‌برد. برخی افراد با مشکلات کمتر، به نتیجه دلخواه خود در مدت زمان کوتاه‌تری می‌رسند.

اما در بعضی از موارد، جابجایی دندان‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد و درمان کامل آن نیازمند زمان طولانی‌تری است. برای اطلاع از مدت زمان لازم برای درمان، بهتر است با دندان‌پزشک مشورت کنید. پزشک دندان‌های شما را بررسی کرده و با توجه به نوع مشکل، مدت زمان درمان را تعیین می‌کند.

مزایای ارتودنسی نامرئی

از جمله مزایای ارتودنسی نامرئی که طرفداران زیادی دارد، شامل موارد زیر می‌شود‌:

  • به علت نامرئی بودن برای شرکت در جلسه های اداری و اجتماعی مناسب است‌.
  • راحتی تمیز کردن و رعایت بهداشت در ارتودنسی نامرئی شفاف
  • در ارتودنسی متحرک احتمال پوسیدگی خیلی کم است.

معایب ارتودنسی نامرئی

قبل از انتخاب روش ارتودنسی، مزایا و معایب هر گزینه را با هم مقایسه کنید. برخی از اصلی‌ترین معایب روش ارتودنسی دندان نامرئی شامل:

  • دارای هزینه ی بالاتر نسبت به براکت معمولی است.
  • طول دوره درمان زیاد در روش براکت سرامیکی.
  • فقط مناسب درمان مشکلات ضعیف تا متوسط است. جهت درمان مشکلات شدیدتر از روش های دیگر باید استفاده کرد.
  • در نوع ارتودنسی متحرک، امکان گم شدن پلاک ها وجود دارد.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با ارتودنسی نامرئی، انواع مختلف آن، مزایا و معایب، مقدار درد آن و اینکه مناسب چه افرادی است آشنا کردیم. بیان کردیم که در این ارتودنسی مانند باقی ارتودنسی‌ها، پس از انجام دادن مقداری درد و فشار را روی دندان‌ها حس می‌کنید. همچنین، اشاره کردیم این روش از ارتودنسی به دلیل نامرئی بودن، طرفدار زیادی دارد؛ با اینکه هزینه ی آن بسیار زیاد و قابلیت اجرا برای دندان هایی با مشکلات شدید ندارد و فقط مناسب مشکلات دندانی ضعیف تا متوسط می‌شود.

جهت انجام ارتودنسی و دیگر خدمات زیبایی و درمانی دندان می‌توانید به مطب دکتر سعید کریمی مراجعه کنید. دکتر سعید کریمی با داشتن ۲۰ سال تجربه و استفاده از دستگاه های به روز، می‌تواند لبخند زیبایی را به شما هدیه دهد.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.