آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد؟
02 تیر 1403

آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد؟

اگر بیماری پریودنتال یا لبخند لثه ای دارید، ممکن است جراحی لثه با لیزر برای شما توصیه شود. سوال بزرگی که اغلب پرسیده می شود این است که آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد؟ یا خیر. اکثر جراحی های لثه با لیزر از دستگاه لیزر دایود همراه با بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه استفاده می کنند.

لیزرهای دایود به عنوان دایودهای لیزر تزریقی نیز شناخته می شوند. این یک لیزر نیمه هادی با پمپ الکتریکی است که به اندازه قلم است و با انتشار نور کار می کند. معمولاً از این لیزر بافت نرم برای درمان بیماری لثه استفاده می‌ شود، جایی که لثه‌ ها آنقدر عفونی شده ‌اند که باید قسمت‌ های آسیب ‌دیده لثه‌ ها را برداشت.

جراحی لثه با لیزر همچنین برای اصلاح لبخند لثه‌ ای استفاده می ‌شود و در نتیجه برای افرادی که می‌ خواهند اندازه لثه‌ های خود را کاهش دهند تا لثه‌ ها با دندان‌ ها متناسب‌ تر شوند، یک عمل زیبایی ایجاد می ‌شود. روش ‌های جراحی لثه می ‌توانند تا حدودی تهاجمی باشند، با این حال، جراحی‌ های لثه با لیزر در مقایسه با آن‌ ها جزئی هستند و در نتیجه زمان ‌های عمل کوتاه ‌تر و همچنین زمان بهبودی سریع‌ تری برای بیمار به همراه دارد.

جراحی لثه با لیزر و بیماری پریودنتال

در مواردی که بیمار مبتلا به بیماری پریودنتال باشد، دندانپزشک از لیزر دایود برای برداشتن بافت ملتهب لثه از ریشه دندان استفاده می کند. هنگامی که بافت برداشته می شود، ریشه در معرض دید قرار می گیرد و دندانپزشک جرم گیری ریشه را انجام می دهد - فرآیندی که شامل تراشیدن پلاک ایجاد شده در زیر خط لثه است. این در نهایت باعث می شود که ناحیه بین لثه و دندان ترمیم و بازسازی شود.

لیزر استفاده فراوانی به خصوص در سفید کردن دندان با لیزر و انواع جراحی های دهان و دندان دارد. حتی پس از کشیدن ساده دندان با تابیدن لیزر به موضع مورد نظر می توان خونریزی را قطع کرد

در طول پروسه جراحی لثه نیازی به بیهوشی عمومی نیست. لیزرها ناحیه عفونی را هدف قرار می دهند و آن را با دقت بیشتری نسبت به سایر انواع جراحی لثه از بین می برند. جراحی پریودنتال با لیزر نسبت به روش های سنتی جراحی لثه تهاجمی کمتری دارد و بهبودی بسیار سریعتر اتفاق می افتد.

آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد ؟

اصلاح لبخند لثه ای با لیزر لثه

اگر بیماری پریودنتال ندارید و به دنبال پوشاندن لبخند لثه ‌ای هستید، دندانپزشک از لیزر دایود برای برش بافت اضافی لثه استفاده می‌ کند و خط لثه مطلوب ‌تری را که یکنواخت است ایجاد می‌ کند. هر دو روش به آرامی بافت لثه را برش می دهند و خونریزی شایع است اما جای نگرانی نیست.

از آنجایی که از بی‌ حسی موضعی استفاده می ‌شود، این روش معمولاً بدون درد است و می ‌تواند در یک ویزیت کامل شود. اگر جراحی لثه تهاجمی ‌تر باشد، گاهی اوقات از بیهوشی برای قرار دادن بیمار در حالت خواب و بیداری استفاده می ‌شود تا مواردی از درد حین جراحی برطرف شود. برای برنامه ریزی برای یک روش، می توانید وب سایت دکتر سعید کریمی را برای دستورالعمل های قبل از درمان بررسی کنید.

بعد از جراحی لثه با لیزر چه انتظاری داریم؟

در مورد مراقبت های بعد از جراحی لثه، بیمار ممکن است لثه های متورم را تا یک هفته تجربه کند. درد پس از جراحی لثه معمولاً بسیار خفیف است و بیمار را از انجام فعالیت های روزمره مانند خوردن، نوشیدن و صحبت کردن باز نمی دارد. در حالی که جراحی لثه تأثیر کمی بر این فعالیت های روزانه دارد، عاقلانه است که از غذاهایی که ممکن است لثه های شما را تحریک کنند، مانند هر چیز تند یا ترد، اجتناب کنید.

مصرف غذاهای نرم که خوردن آنها آسان است، کلید بهبودی سریع پس از جراحی لثه است. در مورد درد پس از جراحی لثه، این احتمال وجود دارد که دندانپزشک نوعی ایبوپروفن فوق ‌العاده قوی را برای بهبود راحت ‌تر تجویز کند.

لیزر درمانی پریودنتال از لیزر دندان برای برداشتن بافت ملتهب لثه از ناحیه اطراف دندان استفاده می کند. پس از برداشتن بافت عفونی، ریشه دندانپزشک پلاک اضافی را از زیر خط لثه و اطراف ریشه ناحیه عفونی جدا می کند. سپس دکتر گورینسکی ریشه را صاف می کند و فضای بین ریشه و لثه بازسازی و التیام می یابد.

مزایای لیزر لثه درمانی چیست؟

با لیزر درمانی، می توانیم به شما موارد زیر را ارائه دهیم:

• درد کمتر (یا بدون درد)
  • بهبودی سریعتر
  • خونریزی کمتر (یا بدون خونریزی)
  • به حداقل رساندن تورم
  • کاهش خطر عفونت
آیا جراحی لثه با لیزر درد دارد ؟

جمع بندی:

در نهایت برای پاسخ به این سوال که آیا جراحی لثه درد دارد؟ باید گفت که پاسخ صحیح به این سوال بله است. اما اگر عفونت لثه داشته باشید، لثه های شما به احتمال زیاد درد دارند. اگر شما در مراحل اولیه به بیماری پریودنتال مبتلا شوید، در طول درمان درد کمتری را تجربه خواهید کرد. بسیاری از افراد از درد ناشی از لیزر درمانی پریودنتال می ترسند. اما تنها تعداد کمی از افراد گزارش می دهند که در طول عمل درد شدید دارند.

لیزر درمانی پریودنتال به اضافه استفاده از داروهای بیهوشی بهبود یافته برای درمان بیماری لثه شما قابل تحمل است. در مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی از داروهای ضد درد، بی حس کننده های موضعی درد و حتی آرام بخش برای کمک به پایین نگه داشتن سطح درد در طول درمان استفاده می کنند. دندانپزشکان مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی همچنین پس از عمل برای بیماران پریودنتال خود داروهای مسکن را پیشنهاد یا تجویز می کند. برخی از افراد برای تسکین درد لثه خود فقط به داروهای مسکن بدون نسخه نیاز دارند.

شما دستورالعمل های خاصی را در مورد مراقبت از دهان پس از لیزر پریودنتال خود دریافت خواهید کرد. همچنین ممکن است برای مبارزه با عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود. به دلیل کمی درد از دندانپزشک دور نشوید.