برای مراقبت ایمپلنت دندان رعایت بهداشت و مسواک زدن ضروری است
11 اردیبهشت 1397

برای مراقبت ایمپلنت دندان رعایت بهداشت و مسواک زدن ضروری است

ایمپلنت دندان نیازمند رعایت بهداشت و مراقبت های لازم است. مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت دندان باعث افزایش درصد موفقیت کاشت دندان و افزایش طول عمر دندان ایمپلنت شده می شود. حتی برای مراقبت ایمپلنت گاهی همانند دندانهای طبیعی آن را جرم گیری می کنند، زیرا پلاک های ایجاد شده اطراف ایمپلنت باعث بسیاری از بیماریها نظیر بیماری های پریودنتال است. عدم رعایت بهداشت باعث کاهش عمر مفید کاشت دندان است.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان چگونه باشد؟

یکی از مواردی که برای مراقبت ایمپلنت دندان لازم است، ضرورت نیاوردن فشار به ایمپلنت برای مدت زمانی است تا جوش بین فک و دندان کاشته شده برقرار شود. این امر اگر رعایت نشد یا بر اثر برخی از ناهنجاری های دهانی نظیر دندان قروچه و ... تشدید شود، درصد موفقیت کاشت دندان را کاهش می دهد.

نکته دیگر در این زمینه دردها و خونریزی های احتمالی است، در این مواقع جای نگرانی نبوده و براحتی با رعایت دستورات دندانپزشک مشکل به راحتی حل می شود و زود گذر است.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان برای کاهش درد و خونریزی چگونه باشد؟

با پیشرفت روش های کاشت دندان، درد امری نادر بوده و با گذر زمان برطرف می شود، با این وجود استفاده از مشکن ها و داروهای ضد درد و چرک خشک کن ها می تواند موثر باشد. البته مصرف دارو در دوره مراقبت ایمپلنت بایستی با تجویز دندانپزشک باشد. همچنین اگر خونریزی ایجاد شود استفاده از کمپرس یخ برای برطرف کردن خونریزی و کاهش التهاب ها کمک می نماید.

رعایت بهداشت برای مراقبت بعد از جراحی ایمپلنت ضروری است.

رعایت بهداشت و استفاده از مسواک زدن و دهانشویه ها برای دندان ایمپلنت شده همانند دندان های طبیعی لازم و ضروری است. استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها نیز در برخی مواقع لازم است. این امر بخصوص بر ماندگاری ایمپلنت و افزایش طول عمر استفاده از آن بسیار تاثیر دارد.

چه عواملی در مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان تاثیر دارند؟

با این وجود جهت موفقیت درمان ایمپلنت دندان بایستی همه نکات در نظر گرفته شود. انتخاب نوع ایمپلنت با کیفیت یکی از نکات مهم است. امروزه ایمپلنت های مختلف با برند های مختلف وجود دارد که درجه کیفیت متفاوتی دارند. دندانپزشک بایستی برای بیمار بهترین برند ایمپلنت دندان را انتخاب کند تا طول عمر کاشت دندان بیشتر شود. تخصص و تجربه دندانپزشک زیبایی هم در موفقیت درمان کاشت دندان موثر است. جهت بررسی میزان تجربه دندانپزشک می توان به نمونه کارهای دندانپزشک مراجعه کرد. در کنار همه نکات فوق بایستی مراقبت و نگهداری مناسب ایمپلنت توسط بیمار انجام گیرد تا طول عمر ایمپلنت دندان افزایش یابد.

پروتز اولیه قابل سایش بوده که این امر از انتقال فشار به ریشه دندان جلوگیری می کند. با از بین بردن پروتز موقت هیچ آسیبی به ایمپلنت وارد نمی شود. ایمپلنت فوری برای بیمارانی که بی دندانی را تحمل نمی کنند روشی مناسب است. با توجه به استفاده دو پروتز هزینه ی این روش بالاتر است. درمان ایمپلنت فوری ابتدا جراحی صورت گرفته سپس پروتز موقت هم استفاده می شود که پس از سه ماه درون فک پایین و پنج ماه درون فک بالا قالب گیری پروتز نهایی صورت گرفته سپس نصب آن انجام می شود.

می توان از ایمپلنت جهت ثابت کردن پروتز ثابت درون دهان استفاده کرد. با جایگزینی یکی از دندانها یا چند دندان یا درمان سینوس واصلاح ریج دندان مهارت دندانپزشک جهت موفقیت هر یک از روشها بسیار مهم است. پس از کشیدن دندان نیز اگر عفونتی وجود نداشته باشد می توان سریعا ایمپلنت را کار گذاشت. بهتر است به جای هر دندان یک ایمپلنت کاشته شود ولی زمانیکه فضای کافی وجود نداشته باشد جهت صرفه جویی بسته به نظر متخصص می توان برای جایگزینی 3 دندان دو ایمپلنت استفاده کرد که بین دو پایه را بریج کرد

در کنار همه ی موارد فوق جنبه روانی فقدان دندان که می تواند سبب نقص زیبایی فرد و کاهش اعتماد به نفس شود همچنین مشکلات تکلمی ایجاد شده بخاطر استفاده از پروتز متحرک همچنین عوارض بی دندانی که باعث برهم زدن اکلوژن دندان و افزایش سرعت تحلیل ریج دندان و نهایتا کج شدن دندانهای کناری و... می شود علل استفاده ایمپلنت می باشد