تعداد جلسات مورد نیاز برای لمینت دندان
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
10 خرداد 1403

تعداد جلسات مورد نیاز برای لمینت دندان

در جوامع امروزی به دلیل مهم شدن زیبایی ظاهر، طرح لبخند زیبا برای افراد به یکی از پرتقاضاترین موارد تبدیل شده‌است. از این رو، بسیار از افراد به دنبال پاسخ سؤالات خود در این زمینه هستند.

فهرست محتوای صفحه :

سؤالاتی همچون: برای ایجاد طرح لبخند زیبا، لمینت دندان مناسب است؟ برای کاشت لمینت، چه زمانی نیاز و تعداد جلسه‌ای است؟ آیا پس از کاشت لمینت، زمانی برای ریکاوری نیاز است؟ برای آماده‌سازی قاب‌های لمینت، چه زمانی لازم است؟ در ادامه این مقاله توضحیات کامل در ارتباط با لمینت‌های دندان را بیان خواهیم کرد.

مدت زمان لازم جهت انجام لمینت دندان

این روش یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها، جهت درمان نقص‌های ظاهری موجود در دندان و طرح لبخند بشمار می‌رود. به منظور انجام لمینت بر روی دندان، کسب آگاهی از این روش بسیار کارآمد خواهدبود. انجام این روش به طور معمول در حدود ۲ الی ۳ هفته به طول خواهد انجامید. این زمان نسبت به مزیت‌هایی که در پی دارد و باعث زیبایی افراد می‌شود، بسیار کوتاه و مقرون‌به صرفه است.

زیبایی بدست آمده در دندان ها در روش لمینت های دندانی به حدی بالا است که این روش درمانی به یکی از پر کاربردترین روش های دندانپزشکی تبدیل شده است.

استفاده از لمینت‌های دندانی اگر با استفاده از مواد باکیفیت و مطلوب انجام شود، در مدت زمان طولانی برای افراد دوام می‌آورد. علاوه‌براین، مراقبت‌هایی که افراد پس از کاشت لمینت انجام می‌دهند، در دوام و ماندگاری آن بسیار مؤثر است. اگر افراد مراقبت‌های پس از لمینت دندان را به درستی انجام دهند، لمینت‌ها می‌توانند تا حدو ۱۵ الی ۲۰ سال دوام داشته‌باشد. اما به طور کلی پس از مدتی نسبتاً طولانی با رعایت اصول، لمینت‌ها دچار کهنگی می‌شوند و قابلیت‌ها و کارایی آن‌ها کاهش می‌یابد و نیاز به ترمیم مجدد و یا تعویض دارند.

ایجاد آمادگی‌های لازم قبل از کاشت لمینت

جهت آماده‌سازی، دندان‌ها باید به یک میزان مشخص تراشیده شده تا آماده جایگذاری قالب‌ها شوند. این زمان بسته به مهارت پزشک می‌تواند متغییر باشد. اما به طور کلی برای تراشیدن دندان‌ها به منظور کاشت لمینت، زمانی در حدود نیم الی یک ساعت مورد نیاز است.

تراشیدگی لازم جهت کاشت لمینت، به میزان بسیار مختصر است. به گونه‌ای که قالب‌های لمینت با ضخامتی نازک جای این تراشیدگی را پر کنند. این فرایند سبب می‌شود تا از بد فرمی و بیرون‌زدگی دندان‌ها جلوگیری شود و خنده‌ای جذاب را برای افراد به همراه آورد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای لمینت دندان

مقدار تراش لازم برای کاشت لمینت

مقدار تراش لازم جهت کاشت لمینت دندان به نوع لمینت‌های مورد استفاده بستگی دارد و متناسب به هر نوع میزان تراش متفاوت خواهد بود. علاوه براین، در برخی افراد به دلیل اصلاح فرم دندان نیاز است تا تراشیدگی بیشتر بر روی دندان‌ها صورت گیرد.

زمان لازم جهت آماده‌سازی قالب در مطب

در این مرحله پزشک از فرم دندان‌ها و لثه‌ها قالب‌گیری انجام می‌دهد تا پس از آن، فرم دندان‌ها و فک افراد را جهت آماده‌سازی قالب اصلی به لابراتوار ارسال کند. برای لمینت دندان، در ابتدا قالب خمیری از دندان‌ها تهیه می‌شود و سپس با توجه به آن قالب اصلی آماده می‌شود تا فرمی زیبا برای دندان‌های افراد بوجود آورد.

زمان لازم جهت ساخت قالب اصلی در لابراتوار

این فرایند که در حدود یک هفته الی دو هفته به طول می‌انجامد، مرحله نهایی، آماده‌سازی قالب‌های اصلی لمینت به شمار می‌رود. در این مرحله قالب خمیری که از افراد تهیه شده‌بود، به قسمت ساخت پروتز‌های دندانی ارسال می‌شود و درآنجا افراد و تکنسین‌های ماهر که در این زمینه دارای تبحر هستند، آماده‌سازی قالب‌ها را برعهده میگرند.

طی این فرایند از تکنولوژی‌های پیشرفته جهت زیبایی و نظم لمینت استفاده می‌شود. پس از آماده‌شدن قالب‌های لمینت، به مراکز و یا کیلینیک دندان‌پزشکی جهت کاشت ارسال می‌شوند.

جلسه‌های مورد نیاز برای انجام لمینت

در اکثر موارد اگر مراجعه‌کننده بیماری و یا درمان خاصی برای دندان‌هایش نیاز نداشته‌باشد، طی دو جلسه که در فاصله بین دوهفته صورت می‌گیرد، کاشت لمینت دندان او انجام خواهد شد. به عبارتی در جلسه اول مراجعه، فرد با نحوه درمان و اهداف درمانی آشنایی پیدا کرده و متناسب با فرم و ظاهر و سلیقه خود رنگ مورد نظر را برای قالب‌های لمینت انتخاب می‌کند.

اگر در این جلسه مشکلی از نظر دندانی و انجام درمانی خاص نداشته‌باشد، تراشیدن دندان‌ها نیز در این جلسه صورت خواهد گرفت. علاوه براین، در جلسه اول قالب‌گیری خمیری از شخص انجام شده و برای آماده‌سازی قالب‌های لمینت اصلی به لابراتوار ارسال می‌شود.

پس از دو هفته، شخص برای جایگذاری قالب‌ها به مطب و یا کیلینیک جهت کاشت لمینت‌ها مراجعه می‌کند. در جلسه دوم پیش از جایگذاری قالب‌ها از نظر رنگ و اندازه و سایز طبق سلیقه فرد بررسی می‌شود و در صورت عدم رضایت یا ناسازگاری یا وجود هرگونه مشکلی، کاشت صورت نمی‌گیرد.

در این صورت فرد برای انجام نهایی کار‌ها در جلسه سوم به دندان‌پزشک متخصص خود مراجعه خواهد کرد. هر کدام از این جلسات به طور تقریبی در حدود یک الی دو ساعت طول خواهند کشید.

دوره نقاهت پس از لمینت دندان

از جمله ویژگی‌هایی که این روش برای اصلاح لبخند افراد به همراه دارد، نداشتن دوره نقاهت یا به اصطلاح ریکاوری است. به عبارتی افراد پس از کاشت لمینت دندان، به راحتی همانند گذشته می‌توانند از دندان‌های خود استفاده کنند و نیازی به انجام کار خاصی نیست.

البته باید به نکاتی پس از کاشت لمینت‌های دندانی توجه داشت. در برخی افراد، به دلیل تراشیده شدن مینا، دندان‌ها به وجود سرما و گرما حساس خواهند شد و فرد را کمی اذیت خواهند کرد. اما این مسأله با گذشت مدت کوتاهی یعنی در حدود یک هفته برطرف خواهد شد و دندان‌ها به وضع طبیعی خود خواهند برگشت.

همچنین افرادی که نمی‌توانند با این حساسیت‌ها کنار بیایند، می‌توانند از دارو‌های مسکن که بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها ارائه می‌شوند، استفاده کنند. علاوه بر آن استفاده از محلول آب و نمک برای کاهش التهاب و حساسیت در این افراد بسیار کارامد خواهد بود.

تعداد جلسات مورد نیاز برای لمینت دندان

از سوی دیگر، برخی افراد در ابتدا به دلیل عادت نداشتن به لمینت‌های دندان، ممکن است در تکلم و صحبت کردن دچار مشکل شوند. این مسأله نیز با گذر زمان کوتاه و سازگار شدن دهان با جسم جدید در خود، رفع خواهد شد.

عوامل تأثیر‌گذار در دوام لمینت

پس از انجام لمینت دندان، نیاز است تا افراد مراقبت‌های ویژه‌ای را رعایت کنند تا دوام و ماندگاری لمینت‌ها در مدت زمان طولانی‌تری حفظ شود. علاوه براین برای حفظ زیبایی لمینت‌ها نیاز به رعایت این نکات است:

  • اولین نکته این است که باید بهداشت دهان و دندان‌ها رعایت شود. به این منظور نیاز است میزان مناسبی از مسواک در طول روز استفاده شود. علاوه براین، نیاز است از نخ دندان برای جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های مربوط به دهان بکار گرفته شود.
  • از خوردن غذا‌های پرقند و یا اسیدی باید پرهیز شود. زیرا این مواد به میزان زیاد باعث آسیب به لمینت‌ها می‌شوند.
  • یکی دیگر از مراقبت‌های لازم جهت جلوگیری از آسیب به لمینت‌ها، این است که از کار‌هایی که موجب شکستگی آن‌ها می‌شوند باید پرهیز شود. به عنوان مثال از خوردن غذا‌های بسیار سفت و یا انجام فعالیت‌هایی که خطر شکستگی لمینت‌ها را در پی دارد، خودداری شود.
  • در پایان، نیاز است که به صورت شش ماه یکبار به دندان‌پزشک متخصص مراجعه کرده و وضعیت لمینت‌ها، مورد بررسی قرار داده شود.

سخن پایانی

هر فردی برای داشتن لبخندی زیبا نیازمند متخصصانی است تا در این زمینه با تجربه کافی که دارند، بهترین کارایی و زیبایی را برای او فراهم آورند. علاوه براین، لمینت دندان برای افرادی که از دورنگ بودن دندان‌ها یا کج بودن جزئی و یا کوتاه بودن طول دندان‌هایشان رنج می‌برند، انتخابی بسیار هوشمندانه است.

از این رو، پیشنهاد ما به شما دکتر سعید کریمی است. زیرا دکتر کریمی از جمله افرادی هستند که تجربه زیادی در زمینه پروتز‌های دندانی و انجام لمینت در طی سالیان کسب کرده‌اند و با بکارگیری از تکنولوژی‌های روز در جهت ارائه خدماتی کاربردی و زیبا به مراجعین خود در حال فعالیت هستند.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.