کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
10 دی 1400

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟ کامپوزیت نوعی از مواد رزینی بوده که در ترمیم دندان ها بسیار پر کاربرد می باشد. این ماده دارای استحکام و زیبایی مناسب بوده، به همین دلیل کاندید مناسبی برای ترمیم دندان ها به حساب می آید. کامپوزیت دارای رنگ سفید و همرنگ دندان است، بنابراین در درمان های زیبایی دندان نیز کاربرد فراوان دارد.

فهرست محتوای صفحه :

اگر زیبایی دندان ها برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می دهیم از کامپوزیت برای درمان های دندانپزشکی استفاده نمایید.

لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت حالت خمیری داشته که پس از قرارگیری روی دندان و متناسب با ابعاد آن، با نور مشخص با طول موج مخصوص سفت شده و قالب مناسب دندان ها می شود. بعد از قرارگیری کامپوزیت روی دندان ها می توان پولیش و صاف کردن کامپوزیت را انجام داد و زیبایی در حد دندان های طبیعی را فراهم نمود. موادی همچون آمالگام را در نظر بگیرید، این مواد سیاه بوده و هیچ گاه زیبایی در حد کامپوزیت را ندارند، با استفاده از کامپوزیت برای درمان های دندانپزشکی، ترمیم دندان ها به همراه زیبایی برای آن ها فراهم می گردد.

کامپوزیت ها برای درمان شکستگی ها، اصلاح ارتفاع دندان ها، تغییر رنگ دندان و ... کاربرد فراوان دارند، لمینت کامپوزیتی و روکش های کامپوزیتی کاربرد فراوان در درمان های ترمیمی و زیبایی دارند. این درمان با نام کامپوزیت ونیر یا ونیر کامپوزیت نیز شناخته می شود.

کامپوزیت چیست

کامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

ابتدا باید مورد استفاده کامپوزیت برای درمان های مختلف دندانپزشکی مشخص گردد، دندانی که قرار است بر روی آن کامپوزیت قرار گیرد، باید کاملا تمیز و بدون جرم باشد. اگر دندان مشکلات این چنینی داشت یا خون و بزاق روی دندان ها بود، دندانپزشک در گام نخست اقدام به تمیزکاری دندان یا جرم گیری می نماید.

در گام بعدی برای کامپوزیت کردن دندان، با استفاده از مواد اسیدی خاص روی سطح دندان را متخلخل کرده تا براحتی کامپوزیت به روی آن بچسبد و چسبندگی مناسبی داشته باشد. در مرحله پایانی کامپوزیت با استفاده از چسب مخصوصی روی دندان قرار می گیرد.

در گام بعدی با استفاده از نور با طول موج مشخص سفت شدن کامپوزیت انجام می گیرد. سپس برای ایجاد هماهنگی دندان کامپوزیت شده با سایر دندان ها از پولیش کردن استفاده می نمایند.

داشتن تجربه کافی دندانپزشک برای بدست آوردن زیبایی و استحکام بالای دندان کامپوزیت شده از اهمیت بالایی برخوردار است. فراهم شدن زیبایی برای دندان ها، سفید کردن دندان، استفاده از کامپوزیت به جای روش هایی نظیر ارتودنسی و ... از مزایای این روش درمانی محسوب می گردد.

مزایای کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت ماده ای مستحکم و با ارزش برای دندان ها بوده که دارای مزایای فراوانی می باشد، از جمله مزایای کامپوزیت می توان موارد زیر را نام برد:

  • رفع نقوص دندانی با کمترین هزینه
  • زمان درمان بسیار کوتاه، تنها در یک جلسه می توان کامپوزیت دندان را انجام داد. حال روشی نظیر ارتودنسی را در نظر بگیرید که زمان اجرایی چند ماه یا حتی چند سال دارد.
  • فراهم کردن زیبایی برای دندان ها به سبب سفیدی و درخشندگی
  • مناسب ترین روش برای طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند
  • مدت ماندگاری و طول عمر استفاده بالای کامپوزیت
  • ...
کامپوزیت چیست

کامپوزیت دندان برای چه افرادی کاربرد دارد؟

تشخیص کامپوزیت کردن دندان ها با دندانپزشک است، دندانپزشک با توجه به شرایط دندانی فرد اقدام به درمان کامپوزیت می نماید و در موارد زیر عمدتا این درمان استفاده می شود:

  • در مورد تغییر رنگ دندان ها بطوریکه روش هایی نظیر سفید کردن دندان ها دیگر جوابگو نیست.
  • برای اصلاح ارتفاع دندان ها، کوتاه بودن دندان ها را می توان با کامپوزیت اصلاح نمود.
  • شکستگی ها، لب پریدگی ها و موارد این چنینی نیز نیازمند بکارگیری کامپوزیت هستند.
  • اصلاح ترتیب و کج بودن دندان ها، در میزان نامرتبی های جزئی استفاده از کامپوزیت بهتر از ارتودنسی و روش های دیگر است.
  • پر کردن دندان ها، مخصوصا در دندان های جلویی که زیبایی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در مواردی که از آمالگام برای پر کردن دندان ها استفاده می شد، سیاهی آن جلوه مناسبی نداشت، این در حالی است که جایگزینی کامپوزیت بجای آمالگام بسیار مناسب تر است.
  • ...

اگر فواصل بین دندان ها زیاد باشد، دیگر کامپوزیت گزینه مناسبی برای دندان ها به حساب نمی آید، باید از روش های دیگر نظیر ارتودنسی برای این امر استفاده کنند. همچنین کامپوزیت های مورد استفاده برای افراد باید بهداشت مناسب را برای آن ها رعایت نمود.

برای دندان های جلو کامپوزیت بکار ببرید!

زیبایی دندان ها بخصوص دندان های جلو از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بنابراین با توجه به اینکه کامپوزیت سفید و درخشنده بوده، می توان از آن برای ترمیم های زیبایی دندان های جلو استفاده کرد. اگر دندان ها مشکلی داشته باشند، قبل از کامپوزیت باید مشکلات این چنینی برطرف گردند. بیماری های لثه، پوسیدگی های دندانی، مشکلات ریشه دندان و ... از جمله مواردی هستند که باید قبل از کامپوزیت دندان برطرف گردند.

دقت شود که کامپوزیت ها معمولا هم رنگ دندان ها انتخاب می شوند، با این حال برخی دوست دارند کامپوزیتی با درجه سفیدی و درخشندگی بیشتر را تهیه نمایند که این امر با توجه به موجود بودن طیف رنگی مناسب برای دندان های افراد امکان پذیر است.

مراقبت های لازم بعد از کامپوزیت چیست؟

طول عمر استفاده از کامپوزیت مناسب بوده و کامپوزیت ماندگاری مناسب دارد، با این وجود رعایت بهداشت و مراقبت های لازم بر طول عمر استفاده کامپوزیت می افزاید. یکی از مواردی که ممکن است برای کامپوزیت ها رخ دهد، تغییر رنگ آن ها به مرور زمان است. بعد از کامپوزیت از مصرف مواد رنگی نظیر چای، قهوه و نوشابه تا 48 ساعت بعد از نصب کامپوزیت خودداری نمایید. رعایت نکات تجویزی دندانپزشک و زدن مسواک و استفاده از دهانشویه ها از دیگر موارد مراقبتی است که افراد باید بعد از کامپوزیت رعایت نمایند. همچنین نباید به کامپوزیت فشار زیادی آورده شود، زیرا ممکن است شکسته شود. البته در صورت شکسته شدن کامپوزیت امکان ترمیم آن وجود دارد.

برخی از افراد ممکن است بعد از استفاده از کامپوزیت دندانی دچار حساسیت های موضعی گردند، حساسیت به سرما یا گرما می تواند تا مدت زمان کوتاهی بعد از کامپوزیت فرد را آزار دهد اما به مرور زمان همه چیز طبیعی شده و این حساسیت های موضعی برطرف می گردند.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

حجم کامپوزیت بکار برده شده، نوع برند مصرفی، تعداد دندان کامپوزیت شده و ... از جمله مواردی است که در تعیین قیمت نهایی کامپوزیت تاثیر فراوان دارد. دستمزد خود دندانپزشک نیز بر قیمت نهایی کامپوزیت تاثیر دارد. اگر دندانی دچار نقص یا عیب احتمالی باشد، باید در گام نخست این نقص برطرف شده، سپس اقدام به کامپوزیت کردن دندان ها نمود. هزینه کامپوزیت با هزینه ترمیم های تکمیلی مجزا حساب می شود. برای کامپوزیت کردن دندان های خود مرکزی را انتخاب نمایید که بهترین برندها را با قیمت مناسب برای دندان های شما اجرا نماید.

اگر قصد کامپوزیت کردن دندان ها را دارید، در گام نخست بهتر است دندانپزشکی مجرب در این حوزه و سایر حوزه های دندانپزشکی بیابید. تخصص و تجربه دندانپزشک در این مورد بسیار مهم است. دندانپزشک مجرب بایستی از بهترین متریال مصرفی برای کامپوزیت دندان های فرد استفاده نماید. در دندانپزشکی دکتر سعید کریمی خدمات زیبایی دندان از جمله کامپوزیت کردن دندان ها با برترین برندهای موجود با قیمت مناسب انجام می گیرد.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.