ایمپلنت برای افراد سیگاری چگونه است؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
08 مرداد 1403

ایمپلنت برای افراد سیگاری چگونه است؟

ایمپلنت دندان یک روش درمانی زیبایی است و امروزه طرفداران بسیاری دارد. از آنجایی که اغلب افراد سیگار مصرف می‌کنند ممکن است با سوال مواجه شوند که ایمپلنت برای افراد سیگاری چگونه است؟ آیا ایمپلنت برای افراد سیگاری انجام می‌شود؟ در پاسخ به چنین سوالاتی باید بگوییم بله ایمپلنت برای کسانی که سیگار مصرف می‌کنند نیز قابل انجام است. از طرف دیگر افراد سیگاری اگر نکاتی را حین و بعد از ایمپلنت انجام دهند، ایمپلنت موفق خواهند داشت.

فهرست محتوای صفحه :

ایمپلنت برای افراد سیگاری ممکن است در صورت عدم رعایت برخی فاکتور‌ها با موفقیت مواجهه نشود. اما چیزی که در این میان بسیار واضح است، قطع مصرف سیگار در دوران نقاهت و قبل از انجام ایمپلنت است. ایمپلنت برای افرادی که سیگاری‌اند به دلیل دیر جوش خوردن متریال با استخوان فک، کمی سخت است.

مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت برای افراد عادی 4 ماه است، پس ایمپلنت برای افراد سیگاری به 6 ماه زمان نیاز دارد تا کاملا جوش بخورد. در افراد سیگاری به علت ضخامت مخاط داخل سینوسی بیشتر، جراحی اپن سینوس لیفت در این افراد آسان و ساده‌تر انجام می‌شود. احتمال سوراخ شدن غشای سینوس نیز در این افراد کمتر رخ می‌دهد.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

تعداد 10 نخ سیگار در روز برای ایمپلنت افراد سیگاری، قابل توجیه است. اما اگر مصرف روزانه از این مقدار بیشتر باشد، باید حتما آن را کاهش دهند سپس برای ایمپلنت اقدام کنند. در ایمپلنت برای افراد سیگاری، ابتدا دندان‌ها توسط دندانپزشک کشیده می‌شوند. 2 الی 3 ماه پس از آن، ایمپلنت برای این افراد انجام می‌شود. اگر کشیدن دندان‌ها باعث ایجاد حفره بزرگ شود، 4 ماه پس از کشیدن آنها باید فیکسچر برای بیمار قرار داده شود.

نکات لازم در ایمپلنت برای افراد سیگاری

ایمپلنت برای افراد سیگاری دارای یک سری نکات و دستور العمل‌ها است. در این دسته از افراد بهتر است قرار دادن فیکسچر و بازسازی استخوان در یک روز انجام نشود. ابتدا بازسازی استخوان باید صورت بگیرد و سپس با گذشت 4 ماه ایمپلنت کاشته شود. اگر افراد سیگاری می‌خواهند یک ایمپلنت موفق داشته باشند باید نکاتی را به شرح زیر رعایت کنند.

  • قبل از اقدام به هر کاری با متخصص خود در رابطه با مصرف سیگار صحبت کنید.
  • حداقل 10 روز قبل از ایمپلنت و دو ماه بعد از آن، از استعمال دخانیات و سیگار خودداری کنید.
  • دندان‌ها هر روز مسواک بزنید و از دهان شویه‌های مخصوص افراد سیگاری مرتب استفاده کنید.
  • به صورت منظم طبق دوره‌های معین شده برای انجام معاینات سلامت دهان و دندان، به متخصص خود مراجعه کنید.
ایمپلنت برای افراد سیگاری چگونه است ؟

چگونه می‌توانیم عوارض سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت را کاهش دهیم؟

مصرف دخانیات و سیگار کشیدن می‌تواند خطرات و عوارض قابل توجهی را پس از ایمپلنت دندان به دنبال داشته باشد. همانطور که اشاره کردیم ایمپلنت برای افراد سیگاری قابل انجام است. اما پس از ایمپلنت مصرف سیگار می‌تواند مشکلاتی را به دنبال آورد. یکی از این خطرات و عوارض جوش نخوردن ایمپلنت دندان است. در حقیقت ریسک این افراد برای این که ایمپلنت آنها بعد از جراحی جوش نخورد، نسبت به افراد عادی که سیگار نمی‌کشند بیشتر است.

در این قبیل افراد جراحی پیوند استخوان با مشکلاتی همراه می‌شود. به عبارت دیگر احتمال اینکه پودر استخوان به استخوان تبدیل نشود افزایش می‌یابد. ایمپلنت برای افراد سیگاری در کنار سیگار کشیدن، سلامت دهان، دندان و خود ایمپلنت را به خطر می‌اندازد. در این بین بهترین روش برای اطمینان از جوش خوردن کامل ایمپلنت و بهبود کامل قطع مصرف سیگار است.

برخی از افراد ممکن است نتوانند سیگار را ترک کنند و پس از ایمپلنت هم سیگار بکشند. در این حالت باید پس از جراحی بیمار مصرف سیگار خود را کم‌تر کند، به گونه‌ای که هر سیگار را تا نصف بکشد. پس از سیگار کشیدن نیز بلافاصله باید از دهانشویه مخصوص و آب نمک استفاده شود.

تا چند روز پس از ایمپلنت دندان نباید سیگار کشید؟

بسیاری از بیماران سیگاری سوال می‌پرسند که تا چه مدت پس از ایمپلنت می‌توانند سیگار بکشند؟ توصیه متخصصان برای بیماران سیگاری این است که باید 10 روز قبل از انجام ایمپلنت و یک ماه پس از آن سیگار خود را قطع کنند. در هر عملی نیاز است برای موفقیت کامل دستور العمل‌ها را رعایت کرد. ایمپلنت برای افراد سیگاری در صورتی با موفقیت همراه می‌شود که نکات غذایی پس از ایمپلنت، نکات بهداشتی و غیره را به خوبی رعایت کرد.

البته این موضوع که توصیه می‌کنند یک الی دو هفته قبل از ایمپلنت مصرف سیگار را قطع کنید بدون استثنا برای همه‌ی افراد سیگاری است. از طرف دیگر اینکه چند وقت پس ایمپلنت می.توان سیگار کشید؟ بستگی به شرایط جسمانی بیمار و میزان مصرف سیگار او دارد. به صورت میانگین یک الی سه ماه پس از ایمپلنت نباید سیگار و دخانیات مصرف کرد. این کار شانس موفقیت کاشت شما را بیشتر می‌کند.

در چند روز ابتدایی، پس از جراحی و کاشت ایمپلنت در استخوان فک، لخته‌های خونی در اطراف ایمپلنت انجام شده دیده می‌شود. این امر باعث عدم ورود باکتری و مواد غذایی به محل کاشت ایمپلنت می‌شود. مصرف سیگار، قلیان، مکیدن و تف کردن سبب از بین رفتن این لخته‌های خون می‌شود. در نتیجه سوکت خشک ایجاد می‌شود که یک وضعیت دردناک را برای بیمار به همراه دارد.

تاثیر مصرف سیگار بر ایمپلنت دندان

با توجه به مطالب گفته شده و به دلیل مضرات نیکوتین و دود سیگار، کاشت ایمپلنت دندان در هر فرد سیگاری به موفقیت کامل ختم نمی‌شود. مصرف اینگونه دخانیات باعث صدمه و آسیب به سلامت دهان، دندان و فک می‌شود. در ادامه برخی از تاثیرات مصرف سیگار بر روی ایمپلنت دندان را مطرح می‌کنیم.

  • دود سیگار باعث صدمه به لثه‌ها و استخوان‌های اطراف محوطه دندان می‌شود.
  • نیکوتین موجود در سیگار سیستم دفاعی و ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.
  • دخانیات و نیکوتین باعث جوش نخوردن ایمپلنت دندان می‌شوند.
ایمپلنت برای افراد سیگاری چگونه است ؟

دود سیگار بافت‌های موجود در قسمت داخلی دهان شما را می‌سوزاند و حتی می‌تواند به غدد بزاقی آسیب جدی وارد کند. که این امر باعث ایجاد خشکی دهان در فرد سیگاری می‌شود. کمبود در ترشح بزاق می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه در افراد سیگاری شود. البته در این میان حجم استخوان کافی و لثه سالم شانس موفقیت هرچه بیشتر ایمپلنت و طول عمر مفید آن را ضمانت می‌کند.

نیکوتین چه از طریق استعمال دخانیات و چه از طریق آدامس نیکوتین وارد بدن شود، جریان اکسیژن و خون رسانی را به استخوان فک و بافت دهان محدود می‌کند. پس ایمپلنت برای افراد سیگاری در اینجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا اکسیژن و خون‌ رسانی لازمه جوش خوردن ایمپلنت دندان است. ولی افراد سیگاری با مصرف نیکوتین باعث کاهش سطح دفاعی سیستم ایمنی و سیستم بهبودی بدن می‌شود.

تحلیل استخوان فک با مصرف سیگار چگونه رخ می‌دهد؟

عامل مهمی که باعث تحلیل استخوان فک می‌شود مصرف نیکوتین است. برای همین در ایمپلنت برای افراد سیگاری، دندانپزشک متخصص حتما باید یادآور شود که بیمار مصرف خود را برای مدت معینی قطع کند. این موضوع به قدری اهمیت دارد که حتی پس از جوش خوردن ایمپلنت، احکام تحلیل آن وجود دارد، و این موضوع به علت مصرف نیکوتین است.

از طرفی، در پی تحلیل رفتن استخوان فک حالت لقی ایمپلنت پیش می‌آید. در نتیجه ایمپلنت برای افراد سیگاری موفقیت آمیز نخواهد بود. همچنین عدم رعایت نحوه صحیح بهداشت دهان و دندان در افراد سیگاری سبب تشکیل جرم دندان می‌شود. تنها این نیست بلکه این موضوع باعث عفونت و التهاب لثه و در نهایت تحلیل استخوان فک و افتادن ایمپلنت خواهد شد.

کلام پایانی

ایمپلنت برای افراد سیگاری کمی با دشواری همراه است، زیرا افراد سیگاری به راحتی نمی‌توانند آن را ترک کنند. حتی در این حالت نیز قطعا باید مصرف این افراد کاهش بیابد. در صورتی که همزمان ایمپلنت کنید و به سیگار کشیدن ادامه دهید، کاشت ایمپلنت شما به ثمر نمی‌رسد. به همین علت ضروری است با توجه با تاثیرات منفی سیگار آن را برای مدتی کنار بگذارید، تا کاشت شما با مشکل مواجه نشود.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.