بهترین دهانشویه برای ایمپلنت چه ویژگی هایی دارد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
24 شهریور 1403

بهترین دهانشویه برای ایمپلنت چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین دهانشویه برای ایمپلنت در مدل‌ها و برند‌های متفاوتی وجود دارد. در واقع پس از کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت مراقبت‌های تکمیلی و بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. در کنار استفاده از موارد مانند نخ دندان و مسواک، به کارگیری بهترین دهانشویه برای ایمپلنت نیز ضروری است. در واقع تمامی این موارد باعث افزایش طول عمر مفید ایمپلنت می‌شود.

فهرست محتوای صفحه :

دهانشویه‌ها از ترکیبات شیمیایی تولید می‌شود که ویژگی‌های مختص به هر عارضه در دهان را دارا هستند. اما برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که بهترین دهانشویه برای ایمپلنت چه ویژگی‌هایی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بهترین نوع دهانشویه برای ایمپلنت مدل‌ فاقد الکل است که از اسیدی شدن و همچنین عدم تنظیم بزاق دهان جلوگیری می‌کند.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

دهانشویه‌ها مدل‌ها متنوعی از جمله ضدعفونی کننده، حاوی فلوراید و غیره هستند. با توجه به اینکه دوره درمان ایمپلنت کاملا حساس و مهم است، بیمار باید از دهانشویه فاقد الکل استفاده کند. در ترکیبات دهانشویه‌ها فنول، الکل، فلوراید، پراکسید هیدروژن و همچنین کلرهگزیدین وجود دارد که با توجه به نیاز بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف دهانشویه بدون الکل بهترین دهانشویه برای ایمپلنت است. زیرا با مصرف آن ما شاهد جلوگیری از بوی نامطبوع دهان، جلوگیری از پوسیدگی دندان، پلاک و عفونت خواهیم بود. اگر دهانشویه الکلی باشد مانع ترشح بزاق دهانی خواهد شد و همین امر سبب عدم باکتری زدایی می‌شود. چرا که بزاق دهان توانایی تنظیم PH را در دهان دارد.

    بهترین دهانشویه برای ایمپلنت چه ویژگی‌ هایی دارد؟

علت استفاده از دهانشویه برای ایمپلنت چیست؟

بنا به دلایل مختلف از جمله تجمع باکتری و بروز عفونت پس از انجام ایمپلنت دندان استفاده از دهانشویه ضرورت دارد. همچنین ایجاد پلاک در میان دندان‌ها سبب آسیب جدی به لثه و دندان می‌شود که به کارگیری بهترین دهانشویه برای ایمپلنت می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند. هر مشکلی در دهان و دندان دهانشویه مخصوص خود را دارد که می‌توان هر یک را در شرایط خاص خود استفاده کرد.

پس از انجام ایمپلنت، استفاده از دهانشویه ضرورت بسیار بالایی دارد. بوی بد دهان عمده‌ترین مشکل بیماران س از کاشت است، در این صورت متخصص دندانپزشک اغلب استفاده از دهانشویه را تجویز می‌کند. استفاده از دهانشویه با ساختار نامناسب نه تنها در روند بهبودی کمکی به شما نمی‌کند. بلکه مشکلات و عوارض جبران ناپذیری را برای شما به همراه خواهد داشت.

اینکه چه تعداد در روز از دهانشویه استفاده کنید بستگی به نظر متخصص شما دارد. از تعداد دفعات و مقدار مشخص شده توسط متخصص، پیروی کنید و پروسه درمان را به طور دقیق ادامه دهید. همچنین بهترین دهانشویه برای ایمپلنت نیز توسط دندانپزشک شما تعیین می‌شود. این دهانشویه‌ها هرگز جایگزین مسواک و نخ دندان نمی‌شود و استفاده از این موارد نیز ضرورت خود را دارد.

مزایای استفاده از بهترین دهانشویه برای ایمپلنت دندان چیست؟

همانطور که به استفاده از دهانشویه پس از ایمپلنت تاکید می‌شود باید بدانید که این دهانشویه‌ها مزایای متعددی را برای شما به همراه دارد. مصرف این متریال پزشکی روند بهبودی شما را تسریع می‌بخشد و از ایجاد هرگونه عارضه‌ای در دهان شما جلوگیری می‌کند. ما در این قسمت مزایای بهترین دهانشویه برای ایمپلنت را شرح می‌دهیم.

  • هالیتوز (جلوگیری از بوی نامطبوع و آزاردهنده دهان)
  • بهبود التهاب‌های لثه
  • تقویت سفیدی تمامی دندان‌ها
  • تقویت دندان
  • جلوگیری از بیماری‌هایی مانند پریودنتال و لثه
  • کنترل هر چه بهتر پلاک و جرم موجود در میان دندان‌ها

در میان تمام موارد گفته شده خشکی دهان‌ نیز یکی از مشکلاتی است که ممکن است پس از ایمپلنت دندان برای افراد به وجود می‌آید. خشکی دهان به همراه پوسیدگی دندان‌ها، بیماری لثه‌ای و همچنین بوی بد دهان است. در این رابطه استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید، آنزیم‌ها، مشتقات سلولز و یا موسین‌های حیوانی می‌تواند بسیار مفید فایده واقع شود. فلوراید متریالی است که مینای دندان شما را تقویت می‌کند، به گونه‌ای که مواد باقی مانده در دهان شما ترکیب شده و احساس بزاق طبیعی را تقلید می‌کند.

چه زمان پس از ایمپلنت می‌توان از دهانشویه استفاده کرد؟

در طی پروسه بهبودی اولیه، که اغلب یک الی دو هفته طول می‌کشد، محل جراحی شده از حساسیت بالا و ویژه‌ای برخوردار است. به همین سبب اکثر دندانپزشک‌های متخصص در زمینه ایمپلنت، توصیه می‌کنند در این مدت از استفاده دهانشویه به طور کلی و کاملا اجتناب کنید. دهانشویه‌ها می‌توانند محل کاشت ایمپلنت دندان را تحریک کرده و به طور بالقوه روند بهبودی شما را مختل کنند.

اما زمانی که این دوره اولیه بهبود به پایان برسد، شما باید به متخصص خود مراجعه کنید. با توجه به بررسی‌هایی که توسط متخصص صورت می‌گیرد مصرف بهترین دهانشویه برای ایمپلنت تجویز می‌‌شود. زمانی که مصرف این مواد دارویی به نسخه شما اضافه می‌شود شاهد روند سریع‌تری بهبودی خواهید بود. در حالت کلی پس از بهبودی نیز بهتر است از نوعی دهانشویه مخصوص که دندانپزشک معرفی می‌کند استفاده کنید.

نحوه مصرف صحیح بهترین دهانشویه برای ایمپلنت چگونه است؟

مصرف هر نوع دهانشویه ای به شکل صحیح و همچنین منظم می‌تواند بر حفظ سلامت دهان و دندان‌ کمک شایانی کند. البته برای استفاده کاملا صحیح از دهانشویه، لازم و ضروری است دهان را پیش از استفاده کاملا بشویید. پس از این کار مقدار کافی از دهانشویه را در دهان ریخته و به مدت زمان حداقل 30 ثانیه، مایع را در دهان خود کاملا حرکت دهید. در اینجا کار شما تمام نشده و بعد از این مرحله باید دهان خود را با آب کاملا شستشو دهید.

    بهترین دهانشویه برای ایمپلنت چه ویژگی‌ هایی دارد؟

همچنین قبل از استفاده از هر مدل دهانشویه‌ای، به دستورالعمل تولید کننده‌ی آن مراجعه کرده ومطالعه‌ای داشته باشید. علاوه بر این از مواد مضری که در آن موجود است نیز مطلع شوید. انتخاب دهانشویه‌های حاوی مواد فلوراید می‌تواند به تقویت دندان‌ها‌ی شما کمک کند. در واقع بهترین دهانشویه برای ایمپلنت می‌تواند از تولید رسوب دندانی نیز جلوگیری به عمل آورد. از طرفی، دهانشویه‌هایی که حاوی الکل هستند باعث خشکی دهان و از طرفی ایجاد تحریک در دهان را دارند. بنابراین برای افرادی که در دهان خود ایمپلنت دندان دارند خیلی بهتر است که از دهانشویه‌های بدون الکل استفاده کنند.

بهترین دهانشویه برای ایمپلنت، آیا جایگزین دارد؟

حتی بهترین دهانشویه برای ایمپلنت نیاز جایگزین دارد. در واقع شستشوی دهان با نمک گرم یک روش بسیار ساده، موثر و در دسترس است که برای بهبودی و پاکسازی دهان پس از جراحی ایمپلنت کاربرد بالایی دارد. نمک خوراکی دارای خاصیت‌های ضد باکتریایی و همینطور ضد التهابی است، که به شفافیت و در عین حال سلامت عمومی دهان کمک کننده است. برای استفاده از این روش باید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

  • 1. نصف یک قاشق چایخوری نمک خوراکی را به آب گرم خود بی‌افزایید، به قدری آن را هم بزنید که نمک کاملا حل شود.
  • 2. حال این محلول به دست آمده را در دهان ریخته و به مدت زمان 30 ثانیه بچرخانید. سعی کنید این محلول را در قسمت‌های ایمپلنت شده چند ثانیه ثابت نگه دارید.
  • 3. پس از انجام عمل گفته، محلول را بیرون ریخته و دهان خود را با آب بشویید.
  • 4. در نهایت فرایند گفته شده را در روز 2 الی 3 بار تکرار کنید. بهتر است این مراحل بعد از هر وعده غذایی که مصرف می‌کنید اتفاق بی‌افتد.
  • <

کلام پایانی

بهترین دهانشویه برای ایمپلنت دندان قطعا همان محلولی است که دندانپزشک برای شما تجویز و توصیه می‌کند. ما در اینجا از مزایای به کارگیری دهانشویه برای شما گفتیم و همچنین یک روش جایگزین برای آن ذکر کردیم. اما نباید فراموش کنید که حتی این روش پیشنهادی باید قبل از انجام حتما با متخصص خود در میان گذاشته شود. همچنین خاطر نشان می‌شویم که دهانشویه‌های الکلی را در دوره‌ی پس از کاشت ایمپلنت، استفاده نکنید زیرا عوارض خود را به همراه دارد. در نهایت با رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان می‌توانید از کاشت ایمپلنت‌های خود نهایت رضایت را داشته باشید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.