آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
28 شهریور 1403

آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟

تقریبا همه ما موافق هستیم که هیچ چیزی دردآورتر از دندان دردهای شدید نیست؛ البته باید گفت که خوشبختانه راه درمان این درد وجود دارد. سال‌ها است که دندان درد افراد می‌تواند به سادگی انجام یک عصب کشی اصولی از بین برود. دردهای شدید و مزمن دندانی اصلی‌ترین دلیل سوق دادن افراد به سمت انجام عصب کشی دندان است که البته درمانی تکمیلی به حساب نمی‌آید و تنها از بین برنده درد است. افراد بسیاری در میانسالی از مزایای این روش یعنی عدم احساس درد بی حسی کامل دندان استفاده می‌نمایند. دندان عصب کشی شده بیش از سایر دندان‌ها مستعد عفونت و پوسیدگی است به همین خاطر از توصیه‌های متداول متخصصین دندانپزشکی پس از انجام عصب کشی، پر کردن دندان و سپس استفاده از روکش یا لمینت دندان عصب کشی شده است. این اقدامات برای حفظ دندانی است که مستعد از بین رفتن در اثر انواع عفونت‌ها خواهد بود. در ادامه در مورد اینکه آیا انجام لیمنت دندان عصب کشی شده ممکن است صحبت خواهیم کرد.

فهرست محتوای صفحه :

لمینت دندان

در ابتدا بهتر است کمی با این روش ترمیمی-زیبایی آشنا شوید. لمینت دندان در حقیقت روکش نازکی است که بر روی سطح دندان افراد چسبانده شده و آن را پوشش می‌دهد. با وجود این روکش، دندان‌هایی که از نظر ظاهری دچار تغییر شکل، رنگ و یا لک گرفتگی شده‌اند به ظاهری طبیعی و زیباتر دست پیدا می‌کنند. لمینت بسته به تشخیص دندانپزشک، ممکن است از جنس سرامیک (پرسلن) و یا رزین‌های کامپوزیتی باشد. گفتنی است که لمینت‌های پرسلنی مقاومت و استحکام بیش‌تری دارند.

لمینت دندان روشی جهت بدست آوردن لبخند زیبا برای بیمار محسوب می شود. لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود. انتخاب جنس لمینت بسته به شرایط دندان و نظر دندانپزشک انجام می شود

عصب کشی دندان

تقریبا همه ما اسم عصب کشی دندان را شنیده و یا آن سر و کار داشته‌ایم. از نام گذاری آت می‌توان حدس زد که دقیقا در عصب کشی چه اتفاقی می‌افتد که نتیجه آن از بین رفتن درد و حس در دندان خواهد بود.

در عصب کشی همانطور که از نام آن پیدا است، قسمت میانی دندان فرد برداشته شده و از طریق ابزارهای دندانپزشکی، پالپ عفونی شامل عصب و حتی رگ‌های خونی برداشته می‌شود. در نتیجه نبود عصب که انتقال دهنده پیام درد به مغز است؛ درد در ناحیه دندان به طور کلی از بین می‌رود.

 آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟

عصب کشی دندان مزایا و معایبی دارد. مهم‌ترین مزیت آن از بین رفتن و درد و احساس در دندانی است که تحمل آن دیگر ممکن نبوده است. از معایب این روش می‌توان به احتمال ایجاد عفونت آن هم از نوع شدید اشاره کرد. در واقع درد یک مکانیزم دفاعی است که به افراد یادآور می‌شود در ناحیه مورد نظر مشکلی وجود دارد. بنابراین اگر دندان عصب کشی شده دچار عفونت شود؛ افراد خیلی دیر متوجه آن خواهند شد. وجود یک روکش بر روی دندان عصب کشی شده می‌تواند در کاهش احتمال وقوع عفونت بسیار موثر باشد. بنابراین لمینت دندان عصب کشی شده نه تنها مفید بلکه لازم است.

آیا انجام لمینت دندان عصب کشی شده ممکن است؟

به این سوال نمی‌توان به طور قطع پاسخ مثبت یا منفی داد؛ اگرچه از نظر فنی امکان انجام لمینت دندان عصب کشی شده مانعی ندارد اما درستی انجام این‌کار به عوامل زیر بستگی دارد.

جایگاه دندان

اولین عاملی که در امکان انجام لمینت دندان عصب کشی شده نقش دارد؛ جایگاه قرارگیری و نوع دندان است. اگر دندان عصب کشی شده شما جزو دندان‌های آسیای عقبی باشد؛ انجام لمینت دندان چندان تصمیم خوبی نخواهد بود. اولین دلیل این مسئله این است که این دندان‌ها در معرض دید نیستند و حتی با لبخند زدن نیز مورد توجه قرار نخواهند گرفت بنابراین از لحاظ ظاهری نیازی به لمینت نیست.

از نظر اهداف پیشگیرانه (پیشگیری از عفونت) باید گفت به دلیل این‌که این دندان‌ها نقش اصلی را در فرآیند جویدن و خرد کردن غذا ایفا می‌کنند؛ تحت فشار زیادی هستند. لمینت دندان‌های عقبی، ممکن است تحت این فشارها بشکند و خوب است بدانید که شکستن لمینت به تجمع جرم و باکتری در نتیجه ایجاد عفونت منجر خواهد شد. درمان عفونت دندان لمینت شده، مستلزم برداشتن لمینت و دوباره چسباندن آن است. در صورتی که لمینت دچار آسیب شده باشد باید باید روکش لمینتی نیز با لمینت جدید تعویض شود که هزینه و صرف زمان بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین متخصصین دندانپزشکی انجام لمینت دندان عصب کشی شده عقبی را توصیه نمی‌کنند و برای این دندان‌ها، معمولا روکش بیش‌تر پیشنهاد می‌شود.

برای دندان‌های جلویی افراد لمینت دندان متداول‌تر از روکش است. چرا که این دندان‌ها مستقیما در معرض دید هستند و با لبخند زدن نمایش داده می‌شوند. بنابراین ظاهر آنان اهمیت بسیاری دارد. لمینت در پوشاندن عیوب ظاهری دندان از روکش موفق‌تر عمل می‌کند و ظاهری طبیعی‌تر به دندان‌ها می‌دهد. از طرفی دیگر این دندان‌ها تحت فشار کم‌تری و احتمال شکستگیی کمتری هستند. به دلایل گفته شده انجام لمینت دندان عصب کشی شده جلویی نه تنها ممکن بلکه لازم است.

میزان پر شدگی و سلامت دندان

ندان‌های عصب کشی شده معمولا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پر می‌شوند. موادی که برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند معمولا استحکام دیواره اصلی دندان‌ها را ندارند. دندان‌ها برای انجام لمینت باید مقداری تراشیده شوند تا در وهله اول با دیگر دندان‌ها هم سطح و هم تراز شوند و در وهله دوم، برای چسباندن هر چه بهتر لمینت آماده باشند. گفته می‌شود که اگر بیش از نیمی از دندان را مواد پر کننده تشکیل داده باشند؛ دندان مورد نظر برای انجام لمینت مناسب نخواهد بود.

این مسئله در خصوص دندان‌هایی که سلامت خود را از دست داده‌اند نیز صدق می‌کند. دندان‌های عصب کشی شده همانطور که پیش‌تر خواندید؛ در معرض احتمال عفونت شدید هستند و این مسئله می‌تواند به سلامت دندان‌ها آسیب برساند. همچنین احتمال شکستگی این دندان‌ها بیش‌تر از سایر دندان‌ها است. بنابراین اگر دندان عصب کشی شده از سلامت چندانی نیز برخوردار نباشد امکان انجام لمینت وجود نخواهد داشت.

بنابر آن‌چه خواندید؛ لمینت دندان عصب کشی شده در مواقعی که شرایط آن فراهم شده باشد کاملا شدنی و لازم است. دندان‌های عصب کشی شده زودتر از باقی دندان‌ها دچار عفونت‌ها، پوسیدگی و تغییر رنگ می‌شوند. احتمال از دست رفتن این دندان‌ها در اثر پوسیدگی نیز بسیار بالا است. بنابراین علاوه بر جنبه‌های زیبایی، برای حفظ سلامت دندان‌های عصب کشی شده نیز وجود لمینت بسیار کمک کننده است چرا که لمینت به عنوان سدی در برابر جرم و باکتری عمل می‌کند.

 آیا دندان عصب کشی شده را میتوان لمینت کرد؟

مراقبت از لمینت دندان عصب کشی شده

اهمیت مراقبت از لمینت دندان عصب کشی نسبت به سایر دندان‌ها بالاتر است. همانطور که پیش‌تر خواندید دلیل این مسئله این است که این دندان‌ها ضعیف‌تر از باقی دندان‌ها هستند بنابراین رعایت بهداشت و مراقبت از آنان در طولانی شدن عمر لمینت موثر خواهد بود.

استفاده منظم از مسواک مناسب (درجه متوسط از لحاظ نرمی) و خمیر دندان مناسب (خمیر دندان‌های ژله‌ای فاقد هرگونه مواد ساینده یا سفید کننده) همچنین نخ دندان و دهان شویه برای حفظ بهداشت دهان و عدم تجمع جرم و باکتری در دندان ضروری است.

نکته دیگر رعایت رژیم غذایی مناسب است. به افرادی که لمینت دندان عصب کشی شده انجام می‌دهند توصیه می‌شود تا از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگ دار (به عنوان مثال قهوه و نوشابه)، چسبنده (شکلات و آدامس)، سفت (مانند ته دیگ و برخی از مغزها) خودداری نمایند.

از دیگر انواع مراقبت از لمینت دندان؛ می‌توان به عدم استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار برای شکستن (به عنوان مثال برای شکستن پوست پسته یا بادام) و باز کردن وسایل اشاره کرد.

هزینه لمینت دندان عصب کشی شده

هزینه لمینت انواع دندان با مراجعه به متخصص دندانپزشکی و مشاوره مشخص ‌می‌شپود.

همچنین خوب است بدانید که مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و با تجربه در این زمینه بسیار مهم است. لمینت دندان عصب کشی شده فرآیند حساسی است که باید با استفاده از تجهیزات نوین و فناوری‌های روز دنیا انجام شود. شما می‌توانید با خیال راحت انجام لیمنت دندان عصب کشی شده خود را به دکتر سعید کریمی با سال‌ها تجربه و دانش در این زمینه بسپارید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.