روش GBR  در کاشت ایمپلنت دندان چیست
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
16 فروردین 1397

روش GBR در کاشت ایمپلنت دندان چیست

( Guided Bone Regeneration ) GBR روشی خاص در کاشت ایمپلنت دندان است که امروزه بیش از هر تکنیک دیگری در کاشت ایمپلنت استفاده می شود. با این تکنیک می توان حجم استخوان آلوئول را در نواحی که قرار است ایمپلنت قرار گیرد را افزایش داد.

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که با استفاده از جراحی درون لثه قرار داده شده و پس از گذشت زمان، اتصال قطعه با استخوان باقیمانده در لثه اتفاق می افتد.

GBR پیوند استخوان برای جبران حجم استخوان از دست رفته برای کاشت دندان است. این روش برای بازسازی استخوان کافی برای کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت، خصوصا در بزرگسالان و بیماران با کمبود استخوان فک است.

پیوند استخوان

gbr چیست و چه زمانی استفاده می شود؟

این درمان زمانی استفاده می شود که کمبود استخوان در فک وجود داشته باشد که کمبود استخوان باعث کاهش موفقیت کاشت ایمپلنت دندان می شود. زمانی که حفره ای در فک ایجاد شود (ناشی از فقدان دندان) از آنجا که سرعت تکثیر بافت های اپی تلیوم و همبند بیشتر از استخوان می باشند بنابراین زودتر از استخوان آن فضا را پر می کنند و فک دچار کمبود استخوان در این ناحیه می شود.

پیوند استخوان

روش GBR از لحاظ اصول همانند روش ( Guided Tissue Regeneration ) GTR است با این تفاوت که سلولهای استئوبلاست برای این روش استفاده می شود و با حذف سلولهای اپی تلیوم و بافت همبندی ساخت استخوان درون موضع انجام می شود. در GBR غشاء محافظت کننده بصورت حالت غیر قابل جذب و قابل جذب است.

جهت موفقیت GBR پیش از کاشت ایمپلنت بایستی مواردی را رعایت کرد

  • موضع ورودی سلولهای استخوانی به اندازه کافی باشد.
  • تغذیه خونی مناسب برای موضع برقرار باشد.
  • موضع مورد نظر پایدار باشد.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.