لمینت دندان رنگ می گیرد یا لک می شود؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
28 مهر 1403

لمینت دندان رنگ می گیرد یا لک می شود؟

داشتن چهره جذاب به عوامل بسیاری بستگی دارد. دندان‌ها اعضایی به شدت تاثیرگذار بر چهره هستند به طوری که زیباترین چهره‌ها توسط دندان‌های زرد رنگ و نامرتب، می‌توانند به شدت تحت تاثیرات منفی قرار بگیرند. با گسترش روش‌های مختلف، امروزه داشتن دندان‌های مرتب و مرواریدی رنگ، به سادگی امکان‌پذیر است. روش‌های زیبایی-ترمیمی در دندانپزشکی نوین امروزه بسیار متنوع هستند اما همچنان در این بین، لمینت یکی از پرطرفدارترین‌ها به حساب می‌آید. چندین سال است که افراد با استفاده از این روش، نواقص دندانی خودرا برطرف می‌کنند. لمینت با قرارگیری بر روی دندان‌ها، به آنان ظاهری سفید رنگ و یکدست می‌بخشد. ممکن است برای برخی نگرانی از این بابت وجود داشته باشد که لمینت نیز مانند دندان طبیعی بعد از مدتی در اثر تغییر رنگ و لک گرفتن، ظاهر سفید رنگ جذاب خود را از دست بدهد. جنس لمینت با دندان متفاوت است اما آیا تغییر رنگ لمینت دندان نیز مانند دندان طبیعی ممکن است؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به این سوال به طور مفصل پاسخ دهیم.

فهرست محتوای صفحه :

لمینت چیست؟

همه ما می‌دانیم که اکثریت قریب به یقین افرادی که از دندان‌های یکدست و مروارید رنگ برخوردار هستند؛ افرادی هستند که لمینت دندان انجام داده‌اند. بهتر است حال کمی تخصصی‌تر با لمینت آشنا شویم. لمینت در واقع یک روکش دندانی است که می‌تواند از جنس سرامیک (لمینت‌های از جنس پرسلن) یا کامپوزیت (رزین‌های کامپوزیتی) باشد. لمینت روکشی است که از قالب گرفته شده از دندان افراد ساخته می‌شود و با استفاده از چسب مخصوص، بر روی دندان‌های تراشیده شده افراد قرار می‌گیرد.

لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود.

در این روش، تنها مقداری از مینای دندان افراد تراشیده می‌شود و به دندان آسیبی وارد نمی‌شود اما پس از انجام لمینت، در واقع آن چیزی که با دنیای بیرون ارتباط دارد لمینت است نه مینای دندان! به همین خاطر بعضی افراد از بابت تغییر رنگ لمینت دندان ابراز نگرانی می‌کنند.

آیا لمینت دندان رنگ یا لک می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تغییر رنگ لمینت دندان بستگی به جنس آن دارد. لمینت‌های کامپوزیتی به سرعت در برابر عوامل تغییر دهنده رنگ، واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال با خوردن قهوه، به طور واضح می‌توان تغییر رنگ را مشاهده کرد و در صورت عدم رعایت بهداشت در طولانی مدت، لک گرفتن این لمینت‌ها به سادگی صورت می‌پذیرد.

سرعت و شدت تغییر رنگ لمینت سرامیکی با نوع کامپوزیتی بسیار متفاوت است. لمینت‌های سرامیکی در برابر تغییر رنگ مقاومت بسیار بالایی دارند. در مقایسه با دندان طبیعی نیز می‌توان گفت که لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری در برابر تغییر رنگ دارد. بنابراین از بابت تغییر رنگ لمینت‌های سرامیکی نگرانی چندانی وجود ندارد اما با همه این تفاسیر، در صوررت عدم انجام مراقبت‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان، تغییر رنگ و لک گرفتن لمینت‌های سرامیکی نیز ممکن است.

لمینت دندان رنگ می گیرد یا لک می شود؟

در صورت تغییر رنگ لمینت چه باید کرد؟

در ابتدا توصیه می‌شود که با رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی که در ادامه آورده می‌شود؛ از تغییر رنگ یا لک شدن واحد‌های لمینت خود جلوگیری کنید. در صورت زرد شدن لیمنت نیز باید گفت که تغییر رنگ لمینت دندان از لحاظ فنی در کارکرد آن تاثیر چندانی ندارد اما اگر از نظر روحی و روانی این مسئله برای شما آزاردهنده است؛ می‌توانید اقدام به تعویض واحدهای لمینتی خود کنید. این کار با قالب گیری و ساخت مجدد روکش، برداشتن واحدهای لمینت قبلی و جایگزینی واحدهای جدید انجام می‌شود.

عوامل ایجاد لک و تغییر رنگ لمینت

عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان

عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان را می‌توان اصلی‌ترین عامل زرد و یا تیره شدن لمینت‌ها دانست. در اثر عدم رعایت بهداشت، جرم‌ها و باکتری‌ها بر روی لمینت تجمع می‌یابند و در اثر زمان به پلاک تبدیل می‌شوند. با رعایت اصولی بهداشت می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

رعایت اصولی بهداشت دندان به این معنی است که روزانه حداقل ۲ بار به درستی مسواک بزنید. اگر طرز صحیح مسواک زدن را بلد نیستید به راحتی با تماشای ویدئو‌های آموزشی می‌توانید آن را یاد بگیرید. مسواک مناسب برای دندان‌های دارای لمینت، مسواک نرم است اما نه آن‌قدر نرم که از پاک کردن لمینت‌ها عاجز باشد. خمیر دندان مناسب نیز خمیر دندانی است که دارای هیچ گونه مواد ساینده نباشد.

مورد بعدی در خصوص رعایت بهداشت جهت جلوگیری از تغییر رنگ لمینت دندان، استفاده از نخ دندان است. نخ دندان از یکی موارد مهم در زمینه رعایت بهداشت دندان‌ها است که با پاکسازی فضاهایی که دسترسی به آن با مسواک ممکن نیست؛ از ایجاد پلاک جلوگیری می‌کند.

مورد مهم بعدی استفاده از دهان‌شویه است که کم‌تر کسی از اهمیت آن آگاه است! هنوز هم برخی تصور می‌کنند که دهان شویه برای زمانی است که دسترسی یا وقت کافی برای استفاده از مسواک وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که دهان شویه مکمل مسواک و نخ دندان است. دهان شویه مناسب برای دندان‌های لمینت شده، دهان شویه حاوی فلوراید و فاقد هگزیدین است.

استعمال سیگار

سیگار را می‌توان از مضرترین عوامل تغییر رنگ لمینت دندان دانست. نیکوتین موجود در دود سیگار که مستقیما با لیمنت‌های افراد در تماس است؛ باعث ایجاد رنگ زرد بر لمینت می‌شود. از پایه‌ای‌ترین توصیه‌ها برای افرادی که لمینت انجام می‌دهند؛ ترک همیشگی سیگار است.

غذاها و نوشیدنی‌های حاوی رنگ

رنگ‌های طبیعی و مصنوعی موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها اصلی‌ترین عوامل لک گرفتن تغییر رنگ لمینت دندان هستند. به عنوان مثال افرادی که روزانه قهوه مصرف می‌کنند نسبت به سایر افراد، دندان‌های تیره‌تری دارند. از این دست موارد می‌توان به نوشابه، قهوه، چای و خوراکی‌هایی نظیر پفک اشاره کرد. اولین توصیه برای افراد دارای لمینت دندان این است که از این مواد غذایی تا حد امکان دوری کنند. توصیه بعدی نیز این است که در صورت مصرف نیز، برای کاهش حداقلی تاثیر، سریعا لمینت‌ را شستشو دهند.

لمینت آسیب دیده

لمینت به دلیل بافت غیر متخلخلی که دارد نسبت به کامپوزیت و حتی دندان طبیعی، جذب رنگ و لک کم‌تری دارد. اگر به هر دلیلی، لمینت دچار آسیب‌هایی مانند خراش یا شکستگی شود پلاک‌ها و مواد رنگی راه ورود به لمینت را پیدا می‌کنند و باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، باید با در نظر گرفتن موارد زیر، از لمینت‌های خود کمال مراقبت را به جا آورید.

  • 1. هرگز از دندان‌های لمینت شده خود به عنوان ابزاری برای باز کردن در بطری یا قوطی استفاده نکنید.
  • 2. برای خوردن خوراکی‌هایی که پوسته سفت دارند به هیچ عنوان از دندان‌هایتان استفاده نکنید.
  • 3. مغزهای آماده تخمه و آجیل‌ها را جایگزین کنید.
  • 4. از خوردن قسمت سفت غذاها مانند ته دیگ پرهیز کنید.
  • 5. با علاقه خود به گاز زدن میوه‌هایی مانند سیب مبارزه کنید و پیش از خوردن آن‌ها را به تکه‌هایی کوچک تقسیم کنید.
  • 6. اگر جزو معدود افرادی هستید که از جویدن یخ لذت می‌برند؛ با این عادت خود خداحافظی کنید.
  • 7. همچنین اگر از مشکل دندان قروچه رنج می‌برید؛ از نایت گارد (محافظ دندان قروچه) استفاده کنید.
لمینت دندان رنگ می گیرد یا لک می شود؟

بیماری‌های دهان و دندان

بیماری‌های لثه، ممکن است باعث تضعیف لمینت‌ها و حتی افتادن آن‌ها شوند. از دیگر عوامل لق شدن لمینت‌ها، می‌توان به پوسیدگی و خرابی دندان‌ها اشاره کرد. در صورتی که واحدهای لمینت لق شوند؛ پلاک بین لمینت‌ و دندان رخنه می‌کند. این مسئله علاوه بر این‌که باعث تغییر رنگ لمینت دندان می‌شود؛ پوسیدگی و عفونت را نیز به دنبال دارد. بنابراین در صورت لق شدن واحدهای لمینت باید هر چه زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراجعه به دندانپزشک متخصص

با انجام یک لمینت اصولی نزد یک دندانپزشک مجرب، می‌توانید از کیفیت لمینت‌های خود اطمینان خاطر داشته باشید. برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینت نیز خوب است که در دوره‌های زمانی خاصی، به دندانپزشک خود جهت تمیز کردن لمینت و آگاهی از توصیه‌های جدید‌ مراجعه کنید.

در آخر باید گفت که لمینت‌ها عمر محدودی دارند. در هر صورت پس گذشت ۱٠ تا ۲٠ سال (بسته به میزان مراقبت) باید تعویض شوند. اگر چه با مراقبت بیش‌تر می‌توان از تغییر رنگ لمینت دندان و یا لک گرفتن آن به خوبی جلوگیری کرد اما پس از چندین سال، تغییر رنگ لمینت یک موضوع غیرقابل اجتناب خواهد بود.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.