آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
18 اردیبهشت 1401

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟ عوارض ناشی از کامپوزیت دندان چیست و سوال های این چنینی، برای پاسخ به این سوال ها حتما این مقاله را مطالعه نمایید. یکی از روش های مدرن برای زیبایی دندان ها که در دندانپزشکی زیبایی جایگاهی ویژه دارد، کامپوزیت دندان است.

فهرست محتوای صفحه :

کامپوزیت نوعی از مواد رزینی بوده که در ترمیم دندان ها بسیار پر کاربرد می باشد. این ماده دارای استحکام و زیبایی مناسب بوده، به همین دلیل کاندید مناسبی برای ترمیم دندان ها به حساب می آید. کامپوزیت دارای رنگ سفید و همرنگ دندان است، بنابراین در درمان های زیبایی دندان نیز کاربرد فراوان دارد.

آیا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان میشود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، خیر به هیچ وجه کامپوزیت دندان باعث پوسیدگی دندان ها نمی شود، اما باید از کامپوزیت همانند دندان طبیعی مراقبت های لازم صورت گیرد تا منشا پوسیدگی های دندانی نشود. برخی از افراد پس از کامپوزیت کردن دندان ها از آن ها مراقبت لازم را صورت نمی دهند، این امر باعث پوسیدگی دندان می شود. برای کامپوزیت کردن دندان ها گاهی نیاز به تراش دندان است، این امر می تواند استحکام دندان را کاهش دهد، همچنین محل اتصال کامپوزیت با لثه می تواند محلی مناسب برای تجمع باکتری ها گردد، از این رو حفظ سلامت دهان و دندان با روش هایی نظیر مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها بسیار مهم و ضروری است.

کامپوزیت کردن اصولی دندان ها و انجام مراقبت های لازم از آن ها می تواند زیبایی را برای دندان های شما فراهم آورد. گرچه که درمان کامپوزیت کاربرد زیبایی و ترمیمی را دارد.

آیا کامپوزیت ها می توانند باعث پوسیدگی دندان ها شوند؟

بسیاری از نقص های دندانی نظیر شکستگی های دندان، تغییر رنگ های شدید دندانی، نامرتبی و یک دست نبودن دندان ها و ... را می توان با استفاده از کامپوزیت دندان برطرف نمود. استفاده از کامپوزیت برای زیبایی دندان ها بخصوص برای دندان های جلو از اهمیت بالایی برخوردار است. در مورد استفاده از کامپوزیت های دندانی باید توجه داشته باشید که میزان تراش دندان حداقل ممکن بوده و این امر بر استحکام دندان تاثیر منفی ندارد. کامپوزیت ها دارای استحکام بالا بوده و خطری متوجه سلامت افراد ندارند.

کامپوزیت ها به خودی خود هیچ گاه صدمه ای برای دندان های فرد ایجاد نکرده و از درمان های ترمیمی و زیبایی مناسب در دندانپزشکی زیبایی به حساب می آیند. لازم به ذکر است که کامپوزیت قابلیت برداشته شدن از روی دندان ها را دارد. با این وجود برای درمان کامپوزیت بهره بردن از خدمات دندانپزشکی متخصص لازم و ضروری است. گاهی برخی از افراد برای درمان کامپوزیت نیاز به درمان های تکمیلی دارند، به عنوان مثال افرادی که مشکلات لثه دارند، باید قبل از کامپوزیت کردن دندان ها از درمان های بیماری لثه استفاده نمایند. گاهی برای درمان نامرتبی ها از کامپوزیت استفاده می گردد، این در حالی است که در نامرتبی ها در حجم و ابعاد بالا نیاز به درمان های جایگزین نظیر ارتودنسی دندان است و نمی توان دیگر با کامپوزیت این نامرتبی را در این ابعاد برطرف نمود.

دقت داشته باشید هزینه کامپوزیت دندان در مقایسه با روش های دیگر بسیار کمتر است، بطوریکه این روش درمانی از روش های ارزان برای درمان های دندانپزشکی به حساب می آید. بنابراین با کمترین هزینه اقدام به فراهم نمودن زیبایی برای دندان های خود نمایید.

آیا کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت دارد؟

زمانی که دندانی کامپوزیت می گردد، نیاز به رعایت نکات و دستورالعمل های خاص است که بیمار باید زیر نظر دندانپزشک انجام دهد، برخی از این موارد به شرح زیر می باشند:

  • اگر دندان کامپوزیت شده به دلایل مختلف دچار پوسیدگی شد، برای درمان باید به دندانپزشک مراجعه نمود. البته باید در نظر داشته باشید که کامپوزیت را می توان از دندان جدا نمود که این امر توسط متخصص دندانپزشکی باید صورت گیرد.
  • کامپوزیت در صورت شکسته شدن قابل ترمیم و جایگزینی است، در صورت بروز این مشکل باید سریعا به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
  • رعایت مراقبت های لازم از کامپوزیت دندان می تواند طول عمر استفاده آن را به شکل محسوسی بالا برد. در صورت رعایت نکات لازم عمر کامپوزیت ها به بالای 10 سال خواهد رسید.
  • مسواک زدن و استفاده از دهانشویه از مواردی است که بر سلامت دندان کامپوزیت شده تاثیر دارد.
  • از فشار آوردن بالا به دندان کامپوزیت شده اجتناب نمایید، مواد غذایی سفت نظیر آجیل می تواند باعث ساییدگی در کامپوزیت دندان گردد.
  • بعد از مصرف مواد غذایی رنگی نظیر قهوه، چای و ... حتما مسواک بزنید تا در رنگ کامپوزیت تغییری ایجاد نشود.
  • کسانیکه از بیماری هایی نظیر دندان قروچه و ... رنج می برند، باید درمان تکمیلی برای این دسته از افراد در نظر گرفته شود. دندان قروچه می تواند منجر به ایجاد فشار بیش از حد به کامپوزیت شده و این امر از استحکام و عمر کامپوزیت بکاهد.
  • سعی نمایید با دندان کامپوزیت شده اقدام به مصرف سیگار و ... نکنید. این امر بر ظاهر و سلامت دندان کامپوزیت شده تاثیر دارد.
  • ...
آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

گاهی در برخی از بیماران با استفاده از کامپوزیت ها حساسیت و آلرژی در برخی از بیماران به صورت نادر مشاهده می گردد، این حساسیت مربوط به واکنش بین لثه با کامپوزیت یا چسب مورد استفاده برای آن می باشد. در واقع لثه این افراد دچار التهاب شده و بیمار از قرمزی و درد ناحیه رنج می برد، باید توجه نمود که این التهاب و حساسیت ها می تواند مشکلات بعدی نظیر پوسیدگی دندان را نیز در پی داشته باشد. علت این مورد خاص حساسیت های ایجاد شده بین لثه و ترکیبات کامپوزیت است، در این گونه موارد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه نموده تا درمان های تکمیلی برای بیمار در نظر گرفته شود.

دقت داشته باشید که درمان کامپوزیت در مقایسه با روش های دیگر احتمال پوسیدگی و آسیب زدن به دندان در آن کم تر است، زیرا در کامپوزیت دندان نیاز به تراش دندان به حداقل ممکن می رسد. بنابراین لایه های مینای دندان که برای حفاظت از دندان لازم هستند از بین نرفته و این امر بر حفظ سلامت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی های بعدی بسیار تاثیر دارد.

بهترین دندانپزشک زیبایی برای کامپوزیت دندان

بدون شک بهره بردن از خدمات دندانپزشک متخصص و با تجربه می تواند درمانی موفق را برای شما فراهم آورد، یکی از بهترین دندانپزشکان در زمینه دندانپزشکی زیبایی، دکتر سعید کریمی است. ایشان متخصص دندانپزشکی زیبایی و کاشت تخصص دندان بوده که از فناوری های روز و دیجیتال برای دندان های شما استفاده می نمایند. برای انواع درمان های دندانپزشکی بخصوص کامپوزیت دندان می توانید از خدمات ایشان بهره گیرید.

کامپوزیت کردن دندان ها نزد متخصصی حرفه ای در این زمینه می تواند دندان های زیبا را برای شما فراهم نموده و از لبخند زدن با چنین دندان هایی احساس لذت ببرید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.