آیا می توان لمینت دندان را دوباره سفید کرد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
15 اردیبهشت 1403

آیا می توان لمینت دندان را دوباره سفید کرد؟

لمینت دندان، یک نوع پوسته سفارشی از موادی با رنگی مشابه به دندان‌هاست که برای پوشش سطح جلویی دندان‌ها استفاده می‌شود. ونیرها در کلیه اصلاحات طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها. این پوسته‌ها به قسمت جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند و مشابه ظاهر طبیعی دندان‌ها به نظر می‌آیند، مگر اینکه دندان‌های دیگر هم تغییر کرده باشند.

فهرست محتوای صفحه :

آیا لمینت دندان را می توان دوباره سفید کرد؟

بسیاری افراد به دنبال استفاده از لمینت‌های سرامیکی برای اصلاح لبخند خود هستند، زیرا اینها راه حلی موثرتر برای سفید کردن دندان‌ها نسبت به روش‌های دیگر محسوب می‌‌شوند. با این حال، پس از مدتی، لمینت‌های سرامیکی ممکن است رنگ سفید روشن و براق خود از دست بدهند و مانند گذشته به نظر نیایند.

زیبایی بدست آمده در دندان ها در روش لمینت های دندانی به حدی بالا است که این روش درمانی به یکی از پر کاربردترین روش های دندانپزشکی تبدیل شده است.

یکی از سوالات متداول بیماران این است که آیا می‌توان لمینت را دوباره سفید کرد؟ در این مقاله به این سوال و سایر پرسش‌های مرتبط پاسخ داده شده است.

چرا روکشهای سرامیکی تغییر رنگ می دهند؟

به طور معمول، لمینت‌های سرامیکی به دلیل دوام و تطابق رنگ با دندان‌های واقعی، به ندرت تغییر رنگ می‌دهند. با این حال، وجود سه شرایط غیر معمول ممکن است باعث تغییر رنگ روکش لمینت شود. با پیری لثه‌ها، منطقه اطراف روکش‌ها در خطی که قرار می‌گیرند، تغییر می‌کنند.

این ممکن است منجر به ایجاد خطوط کم‌رنگ قهوه‌ای روی دندان‌ها شود، زیرا روکش‌ها با چسب کامپوزیت که به دندان‌ها اعمال می‌شود، قهوه و مواد دیگر تیره‌رنگ را جذب می‌کنند. متأسفانه، رکود لثه قابل بازگشت نیست و اغلب مشاهده می‌شود که لکه‌ها پس از مصرف منظم نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه روی سطح روکش‌ها ظاهر می‌شوند.

همچنین، افراد سیگاری دارای ایجاد لکه‌های مایل به زرد یا قهوه‌ای روی روکش‌های خود هستند. یک حادثه، مانند برخورد صورت به سطحی سخت، می‌تواند باعث آسیب به عاج (بافت داخلی دندان) شود. وقتی عاج آسیب می‌بیند، زرد می‌شود و این باعث تغییر رنگ لمینت دندان نیز می‌شود.

 آیا می‌توان لمینت دندان را دوباره سفید کرد؟

بنابراین، هرچند ونیرهای دندان اغلب از موادی ساخته می‌شوند که مقاومت زیادی در برابر لکه‌ها دارند؛ اما با گذشت زمان ممکن است مستعد تغییر رنگ شوند، به خصوص اگر از کامپوزیت‌ها ساخته شده باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که لمینت‌های سرامیکی بر خلاف لمینت‌های کامپوزیتی به راحتی تغییر رنگ نمی‌دهند و رنگ‌آمیزی نمی‌شوند، اما لمینت‌هایی که از رزین‌های کامپوزیتی ساخته می‌شوند، ممکن است در کوتاه مدت تغییر رنگ دهند.

آیا محصولی وجود دارد که بتواند روکش لمینت را دوباره سفید کند؟

بعضی افراد به دنبال داروهای خانگی هستند که روکش‌های لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر خود را سفید کنند. اما واقعیت این است که این روش‌ها به خوبی برای سفید کردن جواب نمی‌دهند. بهتر است پس از مشاهده لکه‌ها یا تغییر رنگ، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

پاکسازی حرفه‌ای به از بین بردن و کاهش برخی از لکه‌ها از سطح روکش کمک بسزایی می‌کند. اگر روکش‌ها به شدت لکه دار شده و رنگی شده باشند، ممکن است تصمیم دندانپزشک این باشد که بهتر است آنها را جایگزین کنید. اگر روکش لمینت سرامیکی دارید، هیچ محصولی وجود ندارد که بتواند آنها را سفیدتر کند.

می‌توانید لمینت‌های خود را با لمینت جدید جایگزین کنید یا یک ژل سفیدکننده را در قسمت پشت دندان بمالید تا عاج تغییر رنگ دهد و وقتی از طریق روکش انعکاس می‌یابد، سفیدتر به نظر برسد. گاهی، با رعایت بهداشت دهان و دندان و تحت نظر دندانپزشک، می‌توانید لکه‌های سبک روی روکش خود را دوباره جلا دهید.

اگر تصمیم به جایگزینی روکش‌های قدیمی با جدید گرفته‌اید، دندانپزشک پیشنهاد می‌دهد که ابتدا دندان‌های طبیعی خود را سفید کنید تا با بقیه دندان‌ها همخوانی داشته باشند. البته این اجباری نیست، اما یکنواختی ظاهر کلی دندان‌های شما را بهبود می‌بخشد.

چگونه از تغییر رنگ لمینت جلوگیری کنیم؟

همانطور که می‌دانید، پیشگیری بهتر از درمان بوده و این اصل قدیمی در مورد مراقبت از روکش‌های لمینت دندان و کامپوزیت نیز صادق است. مراقبت منظم از آن‌ها، همانند مراقبت از دندان‌های طبیعی، بسیار حیاتی است.

افرادی که از روکش‌های سرامیکی یا کامپوزیت استفاده می‌کنند، باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است روکش‌ها را لکه دار کنند، مانند قهوه و چای خودداری نمایند. همچنین، ضروری است که از نخ دندان برای بهداشت دهان منظم استفاده کنند.

توجه به بهداشت دهان و دندان منظم برای حفظ روکش‌های لمینت و کامپوزیت دندان به صورت طولانی مدت بسیار حیاتی است. اجتناب از عادت‌هایی که ممکن است منجر به لکه دار شدن آن‌ها شود، مراقبت دقیق از دندان‌ها با مسواک و بازدید دوره‌ای از دندانپزشک، اقداماتی جزئی هستند که افراد می‌توانند برای اطمینان از بهره‌وری حداکثری از روکش‌های خود انجام دهند.

اگر لکه یا تغییر رنگی مشاهده می‌کنید، به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه و با یک متخصص دندانپزشکی زیبایی مشورت کنید تا گزینه‌های مناسب برای شما را پیدا کند.

روش‌های خانگی برای سفید کردن لمینت و کامپوزیت دندان

در حالی که عوامل مختلف در تغییر رنگ لمینت دندان نقش دارند، روش‌های متعددی هم برای سفید کردن لمینت و کامپوزیت دندان وجود دارد که می‌تواند دندان‌های شما را به حالت اولیه بازگردانده و لبخندی زیبا را برای شما به ارمغان آورد. در این قسمت به بخشی از روش‌های موثر برای پاک کردن لکه از روی لمینت را بیان کردیم.

ترک مصرف دخانیات

راه اول برای جلوگیری از کدر شدن دندان‌ها، ترک مصرف مواد دخانیاتی از جمله سیگار و قلیان است. اثرات سیگار بر روی لمینت به گونه‌ای است که باعث تغییر رنگ آن به سرعت می‌شود و دندان‌ها را کدر می‌کند. به طور کلی، مصرف مواد مخدر بر روی دندان‌ها، به ویژه بر روی لمینت و کامپوزیت دندان، تاثیر بسزایی دارد که تغییر رنگ از بارزترین آنهاست.

کاهش مصرف خوراکی‌های چرب و رنگی

بهترین راه برای سفید شدن کامپوزیت دندان، کاهش مصرف خوراکی‌های چرب و رنگی است. همچنین، انتخاب دقیق غذاها پس از انجام لمینت دندان می‌تواند به حفظ سفیدی کامپوزیت کمک کند.

استفاده از مواد غذایی رنگدانه دار پس از انجام لمینت می‌تواند به لکه‌دهی روکش منجر شود، بنابراین توصیه می‌شود از این مواد به حداقل ممکن استفاده شود. برای حفظ مینای دندان و جلوگیری از زرد شدن لمینت پس از مصرف موادی مانند زردچوبه، قهوه، زعفران و غیره، استفاده از دهانشویه یا مسواک ضروری است.

استفاده از مسواک‌های نرم

استفاده از مسواک‌های نرم با عنوان Soft برای تمیزی دندان‌های لمینتی بهتر است؛ زیرا ونیرهای دندانی حساسیت زیادی دارند و استفاده از مسواک‌های ضخیم می‌تواند به روکش دندان آسیب برساند و باعث خرابی آنها شود.

 آیا می‌توان لمینت دندان را دوباره سفید کرد؟

استفاده از سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یکی از روش‌های موثر برای حفظ سفیدی دندان‌ها و پوشش‌های سرامیکی و کامپوزیتی است. خاصیت اسیدی و ضد باکتریالی سرکه، به خوبی موجب از بین رفتن لکه‌های مختلف می‌شود. البته توجه داشته باشید که بهتر است قبل از استفاده از سرکه سیب، نظر پزشک را دریافت کنید. نوع استفاده از سرکه سیب به شکل زیر است:

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با خمیردندان مخلوط کنید و آن را بر روی مسواک بریزید. سپس آن را روی دندان‌های خود بکشید. می‌توانید سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و مواد را در دهان خود قرقره کنید.

استفاده از پوست موز

پوست موز همانند سرکه سیب، قابلیت از بین بردن لکه‌ها و روشن کردن لمینت دندان‌ها را داراست. با مالیدن بخش سفید روی دندان‌ها به مدت 3 تا 5 دقیقه و سپس مسواک زدن، می‌توانید به سفید شدن لمینت و کامپوزیت کمک کنید.

مصرف پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یکی از مواد مؤثر برای تمیزی دندان‌هاست، با این وجود حتماً از آن زیر نظر پزشک استفاده کنید. قبل از هر اقدامی، دندان‌های خود را مسواک بزنید. در مرحله بعدی، با نصف فنجان آب و 2 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن برای مدت 2 دقیقه دندان‌های خود را تمیز کنید (قرقره کردن با پراکسید هیدروژن). در مرحله آخر، دوباره دندان‌های خود را با این ماده با مسواک تمیز کنید.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با روش‌های پاک کردن لکه از روی لمینت دندان آشنا کردیم‌ و بیان کردیم که قبل از هر اقدام خودسرانه، مراجعه به پزشک برای از بین بردن لکه لمینت ضروری است. همچنین، روش‌هایی مانند: استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب، پوست موز، سرکه سیب و.‌.. را نیز پیشنهاد دادیم. برای دریافت بهترین خدمات دندان می‌توانید به مطب دکتر سعید کریمی مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.