آیا برای انجام لمینت دندان محدودیت سنی وجود دارد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
08 تیر 1403

آیا برای انجام لمینت دندان محدودیت سنی وجود دارد؟

لمینت دندان روشی منحصر به فرد برای رفع عیوب سطحی و محافظت از سطح جلویی دندان در برابر آسیب است. با این حال، لمینت ممکن است گزینه خوبی برای کودکان و نوجوانان (افرادی که هنوز در حال رشد هستند) نباشد. بنابراین، در این مقاله می خواهیم به این بپردازیم که آیا برای انجام لمینت دندان محدودیت سنی وجود دارد؟ برای فهمیدن این موضوع، بیایید نگاهی دقیق ‌تر به کارکرد لمینت دندان بیندازیم.

فهرست محتوای صفحه :

سن مناسب برای استفاده از لمینت دندان چیست؟

برای استفاده از لمینت دندان باید چند سالتون باشد؟ به طور کلی، مردان باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و زنان باید حداقل 16 سال سن داشته باشند تا بتوان از روکش دندان استفاده کرد. بسته به تشخیص دندانپزشک و رشد فردی، در انجام این کار قانون هایی وجود دارد. به عنوان مثال، در برخی موارد، دختران 15 ساله ممکن است به لمینت نیاز داشته باشند.

لمینت دندان سرامیکی استحکام و زیبایی را در کنار هم برای دندان های شما فراهم می نماید. لمینت های سرامیکی از لحاظ زیبایی منحصر به فرد هستند.

دلیل اصلی این محدودیت زمانی و به تعویق انداختن استفاده از لمینت ها تا موقعی است که دندان ها در موقعیت دائمی خود قرار گیرند. اگر دندانپزشکان از لمینت برای افراد جوان استفاده کنند، لمینت ها ممکن است باعث بریدگی لثه و ایجاد ظاهری نامطلوب شوند که می تواند سلامت دندان ها را به خطر بیندازد.

با این وجود لمینت ها می توانند اعتماد به نفس افراد را افزایش دهند به خصوص اگر در سنین پایین استفاده شوند. بسته به نیاز کودک شما، دندانپزشک شما ممکن است از لمینت موقت برای داشتن دندان هایی زیبا استفاده کند.

آیا برای انجام لمینت دندان محدودیت سنی وجود دارد؟

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندان روکش های نازکی هستند که قسمت جلوی دندان ها را می پوشانند. اکثر لمینت های دندان از رزین کامپوزیت مخصوص دندان ساخته می شوند که تقریبا مقرون به صرفه بوده و تعادل خوبی از نظر ظاهر و عملکرد ایجاد می کنند.

اکثر مردم از لمینت برای صاف کردن دندان هایی که کمی کج هستند یا برای محافظت از دندان های خود در برابر آسیب بیشتر استفاده می کنند. برخی لمینت ها می توانند به رفع آسیب های ناشی از پوسیدگی یا آسیب ناشی از ساییدن دندان ها کمک کنند.

عوامل موثر در کاندیدا بودن لمینت دندان

لازم به ذکر است که سن تنها شرط استفاده از لمینت دندان نیست. در صورت تمایل به استفاده از لمینت، دندانپزشک شما باید فاکتورهای دیگری را در نظر بگیرد. عواملی مانند:

هدف از لمینت دندان:

یکی از دلایل اصلی استفاده از لمینت دندان، هدف آن است. به عنوان مثال، اگر تنها هدف شما این است که دندان های خود را سفید نشان دهید. دندانپزشک شما ممکن است یک روش حرفه ای سفید کردن دندان را پیشنهاد دهد. این کار باعث می‌ شود که دندان ‌های شما بدون ساییدگی درخشان ‌تر به نظر برسند.

با این حال، در برخی موارد، دندان ها دارای لکه های عمیق و تیره هستند که با سفید کردن حرفه ای نمی توان آنها را از بین برد. در این شرایط لمینت ها گزینه بهتری هستند.

ساختار دندان:

لمینت ها به مینای دندان متصل می شوند. بنابراین، عامل اصلی در تعیین اینکه آیا ونیرها گزینه مناسبی هستند یا نه، به سلامت کلی و ساختار هر دندان بستگی دارد. اگر مینای دندان شما ضعیف است، دندانپزشک باید درمان دیگری را به جای لمینت توصیه کند.

رفتار و عادات:

اگر عادت به دندان قروچه دارید، روکش ها انتخاب خوبی نیستند. دندان قروچه هم مینای دندان را ضعیف می کند و فشار دادن دندان ها به هم می تواند باعث آسیب به آنها شود. اگر می خواهید لمینت دندان انجام دهید، ممکن است لازم باشد قبل از استفاده از عمل لمینت دندان راهی برای ترک این عادت مشکل ساز پیدا کنید.

نکاتی که قبل از لمینت دندان فرزندتان باید بدانید

اکثر مردم روکش دندان را راه حلی برای انواع خاصی از مشکلات دندانی در بزرگسالی می دانند. لمینت دندان همچنین می تواند یک گزینه درمانی برای کودکان و نوجوانان باشد. اگرچه روش استفاده از لمینت دندان کودک کمی متفاوت است. بنابراین، تعجبی ندارد که دندانپزشک این گزینه را برای کودک شما پیشنهاد کند. اما بهتر است قبل از هر اقدامی اطلاعات کافی در مورد لمینت دندان و نتایج حاصل از استفاده از آن جمع آوری کنید.

آیا برای انجام لمینت دندان محدودیت سنی وجود دارد؟

سن نوجوان و کودک شما برای لمینت دندان:

از نظر فنی، مانعی وجود ندارد که سن فرزندتان برای استفاده از لمینت دندان کم باشد. اما باز هم یافتن دندانپزشکی که این روش را برای نوجوانان و کودکان در نظر بگیرد دشوار است. زیرا کودکان هنوز دندان دائمی ندارند. بنابراین، تنها در غیرمعمول ترین شرایط ممکن، یک متخصص دندانپزشکی می تواند استفاده از لمینت های دندان را با وجود وجود دندان های شیری توصیه کند.

اغلب دندانپزشکان لمینت دندان را تنها در صورتی توصیه می کنند که کودک به سن 14 سالگی رسیده باشد. حتی در این شرایط، دندانپزشک به والدین هشدار می دهد که باید یک یا شاید دو بار تا زمانی که کودک به سن بلوغ می رسد، لمینت ها را تعویض کنند. اما به طور کلی اکثر متخصصان دندانپزشکی، لمینت دندان را برای یک مشتری جوان حداقل 16 ساله توصیه نمی کنند.

ماهیت مشکل دندان:

اگرچه استفاده از لمینت دندان در بسیاری از موارد مفید است، اما یک روش درمانی نیست. به عنوان مثال، اگر در دندان حفره وجود داشته باشد، اولین قدم درمان قسمت پوسیده و پر کردن دندان است. تنها در این موارد گزینه استفاده از لمینت دندان برای بهبود ظاهر و استحکام دندان در نظر گرفته می شود.

قبل از اینکه دندانپزشک این روش را به کودک شما توصیه کند، بهتر است تمام راه حل های ممکن را بررسی کنید. هدف اصلی تبدیل دندان آسیب دیده به دندان سالم است. بنابراین پس از رسیدن به این هدف، روش استفاده از لمینت دندان برای بهبود ظاهر و استحکام دندان توصیه می شود.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

دندانپزشکان از روش های کمی متفاوت برای نصب لمینت دندان کودکان استفاده می کنند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از لمینت ها، مینای دندان را خیلی کم تراش می دهند که اکثر آن سالم باقی بماند. این بسیار مهم است زیرا در چند سال آینده تغییرات زیادی در دندان ها ایجاد می شود. لمینت هایی که اکنون کاملاً به دندان متصل شده اند ممکن است پس از چهار سال یا بیشتر نیاز به تعویض داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر در سن 14 سالگی برای دندان های کودک شما از لمینت استفاده می شود. این لمینت ها باید در سن 18 سالگی تعویض شوند. علاوه بر این، تعویض لمینت بعدی باید تقریباً در 22 سالگی انجام شود. این امکان وجود دارد که لمینت های دندان برای بار سوم با فرض نگهداری مناسب بین 15 تا 20 سال عمر کنند.

تطبیق رنگ لمینت با سایر دندان ها

اگر نگران ترکیب رنگ لمینت با رنگ دندان های دیگر خود هستید، بهتر است خیالتان راحت باشد زیرا لمینت چینی را می توان به گونه ای انتخاب کرد که رنگ آن با دندان های مجاور مطابقت داشته باشد. پس از اتمام کار، هیچ کس به جز شما، فرزندتان و تیم دندانپزشکی متوجه تفاوت بین لمینت و دندان های اطراف نمی شود.

نتیجه گیری:

آیا برای انجام لمینت دندان محدودیت سنی وجود دارد؟ آیا لمینت دندان گزینه مناسبی برای کودک شماست؟ اگر می خواهید پاسخ مطمئنی برای این سوال ها داشته باشید، توصیه می شود به مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی که تخصص در انجام لیمنت دندان و سایر خدمات زیبایی دندان دارند، مراجعه کنید.

تیم دندانپزشکی ما می تواند مشکلات دندانی کودک شما را بررسی کند، راه حل درمانی مناسبی ارائه دهد و به تمام سوالات شما پاسخ دهد. پس در اولین فرصت با همکاران ما در مرکز دندانپزشکی دکتر سعید کریمی تماس بگیرید و وقت خود را تنظیم کنید.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.