درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
15 بهمن 1401

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت به صورت خانگی و دارویی را در این مقاله شرح خواهیم داد. آبسه دندان عفونتی باکتریایی در لثه می باشد که بسیاری از ما آن را تجربه نموده ایم، همواره به دنبال روشی فوری برای درمان این مشکل هستیم. آبسه سوزش و درد را به همراه داشته و براحتی با استفاده از روش های مناسبی می توان بهبودی را برای آن تسریع نمود.

فهرست محتوای صفحه :

در مورد آبسه دندان جدی و دردناک باید به دندانپزشک برای معاینه و تجویز دارو مراجعه نمود، آبسه های وسیع به خودی خود از بین نرفته و نیازمند روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک می باشد. در این موارد استفاده از روش های خانگی برای درمان آبسه کارایی چندانی ندارد.

درمان ریشه دندان چگونه است؟

جهت مطالعه این مقاله کلیک کنید
پالپ دندان منجر به تغذیه و دفاع ضد میکروبی را بر عهده دارد. اگر پالپ دچار عفونت شود، دندانپزشک آن را بر می دارد. به این اعمال درمان ریشه دندان گفته می شود.

آبسه دندان چیست؟

یکی از رایج ترین مواردی که برای افراد مختلف در زمینه دهان و دندان آن ها ایجاد می شود، آبسه دندان است. آبسه دندان حفره ای از چرک است که در اثر عفونت دندان ایجاد می شود و می تواند در نواحی مختلف دندان ایجاد شود، آبسه دندان یک عفونت موضعی و باکتریایی در لثه، دندان یا استخوان اطراف لثه است. به وجود امدن درد و سوزش یا متورم شدن موضع از علایم آبسه در دهان و دندان فرد است، آبسه مشکلی متداول برای اکثر افراد بوده و نیازمند درمانی مناسب می باشد، برخی از افراد این بیماری را مهم نمی دانند و برای درمان مناسب آن اقدامی نمی کنند، این در حالی است که اگر آبسه دندان درمان نشود، می تواند لثه ها را به شدت آلوده کند، به یکپارچگی استخوان آسیب برساند و حتی به سایر قسمت های بدن سرایت کند و شما را بیمار کند. گاهی ممکن است در اثر عدم درمان آبسه درد به گوش، گردن و فک شما سرایت کند و شما از این مورد رنج ببرید.

درمان فوری آبسه دندان

آبسه در دهان و دندان افراد دارای علایمی است، هر یک از شما این علایم را مشاهده نمودید، بدانید که دچار آبسه دندان شده اید، برخی از این علایم به شرح زیر می باشند:

  • تورم و قرمزی قابل مشاهده لثه، معمولا آبسه منجر به ایجاد لکه های سفید به صورت عفونت یا ایجاد قسمت های قرمز در دهان و لثه افراد می شود.
  • ایجاد حس سوزش در دهان مخصوصا در هنگام غذا خوردن
  • حساسیت های ایجاد شده به مواد غذایی، بخصوص در مورد مواد غذایی سرد و گرم
  • درد در هنگام فشار و جویدن
  • بوی بد دهان
  • تورم و قرمزی صورت
  • تب و بی حالی
  • مشکل در باز و بسته کردن دهان
  • مشکل در تنفس یا بلع

با درمان اصولی آبسه دندان می توان بسیاری از مشکلات این چنینی را در سریعترین زمان ممکن از بین برد. برای درمان آبسه می توان از روش های دارویی و خانگی استفاده کرد، در موارد شدید بیماری باید به دندانپزشک مراجعه نمود، بنابراین اگر اگر در بلع، تنفس، یا تب و تورم در صورت خود مشکل دارید، هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه نمایید.

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت به روش دارویی

در موارد آبسه شدید باید به دندانپزشک مراجعه نمود، ممکن است دندانپزشک شما برای درمان عفونت و آبسه برایتان آنتی بیوتیک مناسب تجویز نماید، اما گاهی نیاز به درمان های دیگر نظیر تخلیه آبسه بوده که انتخاب روش درمانی با توجه به نظر و تشخیص دندانپزشک می باشد. برای درمان موفق آبسه باید علت به وجود آمدن آن را از بین برد، از این رو در برخی از موارد نیاز به بکارگیری روش های درمانی نظیر درمان ریشه یا کشیدن دندان می باشد، با از بین بردن علت به وجود آمدن آبسه، بیمار برای همیشه از درد و ناراحتی های این چنینی رهایی می یابد.

دندانپزشک می تواند از روش های زیر برای درمان آبسه استفاده نماید:

  • تجویز دارو و آنتی بیوتیک مناسب
  • کشیدن دندان، در مواردی که دندان بسیار آسیب دیده باشد و باعث چرک و عفونت در دهان و لثه های فرد می شود، دندانپزشک شما را توصیه به کشیدن دندان آسیب دیده می نماید، از بین بردن چرک ایجاد شده در اثر دندان تخریب شده، باعث تسکین فوری درد و از بین رفتن آبسه دندان می گردد. البته در صورتی که راهی برای درمان دندان تخریب شده وجود نداشته باشد، کشیدن دندان انجام می گیرد.
  • تخلیه آبسه، یکی از سریع ترین راه ها برای تسکین درد و از بین بردن چرک جمع آوری شده، تخلیه آبسه دندان است. در این روش درمانی لثه برش زده شده و آبسه تخلیه می گردد، این نکته را در نظر بگیرید که تخلیه لثه به این روش درمانی درد چندانی نداشته و معمولا دندانپزشک برای کاهش درد از بی حس کننده های موضعی استفاده می کند.
  • درمان ریشه دندان، با درمان ریشه عامل ایجاد کننده عفونت باکتریایی دندان از بین می رود.

با این وجود برخی به دنبال استفاده از روش های خانگی برای درمان آبسه هستند که در مواردی که آبسه به صورت خفیف بوده می توانند آن را درمان نمایند.

درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت به روش خانگی

آبسه دندان باید توسط دندانپزشک درمان شود، اما برخی از درمان های خانگی می توانند ناراحتی ناشی از عفونت را تسکین دهند، این موارد در آبسه های خفیف کارایی دارد، درمان های خانگی زیر را می توان همراه با درمان های تجویز شده به کار برد و در سریعترین زمان ممکن آبسه را درمان نمود. اگر شما فردی هستید که دوست ندارید مطب دندانپزشکی بروید و به دنبال راه هایی برای خلاص شدن از شر آبسه دندان بدون مراجعه به دندانپزشک هستید، در ادامه راه حل هایی ارائه می دهیم. به طور خاص، ما چند درمان خانگی را برای یافتن تسکین درد و ناراحتی ناشی از عفونت دندان بررسی خواهیم کرد که به شرح زیر هستند:

شست و شو محل آبسه با آب نمک

یکی از اولین و ساده ترین راه های خانگی برای درمان آبسه، استفاده از محلول آب نمک برای شست و شوی موضع است. برای تسکین موقت آبسه دندان، دهان خود را با آب نمک بشویید. آب نمک روشی ارزان و در دسترس بوده که باعث سلامت لثه ها می شود و برای بهبود زخم ها موثر است. شستن محل آبسه چند بار در روز می تواند در بهبود سریعتر بسیار کمک کننده باشد.

موضع آبسه را با جوش شیرین بشویید

جوش شیرین یکی دیگر از راه های موثر برای تخلیه آبسه دندان در خانه است. این دارو در از بین بردن پلاک ها و درمان آبسه دندان بسیار موثر است، زیرا خاصیت ضد باکتریایی دارد. شست و شوی دهان چند بار در روز با محلول جوش شیرین می تواند در سلامتی دهان و دندان و لثه های فرد بسیار موثر باشد. برای استفاده موثرتر از جوش شیرین دهان خود را با این مخلوط به مدت 5 دقیقه بشویید و این کار را دو بار در روز انجام دهید. جوش شیرین ارزان بوده و تمامی افراد قادر به تهیه و استفاده از آن می باشند.

برای از بین بردن آبسه دندان از کمپرس سرد استفاده کنید

آبسه منجر به درد و سوزش در دهان و دندان فرد شده و بکار بردن کمپرس سرد می تواند درد و تورم ناشی از آبسه دندان را کاهش دهد. برای این کار می توانید از کیسه یخ استفاده کنید یا خودتان آن را درست کنید و در محل آبسه دندان قرار دهید. قرار دادن کمپرس سرد برای مدت زمان مشخص بر روی موضع، درد و ناراحتی را کاهش می دهد. چند بار در روز به مدت چند دقیقه، کمپرس سرد را بر روی موضع گذاشته و چند دقیقه برای این امر صبر نمایید.

سیر

سیر یکی از قدیمی ترین داروهای ضد باکتریایی و ضد عفونت به حساب امده که باکتری ها را به راحتی از بین می برد. یک حبه سیر تازه را له کنید و خمیر درست کنید. حالا این خمیر را چند بار در روز روی ناحیه دردناک بمالید. پس از خارج کردن سیر از دهان موضع را بشویید، توجه داشته باشید که این روش درمانی در درمان عفونت های شدید بسیار تاثیر دارد.

چای شنبلیله

یکی از گیاه های مناسب برای درمان آبسه دندان، گیاه شنبلیله است، این گیاه خاصیت ضد باکتریایی داشته و تاثیر خوبی در رمان عفونت های داخل دهانی دارد. شنبلیله به دلیل خواص ضد باکتریایی خود معروف است و به کاهش تورم و بهبود زخم ها کمک می کند. با دم کردن شنبلیه و آغشته کردن موضع به آن در طی روز چند بار، می توان به ترمیم و درمان آبسه کمک فراوانی کرد.

اسانس پونه کوهی

روغن پونه کوهی با خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی خود می تواند بدون مراجعه به دندانپزشک به کاهش درد ناشی از آبسه دندان کمک کند. روغن پونه کوهی یک عامل قوی است، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آن در ناحیه دردناک، آن را با روغن حامل رقیق کنید. روغن پونه کوهی رقیق شده را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی موضع مورد نظر بمالید. مصرف اسانس پونه کوهی چند بار در روز می تواند منجر به درمان سریع آبسه دندان گردد.

استفاده از اسانس آویشن

یکی از قدیمی ترین گیاه های دارویی برای درمان آبسه دندان، آویشن است. برای این امر روغن آویشن می تواند با باکتری ها، انگل ها مبارزه کند و التهاب را به حداقل برساند. آن را با یک روغن حامل مخلوط کنید و آن را با یک سواب یا توپ پنبه ای بمالید. یکی دیگر از راه‌های استفاده از روغن آویشن به عنوان مسکن این است که با اضافه کردن چند قطره روغن به یک لیوان آب، دهانشویه کنید. استفاده از اسانس آویشن برای درمان آبسه دندان روشی ارزان نیز به حساب می آید.

اسانس میخک

یکی از روش های قدیمی برای درمان عفونت های دهان و دندان، بهره گیری از میخک می باشد. در مان عفونت دندان با استفاده از میخک، یکی از روش های قدیمی از روش های مهم در طب سنتی محسوب می گردد. مخیک خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی داشته و بخوبی می توان از ان برای درمان آبسه دندان بهره گرفت. برای درمان به این روش از چکاندن چند قطره روغن میخک در محل مورد استفاده بهره گیرید.

درمان آبسه دندان با مراجعه به دندانپزشک

اگر درمان یک دندان آبسه را به تعویق بیندازید، می تواند روی چشم و صورت شما تأثیر بگذارد. اگر با روش های خانگی نتوانستید مشکل آبسه دندان را رفع نمایید، باید با پزشک یا دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید، در این گونه موارد درمان کامل آبسه دندان بدون مراجعه به دندانپزشک امکان پذیر نیست.

با انتخاب پزشکی متخصص که دارای تجربه کافی در زمینه بیماری های دهان و دندان می باشد، با درصد موفقیت بالا اقدام به درمان آبسه دندان نمایید.

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.