دندان های پوسیده را می توان لمینت کرد؟
0 دیدگاه
دکتر سعید کریمی
24 فروردین 1403

دندان های پوسیده را می توان لمینت کرد؟

پوسیدگی دندان بسته به مرحله شدت وخامت آن می تواند متفاوت ظاهر شود. ممکن است علائم بیشتری از جمله درد و تورم غدد لنفاوی را در مراحل بعدی تجربه کنید اما آیا دندان های پوسیده را می توان لمینت کرد؟ لمینت دندان می توانند با محافظت از دندان های جلویی در برابر حفره های دندانی و ترمیم موارد جزئی آسیب دندان قبل از بدتر شدن مشکل، به سلامت دهان شما کمک کنند. بر خلاف روکش های دندان، لمینت های دندانی نیازی به تراشیدن سطح مینای دندان ندارند.

فهرست محتوای صفحه :

پوسیدگی دندان آسیبی است که به دندان های شما وارد می شود که به طور بالقوه می تواند منجر به ایجاد حفره، آبسه دندان یا حتی از دست دادن دندان شود. این به دلیل فعالیت گونه های خاصی از باکتری ها است که می توانند در پلاک دندان زیست کنند.

لمینت دندان روشی جهت بدست آوردن لبخند زیبا برای بیمار محسوب می شود. لمینت ها از جنس سرامیک یا کامپوزیت می باشند که درخشندگی و سفیدی آنها منجر به زیبایی دندان می شود. انتخاب جنس لمینت بسته به شرایط دندان و نظر دندانپزشک انجام می شود.

باکتری های موجود در پلاک ممکن است قندهای موجود در غذای شما را به اسید تبدیل کنند. اگر اجازه ایجاد پلاک در طول زمان داده شود، این اسیدها می توانند به دندان های شما آسیب بزنند.

به همین دلیل است که بهداشت دهان و دندان یک بخش حیاتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. پوسیدگی دندان در چند مرحله رخ می دهد. در ادامه، ما هر یک از این مراحل را بررسی می‌ کنیم، در مورد نحوه درمان پوسیدگی دندان صحبت می ‌کنیم و نکاتی در مورد نحوه جلوگیری از وقوع آن به شما ارائه می ‌دهیم.

درمان پوسیدگی دندان با استفاده از لمینت دندان

درمانی که برای پوسیدگی دندان توصیه می شود می تواند به مرحله و درجه پوسیدگی آن بستگی داشته باشد. بیایید نگاهی به گزینه های مختلف درمانی بر اساس پیشرفت پوسیدگی دندان بیندازیم.

لمینت سرامیکی یکی از تکنیک های نوین در دندانپزشکی زیبایی است که علاوه بر زیبایی در اکثر موارد به عنوان یک تکنیک درمانی نیز مطرح می باشد. دکتر سعید کریمی بهترین دندانپزشک در زمینه درمان های ترمیمی و زیبایی است که بر خلاف بسیاری از دندانپزشکان، برای لمینت دندان، بخش زیادی از مینای دندان را از بین نمی برد.

دندان های پوسیده را می توان لمینت کرد؟

بسیاری از افرادی که از ناهمواری و چیدمان دندان های خود رنج می برند و درمان های کلاسیک مانند ارتودنسی را نمی پسندند، علاقه ای به آن ندارند، زیرا علاوه بر روند طولانی درمان که اغلب حدود یک سال طول می کشد، مشکلاتی مانند مراقبت، مسواک زدن دندان ها و ... که به آنها علاقه مند نیستند، رخ بدهد. لمینت دندان، که منجر به پوشش دندان به عنوان یک روش جایگزین شناخته شده است.

برای نصب لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن دندان نیست و حتی مینای دندان را به طور کامل از بین نمی برد، اما در شرایط خاص دندانپزشک باید حدود سه دهم میلی متر از سطح دندان را بتراشد که به هیچ عنوان مینای دندان را از بین نمی برد.

مینای دندان سخت ترین سطح بدن انسان و حتی سفت تر از استخوان است و 97 درصد مینای آن از مواد معدنی کلسیم تشکیل شده است و نصب لمینت های سرامیکی و روکشی هیچ گونه تاثیر پوسیدگی بر روی دندان ها در بلند مدت نخواهد داشت.

لمینت می تواند در برخی موارد از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. در صورت پوسیدگی شدید دندان، لمینت دندان یک کاربرد درمانی است و می تواند به عنوان یک لایه محافظ علاوه بر درخشندگی و سفید کردن دندان از پوسیدگی بیشتر مینای دندان جلوگیری کند.

مراحل پوسیدگی دندان

پلاک دندان در فرآیند پوسیدگی دندان مهم است. پلاک یک لایه بی رنگ و چسبنده است که سطوح دندان های شما را می پوشاند. از باکتری ها، ذرات غذا و بزاق تشکیل شده است.

اگر دندان های شما به طور منظم تمیز نشوند، پلاک می تواند ایجاد شود. همچنین می تواند در طول زمان سفت شود و چیزی به نام تارتار را تشکیل دهد. وجود تارتار می تواند به محافظت بیشتر از باکتری ها کمک کند و حذف آنها را دشوارتر می کند.

به طور کلی، پنج مرحله پوسیدگی دندان وجود دارد. آنها را با جزئیات بیشتر در ادامه بررسی می کنیم.

مرحله 1: تمیز کردن اولیه دندان

لایه بیرونی دندان شما از نوعی بافت به نام مینا تشکیل شده است. مینای دندان سخت ترین بخش بدن شماست و بیشتر از مواد معدنی تشکیل شده است.

با این حال، هنگامی که دندان در معرض اسیدهای تولید شده توسط باکتری های پلاک قرار می گیرد، مینای دندان، این مواد معدنی را از دست می دهد.

دندان های پوسیده را می توان لمینت کرد؟

هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است یک لکه سفید روی یکی از دندان هایتان ظاهر شود. این بخش که شامل از دست دادن مواد معدنی دندان می شود، نشانه اولیه پوسیدگی دندان است.

مرحله 2: پوسیدگی مینای دندان

اگر روند پوسیدگی دندان ادامه یابد، مینای دندان بیشتر از بین می ‌رود. ممکن است متوجه شوید که یک لکه سفید روی دندان به رنگ قهوه ای تیره تغییر رنگ می دهد.

با ضعیف شدن مینای دندان، سوراخ های کوچکی در دندان شما به نام حفره یا پوسیدگی دندان ایجاد می شود. حفره ها باید توسط دندانپزشک شما پر شوند.

مرحله 3: پوسیدگی عاج

عاج بافتی است که در زیر مینای دندان قرار دارد. این بافت نرم تر از مینای دندان است، که آن را به نسبت به مواد اسیدی حساس تر می کند. به همین دلیل، پوسیدگی دندان زمانی که به عاج می رسد با سرعت بیشتری پیش می رود.

عاج همچنین حاوی لوله هایی است که به اعصاب دندان منتهی می شود. به همین دلیل، هنگامی که عاج دندان تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار می گیرد، ممکن است شروع به تجربه حساسیت کنید. شما ممکن است متوجه این موضوع بشوید به خصوص در هنگام خوردن غذاها یا نوشیدنی های سرد یا گرم.

مرحله 4: آسیب پالپ

پالپ داخلی ترین لایه دندان شماست. حاوی اعصاب و عروق خونی است که به سلامت دندان کمک می کند. اعصاب موجود در پالپ نیز حسی را برای دندان ایجاد می کنند.

هنگامی که پالپ آسیب می بیند، ممکن است تحریک شود و شروع به تورم کند. از آنجایی که بافت های اطراف دندان نمی توانند برای تحمل این تورم منبسط شوند، ممکن است بر روی اعصاب فشار وارد شود، این می تواند منجر به درد شود.

مرحله 5: آبسه

همانطور که پوسیدگی دندان به سمت پالپ پیش می رود، باکتری ها می توانند نفوذ کرده و باعث عفونت شوند. افزایش التهاب در دندان می تواند منجر به تشکیل یک پاکت چرک در انتهای دندان شما شود که به آن آبسه می گویند.

آبسه دندان می تواند باعث درد شدید شود که ممکن است به فک تابیده شود. علائم دیگری که ممکن است وجود داشته باشد عبارتند از تورم لثه، صورت یا فک، تب و تورم غدد لنفاوی در گردن.

آبسه دندان نیاز به درمان فوری دارد، زیرا عفونت می تواند به استخوان های فک و همچنین سایر نواحی سر و گردن شما سرایت کند. در برخی موارد، درمان ممکن است شامل برداشتن دندان آسیب دیده باشد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان بخش مهمی از پیشگیری از پوسیدگی دندان است. در ادامه چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای کمک به جلوگیری از آسیب به دندان های خود در اثر پوسیدگی دندان انجام دهید.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید: دندانپزشک شما می تواند به شناسایی و درمان پوسیدگی دندان قبل از بدتر شدن آن کمک کند. حتما به طور منظم برای تمیز کردن دندان ها و معاینات دهان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

  • دندان های خود را مسواک بزنید: به طور کلی توصیه می شود حداقل دو بار در روز دندان های خود را بعد از مصرف غذا مسواک بزنید. سعی کنید از خمیردندان فلوراید استفاده کنید.
  • مصرف شیرینی ها را محدود کنید: سعی کنید از مصرف غذاها یا نوشیدنی های حاوی قند زیاد خودداری کنید. برخی از نمونه ها عبارتند از آب نبات، کیک، شیرینی و نوشابه.
  • آب لوله کشی بنوشید: بیشتر آب لوله کشی حاوی فلوراید است که می تواند به قوی نگه داشتن مینای دندان و محافظت از آن در برابر پوسیدگی کمک کند.
  • از خوردن میان‌ وعده خودداری کنید: سعی کنید میان وعده‌ های بین وعده‌ های غذایی را محدود کنید، زیرا این کار می ‌تواند به باکتری ‌های موجود در دهان قند بیشتری برای تبدیل به اسید شدن، بدهد.

برای دریافت مشاوره و نوبت با مطب دکتر سعید کریمی تماس حاصل نمایید
88888590-021/88884546

نظرات کاربران

ارسال نظرات

نظر شما با موفقیت ثبت شد.
Hurray! Your have successfully entered the captcha.